PDA

Bekijk Volledige Versie : enten kanaries

imezilstra
10-06-2006, 11:24
Wie heeft er ervaring in het enten van kanaries tegen vogelpokken?:confused:

roodman
10-06-2006, 15:26
hallo,
Wat wil je weten??

Roodman

Antoni Hopmann
10-06-2006, 16:21
Beste Imezilstra!
Het enten van kanaries is een vrij eenvoudige zaak.
De entstof wordt geleverd met een dubbele naald.De naald in de vloeistof en door het vlies onder de vleugel prikken.Wel elke keer de naald even afbranden met b.v. sigarettenaansteker.
Succes en vr.groeten van
Antoni

Antoni Hopmann
12-06-2006, 17:22
Beste Allemorfje!
Natuurlijk heb je gelijk,dat je geen hete naald in de entstof moet dompelen.Had ik er bij moeten vermelden.
Tegen de tijd,dat ik bij de kanarie de plek onder de vleugel goed heb gelokaliseerd,is de naald dusdanig afgekoeld,dat ik hem zonder meer in de entstof kan dompelen.
Naalden in het algemeen zijn snel verhit maar koelen ook weer erg snel af.Dat is althans mijn ervaring.
Vr.groeten van
Antoni

Goudvink
15-06-2006, 21:39
Hallo Allelomorfje
Het enten doe je inderdaad in het vlies van de vleugel. Dit een enting tegen kanarie pokken. Het word ook wel tegen hap-snap en gaapziekte genoemd. De beste tijd om te enten zijn de maanden augustus en september. Na de rui dus. Mijn ervaring is dat de enting ook een 2 nadelen heeft. Namelijk 1 als er vogels geént worden die in een slechte conditie zijn gaan heel snel dood en 2 je kunt er de eerste 6 weken geen nieuwe bij kopen. Als je ze laat enten laat dan ook wel al je vogels enten dat is dan het veiligste. Succes:rolleyes:
Groet goudvink

Serinus
16-06-2006, 12:25
Hallo A. Lellomorfje,

Na je bondige uiteenzetting over de ligging van de allelomorfe factoren in een chromosomenpaar ben ik dan toch óók benieuwd wat je uiteenzetting is over een "lellomorf", beste A, :D .......

Gedurende de afgelopen 30 jaar een slordige 6 á 7000 entingen, da's (laten we zeggen) een dikke 200 jongen per jaar gedurende 30 jaar, da's een mooi aantal!
Dan zul je inderdaad wel weten hoe het enten gebeurd.
Weet je al hoe het met het enten de komende jaren verder gaat, want dát schijnt een probleem te gaan worden heb ik me laten vertellen.
Wegens; "niet commercieel interessant" schijnt de fabrikant er mee te stoppen, niet?

Groeten, en veel succes met je vogels, Serinus.

Antoni Hopmann
16-06-2006, 23:40
Het enten is en blijft gewoon een vervelend karwei. Bovendien moeten inderdaad alle vogels geent worden en moet je van een eventueel nieuwe aankoop overtuigd zijn,dat die ook is ingeent.
Daarbij komt ook nog eens,dat enten niet is voorgeschreven door de Bonden.
Zo kan het zijn,dat je vogels tijdens tentoonstellingen o.d.gewoon naast niet geente vogels zitten.
Vr.groeten van
Antoni

P.S. Waarom verstoppen jullie je eigenlijk achter een fancy-naam. Het lijkt eigenlijk net of je iets te verbergen hebt ? Of bang en onzeker misschien?

Serinus
22-06-2006, 09:01
Hallo Allelomorfje,

Onderstaand bericht is de nieuwsbrief van de NBvV, er is dus wel het een en ander aan de hand in "kanariepokkenland"....

Nieuwsbrief nr 12 jaargang 2
Verkrijgbaarheid Poulvac P Canary – entstof tegen pokken bij kanaries en andere vogels.

Van de fabrikant van Poulvac P Canary vernemen we dat de entstof tegen pokken bij kanaries en andere vogels in Nederland niet langer een registratie heeft om het in Nederland te kunnen fabriceren. Oorzaak daarvan is de te lage afzet in Nederland die sterk beďnvloed wordt door de verkoop van niet officieel geregistreerde en door liefhebbers aangekochte product(en), waarvan de vraag is of deze producten gecontroleerd zijn, met alle risico’s van dien.

Wij attenderen de vogelliefhebbers er op dat Poulvac P Canary dit jaar zeker wel verkrijgbaar is via de dierenartsen in Nederland. De dierenartsen kunnen het bestellen via het bestaande kanaal (bestelformulier voor dierenartsen te verkrijgen onder customer servicenummer 020-3469359). Het zal normaal uitgeleverd worden via dezelfde fabrikant Fort Dodge in België. Omdat er sprake is van een uniek product, maakt het Europees cascade systeem het mogelijk dat het product in Nederland uitgeleverd kan worden.

De NBvV zal de verkrijging van entstof aan de orde stellen binnen COM-Nederland.

Groeten, Serinus.