PDA

Bekijk Volledige Versie : slechte kweek

kanarie
05-06-2006, 18:20
hallo collega kwekers,

Ik ben een gele kleurkanariekweker en doe dit al 7 jaar ik heb over het algemeen goede vogels en ben ik dan ook meedere malen kampioen geweest, maar ik heb nog nooit zo'n slechte kweek meegemaakt als nu. Dode jongen in het ei en heel veel onbevruchtte eieren. Nu wil ik wel eens weten of er nog meer kwekers zijn bij wie het ook zo slecht gaat en waar het in kan zitten.

Mvgr.

Kanarie

vogelvriend
06-06-2006, 07:36
goedemorgen kanarie,

ik ben nog maar een beginnend kweker maar zo iets dergelijks is mij
ook al opgevallen.
van de meeste nesten van vijf eieren zit er altijd wel een onbevruchte
of een ei waar het jong dood in ligt tussen.
ik persoonlijk denk dat het veel met het weer te maken heeft,
het laat beginnen van de lente.

gr ray

razaatje
06-06-2006, 12:56
Ook wij hebben er last van met de kweek van glosters en raza's.
Nestjes van 4 eieren en maar 1 bevrucht.
Poppen die heel vast op het nest zitten en de jongen platdrukken.
Wij kweken in totaal met 31 koppels en hebben er nu 3 rondes opzitten en er zijn in totaal zo'n 70 jongen.
Maar nog niet eens allemaal op stok.
Ik hoor het van veel meer kwekers dat het slecht gaat.

Antoni Hopmann
06-06-2006, 16:52
Beste kanarie!
Ik zou niet weten waaraan dat ligt.Mijn kweek met Timbrado's loopt voortreffelijk.
Alle nesten 4 a 5 jongen.
Vr.groeten van
Antoni

imezilstra
06-06-2006, 19:56
Ik kweek kleurkanaries, het zelfde laken een pak.
Nestjes met 4 of 5 eieren heel normaal, komen er maar 1 of 2 van uit, andere eieren onbevrucht of er zitten dode jongenin het ei.
Poppen blijven vast op het nest zitten, laten de jongen dood gaan van de honger.
Remedie hiervoor man er af halen dan komt de pop van het nest en gaat ze de jongen voeren.
Ik heb van 10 koppels nu 25 jongen, als al de eieren uitgekomen waren en de jongen hadden nog geleefd dan had ik met gemak 50 tot 75 jongen kunnen hebben.
Bij andere kwekers is het niet anders, nestjes van 1 of 2 jongen heel normaal.
Waar het aan ligt geen idee.:( :eek:

Harzer
07-06-2006, 08:35
Hallo,

Ook ik heb er erg veel last, veel koppels heb ik niet zitten, maar ik had de vorige ronde in totaal 19 eieren leggen. Welgeteld 2 eieren zijn uitgekomen en de jongen werden niet gevoerd. Met als resultaat dus 0 jongen op stok. Bij mij zit alles in de vlucht buiten en ik hou het er op dat het weer de boosdoener is. Dit was de tweede ronde, van de eerste ronde heb ik ook slechts 5 vogels op stok, maar toen lager er dan ook maar 11 eieren.
Hopelijk gaat de derde ronde beter, er liggen nu 18 eieren en sommige poppen zijn nog aan het leggen.
Allemaal nog veel succes verder met de kweek.

Groeten Harzer

coen
07-06-2006, 15:00
mijn vader heeft ook wel eens slegte jaren dan wiul het helemaal niet
het licht volgens hem aan het weer
maar soms licht het ook aan bloedluis

kanarie
07-06-2006, 18:46
Hallo,

Allemaal bedankt voor jullie reacties, het is gewoon een slecht jaar en ik heb dan ook maar een paar jongen op stok gekregen en ik zal maar stoppen met de kweek en ook ik denk dat het te maken heeft met het weer en hopen dat het volgend jaar beter gaat.

Het beste

Kanarie;)

vogelvriend
08-06-2006, 12:43
ik hoop het met je mee,
en succes verder

gr ray;)

imezilstra
08-06-2006, 20:19
Bij mij zit het kweekjaar er op ik heb nog 1 nestje met 1 jong en 1 met 2 jongen.
Volgend jaar dus beter, ook voor jullie.
ime

Leo Elstgeest
12-06-2006, 16:56
Ik kweek al jaren kanaries ( 50 jaar)) de laatste jaren postuurkanaries (Yorkshire) natuurlijk heb ik ook jaren gehad dat het niet zo goed ging, en dan vroeg ik mij af: waar zit dat in? je gaf van alles de schuld, maar je vroeg je niet af, licht de schuld niet bij mij? Ja zeker, door de jaren wijzer geworden zeg ik volmondig, JA.
Wie goed doet goed ontmoet: een oud spreekwoord wat nog volledig van toepassing is.
Vogeltjes!! ik ben er gek van ik doet daar letterlijk alles voor, ook buiten de broedtijd krijgen ze bij mij alles wat ze nodig hebben, ik ga ook nooit op vakantie ik wil bij mijn beesten blijven,en verzorgen. Heb je dat er voor over, dan heb je ook nooit geen problemen meer.
Wilt u weten wat ik door het hele jaar voer? reageer: en u krijgt antwoord

imezilstra
12-06-2006, 17:20
Ik ga ook nooit met vakantie, want ik wil een ander niet tot last zijn met mijn vogels en gaat er dan wat verkeerd dan kan ik mezelf daarvan de schuld geven.
Nu ben ik wel benieuwd wat voor speciaals jij je vogels geeft Leo

Goudvink
12-06-2006, 22:57
Hallo allemaal.
Ik denk dat een slechte kweek een gevolg is van verschillende factoren. Kijk als eerste bij je zelf. Doe je alles nog wel het zelfde zoals de voeding of zijn er dingen veranderd. Maar denk ook aan erfelijke dingen. Een koppel die het slecht doet kan ook met erfelijkheid te maken hebben. Hebben de ouders van deze koppels het wel goed gedaan ?? Het weer alleen vind ik persoonlijk te gemakkelijk en geen goed excus voor een slechte kweek een goed koppel doet het gewoon en daar houd het bij mij mee op.
Groet Goudvink

alexd
13-06-2006, 09:52
Ik ga wel op vakantie maar wel nadat alle jongen uitgevlogen zijn. Ik heb een hele goede verzorger zodat ik mij geen enkele zorgen hoef te maken.

Er zijn inderdaad veel factoren op te noemen, en er moet natuurlijk een gezonde dosis geluk bij. Je kan nog zo goed bezig zijn, het blijven dieren en de natuur is nu eenmaal onberekenbaar.

Toch ben ik van mening dat het weer wel enige invloed kan hebben voor vogels die in buiten worden gehouden. Om vogels in de broedstemming te krijgen zal het nu eenmaal ook voorjaar moeten worden en dat was dit jaar een beetje laat.
Voorplanting houdt in de natuur ook enig verband met het weer; weinig beschikbaar voedsel betekend vaak weinig voorplanting. Dit kan bijvoorbeeld wanneer door slecht weer bepaalde planten nog geen voedsel leveren en er weinig insecten zijn.
Feit blijft natuurlijk dat wij onze vogels het gehele jaar genoeg voedsel kunnen bieden en dit voor ons geen probleem hoeft te zijn.
Wanneer je de vogels binnen houdt en met verwarming en kunstlicht werkt zie ik niet echt in dat het weer invloed zou hebben.

kanarie
13-06-2006, 18:23
Ja leo ik wl wel weten wat je het hele jaar door voert aan de kanaries, ik doe toch hetzelfde als elke jaar niets anders. Maar misschien dat ik van u advies over voeding iets kan opsteken he je weet nooit!

groetjes

Kanarie

kanarie
14-06-2006, 18:21
Ik kweek al jaren kanaries ( 50 jaar)) de laatste jaren postuurkanaries (Yorkshire) natuurlijk heb ik ook jaren gehad dat het niet zo goed ging, en dan vroeg ik mij af: waar zit dat in? je gaf van alles de schuld, maar je vroeg je niet af, licht de schuld niet bij mij? Ja zeker, door de jaren wijzer geworden zeg ik volmondig, JA.
Wie goed doet goed ontmoet: een oud spreekwoord wat nog volledig van toepassing is.
Vogeltjes!! ik ben er gek van ik doet daar letterlijk alles voor, ook buiten de broedtijd krijgen ze bij mij alles wat ze nodig hebben, ik ga ook nooit op vakantie ik wil bij mijn beesten blijven,en verzorgen. Heb je dat er voor over, dan heb je ook nooit geen problemen meer.

Hoi ja natuurlijk wil ik weten wat je voert misschien komt er nog wat uit voort.

groeten kanarie

rob 2
14-06-2006, 20:44
Wat hoor ik het toch de laatste tijd veel en ondervind ik het zelf ook, jongen van europese cultuurvogels een dag of 5 en ze gaan dood.Eindelijk een nestje vinken uitvliegen,pop loopt met snavel vol pinky's om de jongen en deze sperren niet meer terwijl je aan de ontlasting niks bezonders ziet.Zitten met snavel in de lucht, ogen dicht,dag na uitvliegen alle 4 dood???????Voeding al jaren het zelfde maar is het zaad wel de zelfde kwaliteit?toch maar hopen dat het nog gaat lukken succes met de verdere kweek groeten Rob.

Alex Bos
15-06-2006, 10:06
Hebben jullie al de enquete ingevuld op de side van de NKC.Deze gaat over de zwarte stip,de link: http://www.kleurkanarie.nl/Enquete.doc

rob 2
15-06-2006, 19:58
Broedseisoen 2005 had ik het pech dat het eivoer niet goed was fabrikant aangeschreven,want het werd uiteindelijk zo'n 2a 3 maanden uit de handel gehaald.Geen bericht gekregen,op vogel 2006 de standhouder aangesproken op dit punt,mij werd verteld dat de verhouding van de kruiden fout was maar niet dodelijk,maar ja in het broedseisoen met jongen en ouders die het eivoer dan niet voeren wat is dodelijk.Kreeg als vergoeding een verpakking mee,dit merk voer ik dus niet meer,omdat ik vind dat men er wel erg makkelijk over denkt en wij ons maar afvragen hoe het kan dat er wat dood gaan:(

buttervin
20-06-2006, 21:59
hallo met dik,

Graag wil ik weten wat u het hele jaar voert ,en de kanaries verzorgt,ik kweek kleur kanaries +- 20jr,maar ik ben niet te oud om te leren.
Groetejes dik.

imezilstra
20-06-2006, 22:46
Buiten het normale kanarievoer geef ik ze het hele jaar door tot ongeveer 6 a 8 weken voor de tentoonstelling roodvoer van orlux en daar door heen cantax ook van orlux.
Ik geef ze ook vitamines van orlux.
In de zomer groenvoer muur, sla enz.
Stukjes appel en sinasappel.
Ik ben ook niet te oud om te leren, dus als er iemand opbouwende kritiek heeft dan mag hij mij dat ook laten weten.
mvg Ime

kanarie
21-06-2006, 19:08
Buiten het normale kanarievoer geef ik ze het hele jaar door tot ongeveer 6 a 8 weken voor de tentoonstelling roodvoer van orlux en daar door heen cantax ook van orlux.
Ik geef ze ook vitamines van orlux.
In de zomer groenvoer muur, sla enz.
Stukjes appel en sinasappel.
Ik ben ook niet te oud om te leren, dus als er iemand opbouwende kritiek heeft dan mag hij mij dat ook laten weten.
mvg Ime

hoi,

ik geef zelf natuurlijk kanarievoer en eivoer geel van orlux daar doorheen gaan verschillende producten van comed uit belgie en ook wat vitaminen door het water. maar ik geef zelf geen groenvoer op een stukje appel na zal ik ook maar niet gaan doen want dat zijn ze niet gewent. af en toe wat onkruidzaad en wat gebroken haver en natuurlijk maagkiezel en grit.

mvg, kanarie

friseetje
21-06-2006, 23:44
Ja ik had er wel 100 kunnen hebben zijn er ook allemaal wel geweest maar toch heel veel dood gegaan heb nu nog 42 over vooral de gloster heeft het heel erg slecht gedaan en de wat moeilijker soorten zoals de frise hebben het wel weer redelijk goede gedaan rar ra hoe kan kan dit.

Volgend jaar beter

Eric Tillemans
22-06-2006, 11:47
Ik voer aan mijn glosters Orlux pate gold en mijn Norwiches hetzelfde maar dan de rood versie. Verder Teurlings postuurzaad en gorenvoer tussendoor. Groenvoer geef ik echter nooit aan de broedkoppels met jongen. Dit jaar heb ik een goede kweek gehad en ben dik tevreden over de resultaten van zowel de Norwichen als de Glosters.

M.Pieper
22-06-2006, 12:08
dit jaar was en is ronduit slecht verlopen.
nog nooit zo slecht gekweekt.
van de in totaal 123 uitgekomen jongen zijn er +/- 26 op stok gekomen.

1) oorzaak aangekochte vogels vol met luis (zelf niet goed na gekeken):mad:
2) slecht voeren van poppen met en zonder man.
3) hou ik op het weer

inmiddels alle slecht voerende poppen en mannen naar de opkoper en zo zijn er van de 23 koppels maar 4 poppen en 6 mannen over gebleven.

de yorken hebben het wel goed gedaan 2 poppen 9 jongen in 2 ronden zelf groot gebracht.

louis polane
22-06-2006, 14:30
wat mij opvalt is dat bijna iedere kweker elk jaar in dezelfde maand begint met kweken, zeer zeker kanarie mensen. maar we vergeten vaak een ding, dat is, dat de vogels zich niets aantrekken met de vakantie periode van hun baas. de meesten liefhebbers willen met de vakantie tijd klaar zijn. een hoop vogels zijn dit jaar gewoon later klaar we hebben een behoorlijk lange koude periode gehad van de winter. en hierdoor zijn dus ook een hoop vogels later klaar voor de kweek. bekijk je vogels goed en als je constateert dat ze niet in top conditie zijn is het gewoon verloren energie. wat scheeld is als je vogels al in augustus koppeld en in september eieren verwacht kun je begin oktober meteen die nieuwe ringen er omheen doen. na de rui periode net na de zomer zijn de meeste vogels in top conditie, wacht je nog een paar maanden dan zijn de meeste kanaries over hun hoogte punt en dan pas komt het de liefhebber uit , fout dus!
maar omdat de tt druk zo hoog is, wil men vroeg kweken om dat jaar aan de tt mee tedoen. daar om mijn advies begin dus na de zomer vakantie met koppelen, zeer zeker met kanaries.

louis polane
22-06-2006, 19:06
uw opmerking zwart wit ,blijkt u niet te kunnen opvatten als een advies en daar is dit forom voor. dit doe ik om de mensen proberen te helpen. maar om dan slap te ouwehoeren dat dit zwart wit is gesteld is slaat nergens op. iedereen maakt uit wat hij zelf in de vogelsport doet en denkt dat goed is,niemand die mijn raad hoeft op te volgen, maar het is het proberen waard. maar om dan hier over te stellen dat dit met lichturen te maken heeft geloof ik niets van bij mij brand elke dag mijn licht tot elf uur. en als u dan wat post doe dan nuttige dingen.

kanarie
22-06-2006, 20:05
uw opmerking zwart wit ,blijkt u niet te kunnen opvatten als een advies en daar is dit forom voor. dit doe ik om de mensen proberen te helpen. maar om dan slap te ouwehoeren dat dit zwart wit is gesteld is slaat nergens op. iedereen maakt uit wat hij zelf in de vogelsport doet en denkt dat goed is,niemand die mijn raad hoeft op te volgen, maar het is het proberen waard. maar om dan hier over te stellen dat dit met lichturen te maken heeft geloof ik niets van bij mij brand elke dag mijn licht tot elf uur. en als u dan wat post doe dan nuttige dingen.

Hallo,

Dit heeft zeker wel te maken met lichturen met een te kort aan lichturen zal en kanarie nooit broedrijp worden dit alles heeft wel degelijk te maken met licht en de hoeveelheid. En de vogels in augustus koppelen wordt ook niets dan hebben ze alle energie al verspeeld aan de rui, ik zelf ga in februari beginnen anders zijn de jongen te jong om goed op kleur te komen.

mvgr

kanarie

rob 2
22-06-2006, 21:29
Beste Kanarie natuurlijk heeft licht en warmte invloed op de broeddrift,maar Louis duid er volgens mij op dat we de natuur niet kunnen dwingen.Dat Allelomorfje geen tips geeft of ervaring uitwisseld maar in mijn ogen een beetje zit te jennen over dit artikel is jammer.Laten we proberen te begrijpen dat het tips zijn de vogels bepalen uiteindelijk of deze tips helpen zo gaat het toch vr.gr. Rob;)

RobK
22-06-2006, 22:39
Dat kanaries het ene jaar slechter kweken dan het andere jaar zal in verreweg de meeste gevallen liggen aan de verzorging in de aanloop naar de kweek. De luchtdruk, zon, wind en regen zullen meer invloed hebben naargelang de vogels er meer last van hebben. Tegenwoordig zitten de meeste kanariekwekers (zeker de wat meer gerichte liefhebbers) met de vogels in huis, tuinhuis of schuur. Binnen bepalen we de temperatuur en lichtvoorziening zelf.

Kanaries zijn geen vogels die van nature rond de evenaar leven. Zij zijn dus gebaat met het volgen van een jaarcyclus. Het hele jaar het licht aan tot 's avonds 23.00 uur levert echt geen resultaat. Wel moeten we er mee rekening houden dat als we in januari/februari het licht opvoeren (de dag kunstmatig langer maken) we vanaf augustus de dagen moeten gaan inkorten. Ook moeten we als kanarieliefhebbers open staan voor mensen van een andere discipline. Van elkaar kunnen we leren, een VogelCafé lijkt me daar een goed punt voor..........zolang we op tijd overstappen naar een colaatje.

M.Pieper
23-06-2006, 11:10
Wat ik volgendjaar ga doen is het volgende.

ik begin gewoon een maand of twee maanden later.
maar laat ook het weer hier in mee spelen.

wat betreft augustus koppelen en in september kweeken heb ik gedaan met de zebravinken maar nog nooit met de kanarie.
naar mijn mening is het wel mogelijk maar of het beter is ik weet het niet.

voor de tropen is dit normaal.

het nadeel bij de kanarie is denk ik de aanschaf van kweek vogels je krijgt dan overjarige vogels die net 3 maand uit de kweek zijn of jonge vogels van maart april.

groet,
Maurice

louis polane
23-06-2006, 13:55
iedereen vergeet vaak de vochtigheid, dit is veel belangrijker dan het aantal lichturen, zodra de luchtvochtigheid toeneemt worden ook de vogels broedrijp en dat is nou net vaak in het najaar. vroeger hield men zich meer aan de winterbroed. ik was er ook zo een, maar toen ik een aantal jaren terug keek naar kwekers die wel in het najaar begonnen en deze voor december al een vreselijk groot aantal vogels op stok hadden gaf mij dit echter te denken. ik ben dat jaar erop dus ook vroeg begonnen en kweekte ook direkt goed, en in januari begonnen de problemen slechter kweken, ben toen gestopt en in maart weer begonnen. het voor deel heb je dan ook dat je op deze manier je vogels ook een periode geeft van weer op krachten komen. verder moet een ieder zelf maar doen wat hij denkt dat goed is, ik deel alleen mijn ervaring, of je het er mee eens bent of niet.
het forum zie ik als een doorgeefluik met onze opgedane ervaring, en ik ben berijd die te delen met anderen, kritiek geven kunnen we allemaal, maar en oplossing geven blijft voor velen een probleem.

Ger
23-06-2006, 15:20
iedereen vergeet vaak de vochtigheid, dit is veel belangrijker dan het aantal lichturen, zodra de luchtvochtigheid toeneemt worden ook de vogels broedrijp en dat is nou net vaak in het najaar

Ben het volledig met U eens.
Kijk maar eens in Australie wanneer de voorplanting cyclus bij de meeste vogels daar begint.
Als de moesson regen met hun enorme jaagwolken vanuit de Indonesche Archipel hun stortvloeden over het Noorden van Down Under jagen begint alles weer tot leven te komen,planten komen tot leven insecten, en noem maar op.De gehele voedselketen in de natuur begint aan haar jaarlijkse nieuwe cyclus
Ook onze vogels reageren daarop,wat het daglicht ook doet op zulke momenten, de nieuwe voetsel bron heeft onherroepelijk voorrang,gemakelijk voedsel vinden voor de jongen is de voornaamste optie om te starten met de voorplanting.We kennen sportvrienden in Belgie die bandjes afspelen,met geluiden van regen en onweer om vogels in de perfekte broedstemming te brengen.En elk jaar een succesvol kweek seizoen hebben.Hun kweeksezoen start dan ook begin oktober.

Ger

Ton Koek
24-06-2006, 01:38
Luchtvochtigheid heeft voor vogels die in gevangenschap gehouden worden niets met de broeddrang te maken, naar mijn bescheiden mening. Zeer veel kwekers kweken in december en januari, de droogste maanden in ons land (als het tenminste weer eens vriest). :)

Wat genoemde vogels in bv Australië weten, is dat zodra het vochtiger wordt ,dat er dan voedsel genoeg zal zijn voor de jongen. In gevangenschap is er het hele jaar door voldoende voedsel, dus die vlieger zou alleen met heel verse import opgaan. Wanneer was de laatste import uit Australië?

Je kunt gewoon geen algemene stelregel geven voor allerlei verschillende vogels. Vogels uit de tropen en de meeste papegaaien kennen bv geen verschillende seizoenen met verschillend aantal lichturen. Kanaries komen oorspronkelijk Uit Europa, die kennen het lengen van de dagen wel degelijk. Instinctmatig weten zij dan dat de tijd van overvloed (=voedsel) er aankomt.
Een kanarie zal dus nooit in de natuur in de herfst beginnen te broeden.

Als je binnen kweekt kun je het aantal lichturen natuurlijk gemakkelijk zelf beďnvloeden. Daarmee kun je het broedproces van de vogels wel degelijk "sturen". Luchtvochtigheid vind ik alleen van belang op het moment dat er eitjes liggen, die mogen niet uitdrogen.

Ger
24-06-2006, 07:42
Beste Ton.
Het is een Combinatie van factoren die de broedcyclus op gang brengt,probeer Gouldamadines maar eens in natuurbroed op gang te krijgen als de luchtvochtigheids graad in Uw kweekruimte lager is als 40%.
Inderdaad licht kun je regelen met de kweek,Luchtvochtigheid ook,maar dat luchtvochtigheid alleen nodig zou zijn voor het uitkomen van de eieren,dat zijn we niet helemaal met jou eens,want als het dat alleen zou zijn,kun je volstaan met elke dag een badje aan je broedkooi hangen.
Aangaande de >verse import uit Australie< het volgende,dacht je nou werkelijk dat je een oerinstinct,waar een evolutie van eeuwen aan is vooraf gegaan,in ettelijke tientallen jaren veranderdert?
Dit beste Ton ,dat gaat mij even allemaal te gemakkelijk,ben het met jou eens we moeten het niet moeilijker maken als het is,maar dat makkie.;)
Ger.

Ton Koek
24-06-2006, 10:54
Oke, oke, daar ga ik in mee.:)

Australische vogels leven van vochtig seizoen naar vochtig seizoen.
Kanaries echter toch niet? Al is oktober nog zo nat, ik heb nog nooit (in ongeveer 30 jaar) kanaries gehad die dan gaan broeden buiten.
Wel zilverbekjes tijdens matige vorst, maar die zijn dan ook gek. :D

Antoni Hopmann
26-06-2006, 17:18
Hallo Maurice!
Kanariejongen van maart/april,dat is toch prima. Die zijn dan in februari/maart
goed inzetbaar voor de kweek.
Het is jaren geleden een tijdje een soort modeverschijnsel geweest om op 1 januari te vertellen: "Ik heb de eerste eitjes al".
Men is daar toch weer van teruggekomen. Zelf houd ik het op de maanden
februari/maart/april/mei.Genoeg tijd om 2 ronden te doen.
Wat de luchtvochtigheid betreft,die houd ik altijd omstreeks 60%.
Mede in verband met het uitkomen van de eitjes.
Vriendelijke groeten van
Antoni

imezilstra
26-06-2006, 17:36
Ik begin in december het aantal lichturen te verhogen, ik kweek binnenshuis dus daar is de temperatuur minimaal 16 graden.
Ik zelf heb het idee dat niet alleen het aantal lichturen de kanaries in broedstemming brengt, maar ook de temperatuur een grote rol speelt.
Ik geef toe dat wanneer ik in januari begin te kweken er veel eieren nog onbevrucht zijn.
De tweede ronde is dan al beter en wanneer er kanaries bij zijn die niet veel jongen groot gebracht hebben wil ik er nog wel eens een derde ronde aan vast plakken.
Deze zijn dan niet meer te gebruiken voor de kweek van het jaar er op, dan zijn ze te jong.
Zelf kweek ik het liefst met de jongen van de eerste ronde.
Ik zet de mannen en poppen na het broedseizoen uit elkaar, en in januari zet ik eerst de poppen appart in de broedkooien.
Gaat de pop een nestje bouwen dan pas zet ik de man er bij, ik heb het idee dat als ik ze tegelijk bij elkaar zet de pop nog niet in broedstemming is en de man wel dat de man dan teveel achter de pop aan gaat jagen.

Alex Bos
26-06-2006, 19:52
Aan allen die kanaries kweken..

Op de side van de NKC staat een enquete over de zwarte stip, dit is een mogelijke oorzaak van een slechte kweek.
Vult u dez a.u.b. in. de link is:http://www.kleurkanarie.nl/Enquete.doc

Antoni Hopmann
26-06-2006, 20:01
Natuurlijk speelt ook de warmte mee.Maar toch niet zoveel als velen denken.
Licht is de hoofdzaak en natuurlijk ook de leeftijd van de kanaries.
Bij een temperatuur van 11 gr.,aantal lichturen 15 en een vochtigheid van ca.60% zitten mijn poppen in februari op bevruchte nesten van 5 eitjes.
In deze tijd hebben de vogels behoefte aan veel rust.
Vr.groeten van
Antoni

hopman
27-06-2006, 22:31
Ikzelf kweek ook al wat jaren zonder problemen, maar dit jaar overkwam mij hetzelfde alle eieren waren bevrucht en maar een enkeling kwam uit.
Gelijk op inspectie, geen bloedluis, geen muizen, luchtvochtigheid was goed.
Toen bleef er nog een punt over, dat was nestmateriaal, gelijk alles uit de broedkooien verwijderd ( was gekocht op de grote t.t.)
Nieuw gekocht nestmateriaal erin, en de problemen waren over.
Waarschijnlijk was het nestmateriaal behandeld geweest (vooral katoenen draadjes)

Groetend Hopman

Antoni Hopmann
27-06-2006, 23:26
Beste Hopman!
Wat je daar schrijft over het nestmateriaal is toch wel erg frustrerend.
Had je dat materiaal gekocht op de Bondsshow?
Ik mag misschien geen merken noemen maar doe het in dit speciale geval toch.
Van Quiko heb ik sisal en witte katoen.Daar vertrouw ik op.
Vr.groeten van
Antoni

hopman
28-06-2006, 21:10
Beste Antoni

Ik heb dat nestmateriaal inderdaad op de Bondsshow gekocht,wat voor soort dat was weet ik niet meer ,ik heb alles direct opgeruimd en bij mijn eigen dierenwinkel weer gekocht en dat was prima,maar ik zal invervolg meer op het merk letten,dit overkomt mij niet meer.

Vogelgroet hopman

louis polane
28-06-2006, 23:13
het zelfde kan met partijen zaad ook gebeuren, zaad wordt nog weleens behandeld om langer houdbaar te maken, gebeurd met zwavel veelal, als dit te heftig wordt gedaan sterven ook de embryo's af. ik vernam onderlaatst dat er een grote partij zonepitten door de AID afgekeurd werd, te veel vergif erin. dit zijn dingen waar wij in onze hobby machteloos tegenover staan, wij zijn afhankelijk van onze wettelijke controleurs en de normen die toegestaan worden. daarom gebeurd het vaak dat we bij ons zelf te raden gaan en zitten te prakkezeren wat we veranderd hebben. wij hebben dikwijls niets veranderd maar wel de kwaliteit van de voeders die dat is. het gemene in deze is, dat je dit aan de buitenkant niet kunt waarnemen, maar de gevolgen voor onze kweek destemeer. de AID neemt steekproeven zo ook de keuringsdienst voor waren er glipt altijd wel een grote partij door de mazen, en als je daar dan net voer van hebt ben je het haasje. dikwijls is het te controleren door iedere partij zaad te laten kiemen, als er weinig ontkiemd dan is er meestal iets met het zaad aan de hand. in buitenlandse landen wordt er helaas niet zo nauw gekeken naar de kwaliteit maar meer naar een grote opbrengst, omdat dit ook heel vaak uit landen komt waar de armoede vrij groot is, maar ook groothandelaren welke zeer grote hoeveelheden kopen behandelen vaak het zaad zoals zij dat mooi noemen. en dat is dikwijls niet ten goede voor onze vogels. door hierover te praten in het openbaar komen toch dergelijke praktijken aan het licht en kunnen we alleen maar hopen dat dit toedraagt aan het voorkomen van deze voor ons overbodige toevoegingen.

Mirjam
28-06-2006, 23:29
Hallo Louis Polane,
Hoe kan ik het beste ,zonder problemen zaad kiemen??
Nu heb ik van die plastic bakjes maar ik ben bang dat ik het verkeerd doe vandaar dat ik er maar mee gestopt ben.
Groetjes,mirjam

louis polane
28-06-2006, 23:35
zaad mag je maar 12 uur in het water laten staan weken anders verdrinkt het en kiemt het niet meer. dan in een zeef goed laten uitlekken en in een schaal weg zetten met een plasticzak erover, het liefst op een beetje warme plaats. na ongeveer 24 uur moet het meest zaad ontkiemt zijn. na het kiemen goed afspoelen.

Antoni Hopmann
29-06-2006, 15:18
Beste Vogelvrienden,
Als je zaad wilt kiemen spoel je het eerst goed in een zeef.Maar spoel je dan niet gelijk het gif weg zoals bij het spoelen van groente?
Als het zaad niet goed wil kiemen,zegt dat volgens mij hoofdzakelijk iets over de ouderdom van het zaad.
Bij raapzaad kan je het zelf keuren.Als het enigszins naar walnoten smaakt en de korrel is niet te klein,dan zit het wel goed.
Is het koolzaad dan krijg je een bittere,dikwijls wat scherpe smaak in de mond.
Ik heb mijn zaden altijd van grote merken gekocht en moet zeggen,dat ik in 37 jaar nog nooit een baaltje heb moeten terugbrengen.Misschien,dat ik een paar gulden of euro's meer heb betaald.Dat is dan maar zo! Ik bespaar daar niet op. En liggende gelden? Vergeet dat maar.
Vr.groeten van Antoni

Harzer
30-06-2006, 15:53
Hallo Hopman,

Als ik het dus goed begrijp kan het nestmateriaal van invloed zijn op het wel of niet uitkomen van de eieren? Ik heb voor dit seizoen Sharpi katoen gebruikt en heb slechts 8 kanaries op stok gekregen van 5 koppels. Zeer slecht dus.
Hoe kan het nestmateriaal hier dan op van invloed zijn?

Met vriendelijke groet,

Harzer

Serinus
30-06-2006, 19:21
Hallo Harzer,

Het nestmateriaal (Sharpi) is een restproduct uit de stoffenindustrie.
Dit materiaal kan met chemische stoffen behandeld zijn, die schadelijk zijn.
De eierschaal "ademt"!
Hierdoor kunnen er dus giftige stofffen die in het nestmateriaal zitten, in het ei terecht komen.
Eigenlijk heel simpel.....

Let er óók op dat er geen "nylon" of andere synthetische stoffen tussen het nestmateriaal zitten, deze draden hebben de neiging om "om" de pootjes van onze vogels te gaan zitten.
Hierdoor kán de vogelpoot worden afgeklemt met álle gevolgen van dien.
Opletten dus met je nestmateriaal!

Maar een slechte kweek hoeft natuurlijk niet meteen aan het nestmateriaal te worden opgehangen, er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn, maar het is natuurlijk wél mogelijk!
En dient zeker als mogelijkheid te worden onderzocht.

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
03-07-2006, 19:28
Beste Kanarievrienden!
Als nestmateriaal gewoon 1ste klas spullen gebruiken.Ik heb in 37 jaar kanaries kweken nog nooit ellende gehad. Dus geen afval of wat je toevallig hebt gekregen.Gooi dat maar gelijk in de afvalbak. De meeste gekregen spullen zijn onrein,vet of beiden.
Vr.groeten van
Antoni

Serinus
10-10-2006, 17:38
Hallo,

Hang ik hierboven een verhaaltje op over nestmateriaal en dat je uit moet kijken met synthetische stoffen....

Zie ik zojuist dat een van m'n zwartkeeledelzangertjes aan z'n pootje zit te pikken.
Direct uit de broedkooi gehaald en wat blijkt...
De firma Quiko verwerkt blijkbaar óók synthetisch garen in het nestmateriaal waar volgens de verpakking "Kokos-sisal-jute-katoen" in hoort te zitten (Art.-Nr. 580 351), Verdorie, verdorie, verdorie!!!!:mad:

Gelukkig géén blijvende schade omdat ik er "op tijd" bij was.
Maar het heeft me tóch een stijf half uur gekost om de beide pootjes van dit spul te verlossen.

Moraal van dit verhaal; Ik ben weer met de neus op de feiten gedrukt en controlleer m'n nestmateriaal weer......

Groeten, Serinus.

Ton Koek
10-10-2006, 20:05
Ik gebruik de laatste tijd eigenlijk vooral kokosvezel en gewoon gras. Gras in lange halmen en kortere stukken. Voor het "stofferen" geef ik de vogels veertjes uit een oud donskussen.
Bij de kokosvezel merk ik dat ze het prettiger vinden als het eerst goed natgemaakt is, dan buigt het wat makkelijker.

Sharpi heeft een van mijn dwergkwartels helaas een paar teentjes gekost. Dat komt er hier niet meer in.

gouvink neerpelt
10-10-2006, 20:45
hoi, ik denk dat het ook mischien ligt aan de
vele potjes en wondermiddeltjes die ze geven en te vroeg begonnen we kunnen beter meer fruit en groenten geven :) de vogels worden ook maar opgejaagt met extra licht dit kan toch niet echt goed zijn he dit is zeker niet persoonlijk of negatief bedoeld groetjes

Eric Tillemans
12-10-2006, 22:07
Ik kweek glosters en norwich kanaries. 2005 was dit voor mij inderdaad het verhaal maar 2006 heb ik een topjaar gehad met 3 jongen die zijn uitgevallen omdat ze in een nest van 4 of zelfs 5 achterbleven en bijvoeding niets meer hielp. Dus zeker geen slecht jaar achter de rug.