PDA

Bekijk Volledige Versie : doodmaken jongen

rob
03-06-2006, 20:33
EEn van mijn koppels masker grijzen heeft vandaag zijn eerste jongen gekregen, helaas ze lagen binnen korte tijd doodgepikt op de bodem.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn , te veel eivoer, broeddrift van de man te hoog.(was al moeilijk om hem in conditie te krijgen) hoe nu verder er zijn nog 3bevruchte eitjes. Rob 1

Goudvink
03-06-2006, 22:40
Hallo Rob
Ik denk inderdaad dat drift van de man te groot is. Probeer het goed in de gaten te houden. Als je dan zeker weet wie dat de man het doet zet hem dan een paar dagen appart. Zet de man wel zo dat de pop hem kan zien en horen. Dit komt bij zebravinken wel vaker voor. Succes
Groet Goudvink

Valk
06-06-2006, 18:46
Beste Rob dit kan verschillende oorzaken hebben, voordat je conclusies gaat trekken moet je er van overtuigt zijn dat deze jongen door hun ouders doodgepikt zijn. ze kunnen ook door een schrikreactie uit het nest gevallen zijn. het gebeurd nl. zelden dat de ouders de jongen dood pikken.van de 35 koppels die ik dit jaar heb opgekooit had ik één koppel zitten waarvan ik zeker wist dat dat de jongen doodgemaakt werden. ik heb tot op heden 165 jongen in vluchten zitten. maar toch dat ééne koppel, ze krijgen de zelfde voeding, dezelfde ruimte, dezelfde nest kastjes, even veel badwater, beslist geen dierlijke eiwitten,voor de broed geen krachtvoer, ik denk gewoon dat de ene vogel meer parings drift heefd dan de andere. erachter komen doe je nooit. uit selecteren is misschien het beste, of laten broeden in een grote voilere

hkroan
07-06-2006, 22:18
EEn van mijn koppels masker grijzen heeft vandaag zijn eerste jongen gekregen, helaas ze lagen binnen korte tijd doodgepikt op de bodem.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn , te veel eivoer, broeddrift van de man te hoog.(was al moeilijk om hem in conditie te krijgen) hoe nu verder er zijn nog 3bevruchte eitjes. Rob 1

Beste Rob

Ik heb mexicaanse roodmussen. Een koppel liet me de jongen ook steeds na 3 tot 4 dagen dood gaan, omdat de drift van de man te fel was. Dus heb ik bij het volgende nest de man na 3 dagen apart gezet, maar wel zo dat de pop de man kon blijven zien. En de pop brengt de jongen nu zonder problemen alleen groot. Groeten en succes H. Kroan

Jens
22-07-2006, 20:10
Een jaar geleden heb ik een koppel zebravinken in een kamervoliere gehad.
Het koppeltje kreeg eieren en het leek allemaal goed te gaan.
Toen de jongen uitkwamen vond ik het op een gegeven moment erg stil in het nest. Wat bleek dus: toen de jongen uit het ei kwamen maakten allebei de ouders de jongen dood. Ze vraten ze aan en pikten ze en gooiden ze gewoon uit het nest.
Er is geen jong overgebleven.