Mededeling

Collapse
No announcement yet.

roofvogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • roofvogels

    je ziet dat de laatste tijd de aanhang van roofvogel liefhebbers aan het toenemen is. het zijn zowel inlandse als ook exotische roofvogels mn uilen soorten maar ook valken soorten. ik vind het persoonlijk schitterende vogels om te zien, maar mijn vraag is nu eigenlijk wat moeten we als NBvV met deze liefhebbers. ze kunnen niet aan tt's deelnemen want ze zijn niet in ons vraag-programma opgenomen. ik zou daarom de mening van andere mensen wel eens willen weten wat we in de toekomst met deze steeds maar groeiende groep liefhebbers moeten doen. ik vind zelf dat ze ook een plaats in onze bond waardig zijn, maar het probleem wat zich voordoet is dat geen enkele keur-
    meester dit in zijn opleiding gehad heeft. het andere probleem wat zich voordoet als deze vogels in gezonden mogen worden op gewone tt's, dat de meeste andere vogel soorten gestrest raken door het geluid wat deze vogels maken want het zijn immers hun natuurlijke vijanden. ik zou daarom graag meningen horen van andere mensen omtrent deze toch wel mooie vogels.
    WAT MOETEN WE HIER IN DE TOEKOMST MEE?
    GRAAG UW MENING.

  • #2
    Ik ben zelf ook nogal gecharmeerd van dit soort vogels. Maar het is per definitie geen tentoonstellingsvogel. Dit zie je bijv. ook bij papegaaiachtigen, de kleinere soorten doen het wel goed op de tentoonstelling (TTkooi) maar de grotere soorten haken al gauw af. Tenzij speciale kromsnavelshows, (parkieten societeit) waar de papegaaien wel goed vertegenwoordigd zijn.
    Hiermee zeg ik niet dat roofvogels bij de kromsnavels ondergebracht moeten worden, ook al zijn ze wel in het bezit van een kromme snavel. Nee, eerder zullen ze ondergebracht moeten worden bij de cultuurvogels of de fruit- en insectenetendevogels afhankelijk van de plaats van herkomst. Gekeurd word dan toch grotendeels op conditie.
    Maar ik denk dat de meeste liefhebbers van roofvogels heel tevreden zijn met het feit dat de vogels bij hun in de voliere verblijft en bewust niet deel willen nemen aan tentoonstellingen.

    Opmerking


    • #3
      roofvogels

      ik kan mij er wel wat bij voorstellen dat mensen met papegaaien en roofvogels niet staan te dringen om aan tt's mee te doen. maar bij de landelijke show van de PARKIETN SOCIETEIT zitten wel veel papegaaien soorten omdat daar meer naar de wensen van de grote papegaaien liefhebbers wordt geluisterd en het show element daar veel meer waarde heeft dan de bondsshow bij ons. bij ons is het rijen met kooien van de zelfde soort en daar zitten dan de prijswinnaars tussen. een veel minder charmante opzet, maar die verandering bepaal ik niet.
      maar het is natuurlijk wel zo als roofvogel liefhebbers willen mee tellen binnen onze bond dat ze volgens mij toch op een of andere manier met hun vogels naar buiten moeten treden, want anders is het een groep die voor onze bond niet interessant is. je kunt natuurlijk wel een roofvogel show organiseren zonder tt factor, dus de soorten tonen aan de mensen en laten zien dat er ook serieus mensen zijn die deze vogels kweken, zodat natuurorganisaties kunnen zie dat wij ook met onze hobby niet altijd maar nadelig voor de natuur zijn en er dus een echte show van maken onder de vlag van de NBvV

      Opmerking


      • #4
        ik zou zeggen natuurlijk mogen ze hun vogels showen.

        hoe ze gekeurd worden is niet aan mij. maar ik zou zeggen keur ze op conditie ofzo. of zoals hierboven wordt gezegt...

        ik ben wel bang dat de andere vogels eronder gaan leiden. dat ze gestrest worden ofzo mocht dit het geval zijn dan ligt daar een uitdaging om de liefhebbers van roofvogels tegemoet tekomen zonder dat de bestaande tt eronder lijd.

        ik zou zeggen showen die vogels maar onze vogels die al jaren geshowt worden moeten er niet last van hebben.
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          Showen Roofvogels.

          Het is vaak een lust om naar deze vogels te kijken,dus ook op een show dit zou toch kunnen via een speciaalclub voor deze groep,niks mis mee toch.

          Opmerking


          • #6
            Ik vind roofvogels ook prachtig maar vind wel dat er een risico aan kleeft dat ze vrij gehouden mogen worden
            Dat risico is dat het een status symbool word een soort nieuwe pitbul waar bepaalde figuren die vogels gaan houden om te imponeren.
            Moet er niet aan denken dat een roofvogel dan een kind aanvalt dan heb je de poppen aan het dansen.
            Groeten van Hans

            Opmerking


            • #7
              Show van vogelsoorten

              Omdat ik op zoek was naar info over uilen kwam ik op dit topic.
              Ik meen dat het op een vogeltentoonstelling niet alleen mogelijk moet zijn om allerlei vogels te tonen, maar dat dat de tentoonstelling juist veel aantrekkelijker maakt dan het lopen langs een stel kleine kooitjes met elk één pietje.
              De NBvV zegt in de statuten zelf al heel duidelijk (doel van de vereniging, art 1 sub c) dat zij de liefhebberij wil bevorderen in de ruimste zin van het woord. Hou je daar dan ook aan.
              Daarom behoren volgens mij op tentoonstellingen door of namens de NBvV of een onderdeel daarvan (lokale club) alle soorten vogels te worden toegelaten en getoond op de manier die bij die vogels en die vorm van liefhebberij past. Hoe meer variatie hoe beter de doelstellingen worden bereikt. Het keuren en prijzen winnen is maar één van de vele mogelijkheden in de vogelliefhebberij, in het clubwerk natuurlijk wel belangrijk, maar niet uitsluitend zaligmakend voor een TT.
              Dat geldt voor vrijwel alle andere verenigingen precies zo.

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Show of wedstrijd

                  Natuurlijk stonden wij, fans van de wildvorm Budgerigars = grasparkietjes (www.bush-budgies.net) met een ruime kooi met 3 paar Budgies op de show van de PS. We kregen heel veel bijval, maar we moesten wel de bezoekers aanspreken. Veel keken maar even, zo van "leuk, kleine parkietjes" en hadden ons doel niet direct door.
                  Inderdaad maakten de 'aparte' stands de show veel levendiger. Niet alleen de grote doorloopvoliere, maar ook de show van reptielen (o.a. slangen) hadden veel bekijks. De bezoekers kon je makkelijk verdelen in twee groepen: de vaak oudere, mannen single, TT bezoekers (alleen de bekroonde vogels) en hele gezinnen die de afwisseling erg waardeerden.

                  Opmerking


                  • #10
                    Roofvogels

                    Op de tentoonstelling in de Zilk stonden roofvogels, d.w.z. uilen, een sperwer, nog een grote jongen maar ik weet niet meer welke.
                    Twee kleine uiltjes inderdaad in een ruime kooi, de grote uil vrij op stok, de sperwer op stok maar met een kettinkje. Kinderen konden de uil aaien en de sperwer op de handschoen nemen. In Hardenberg waren diezelfde vogels niet aanwezig wegens een verkeersongeluk, maar wel een andere roofvogelhouder die shows gaf buiten.
                    Dat is ook wat ik betoog in mijn vorige commentaar: toon je vogels met het doel en op de manier die die vogelsoort eist.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tippie
                      voor TT`s lijkt het mij niet zo geschikt daar deze vogels een roofinstinct hebben.
                      Mooi vind ik ze in de vrije natuur .
                      Vogels zijn mijn passie, de mooiste vogels vind ik roofvogels maar ik vind het het niet waard om zo een vogel op te sluiten en te kweken voor een jaarlijkse TT.
                      Wanneer men deze soorten roofvogels houdt voor demonstraties (wedstrijden)e.d. heb ik daar geen enkel probleem mee.Deze dienen dan wel voorzien te zijn van een grote vlucht,daarmee wil ik zeggen dat dan deze hobby meer voorbehouden is aan personen die op het platte land wonen en niet in de stad .
                      Graag zou ik een koppel sperwers willen hebben (daar deze niet te groot zijn )
                      maar mijn verstand zegt nee(jammer dat ik verstand heb )
                      Vergeet niet dat roofvogels al zeer lang worden gehouden. Al langer dan de kanarie. Misschien zijn sommige wel beter geschikt voor de gevangenschap dan andere soorten. Ze bewegen in de regel veel minder en zijn er op gefocused om zo weinig mogelijk energie te verspillen.

                      Geen pleidooi voor de roofvogels, maar een verwijzing naar leefstijl/gedrag.

                      Opmerking


                      • #12
                        roofvogels

                        Er worden tegenwoordig wel heel erg veel roofvogels te koop aangeboden. In Engeland worden er heel veel uilen soorten gekweekt. Het blijkt een zeer grote groeiende tak van vogelsport te zijn. Het zou in mijn ogen een grote show zeer opkrikken, met deze prachte vogels. Er zijn vogelverenigingen die een valkenier uitgenodigd hebben. Dit trok heel veel mensen en iedereen vond het prachtig.
                        Ik ben zelf van mening dat we als vogelbonden, meer van dit soort vogels erbij moeten betrekken. In welke vorm dat is kan ik nu nog geen antwoord op geven, maar het zijn wel zeer grote publiekstrekkers.
                        Het zijn echte showvogels, ze zijn zeer rustig van aard. Natuurlijk moet je ze niet zo als een gewoon vogeltje gaan keuren. Het tonen van de soorten is al meer dan genoeg om mensen te trekken, met daarnaast het geven van een show.

                        Het zou die saaie bondshow echt een andere dimensie geven. Het is nu in mijn ogen veel te veel een kooien tt, met elk jaar dezelfde rijtjes, op dezelfde lokatie. Het mist in mijn ogen een bepaalde charme, en dat zouden deze vogels met gemak kunnen doorbreken.

                        Opmerking

                        Working...
                        X