Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zwartmaskerduifje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zwartmaskerduifje

    Hallo,
    Bij mijn zwartmaskerduifje komen de staartpennen niet goed uit de schacht. De schacht lijkt te dik, waardoor de pen niet goed 'door' komt. Duidt dit er op dat er iets aan het voer of zo ontbreekt? Zo ja, wat dan? Iemand hier ervaring mee?

  • #2
    Hallo,
    Ik heb 2 koppels zitten, de ene mannetje deed dezelfde, na heel lang zo blijven zitten met die "kap"om de veer, heb ik hem gevangen en die "kap" gebroken. Nu is alles prima.
    Is die van u wildvang, en de eerste jaar bij u?(ik bedoel eigelijk de eerste jaar in NL)
    Dat kan het zijn hoor dat het nog gewoon te maken heeft met acclimatiseren, die ene koppel van mij is prachtig, die ander ekoppel heb ik laat gekocht, en de mannetje heeft een pikzwarte borst, nek en kop........is gekomen met de rui, zo ook mijjn goudbuik popje, en mij kwartel astrildes, mannen zijn bijna zwart. Wat het is weet ik niet, maar ik vermoed dat het te doen heeft met acclimatiseren.
    Mijn mening, maar ik hoor graag van anderen ook.

    Opmerking


    • #3
      Dat ze zwart zijn heet overmelanisatie.
      Het kan inderdaad komen door problemen met het acclimatiseren.
      Maar omdat er meer vogels zijn die het bij jou hebben, vermoed ik eerder dat ze niet voldoende voedingstoffen uit het voer (kunnen) halen.
      Voer je wel gevarieerd genoeg en eten ze alles op?
      Groeten,

      Arjan

      Opmerking


      • #4
        zwartmaskerduifje

        Hallo, dank voor de reacties. Bij mij heeft alleen een zwartmaskerduifje last van staartveren die niet goed uit de schacht komen (zgn. buispennen). Andere vogels (o.m. kanaries, diamantvinken, mozambiquesijsjes, spitsstaarten) hebben er geen last van.
        Voer is behoorlijk gevarieerd: zaad (voor tropen, kanaries, witzaad, trosgierst), eivoer en daarnaast groen voer (sla, vogelmuur, grashalmen enz.). Verder grit en maagkiezel ter beschikking.
        Ik zoek een antwoord op de vraag waar 'buispennen' door komen (wat komt die zwartmaskerduif te kort?).
        groeten

        Opmerking


        • #5
          zwart worden

          het zwart worden van uw vogels heet een modificatie, wat vaak ontstaat door een gebrek. als ik naar uw behoorlijk uitgebreide voeding kijkt denk ik niet dat het daar door komt. maar de vogels die u opnoemde en daar last van hebben komen alle uit afrika, dus uit een warm gebied en als dat ook nog eens vogels zijn welke nog niet zolang geleden daar vandaan gekomen zijn, zijn ze nog erg gewend aan de warmte, ook door warmte gebrek kunnen ze zwart worden en niet optimaal in conditie geraken. dit heeft nu eenmaal wat tijd nodig. wat u zou kunnen doen is om dit uit te proberen een warmtelamp optehangen net boven een zitstok of net boven de grond. als u ziet dat deze vogels hier regelmatig onder zitten, zal dit waarschijnlijk het probleem zijn, het is het proberen waard. de pennen die niet goed doorkomen kan meestal opgelost worden door de vogels met wat lauw water te besproeien, waarna ze zich onder de lamp weer snel kunnen drogen.

          Opmerking


          • #6
            azantinga,
            Ja, ik voer vanalles, tropenzaad, universeel, eivoer, appel, en zo nu en dan buffalo wormpjes.
            Ik weet niet of het een gebrek is,zou misschien wel kunnen, maar toch zijn ze goed in hun doen,goudbuikjes hebben nu jongen(hoewel koud, voeren ze weinig, dus voer ik ze zelf bij), de zwartmasker duifjes zijn druk aan het pronken en nestelen, en de kwartelastrildes doen nog niks, wel veel roepen en verder goed in hun doen.

            Dus misschien dat ik trosgierst weer ga bijgeven en misschien ook een beetje honing door het water mengen voor iets meer energie.


            En Jeroen, zoals gezegd, pak het duifje en breek die "kap" gewoon, het was bij mij ook zo, nu is alles gewoon goed. Met de 2de rui ging het gewoon goed.

            Opmerking


            • #7
              Ook ik heb problemen gehad met de schachten van veren en ik krabde gewoon de schacht open, indien duiven zwart worden lijden ze aan stress, zwartmaskers en ook peruduiven hebben hier snel last van.
              Zwarte kwartelastrildes zou dus ook stress kunnen zijn, echter ik denk dat het patrijsastrildes zijn en die zijn zwarter op de borst dus een normaal verschijnsel.

              Opmerking

              Working...
              X