Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandvinken kweken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bandvinken kweken

    hallo

    ik heb 1 koppel bandvinken. Ze paren goed, heb al 2 nestjes van telkens 3 jongen. Maar wanneer de jongen hun veren beginnen te krijgen gaan ze steeds dood. Je ziet aan de jongen dat ze niet lang geleden gevoederd zijn. Ze worden gevoederd met voliere mengeling en af en toe wat eivoer.
    Wie kan mij helpen met dit probleem wat doe ik verkeerd?

  • #2
    Kweek bandvinken

    Is het zo Thibaut dat ze dan binnen10 dagen weer een nieuw legsel hebben.Dan kunnen ze wel te broedrijp zijn,je zou het een keer kunnen proberen om de man weg te halen voor de jongen uit de eieren komen.De pop moet het ook alleen kunnen.Dat af en toe eivoer krijgen ze dat af en toe of voeren ze af en toe?Eivoer moeten ze in het kweekseisoen elke dag vers krijgen liefst 2 a 3 maal per dag hopenlijk heb je hier wat aan succes Rob.

    Opmerking


    • #3
      bandvinken

      Geef ze ook meelwormen dat helpt

      Opmerking


      • #4
        Bandvinken

        Ik zou dat eigenlijk afraden want dan worden ze juist nog feller en vaak agressiever dit uit eigen ervaring,ik voer alleen nog buffalo,s en met mate en miereeieren
        Kingfisher
        Oorspronkelijk geplaatst door grasparkiet
        Geef ze ook meelwormen dat helpt
        Mvg,
        Kingfisher.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Thibaut
          hallo

          ik heb 1 koppel bandvinken. Ze paren goed, heb al 2 nestjes van telkens 3 jongen. Maar wanneer de jongen hun veren beginnen te krijgen gaan ze steeds dood. Je ziet aan de jongen dat ze niet lang geleden gevoederd zijn. Ze worden gevoederd met voliere mengeling en af en toe wat eivoer.
          Wie kan mij helpen met dit probleem wat doe ik verkeerd?
          Als er jongen doodgaan met voer in de krop dan is er bijna altijd een ziekte in het spel, als je wilt weten welke ziekte en wat je er aan moet doen, dan moet je een op vogelgebied kundige dierenarts opzoeken (dus geen gewone dierenarts) wat verse mest verzamelen en daarmee een mest onderzoek laten doen.
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

          Opmerking


          • #6
            Bandvinken

            Hoi,

            Ik had het probleem eerst ook met mijn bandvinken. Paren gaat prima, eieren leggen ook (mooie volle nestjes altijd, uitkomen lukt en dan.....kapot...weg..
            Meelwormen voer ik elke dag vanwege de insecteneter die ik in mijn verblijf heb, maar daar eten ze graag van. Doordat ik mijn meelwormen aanmeng met een theelepeltje sla-olie op een handje meelwormen (zodat het vitaminenpreparaat beter hecht), sterven de meelwormen en kunnen z geen gevaar meer vormen voor de jongen. Zo voer je je vogels veilig voedseldieren en het wordt heel graag opgenomen!
            Daarnaast had ik in het begin geen speciale bak met eivoer. Ik mixte het elke dag wel een beetje door het voer maar dat was kennelijk niet genoeg. Ik heb nu een aparte bak met eivoer en dat werkt geweldig... voor al mn prachtvinken trouwens.
            Hopelijk heb je er wat aan.

            Groeten, Arnout

            ps: heb dit jaar nu net mn tweede nest bandvinken groot!

            Opmerking


            • #7
              ik heb het zelfde probleem

              nou voor de tweede keer al 3 jongen en ja hoor de veren zijn er en de overgebleven eieren zijn verdwenen,na een dag of twee verdwenen ook de jongen stuk voor stuk,nu heb ik de man weg gehaald en nu kijken of het eenig overgebleven jong het wel overleeft.

              Opmerking


              • #8
                voer je ook meelwormen, net als de schrijver boven jouw bericht.
                zo ja: stop daar dan onmiddellijk mee, geen meelwormen voeren aan prachtvinken met jongen, geef een paar centen meer uit voor buffalo's.

                ik heb het elders al geschreven, meelwormen wekken de broeddrift op, een jong is geen ei dus die wordt verwijderd, ze willen dan vaak alleen maar eieren leggen en broeden. Voeren ho maar.

                Ja hoor, en ook nu weer komen hierna de verhaaltjes "ik geef ze aaaaltijd meelwormen en bij mij gaat het wel goed".
                Ja zal best dan heb je geluk gehad, maar wees wijs en laat die meelwormen in de dierenwinkel als je met prachtvinken wilt kweken.
                Meelwormen is misschien(?) leuk voer voor insecteneters maar voor prachtvinken totaal ongeschikt voer.
                kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Elders al geschreven

                  Klopt helemaal Beste Hans, alleen komen er steeds weer nieuwe mensen kijken hier en die hebben het forum nog niet helemaal onderzocht denk ik.

                  Ben het overigens wel met je eens deze keer.

                  Overigens is er wel meer voer te verkrijgen in de betere dierenwinkel:

                  Miereneitjes
                  muggenlarven uit de diepvries
                  fruitvliegjes
                  pinky maden
                  kleine graszaden
                  na een week - geweekt zaad
                  fonio paddy
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking

                  Working...
                  X