PDA

Bekijk Volledige Versie : kokosolie

grasparkiet
27-05-2006, 13:47
In welke dosering dient kokosolie te worden gebruikt ter voorkoming van het virus Polyoma. Waar kan je het het beste in verwerken in het gewone voer of in het eivoer?

louis polane
27-05-2006, 17:18
het is een natuurproduct en kan dat niet overdoseren, de goedkoopste manier is je eivoer ermee rul te maken. door het zaad mengen gaat ook alleen moet je veel meer gebruiken daar is het te duur voor, dit doe ik wel met olijf olie omdat dit veel vit e bevat. Italianen die olijfolie gebruiken kweken bijna altijd goed met hun vogels omdat olijf olie optreed als antioxidant, wat inhoud dat het een regulerende werking heeft op het gehele lichamelijke welzijn van mens en dier. er komen beduidend minder hart en vaat klachten voor in landen rond de middellandse zee de mensen blijven ook vitaler, onderzoek heeft uitgewezen dat olijfolie hier een grote invloed op heeft.

pascal
19-06-2007, 13:06
is olijf olie ook geschikt voor grasparkieten

wessellouw
19-06-2007, 14:42
Hallo Grasparkiet:

U hoeft helemaal geen kokosolie te gebruiken om Polyoma te voorkomen.
Dat verhaal is een sprookje dat zelfs in de Fabeltjeskrant niet afgedrukt zou worden.

Aviare Polyoma is een virus ziekte.
De enige methode om een virus te voorkomen is via een serum (denk aan de griepspuiten voor bejaarden en andere mensen met weinig weerstand).
Er bestaat een serum tegen Polyoma maar alleen in de USA. Het is vrij duur en de injectie moet om de zes maanden herhaald worden.

Maar: het is geen goedgekeurd geneesmiddel in Europa. U zou het dus moeten binnen smokkelen met alle risico's vandien. Het moet geinjecteerd worden en dat mag uzelf in principe evenmin doen, tenzij u een gerigistreerde dierenarts bent. En een dierenarts gaat dan weer geen middel gebruiken zonder dat het goedgekeurd is.

De enige werkbare methode is trachten Polyoma te voorkomen.
Ik heb er een aantal jaren mee te maken gehad.
Na diverse testen zijn in overleg met mijn dierenarts een twintigtal vogels geeuthanaseerd.
De vogelkamer en de kooien werden meermaals ontsmet met een anti)-)viraal middel.
De resterende vogels werden getest en ik behaalde met deze gelukkig allemaal negatieve vogels weer redelijke broedresultaten.

Sindsdien wordt jaarlijks 1 van elke 4 gekweekte jongen getest.
Alle nieuw aangeschafte vogels gaan eerst in quarantaine, worden overgezet op mijn voer, worden getest en komen daarna pas in contact met mijn andere vogels.

Dat testen is een vrij dure aangelegenheid: middels een cloacale swab een kleine € 23 per vogel plus natuurlijk de visite bij de dierenarts.

Groeten,
Wessel van der Veen.

pascal
19-06-2007, 17:46
het is een natuurproduct en kan dat niet overdoseren, de goedkoopste manier is je eivoer ermee rul te maken. door het zaad mengen gaat ook alleen moet je veel meer gebruiken daar is het te duur voor, dit doe ik wel met olijf olie omdat dit veel vit e bevat. Italianen die olijfolie gebruiken kweken bijna altijd goed met hun vogels omdat olijf olie optreed als antioxidant, wat inhoud dat het een regulerende werking heeft op het gehele lichamelijke welzijn van mens en dier. er komen beduidend minder hart en vaat klachten voor in landen rond de middellandse zee de mensen blijven ook vitaler, onderzoek heeft uitgewezen dat olijfolie hier een grote invloed op heeft.

maakkt het uit wat voor olijfolie?

grasparkiet
27-06-2007, 21:27
maakkt het uit wat voor olijfolie?

Wessel van der Veen schrijft dat hij een ontsmettingsmiddel gebruikt Anti Viraal en waarom doet hij dat als dat spul zo duur is en de vogels ieder jaar weer getest worden terwijl er ook geschreven wordt dat olijfolie ook goed is dan vraag ik me af waar de test goed voor is alleen wat is cloacale swab wees daar wat duidelijker over maar zo dat ieder dat kan begrijpen en kan je alleen olijfolie gebruiken hartelijke groeten grasparkiet

wessellouw
28-06-2007, 08:37
Hallo Grasparkiet:

U schreef: >>Wessel van der Veen schrijft dat hij een ontsmettingsmiddel gebruikt Anti Viraal en waarom doet hij dat als dat spul zo duur is....>>
Ik gebruik inderdaad een professioneel ontsmettingsmiddel verkrijgbaar via de dierenarts. Dat heet Cid en kost € 7,10 per liter. In Nederland heeft u een milieuvergunning nodig om het te MOGEN gebruiken. Professionele pluimveehouders hebben bij de ingang van hun stallen een voetbad staan, waarin CID gebruikt wordt.

>> en de vogels ieder jaar weer getest worden terwijl er ook geschreven wordt dat olijfolie ook goed is dan vraag ik me af waar de test goed voor is alleen wat is cloacale swab wees daar wat duidelijker over...>>

Zoals al eerder geschreven: olijfolie of knoflook helpen absuluut NIET tegen een virale besmetting. Dat is klinkklare nonsens en zelfs een gevaarlijk sprookje voor uw vogels.
Vraag maar eens na bij uw huisdokter wat er zoal helpt tegen een virus infectie :).

Een cloacale swab: met een klein formaat wattenstokje wordt een beetje vocht uit de cloaca van de vogel genomen (vocht, géén mest). Dat gaat naar een labo, waar door middel van een DNA analyse gezocht wordt naar anti-titers tegen Polyoma. Anti-titers: afweerstoffen die door het organisme geproduceerd worden wanneer een bepaalde ziekte optreedt of opgetreden is.

Ik laat jaarlijks 1 op de 4 gekweekte jongen testen omdat ik:
1) met aan redelijkheid grenzende waarschijnlijkheid gezonde vogel wil houden.2) gezonde vogels eventueel aan derden wil verkopen.
3) Polyoma wijd verspreid is onder parkieten en papegaaien en bovendien erg besmettelijk is.

M.a.w.: ik of iemand anders zou het virus kunnen meedragen via de schoenen en andere vogels tijdens een huisbezoek of een bezoek aan een TT kunnen besmetten.
Ik heb een paar oude schoenen staan die alleen van de garage naar de vogelkamer en terug gebruikt worden. Bovendien was ik altijd minstens de handen na een bezoek bij een andere kweker of aan een TT voor ik mijn eigen dieren verzorg.

Overdreven? Ik dacht het niet.
Lastig? Ja, soms wel.
Maar niet zo lastig of deprimerend als nesten vol jongen; jongen die je tussen de 5 en de 15 dagen in de vuilnisbak moet gooien omdat ze heel erg dood zijn.

Vriendelijke groeten,
Wessel van der Veen.