PDA

Bekijk Volledige Versie : Witkop Buffelwever(buffelvink), White-headed Buffalo-Weaver, Dinemellia dinemelli

Ikke
06-06-2006, 14:06
Hallo,
Wie weet een beetje info over de bovenstaande vogel?

- Kan hij samen met andere afrikaanse vogels in een voliere van 5x1,5x2,2hoog? Is hij agressief?
- Wat is de voeding voor deze vogels?
- Hoe nestelen ze?
- Is er mee te kweken?
- Wat voor voeding van voor de kleinen?
- Zijn deze vogels een beetje bestendig tegen de winter?
- Is geslachtsverschil te zien? (veren kleur of iets dergelijks?)
- Wat zijn de kosten per paar ongeveer...(?)

Nog meer info die ik gemist heb(om boven neer te zetten), word gewaardeerd.

Ik hen deze vogels dus niet, maar vind ze wel heel mooi.
Is er hier iemand die deze vogels heeft?

Edit:
Plaatje van zo een vogel:
http://www.kenyabirds.org.uk/hornbill_b-weaver.htm

Edit2: plaatje lukt niet, vandaar de link.

Akosua
06-06-2006, 15:33
[QUOTE=Ikke]Hallo,
Wie weet een beetje info over de bovenstaande vogel?

- Kan hij samen met andere afrikaanse vogels in een voliere van 5x1,5x2,2hoog? Is hij agressief?
- Wat is de voeding voor deze vogels?
- Hoe nestelen ze?
- Is er mee te kweken?
- Wat voor voeding van voor de kleinen?
- Zijn deze vogels een beetje bestendig tegen de winter?
- Is geslachtsverschil te zien? (veren kleur of iets dergelijks?)
- Wat zijn de kosten per paar ongeveer...(?)

Hij kan niet bij veel kleinere vogels, kan dan vervelend doen,
Wordt tijdens het broedseizoen agressiever.
Alles eters universeel en levendvoer en wat zaden.
Er is mee te kweken.
Kleintjes worden met levend voer groot gebracht
geen geslachtsverschil te zien.
Ze maken nesten hoe de kleinere wever soorten.
Prijs ?? tegenwoordig wat de gek ervoor geeft.

Ikke
06-06-2006, 16:10
Prijs ?? tegenwoordig wat de gek ervoor geeft.

en dat is ongeveer nu? getallen zou ik graag willen weten.
100 euro p koppel, of meer?150?

Akosua
06-06-2006, 19:12
en dat is ongeveer nu? getallen zou ik graag willen weten.
100 euro p koppel, of meer?150?

De laatste prijs was 160 euro. en dat in november 2005 zal dus op moment nog hoger liggen.

pitylus
06-06-2006, 20:00
Ik heb deze vogels nog een tijdje gehad . Ze eten uitzonderlijk veel levend voer , denk zonder dat je ze niet in leven kunt houden .Het zijn vogels die uit kenya komen en veel koude zullen ze wel niet kunnen verdragen . Ze zijn nogal agressief en zou daar zeker geen andere vogels bij plaatsen . Het onderscheid tussen man en pop is NIET te zien .Ik heb mijn keuze destijds gemaakt tussen een stuk of 10 vogels en er zaten er enkele tussen waarvan de ene wat groter was dan de andere zit daar wat verschil in ?? mss. Anders zijn het wel erg toffe vogels .De prijs is ongeveer 150 a 200 euro koppel .

Ikke
07-06-2006, 11:24
pitylus,
hallo, maar het zijn toch wevers?? waarom dan meestal insecten? wevers eten toch veel zaad en insecten is aanvullend.??

En agressief? Is dat meestal met dodelijk afloop? Wevers maken toch even snel ruzie en vliegen dan weer weg, of gaat het ruzien gewoon door.

Wie weet van iemand die deze vogels heeft en/of kweekt?

pitylus
07-06-2006, 20:45
De merendeel van de wevers bij import kan je enkel in leven houden met insecten !! Wat de agressieviteit betreft wanneer deze wevers bij kleinere soorten in een voliere zitten zijn ze in staat van andere vogels te kwetsen zoals poten kapot maken enz .

purmerbird
07-06-2006, 22:40
Op dit moment ben ik in het bezit van de witkopbuffelwever, in tegenstelling tot wat ik lees heb ik tot dusver andere ervaringen op sommige punten.
Het koppel wat ik heb, is samengesteld na meerdere vogels bekeken te hebben en nu na DNA sexen is het idd een koppel.
Bij mij gaan ze als eerste naar de voertafel waar ze inderdaad veel meelwormen eten en ook universeelvoer.
Ze zitten in een gemengde voliere waar ook kleinere vogels in zitten, ik heb tot op heden niets gemerkt van agressie, nee ze laten zich zelfs wegjagen.
Het koppel heeft nestbouw gepleegd boven op een nestkast en heeft hiervoor geknipte takjes gebruikt die van een heksenbezem afkomen die ik gekocht had, de binnenkant is afgewerkt met cocosvezel. Dit nest is gekaapt door een gaaiensoort. Ik heb de vogels vorig jaar bij een vogelgroothandel in de betuwe gekocht voor 120 euro en zijn goed de winter doorgekomen, binnen gehuisvest waar gestookt werd tot ong. 8 graden, dus ze kunnen een stootje hebben. Het is een grote vogel die je niet in een kooi moet huisvesten, maar in een voliere. De witkopbuffelwevers hebben een nieuw nest vlak naast de gaaien gemaakt en dat gaat tot op heden nog goed, ook heb ik gezien dat de man gaai de witkopbuffelwever man een meelworm gaf.
ik hoop dat je er wat aan hebt, maar je moet zelf ondervinden hoe de vogels zich bij jou gedragen hier gaat het goed en zijn ze lief, medebewoners gaaien, troepialen, kleine parkieten kwartels en een boomklever.

Ikke
08-06-2006, 09:14
purmerbird,
Dank voor de info.(wilt u mij ook even een pb sturen?)
Ik heb de vogels nog niet, maar als het goed is komen ze volgende week. Ik heb een ruime voliere met afrikaanse vinken etc, en een 2de met ook afrikaanse vinken, neophemas en grote duif soorten, en een 3de kleinere van 2x2, met baardvogels, ik dacht die wevers bij die in te doen als se lastig worden, maar nu ik het stukje van u lees, lijkt het een beetje mee te vallen.

Ja, meelwormen zijn vogels over het algemeen heel blij mee, maar omdat het een wever is, dacht ik dat het een beetje mee zou vallen. Wel zal ik ze ter beschikking stellen, ook universeel, en grof zaad(volgens mij eten ze ook gewoon zaad soorten).

Hoe groot is bij u het nest, hoe groot de voliere, geeft u nog speciaal ander voer als extra(krekels, sprinkanen, wormen, nog iets????).Misschien een foto van zo een nest?(om met de soort en grootte rekening te houden)
Ik weet dat de roodbek buffelwever altijd hoog in de bomen nesteld, en dat het een massieve, zeer grote nest is,van takken etc. Wou het wel eens vergelijken.

(edit)Wie weet van mensen die deze vogels houden en/of kweken?

Bedankt zover iedereen, enn meer info hartelijk welkom.