PDA

Bekijk Volledige Versie : Kaalkoppen bij Gould Amadines

Hessel Nijholt
31-05-2006, 15:36
Als kweker van Gould Amadines overkomt het me zo nu en dan,dat enkele van mijn vogels kale koppen krijgen. Dit duurt tot ze gaan ruien. Na de rui is alles weer oké. Ik heb al allerhande smeerseltjes geprobeerd, o.a betadinezalf, sterilon,alcohol maar niets helpt. De vogels zijn verder goed gezond, maar het is geen gezicht,en doet afbreuk aan mijn collectie. Heb ik hier te maken met een parasiet,schimmel . Wat kan dit zijn,en wat is er aan en tegen te doen ? Met vr.gr. Hessel.

rob 2
31-05-2006, 21:37
Beste Hessel;een kennis van mij had eens een paapje dat totaal kaal was,er is toen door dierenartsen wel wat voorgeschreven zonder resultaat.Tot we bij de zaadhandelaar in onze woonplaats dit euvel aankaarten,deze adviezeerde om de vogel in te strijken met 404 insecticiede met behulp van een wattenstaafje.We twijfelden heel erg, maar mijn kennis deed het en binnen 6 weken zat het paapje mooi in de veren en heeft erna nooit meer last van gehad.Wat het precies was zijn we nooit te weten gekomen vr. gr.Rob.

toon van den heuvel
01-06-2006, 13:31
Als kweker van Gould Amadines overkomt het me zo nu en dan,dat enkele van mijn vogels kale koppen krijgen. Dit duurt tot ze gaan ruien. Na de rui is alles weer oké. Ik heb al allerhande smeerseltjes geprobeerd, o.a betadinezalf, sterilon,alcohol maar niets helpt. De vogels zijn verder goed gezond, maar het is geen gezicht,en doet afbreuk aan mijn collectie. Heb ik hier te maken met een parasiet,schimmel . Wat kan dit zijn,en wat is er aan en tegen te doen ? Met vr.gr. Hessel.

Hallo Hessel.Als je verdermijt hebt dat kun je zien en met vaseline bestrijden.Als je geen parasieten hebt.Dan is het genetisch.
Dit maakt iedere gould kweker wel eens mee het is een raar gezicht dat ben ik met je eens.De enige oplossing is gebruik deze vogels niet meer voor de kweek anders blijf je het houden.
sukses.

petra
15-06-2006, 12:05
Graag wil ik hier ook op reageren,wat ook moet helpen dat heb ik van iemand gehoord dat is ivermec kun je bij de dierenarts halen is tevens goed voor
hapziekte.

groetjes petra.