PDA

Bekijk Volledige Versie : himalaya groenlingen

ut huismusje
30-05-2006, 11:37
:confused: Hoi Vogelvrienden,

Graag zou ik meer informatie hebben over de kweek met himalaya groenlingen.
Kweek je beter in een voliere of in een broedhok?
Voer je speciaal voer in de kweek?
Raap je de eieren?
Klopt het dat de pop in de rui valt net voordat ze gaat broeden?
Meer informatie is zeer welkom !
Groetjes en alvast bedankt, ut huismusje.

rob 2
31-05-2006, 22:01
Hallo huismusje;zelf heb ik ze een paar jaar gehad en bij mij begonnen ze met de kweek in oktober de pop bleef op het nest tot de jongen totaal in de veren zaten.Daarna begon de rui,in februarie weer een kweek ronde waarna ze weer ruien, zo herhaalde zich dat constand dit was voor mij de reden om ze weg te doen veel kweeksucces Rob. Ps. voeding was als bij groenlingen zaad en eivoer en kiemzaad.

ut huismusje
01-06-2006, 11:10
Hoi Rob 2,
Alvast bedankt. :)
Ik heb het koppel himalaya groenlingen in november pas gekocht voor onze nieuwe voliere. Voor mij is dit allemaal nieuw, maar ik hoop toch op een nestje.
Had jij dit koppel verwarmd zitten, omdat je in februari ook nog een nestje had?
Groetjes ut huismusje

rob 2
01-06-2006, 22:28
Huismusje deze groenlingen zaten het hele jaar in een buitenvoliere van 3x2x2m,l.b.h.Hierbij had ik sijzen putters en vinken en braziliaanse dwergrallen van ieders een koppel.Nestmateriaal was cocosvezel en paardehaar alvast veel succes met de kweek vr.gr.Rob

cospa
11-10-2007, 20:30
Hallo huismusje'

Ik las jou (oude) bericht over himalaya groenlingen.
IK heb hier veel met gekweekt en bezit er nog een paar.
Wil je nog informatie, laat het dan even weten.

Groeten cospa.

ut huismusje
12-10-2007, 08:33
Hoi Cospa,

Natuurlijk wil ik nog informatie over de Himalaya groenlingen.

Mijn man is helaas voor de winter van 2006/2007 overleden en na een lange zoektocht naar een nieuwe man, die nergens schijnbaar te kopen was, heb ik met moeite mijn pop verkocht aan een Belg, die een man over had.:confused:

Ik heb met hem nog steeds contact, want ik wil ooit deze prachtige vogels terug in mijn volière. De kweek loopt bij hem helaas niet goed, dus alle hulp is welkom.:)

Alvast bedankt en Groetjes Nora

cospa
23-10-2007, 22:49
Hallo Nora

HIM. GR. zijn hele verdraagzame vogels, ze zorgen goed voor hun jongen en bij mij zijn er nog nooit nesten verstoord of eieren gepikt.
Ik raap dus nooit eieren.
Maar het zijn wel vreemde vogels wat betreft wanneer ze gaan broeden.
Import vogels kunnen heel vroeg gaan broeden, eind februari en maart, doen ze dat niet dan vallen ze in een kleine rui en gaan niet meer broeden dan in het najaar, september-oktober. Ik denk dat dit iets met het klimaat te maken heeft, daar ze in hun natuurlijke omgeving broeden boven de 2000 meter.
Eigenkweek gaat al iets makkelijker, maar biedt ze wel vroeg (en laat) nestgelegenheid aan want ook eigenkweek kan nog wel eens eigenzinnig zijn.
Ik vertel alleen uit eigen bevindingen en kom nog terug op voeding enz. Groetjes Cospa.

ut huismusje
24-10-2007, 18:12
Hoi Cospa,

Alvast bedankt voor je antwoord.
Ik had ook al begrepen dat November tot Februari geen uitzondering zijn.
Sommigen hebben ze daarom ook weer verkocht.

Mijn oude pop zit nog steeds in België, bij haar nieuwe man, maar er is nog steeds geen nest gebouwd of geprobeerd.
Misschien dat het de komende winter wel lukt.

Heb je op dit moment nog koppel(s) zitten om mee te kweken?

Hopelijk heb je nog meer informatie voor mij.
Ik zou ooit nog een keer deze vogels willen toevoegen aan mijn andere soorten.

Groetjes Nora

Henk3
24-10-2007, 21:23
http://www.geocities.com/vinkjess/himalayagroen.html
http://vogels.bossels.com/?pagina=21&bird=16

naruch
19-12-2010, 13:35
ik ben nu in het bezit van 2 koppels himalya groenling, alle info over de kweek met deze vogels is welkom.

het zijn eigen kweek vogels 2 mannen van 2009, 1 pop 2009 en 1 pop 2010.

aan de kweker kan ik het helaas niet vragen, want deze is overleden

ze zitten nu koppel gewijs, in kweek vluchten 1m breed, 180 diep en 180 hoog.

RonWiel
20-12-2010, 08:46
mooie vogels.............foto ;-)

Volgens mij heeft de man in vogelwelt oostenrijk er ook zitten.......mocht je niets hier kunnen vinden zou je hem eens kunnen mailen....

http://www.almdiele.at/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=28

Josly
22-12-2010, 22:58
hallo,

weet je ook welke ondersoort, als men nog van zuivere vogels kan spreken, velen zijn afstammelingen van combinaties soortgenoten-ondersoorten,
je kan ze vergelijken met andere soorten groenvinken,
ze ruien een maand of drie-vier vroeger dan de inlandse, ze kweken een korte periode voor de rui, ( februari, maart,) een langere periode na de rui, (augustus, september, oktober,)
geef ze voeding mix inheemse sijzen en putters,
groenvoer zoals vogelmuur, paardebloem,
altijd voorzien van grit, houtskool en sepia,
tijdens de kweek, pinkies en buffalos, sommigen nemen dit anderen niet,
ik heb in het verleden alle soorten groenvinken gekweekt evenals alle mutanten, zowel Europese als Tropische,

http://orientalbirdimages.org/search.php?p=6&Bird_ID=1985&Bird_Family_ID=&pagesize=1

http://chardonneret.naturalforum.net/t1379-verdier-de-l-himalaya-couple-de juveniles

http://www.springerlink.com/content/q83w325n6g5g5j21/fulltext.pdf

klik Nr 8 en 19 betreft Carduelis ambigua, de zwartkop groenling,
klik Nr 10 betreft Himalaya groenvink x kanarie,

http://stephane.schlub.free.fr/session/artSommaire.php

hier enkele kwekers,

http://www.birdsandbirds.com/en-scheda_razza.asp?id_razza=178

PS. klik ook eens Nr 20 betreft discussie eumo ( Italiaanse eumo vererft autosomaal recessief)

naruch
23-12-2010, 09:24
bedankt voor de antwoorden josly, van de voeding wist ik het allemaal, ook van de kweek, dus eigenlijk wist ik het allemaal toch, ik dacht dat er misschien nog meer dingen waren waar ik op moest letten.

de goede man waar ik ze van kocht, is helaas overleden, ik heb ze na zijn overlijden gekocht, het was een fervent tt-kweker en had 31 himalaya groenlingen, allemaal eigen kweek, ik heb een kweek koppel gekocht en een man die hij klaar was aan het maken voor tt en een jonge pop van 2010.

ze mogen nu lekker wennen, en geef ze in februarie nest gelegenheid

zal eens een foto maken en plaatsen

Treursijs
11-10-2011, 10:39
Heeft u succes gehad in de kweek?

naruch
11-10-2011, 15:33
ja, ik heb 3 jongen uitvliegen, waar er 2 van verkocht zijn.

een ander koppel heeft 3 eieren en die moeten vandaag of morgen uitkomen.

Treursijs
11-10-2011, 19:32
ja, ik heb 3 jongen uitvliegen, waar er 2 van verkocht zijn.

een ander koppel heeft 3 eieren en die moeten vandaag of morgen uitkomen.

Zijn deze vogels makkelijk te gebruiken voor bastaarden?
Want ik lees hier dat het vogels zijn die uitgebreid kweken.

naruch
12-10-2011, 19:29
ik zou het niet weten, worden zelden aangeboden, de twee jongen wat ik verkocht heb, heb ik na 1 dag, van internet afgehaald. hoewel deze, op gereserveerd, stonden werd ik gek gebeld, vanuit nederland, belgie en duitsland.

overigens was er vanmorgen 1 jong uit het ei, heb daarna niet meer gekeken.

alle jongen die uit het ei komen, en op stok komen ,zijn al besproken:eek:

kingfisher
12-10-2011, 20:54
ik zou het niet weten, worden zelden aangeboden, de twee jongen wat ik verkocht heb, heb ik na 1 dag, van internet afgehaald. hoewel deze, op gereserveerd, stonden werd ik gek gebeld, vanuit nederland, belgie en duitsland.

overigens was er vanmorgen 1 jong uit het ei, heb daarna niet meer gekeken.

alle jongen die uit het ei komen, en op stok komen ,zijn al besproken:eek:

Hallo Naruch,
niet om eigenwijs te doen maar is het niet beter om tenminste 1 jong zelf te houden ivm verdere kweek en het feit dat deze gewend zijn aan jouw kooien en manier van doen waardoor ze makkelijker tot broeden komen?

naruch
12-10-2011, 21:07
helemaal niet, je bent niet eigenwijs, maar wijs

maar dit gebeurd ook, van het vorige nest heb ik ook 1 jong over gehouden en hetzelfde gebeurd met dit nest, laat dna test doen, zodat ik zeker ben dat ik weer een koppel erbij heb.

zoals gezegd alle jongen zijn besproken, dat er 1 voormij zelf is doet er niet toe, die is dus ook besproken ( aan mijzelf)

ik had dit niet vermeld, want zodra een koper erachter komt, blijven ze vaak zeuren om ook de vogels te kopen wat ik voor mijzelf hou, uiteraard geef ik hier niet aan toe.

ze hebben ruimte genoeg, ieder koppel heeft een vluchtje van 1m breed, 1,8 m hoog en 1,8 m diep.

Treursijs
12-10-2011, 22:38
Altijd zorgen dat je zelf je gerief blijft houden ;)

Zo moeilijk vogel dan om aan te geraken?
dat wist ik helemaal niet hoor.

naruch
13-10-2011, 13:58
kijk maar eens op vogelmarkt plaats, worden ze niet aangeboden, maar wel gevraagd.

naruch
19-10-2011, 20:44
ondertussen, 3 jonge himalayagroelingen geringd :D

Treursijs
20-10-2011, 00:07
ondertussen, 3 jonge himalayagroelingen geringd :D

Zeer knap, foto's naruch.
Wil foto's zien

naruch
20-10-2011, 06:04
zal vanmiddag eens kijken of ik een foto kan maken van het nest jongen.:)

krantje van vandaag ernaast ;)

casehulsebosch
20-10-2011, 07:16
Foto is genoeg.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

naruch
20-10-2011, 19:23
hier 2 foto's van de jonge himalaya groenlingen

Treursijs
20-10-2011, 23:01
Prachtige jongen!
nu nog op stok zetten ;)

naruch
26-10-2011, 17:21
de jongen een paar dagen later.

Gaai
12-10-2013, 13:19
Zijn er momenteel nog kwekers van deze vogels? Ik heb nu zelf 2-2 EK 2013 uit een grote buitenvolière. Zelf ga ik ze koppelsgewijs proberen te kweken in broedkooien van 140 cm lang, 50 cm hoog en 40 cm diep. Ik zou graag in contact komen met andere kwekers met het oog op informatie-uitwisseling en bloedverversing.

Saab
13-10-2013, 08:30
Hoi hoi Gaai,

Zelf vindt ik het geen vogels voor broed / kistkooien omdat ze daar veel te wilt voor zijn. En ja ze worden nog gekweekt maar het is dun gezaaid en aan vreemd bloed komen is nog moeilijker. Daarnaast zijn het (vindt ik) niet echt makkelijke vogels om te kweken.

Groet Saab:cool:

Ps als je wilt kun je mij een PB sturen!