Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kleine grasparkieten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kleine grasparkieten

    Ik zou hier graag een discussie op gang willen brengen die al loopt bij het onderdeel jeugd.


    Moet er een standaard komen voor kleine grasparkieten (zogenaamde hollandse parkieten). De huidige standaard is gericht op engelsen en de kleine parkieten worden slecht beoordeeld. Zou het geen goed idee zijn om net als bij kanaries, meerdere standaarden te ontwikkelen. Want in mijn ogen hebben de kleintjes wel degelijk hun charme en staan ze qua vorm dichter bij de wilde soort.

  • #2
    kleurparkietjes

    Ik vind het hoog tijd worden voor een standaard voor de kleine parkietjes. Het is best wel vreemd dat die er nog niet is, omdat deze vogel bij iedereen bekend is en waarschijnlijk het meest verkocht wordt. Er zijn trouwens de laatste 2 jaar veel van dat soort opmerkingen geplaatst in bladen en dergelijke. En dan is er nog de site bush budgies sinds kort, maar die wil alleen maar de wildkleur kweken. Er is dus wel degelijk animo voor. Ik ben zelf helemaal gek van deze parkietjes en zou het leuk vinden om er mee naar een tentoonstelling te gaan. Ik heb het zelf ook met de engelse geprobeerd, maar dat is toch een andere vogel en die vond ik toch minder leuk.

    Opmerking


    • #3
      Budgerigars

      De kleine grasparkiet zoals die nu nog in Australie rondvliegt, groen met gele kop en prachtige zwarte golftekening, wordt door de Aborigines (oorspronkelijke bewoners) Budgerigar genoemd (afkorting Budgie).
      De groep Bush Budgie Breeders wil graag die soort (terug-) kweken.
      Er is al een beschrijving op de website, maar dat is geen standaard voor de verenigingen en keuringen.
      Kijk alsjeblieft eens op www.bush-budgies.net.

      Opmerking


      • #4
        zie jeugd rubriek

        in de jeugd rubriek is hier al heel wat over gaande.

        Opmerking


        • #5
          Kleine Parkieten.

          Zou het zo moeilijk zijn,als we doen.we willen terug naar de orginele vogel,nou er zitten op dit forum een stel keurmeesters die deze vogel nog volop meegemaakt hebben.
          Dus deze HH, zouden toch nog wel ergens een oude standaard beschrijving moeten hebben liggen,die ontdaan te zijn van het stof,toch nog heel veel diensten kan bewijzen.
          Als we zoals we stellen allemaal op dit forum terug willen naar dit parkietje,dan zullen we misschien ook de oude standaard weer moeten opnemen.
          Dus HH Keurmeesters duik eens in de oude boeken verzameling,of in de verzamelings kisten op de zolder om dit prachtige idee een soepele start te geven.
          Ger.

          Opmerking


          • #6
            Kleine Parkieten,

            Tjonge wat een reactie's.
            Wat een medewerking van ons edele Keurmeesters Corps.
            Ze zullen wel op vakantie zijn,of is het misschien te warm?
            Ger.

            Opmerking


            • #7
              of bang voor hun mening en de reactie daar op
              http://members.home.nl/maurice.pieper

              Opmerking


              • #8
                mening in openbaar

                de meeste hebben spreekangst en schrijfangst, door dit beide niet te doen, hoef je ook nooit verantwoording af te leggen. het is nl veel gemakkelijker om dit achter iemands rug om te doen, de persoon in kwestie kan zich dan immers niet verdedigen en dat is veel sportiever. want we hebben zo veel voor elkaar over in de liefhebberij. je ziet maar weer hoe fijn ze dit onderwerp steunen.

                Opmerking


                • #9
                  Kleine (kleur) parkieten welkom op speciaalclubshow

                  Vogelvrienden,
                  Het bestuur van de speciaalclub exoten en parkieten heeft besloten om in samenspraak met de TC parkieten de handschoen op te nemen en de kleine grasparkiet behalve in zijn wildvorm nu ook in de andere kleurslagen te vragen voor zijn speciaalclubshow die van 6 tm 8 oktober in Heeswijk Dinther wordt gehouden.
                  De parkieten zullen worden beoordeeld door verschillende grasparkieten keurmeesters en van hun oordeel ontvangen de inzenders een keurbrief.
                  De mooiste vogels ontvangen daarnaast natuurlijk ook een prijs.

                  Over de precieze wijze waarop de beoordeling zal plaatsvinden vindt nu nog overleg plaats en zal ook afhankelijk zijn van het aantal vogels die worden in gezonden.

                  Dus zowel de wildkleur budgy als de kleine kleurparkiet is welkom.
                  Meer informatie vindt u op www.speciaalclub.nl of via info@speciaalclub.nl

                  Henk Rens
                  wedstrijdsecretaris

                  Opmerking


                  • #10
                    Henk, dat is fantastisch nieuws. Bedankt voor je inspanning in deze. We zien elkaar wel op 23 september a.s.
                    Harrie

                    Opmerking


                    • #11
                      speciaalclub

                      Ik neem aan dat dit de speciaalclub is van de ANBvV?

                      Prima werk van jullie. Het zal alleen nog wel wat moeten groeien, maar als ik naar het enthousiasme kijk van Harrie vd Linden en hij daar komt keuren dan denk ik dat het allemaal best van elkaar komt, met de keuring. Ik hoop dan ook dat ze echt beoordeeld worden als de maatstaven van de kleine grasparkiet.

                      Wij horen van jullie.

                      Opmerking


                      • #12
                        tentoonstelling

                        De wildvorm groep (www.bush-budgies.net) zou graag gekomen zijn, maar hetzelfde weekeind is een TT in Hillegom van Euro Parrot. Daar hebben we al lang geleden mee afgesproken. Op twee plaatsen tegelijk lukt (nog) niet omdat de groep nog te klein is.
                        Budgie

                        Opmerking


                        • #13
                          Grasparkietjes op show Dinther

                          Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
                          Ik neem aan dat dit de speciaalclub is van de ANBvV?

                          Prima werk van jullie. Het zal alleen nog wel wat moeten groeien, maar als ik naar het enthousiasme kijk van Harrie vd Linden en hij daar komt keuren dan denk ik dat het allemaal best van elkaar komt, met de keuring. Ik hoop dan ook dat ze echt beoordeeld worden als de maatstaven van de kleine grasparkiet.

                          Wij horen van jullie.
                          Hallo Louis
                          Dit is inderdaad de speciaalclub Exoten en Parkieten van de A.N.B.v.V.
                          Zij hebben alles onder 1 dak, en jaarlijks een open wedstrijd met zowel alle exoten, als parkieten. ieder kan en mag deelnemen.

                          Maar bijzonder te vermelden is dat deze speciaalclub al sinds vele jaren het kleine grasparkietje officieel toestaat op hun tentoonstelling.
                          De voorkeur ging al jaren speciaal uit naar de wildkleur (groen) om te zien in hoeverre dit aansloeg. Al jaren werden, en worden deze dan ook in een klein aantal (20 tot 30) ingezonden op deze wedstrijd.
                          Omdat keuren op het originele (Engelse Grasparkieten keurbriefje) de vogels op een laag punten totaal doet uitkomen, werden ze dan ook altijd geplaatst, dus 1-2-3-4 enz: Kregen wel een prijstoekenning, maar zonder punten.

                          Ook in de andere kleuren dan groen werden ze steeds ingestuurd.

                          Dus men heeft nu de gelegenheid om te laten zien of men deze echt wil op de tentoonstellingen. Insturen dus op deze tentoonstelling, en we zullen zien hoeveel er komen. Ook kunnen deze mensen elkaar dan daar ontmoeten, en ervaring uitwisselen, hoe verder in de toekomst met deze.

                          Ik ben er in ieder geval, en hoop er dan ook dit jaar vele te zien, maar ook vele voorstanders.
                          7 en 8 oktober aanstaande te Dinther.

                          Dus zowel de wildkleur budgy als de kleine kleurparkiet is welkom.
                          Meer informatie vindt u op www.speciaalclub.nl of via info@speciaalclub.nl

                          De inschrijving sluit 25 september.

                          Bart Braam

                          Opmerking


                          • #14
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking

                            Working...
                            X