Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kwartelkuikens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kwartelkuikens

    Hallo,
    Ik had een paar kuikens van mijn harlekijnkwartels, uitgebroed in de broedmachine. Ze wilden echter niet eten (speciaal kwartelkuiken-opfokvoer), en ook konden ze zelf het water niet vinden. Na twee dagen waren ze erg verzwakt, niets geworden dus....
    Weet iemand hoe je dit soort kuikens aan het eten en drinken krijgt?

  • #2
    Ze zouden uit zich zelf moeten gaan eten.
    Hoe had je het voer en water aangeboden?

    Zelf maak ik gebruik van kleine lage bakjes. In het waterbakje leg ik wat steentjes of knikkers zodat de jongen niet kunnen verdrinken.
    Je zou ook wat voer op de bodem kunnen strooien, dan beginnen ze vanzelf te pikken.
    Komen de jongen wel goed sterk uit de eieren of zijn ze dan al verzwakt?

    Wat nog belangrijker is voor jonge kwartels is warmte. Hoe huisvest je de jongen. Heb je een warmte lamp hangen en gaan ze hier wel onder zitten. Al ze ernaast gaan zitten dan hangt de lamp te laag en kruipen de jongen tegen elkaar aan dan hangt de lamp te hoog.
    Groeten,

    Arjan

    Opmerking


    • #3
      voeren kuikens

      Jeroen mijn vraag is eigenlijk of je als bodem bedekking zand of iets dergelijks hebt gebruikt.Bij de ouder vogels zullen de jongen leren wat wel en niet gegeten kan worden.Als ze alleen zitten eten ze dat wat voor hun pootjes komt,dus kale bodem met alleen voedsel er op wil helpen, of een paar eieren van chinese dwergkwartels tegelijk uitbroeden ze zien het eten van elkaar en zullen het nadoen vr.gr.Rob.

      Opmerking


      • #4
        kwartelkuikens

        Hallo,
        Ik heb de kuikens op een kale schone ondergrond laten lopen (geen zand of zo). Verder hadden ze voer en water ter beschikking in hele ondiepe, lage dekseltjes. In het waterbakje lagen knikkers ter voorkoming van verdrinking. Ik had ook wat los voer (kruimels) op de bodem gestrooid. De temperatuur in de opfokruimte was ca. 32 graden.
        Toen ze uitkwamen waren ze heel actief en levendig. Toen ze niet gingen eten werden ze snel zwakker, uiteraard.
        Weet iemand hoe je dit soort kuikens gemakkelijk aan het eten en drinken krijgt?

        Opmerking


        • #5
          Beste Jeroen,

          Het zit hem niet in de bodembedekking.
          Ik laat ze altijd gewoon op schelpenzand lopen. Waar het fout gaat is het volgende: Koop voor de jonge kuikens sivo start, dit fijnmalen in een keukenmachine o.i.d., omdat de stukken voor kleine kwartels te groot zijn.
          Ook kun je i.p.v. sivo start opfokmeel nr 1 voor kippenkuikens halen. Let op! je moet meel hebben, en geen korrels! Het maakt niet uit of je de hen er bij laat of met een lamp de kuikens op temperatuur houdt, de kuikens zijn als ze droog zijn in tegenstelling tot vogels, gelijk volledig zelfstandig, en nemen al snel het voer en water op. Je moet niet vergeten dat kwartels hoenderachtigen zijn, dus eigenlijk zijn het kleine kippetjes.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
              Hallo,
              Ik had een paar kuikens van mijn harlekijnkwartels, uitgebroed in de broedmachine. Ze wilden echter niet eten (speciaal kwartelkuiken-opfokvoer), en ook konden ze zelf het water niet vinden. Na twee dagen waren ze erg verzwakt, niets geworden dus....
              Weet iemand hoe je dit soort kuikens aan het eten en drinken krijgt?
              Hallo jeroen.

              neem de raad van ijsvogel maar aan dat is goed zo deed ik het ook altijd.
              en sivo start is 4 euro de kilo zit in kartonnen pakken elke goede dierenspeciaalzaak verkoopt dat.
              ook gebruikte ik dat voor de eerste dagen bij mijn kippen.maken ze gelijk een goede start en worden ze ook behoorlijk beschermd tegen ziektes.
              zit erg veel goeds in.
              let wel op dat er geen poep aan hun kontje blijf hangen omdat ze dan niets meer kwijt kunnen.
              je kunt er het beste iets uierzalf als het maar vet is overheen smeren dan heb je daar geen last van.

              groetjes petra.

              Opmerking


              • #8
                Weet iemand hoe je dit soort kuikens aan het eten en drinken krijgt?

                Jahoor, da's niet moeilijk. De oudervogels weten precies hoe dat moet. Laat ze lekker zelf broeden en de jongen leren hoe het moet.
                Waarom zou je een machine gebruiken, uit liefhebberij?
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door petra
                  Hallo jeroen.

                  neem de raad van ijsvogel maar aan dat is goed zo deed ik het ook altijd.
                  en sivo start is 4 euro de kilo zit in kartonnen pakken elke goede dierenspeciaalzaak verkoopt dat.
                  ook gebruikte ik dat voor de eerste dagen bij mijn kippen.maken ze gelijk een goede start en worden ze ook behoorlijk beschermd tegen ziektes.
                  zit erg veel goeds in.
                  let wel op dat er geen poep aan hun kontje blijf hangen omdat ze dan niets meer kwijt kunnen.
                  je kunt er het beste iets uierzalf als het maar vet is overheen smeren dan heb je daar geen last van.

                  groetjes petra.
                  perfect spul wat petra adviseerd.
                  Temperatuur zou ik wat hoger aanhouden. en hokje van 80x80 (groter verdwalen ze kleinder kunnen ze niet weglopen als de lamp te heet is. Temperatuur bouwde ik af van 40 naar 25 graden door de lamp iedere dag 1 schakel hoger te hangen.

                  Ik heb zaagsel gebruikt als bodembedekker en de eerste dag GEENNN voer!!!!

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                    Weet iemand hoe je dit soort kuikens aan het eten en drinken krijgt?

                    Jahoor, da's niet moeilijk. De oudervogels weten precies hoe dat moet. Laat ze lekker zelf broeden en de jongen leren hoe het moet.
                    Waarom zou je een machine gebruiken, uit liefhebberij?

                    Kwartels die zelf zijn uitgebroed door een broedmachine broeden zelden op hun eieren omdat ze niet weten hoe dat moet. Kwartels die uitgebroed zijn door hun eigen moeder zijn daardoor vrij zeldzaam.
                    Have fun and live your live to te maximum!

                    Opmerking


                    • #11
                      Kwartels uit broedmachine

                      Oorspronkelijk geplaatst door nixunior
                      Kwartels die zelf zijn uitgebroed door een broedmachine broeden zelden op hun eieren omdat ze niet weten hoe dat moet. Kwartels die uitgebroed zijn door hun eigen moeder zijn daardoor vrij zeldzaam.
                      Wat je zegt is niet per definitie waar,ik heb meerdere malen kuikens uit broedmachines gehad en die zijn praktisch allemaal zelf gaan broeden.
                      ik heb mijn broedmachine ook weggedaan en alle hennen broeden tot nu zelf en brengen ook de jongen zelf groot.
                      Ik heb het wel over de chinese dwergkwartel ,ik weet dat het bij de japanse o.a. niet lukt.
                      mvg,
                      Kingfisher
                      Mvg,
                      Kingfisher.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                        Weet iemand hoe je dit soort kuikens aan het eten en drinken krijgt?

                        Jahoor, da's niet moeilijk. De oudervogels weten precies hoe dat moet. Laat ze lekker zelf broeden en de jongen leren hoe het moet.
                        Waarom zou je een machine gebruiken, uit liefhebberij?
                        Hier ben ik het helemaal mee eens. Laat de natuur zijn gang maar gaan die weet het beste hoe je jonge kwartels aan het eten en drinken krijgt. Mijn persoonlijke mening is dan ook liever geen kuikens dan broedmachinekuikens. Voor mij is een broedmachine veel te veel tegen de natuur. Het is voor mij een echte hobby en dan hoef ik niet zo nodig veel jonge te hebben. Ik ben tevreden met wat er komt. Denk daar maar eens over na.

                        Opmerking


                        • #13
                          www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

                          Opmerking


                          • #14
                            Hallo! Ik ben hier voor het eerst en ik ben blij te kunnen vertellen dat ik eindelijk mijn eerste kwarteljong zie lopen in de voliere! Natuurbroed, jaja Ik ben superblij, want eerst wilden de hennen niet broeden, legden hun eieren maar in het wildeweg neer en op een gegeven moment heb ik ze geraapt en gewoon bij elkaar gelegd onder een cavia hokje in de voliere. 1 van de hennen ging toen (na een hele tijd en meerdere keren eieren weggegooid) broeden! (Ik heb 2 hennen en 1 haan in een voliere van 1 bij 2 meter ongeveer) Nou, ik kon m'n ogen niet geloven, maar nu dat er een jong is geboren, gaat moeders met het jong op pad en laat inderdaad zien hoe en wat hij moet eten. Ik heb er trouwens alleen gewoon vogelzaad liggen en eivoer, weet niet of dat genoeg is? Maar tot nu toe leeft het jong nog (de 2de dag) en er liggen nog 9 eieren waar de hen op broed....

                            Groetjes Jolanda.

                            Opmerking


                            • #15
                              vandaag 7 kwartelkuikens uitgekomen, uitgebroed door moeders. het vorige broedsel 1 kuiken en die is na 2 dagen dood gegaan,waarschijnlijk doordat het zand opgepikt had. nu dus een balkje weggelegd zodat kuikens niet met moeders naar buiten kunnen en op een kale vloer zitten met een laag schaaltje water en meel.
                              wanneer mogen de kuikens mee naar buiten, dus hoe oud moeten ze dan zijn ???? vind het toch leuker om de familie buiten te zien rondscharrelen
                              Leer van andermans fouten want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken
                              have a nice day

                              Opmerking

                              Working...
                              X