PDA

Bekijk Volledige Versie : Man apart of niet?

Fedor
03-06-2006, 23:26
Hallo allemaal.

Ik ben een gelukkige bezitter van 3 koppels Grote Goudvinken.
En 1 koppel heeft inmiddels 1 ei. Deze heb ik vanochtend geraapt.
Nu ben ik benieuwd wat jullie mij adviseren te doen met de man.

Het eerste ei werd 1-06-06 gelegd maar deze was helaas kapot toen ik rond 15:00 uur ging kijken of er een ei gelegd was. Dit ei heb ik verwijderd en vervangen door een knikker. Toen ik gisteren uit mijn werk kwam en weer ging checken zat de pop stevig op het nest maar helaas alleen lag de knikker in het nest. Vanochtend 3-06-06 zat ze gelukkig op een ei en de knikker. Dit ei heb ik zoals ik hierboven schreef geraapt en vervangen door een knikker.
Dit wil ik doen totdat ze 3 hele eieren heeft.
Vandaag aan het einde van de middag toen ik de vogels ging voeren viel me op dat de pop niet op het nest zat.
Zou het kunnen zijn dat de man de pop verstoord als ze wil gaan zitten broeden?
M.a.w. zouden jullie de man apart zetten in een tt kooi in het hok?

Ik hoop dat jullie me willen en kunnen adviseren.

Groet Fedor.

Geert
04-06-2006, 10:21
Hoi Fedor

Knikkers???? dat is in mijn mening al de eerste fout want dat is natuurlijk een vreemd ding in het nest en het rolt te veel tegen de eieren,en waarom rapen laat de natuur toch zijn gaan gang een goede koppel brengt ook jongen die niet gelijk uit komen groot.De man zou ik nog niet apart zetten wacht nog een paar dagen af maar je moet wel goed op de man blijven letten .

Fedor
04-06-2006, 10:53
Hallo Geert.

Ja Knikkers.
Dit doe ik op advies van een collega goudvinken kweker.
Deze deed eerst kunsteitjes in de nesten en die werden er nogal eens uitgegooit. Vandaar knikkers en ze broeden er goed op.
Vandaag 4-06-06 lag ei nr 2 bij de knikkers en was gewoon heel.
Mijn tweede koppel had vandaag hun eerste ei.

En het rapen doe ik inderdaad om minstens 3 jongen tegelijk uit te laten komen. Mits ze bevrucht zijn uiteraard.
Ik raap de eieren bij de zebravinken al 2 jaar en dat werkt prima.

Ik zal de mannen in de gaten houden en dus alleen in uiterste nood uitvangen.
Misschien iemand anders nog een mening, idee?

Groet Fedor.

Lucky
04-06-2006, 11:50
Hallo beste forumvriend,
Ik kweek al jaren cultuurvogels en ben sinds enkele jaren vervent voorstander van de man apart zetten.Ik begin met het afzetten de avond voor het eerste ei en laat hem telkens na het ei rapen weer uit tot de avond van het derde ei dan vang ik hem definitief uit en krijgt de pop haar drie echte eieren terug. Het heefd verschillende voordelen je hoeft je zelf niet druk te maken van doet ie het of doet hij het niet.:confused: Zeker als je niet de hele dag controlle kunt uit oefenen. Want doet hij wel iets aan de eieren of de jongen is de eerste ronde verloren. :mad: Zo heeft de pop haar rust en brengt ook zonder man met gemak nesten met vijf jongen groot. Je hebt tevens de voeding van de man onder controlle, zodat hij niet te driftig wordt voor de volgende ronde. Als hij namelijk niet goed voert eet hij alleen de hele dag eiwitrijk voedsel en die energie moet hij kwijt.:rolleyes: Ik zet al jaren de mannen apart en doe dit met al mijn cultuurvogels van sijs, barmsijs, goudvink, putter noem maar op. :) Wel steeds zo dat de pop de man ziet. Een babykooi aan het gaas is ideaal. Ook een TT kooi op de grond of aan de wand van de vlucht is voldoende.
Veel succes Lucky.

Goudvink
04-06-2006, 22:41
Hallo Fedor
Of je de eieren moet rapen kan niemand je zeggen. Het is inderdaad wel een voordeel dat de jonge dan tegelijk uitkomen. Maar zoals al gezegt is brengt een goed koppel de jonge ook groot als je de eieren niet raapt. Wel is het zo dat je de man goed in de gaten moet houden en als je twijfelt de man appart zetten. Ik laat de man als ik hem appart zet iedere dag los om te bevruchten totdat de pop gaat broeden. Daarna laat ik hem meestal nog een keer los omdat hij dan niet meer aan de eieren kan om te kijken of hij de pop op het nest gaat voeren. Doet hij dat dan mag hij bij de pop blijven zo niet dan gaat hij appart totdat de jonge uitgekomen zijn. Als de jonge er zijn laat ik hem weer los om te kijken of hij dan met de pop samen de jonge voert. Doet hij dat niet gaat hij weer appart totdat ik de jonge heb geringt. Dan mag hij weer los. In de meeste gevallen gaat de man dan met de pop meevoeren. Ik hoop dat je de jonge groot krijgt. Succes
Groet Goudvink