PDA

Bekijk Volledige Versie : Ijsvogels

arnout
15-06-2006, 09:31
Hallo allemaal,

ik ben sinds enige tijd al op zoek naar een koppel ijsvogels (Afrikaanse).
(grey headed kingfisher, woodland kingfisher etc).
Mijn vraag en ontwetendheid is hoe ze samengaan met andere vogels als ze in een voliere zitten.
Ik heb ze in het wild gezien waar ze hagedissen en gigantische sprinkhanen eten...maar wel met goudbuikjes in de dezelfde boom zitten of in dezelfde waterpoel badderen...
Worden in de voliere deze kleine vogels niet gepakt?
Ze hebben 7 meter de ruimte en de voliere is 2,5 meter hoog en 4 meter diep. Er bevind zich een vijver met een continue voorraad aan (jonge) goudvisjes..

Hopelijk hoor ik snel van iemand!

Groeten, Arnout

Arjan
15-06-2006, 21:48
Hallo Arnout

De Ijsvogel is voor zo ver ik weet bijna niet fatsoenlijk te houden met normale volière vogels misschien alleen met grote soorten en dan loop je nog een risico
in artikelnet is wel een artikel te vinden over het houden van ijsvogels hieronder vind je de link.

http://www.vogelweb.com/Vogelnet/Artikels/A134/a134.html

Ikke
19-06-2006, 08:59
Arnaut,
De grijskop/Blauwborst etc. eten geen vis zoaldandere ijsvogels. Deze soorten leven op de savannes van Afrika en vreten grotendeels insecten, kleine reptielen, etc. Een jong muisje etc zal niet worden versmaad.
Vanwege hun postuuur zijn andere vogels over het algemeen bang voor ze en als zij dat merken, dan laten zij dat soms wel weten dat ze de baas zijn.
Wel is de Blauwborst veel groter da de grijskop, en die is dan ook agressiever.

Ze zijn wel in leven te houden met meelwormen, sprinkanen(lusten ze graag en word in het weld veel gegeten), regenwormen(wel onhouden 2x per jaar ontwormen voor lintworm en gaapworm), kevers, slakken, univerzeel, en dan ook wel jonge eendagsmuisjes etc.

Niet vergeten de ondergrond van de voliere hiervoor aan te passen: rivierzand. Omdat deze vogels "witte"mest hebben, kun je het makkelijk weg spoelen. water trekt meteen weg in een goeie laag rivierzand, en dan is het lekker droog de volgende dag.