PDA

Bekijk Volledige Versie : Rasstandaard cultuurvogels

Goudvink
28-05-2006, 19:59
Ik weet niet of er interrese voor is maar misschien kunnen we ook wat aandacht aan de meest gehouden cultuurvogels besteden wat betreft de standaard eisen. Ik heb er een aantal die ik wel op dit forum zou willen zetten. Dan wel van de wildkleur vogels. Als je interresse hebt laat het dan maar weten. Vertel me dan ook om welke vogels het gaat. Misschien heb ik die dan en zal ik het op dit forum vermelden. Ik heb o.a. de goudvink, putter, sijs, barmsijs enz, enz.
Groet Goudvink.

henk
29-05-2006, 12:06
Ik weet niet of er interrese voor is maar misschien kunnen we ook wat aandacht aan de meest gehouden cultuurvogels besteden wat betreft de standaard eisen. Ik heb er een aantal die ik wel op dit forum zou willen zetten. Dan wel van de wildkleur vogels. Als je interresse hebt laat het dan maar weten. Vertel me dan ook om welke vogels het gaat. Misschien heb ik die dan en zal ik het op dit forum vermelden. Ik heb o.a. de goudvink, putter, sijs, barmsijs enz, enz.
Groet Goudvink.

Dit is op zich een sympathieke gedachte, maar op de site van de NBvV
www.nbvv.nl staan de standaardeisen van alle cultuurvogels, althans voorzover er standaardeisen zijn. Neem er gerust een kijkje. Je kunt de standaardeisen downloaden en/of afdrukken :)
Henk, moderator

Lucky
06-06-2006, 22:00
De standarteisen zijn mijns inziens fout daar er te weinig rekening gehouden wordt met de div. ondersoorten die nogal sterk van mekaar kunnen verschillen.:( Wij allemaal zouden eerst er voor moeten zorgen dat we ras en vooral ondersoort zuivere vogels gaan kweken. Daarna zouden we dan per ondersoort rasstandaards moeten beschrijven.
:rolleyes: Het beste kan men nu nog determinatie lijsten gebruiken daar deze meestal beter de ras en ondersoorten beschrijven dan de rasstandaard van de div. bonden. Daar deze meestal van een hooguit twee soorten spreken.
Voorbeeld grote putter en kleine putter. Ik vraag me dan af welke grote en welke kleine? Bij de grote de C.c.niediecki of de C.c.brevirostris of toch de C.c. major.of gooien we ze in een pot en het mengsel is de standaard?:confused:
Zo kun je door gaan met de kleine putter ,de goudvink of welke cultuurvogel je ook opnoemd.
Dan heb ik het alleen over de wildkleur gehad. We hebben ook nog de mutanten!:eek:
Heren, we hebben nog werk genoeg.

Groeten Lucky.

termeer
13-01-2009, 00:34
Groet Goudvink.

beste Goudvink,

Heb je ook de rasstandaard van de europese kanarie ?

Met sport groeten Roel

Ton Koek
13-01-2009, 00:58
Ik denk dat het slim is de S.E.C. te benaderen als je wil helpen de standaardeisen aan te vullen of te verbeteren.
De speciaalclubs zijn de aangewezen organen om wijzigingen en/of aanvuillingen voor te stellen. De keurmeestersvereniging kan niet alles zelf doen, daarvoor is het "assortiment" te groot.

Het is nu inderdaad verwarrend, bij de Europese kanarie bv worden in de standaardeisen van de bond 2 ondersoorten genoemd die op de site van de ESSB (Europian Society of Serinus breeders) Roodvoorhoofd cini of Roodvoorhoofd kanarie respectievelijk Citroensijs of Citroencini genoemd worden. Geen ondersoorten maar aparte soorten.

HJ de Graaf
14-01-2009, 14:09
als ik het goed heb begrepen is de grote goudvink een kweekproduct van verschillende rassen en geld dit ook voor de majorputter ook al vandaar dat sommige al domestica toevoegen achter de wetenschappelijke naam.

Deze vogels zijn dan ook al vrij veel veranderd ten opzichte van de wildvorm dus ik denk dat voor deze soorten soorten en ondersoorten splitsen niet veel zin meer heeft dit is ook een kenmerk van een cultuurvogel een vogel uit de cultuur die dus niet of in mindere mate overeen komt met de wilde vogels.

deze vogels zijn dus al in de pot geweest en het mengsel is de standaard

de standaardeisen zijn het door ons gekozen ideaalbeeld van een vogel
en deze worden ook aangepast als de standaard bijna bereikt is. Zo zijn ze van grijs van de zebravink naar leigrijs gegaan als ik het goed heb om zodoende weer wat te verbeteren te hebben.

Als je een standaard maakt van alle ondersoorten dan krijg je dus heel veel typen vogels die je in verschillende klassen moet spelen anders kan je in mijn ogen geen eerlijke vergelijking maken maar het gevolg is bijvoorbeeld dat de diverse soorten mozambieksijzen door elkaar worden gegooid als er een standaadr voor zou komen en de vraag is of je dit erg vind of niet? en zijn er genoeg aantallen van de ondersoorten beschikbaar om daar van een gezonde stam op te bouwen? wat is er tegen om ooit alleen maar cultuurvogels te hebben?

mvg

Ton Koek
14-01-2009, 14:45
Ik ben het eens met de rest van je bericht, maar:
wat is er tegen om ooit alleen maar cultuurvogels te hebben?Daar kan bijvoorbeeld op tegen zijn dat ik geen cultuurvogels wil houden maar alleen de vogels die zoveel mogelijk de natuurlijke eigenschappen behouden hebben.

Zo wil ik bv ceresamadines van 11 cm en niet van 12 of groter. Goudbuikjes die uiterlijk enorm verschillen en niet alleen mannen met een egale buik en borst.
De "wildvorm" zoveel mogelijk behouden zou volgens mij ook een mooi doel voor liefhebbers kunnen zijn. NU wijken ongeveer alle standaardeisen daar van af, soms extreem veel. Willen we dat wel met z'n allen?

HJ de Graaf
14-01-2009, 15:12
dat is nu het leuke aan onze vogel hobby de een volgt de standaard en wil zo veel mogelijk prijzen halen. een ander de soortbeschrijvingen en wil zo natuurlijk vogels houden als mogelijk en sommige kweken welllicht beide en anderen kweken zomaar vogels (niet negatief bedoeld).

ik denk dat voor elk systeem er voor en tegens zijn en je moet gewoon doen wat het beste bij je past en daar heb je voor veel soorten nog een keuze in.

misschien is het een idee om ook veel vogels te blijven keuren op conditie
met de soort/ondersoort in het achterhoofd dan is het oordeel aan de keurmeester maar dan heb je wel persoonlijke voorkeuren wat het weer lastig maakt

mvg

Lucky
14-01-2009, 17:17
Hallo allemaal,
De diversiteit van een ras met alle ondersoorten en verschillende kenmerken is de charme van de cultuurvogel. Het is die diversiteit die het kweken van ras en ondersoort zuivere cultuurvogels voor mij pas interessant maakt.
De standaard is volgens mij de beschrijving van de "eenheidsworst" die ontstaan is. Deze eenheidsworst is grotendeels ontstaan door onwetendheid. Maar dit is onomkeerbaar denk ik en dat is iets wat ik zeer jammer vind.
De "eenheidsworst" was al door de kwekers gecreërd en de standaard is een goede beschrijving hiervan. Door de mensen die de standaard hebben opgesteld is goed werk afgeleverd laat daar geen twijfel over bestaan. Want ga er maar aanstaan. Ze hebben hier en daar getracht om rekening te houden met de diversiteit maar in de praktijk ( lees TT ) komt er tijdens de keuring weinig van terecht en wint de eenheidsworst. Ik had de standaard liever van af een ander uitgangspunt (wildvorm met al zijn variaties) gezien.

Greetings Lucky:)