Mededeling

Collapse
No announcement yet.

probleempje met diamantduiven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • probleempje met diamantduiven

    Hallo!!

    Sinds kort hebben we een koppel diamantduiven, en het vrouwtje is nu aan de leg. In 3 weken tijd heeft ze zeker 11 eieren gelegd (!), en nu is ze eindelijk zover dat ze er ook op gaat zitten broeden.
    Probleem is dat het mannetje zich niet meer kan bewegen; zodra hij maar een stap zet zit mevrouw er (letterlijk en figuurlijk) bovenop en pikt hem waar ze maar kan.
    We hebben al gedacht het ei weg te halen, maar dan is er binnen no time weer een nieuw ei en begint het "gedonder" weer van voren af aan.....
    Wie heeft hier ervaring mee, of weet wat eraan te doen is?

    Alvast bedankt voor reacties!
    Rob.

  • #2
    diamantduif

    Probeer eens om de man wegtehalen en kijk of ze blijft zitten,ik heb het een keer gehad en toen heeft de duivin ze alleen uitgebroed en daarna de man er weer bij gezet dit ging goed.
    Kingfisher
    Oorspronkelijk geplaatst door reafro
    Hallo!!

    Sinds kort hebben we een koppel diamantduiven, en het vrouwtje is nu aan de leg. In 3 weken tijd heeft ze zeker 11 eieren gelegd (!), en nu is ze eindelijk zover dat ze er ook op gaat zitten broeden.
    Probleem is dat het mannetje zich niet meer kan bewegen; zodra hij maar een stap zet zit mevrouw er (letterlijk en figuurlijk) bovenop en pikt hem waar ze maar kan.
    We hebben al gedacht het ei weg te halen, maar dan is er binnen no time weer een nieuw ei en begint het "gedonder" weer van voren af aan.....
    Wie heeft hier ervaring mee, of weet wat eraan te doen is?

    Alvast bedankt voor reacties!
    Rob.
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      [QUOTE=reafro]Hallo!!

      Sinds kort hebben we een koppel diamantduiven, en het vrouwtje is nu aan de leg. In 3 weken tijd heeft ze zeker 11 eieren gelegd (!), QUOTE]
      Sorry, maar bij mijn weten leggen alle diamantduifjes twee eitjes en broeden daarop, ik heb nog nooit diamantduiven gezien met 11 eieren.

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Ze legde haar ei toch in een nest neem ik aan. Natuurlijk is het zo, bij eender welke vogel, als je dat ei of die eieren weghaald begint zij opnieuw te leggen. Waarom haal je dat ei steeds weg?????

          Opmerking


          • #6
            In eerste instantie dus niet. Ze legde het ei gewoon ergens in de kooi, en ging er ook niet op zitten, taalde er zelfs niet naar. Omdat het ei dus nooit uitgebroed zou worden hebben we het maar weggehaald. Vandaar dus. Omdat ze inderdaad steeds bleef leggen hebben we het ei dit keer laten liggen (ook ivm kalkgebrek etc.), maar nu brak WO-III uit in de kooi. De man had bijna geen nekveer meer over vanmorgen. We hebben ook dit keer het ei toch maar weggehaald, en zie, de rust is teruggekeerd. Maar de beste oplossing is dit uiteraard niet.......

            Opmerking


            • #7
              diamantduif

              Normaal legd de duivin maar 2 eieren. Gaan die verloren dan legd ze na ongeveer 10 dg opnieuw.
              Als er in 3 weken 11 eieren zijn gelegd ben ik bang dat je in het bezit ben van 2 duivinnen.
              Groet
              Piet

              Opmerking


              • #8
                diamantduiven.

                Beste Rob mijn advies neem een ander koppel,net als Piet twijfel ik ook of je een koppel hebt.De man wisselt normaal de pop af met broeden,is ook vaak dominanter met andere woorden je hebt geen ideaal koppel dus man?of pop ruilen of heel nieuw koppel dan kun je dit seisoen nog kweken gemiddeld 2 jongen per maand veel succes Rob 2.

                Opmerking


                • #9
                  Diamandduiven

                  Hoi Rob
                  Het probleem wat jij met die duiven hebt is inderdaad niet normaal meer te noemen. Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt. Ik denk zelf dat het maar twee dingen kunnen zijn:
                  1) Je hebt geen koppel. Dit kun je gemakkelijk zien. Bij de mannen is de oogrand breder als bij de pop. Let ook op het paar gedrag. Als je een koppel hebt zie je als de man wil paren dat hij voor het popje buigt en zijn staart uit elkaar doet. Ook maakt hij dan een beetje een klagent geluid. Ook is het zo dat koppels de eieren samen uitbroeden. Dit doen ze dan om de beurt als de pop van het nest komt gaat de man broeden en andersom. Ook het voeren doen ze samen.
                  2) De kooi of voliere is te klein. Geef ze dan wat meer ruimte. Succes.
                  Groet Goudvink

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo, Goudvink,

                    wat de kooi betreft, zijn er "richtlijnen" mbt grootte e.d.? Dat de kooi te klein is zou misschien best wel eens de reden kunnen zijn.....!?

                    Opmerking


                    • #11
                      Reafro,
                      Ga er nu maar van uit dat je in het bezit bent van 2 duivinnen. Voor diamantduifjes is een kooi niet gauw te klein.
                      Je kan ze al kweken in een kistkooi van 80x40x40.
                      Let op de verschillen tussen duif en duivin.
                      Groet
                      Piet

                      Opmerking


                      • #12
                        Diamant duiven

                        Hoi Reafro
                        Wat de richtlijnen precies zijn weet ik niet maar ik kweek diamantduiven in een voliere. Wat wel heel zeker is is dat het altijd te klein is zeker als je bedenkt dat deze vogels in de natuur het hele luchtruim hebben. Ik zelf probeer de ruimte die ik aan mijn vogels geef zo groot mogelijk te maken. Maar aan de andere kant heb ik zelf nog nooit zo'n agressieve pop meegemaakt. Als je met een koppel wilt gaan kweken is het eerste vereiste dat ze goed met elkaar kunnen opschieten. Als dit niet gaat probeer dan te ruilen of koop een nieuw koppel anders blijven de eieren onbevrucht. Succes. Groet Goudvink

                        Opmerking

                        Working...
                        X