Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BuitenVoliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • BuitenVoliere

    De bodem van mijn buitenvoliere bestaat uit gewone aarde. Deze spit ik eens per week om. Mijn vraag is nu of ik deze aarde ook nog moet ontsmetten. En als dat moet hoe vaak.

    Bedankt alvast voor de reactie's

    Groet
    Gemarohb

  • #2
    waarom?

    schimmels en ongedierte krijg je er toch niet uit op een huis tuin en keuken manier met een huis tuin en keuken middel.

    lekker vol planten met kruipers,gras soorten en bloembollen die je kunt laten zitten
    http://members.home.nl/maurice.pieper

    Opmerking


    • #3
      Ontsmetten aarde voliere.

      Oorspronkelijk geplaatst door gemarohb
      De bodem van mijn buitenvoliere bestaat uit gewone aarde. Deze spit ik eens per week om. Mijn vraag is nu of ik deze aarde ook nog moet ontsmetten. En als dat moet hoe vaak.

      Bedankt alvast voor de reactie's

      Groet
      Gemarohb


      Hallo Gemarohb
      De aarde in een voliere ontsmetten is zo goed als onmogelijk. De grond eens per week omspitten is ook niet echt een goede oplossing want op een gegeven moment zit de grond toch helemaal vol met mest en andere rommel. Op deze manier kweek je eigelijk ziektes in de grond waar dan ook weer je vogels aan komen. Het enige wat wel goed zou zijn is om de bovenste laag eens per 3 maanden te verwijderen en een nieuwe schone laag er in te doen in de tussentijd de grond toch blijven spitten. Ligt natuurlijk ook aan het aantal vogels. Op deze manier houd je de grond zo goed als ziektevrij. Een hoop bodembedekkers planten zodat deze de grond bedekken is ook een oplossing maar op een gegeven moment zitten dan ook die helemaal vol mest. Ik denk niet dat de voliere daar dan mooier op word. Succes.
      Groet Goudvink.

      Opmerking


      • #4
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          ik heb er gewoon een dunne laag zand in liggen en die vervang ik gewoon elke week, nu kan ik me voorstellen dat niet iedereen aan genoeg zand kan komen maar er ligt hier toevallig een grote hoop wit zand.
          maar dat bevalt mij prima.
          m.v.g.
          Lars Lambooij
          manager bij een speech :
          vorig jaar stonden we op het randje van de afgrond,
          maar sindsdien hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt.

          Opmerking


          • #6
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Op de bodem een flinke laag mergel aanbrengen (kalk gewonnen uit zeewier, te koop bij tuincentra). Daar bovenop een laag gebroken schelpen. Deze kalkrijke lagen neutraliseren de zuren in de mest van de vogels. Ook gedijen ziekteverwekkers waarschijnlijk slecht in een dergelijke kalkrijke omgeving. De gebroken schelpen kunnen gemakkelijk schoongespoten worden met een tuinslang en zijn tevens goed voor de noodzakelijke kalkvoorziening van de vogels in de broedtijd.

              MVG

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Robin
                Op de bodem een flinke laag mergel aanbrengen (kalk gewonnen uit zeewier, te koop bij tuincentra). Daar bovenop een laag gebroken schelpen. Deze kalkrijke lagen neutraliseren de zuren in de mest van de vogels. Ook gedijen ziekteverwekkers waarschijnlijk slecht in een dergelijke kalkrijke omgeving. De gebroken schelpen kunnen gemakkelijk schoongespoten worden met een tuinslang en zijn tevens goed voor de noodzakelijke kalkvoorziening van de vogels in de broedtijd.

                MVG
                Lijkt me prima voor strand/zee vogels ,,maar voor de vogels die de meeste van ons in hun volliere hebben lijkt me gewoon zand ,geel ,wit ,of zwart ,,toch een heel stuk beter en prettiger.

                Lees het stukje van Ton Koek ook nog eens.
                Je hoeft er zo weinig an te doen ,,misschien hier en daar eens per jaar een beedje omspitten.

                Opmerking


                • #9
                  hooi

                  ik heb ook een voliere met daarin tuingrond, en veel vaste planten. ik gooi over de grond een laag hooi, waar de vogels dan nesten van bouwen. en een aantal keren per jaar ververs ik die laag. na het broedseizoen, haal ik al het stro weg, en spit de aarde 1 keer om. het geheel blijft mooi schoon, mede omdat er niet te veel vogels in zitten. op 8 vierkante meter, 4 koppels, straks 5.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                    Lijkt me prima voor strand/zee vogels ,,maar voor de vogels die de meeste van ons in hun volliere hebben lijkt me gewoon zand ,geel ,wit ,of zwart ,,toch een heel stuk beter en prettiger.

                    Lees het stukje van Ton Koek ook nog eens.
                    Je hoeft er zo weinig an te doen ,,misschien hier en daar eens per jaar een beedje omspitten.
                    Beste Animal,
                    Helaas is het zo dat je in gewone tuingrond of zand, ondanks een beetje omspitten, door de jaren heen vaak een opbouw krijgt van coccidiose, parasitaire wormen, wormeneieren en andere parasieten, met alle gevolgen van dien. Ook een paar koppeltjes op 8 m2 geven na een aantal jaren al een flinke besmettingsdruk. Daar zullen tuinplanten niet veel aan veranderen, vrees ik. Wil je alleen wat vogels in een gezelschapsvlucht houden, dan maakt het allemaal niet zoveel uit, maar wil je jaar in jaar uit flinke aantallen jonge vogels kweken dan volstaat een beetje spitten of harken volgens mij niet.

                    MVG

                    Opmerking


                    • #11
                      Ieder zijn mening weer, dat hou je toch.
                      ik heb jaren gehad met 17 jonge goudbuikjes en een keer van 1 koppel zilverbekjes 20 jongen. Ook goudmussen, heel veel kanaries, dwergkwartels, Chinese groenlingen, oranjekaakjes en elfenastrildes hebben jongen grootgebracht.
                      Toch een redelijk resultaat ondanks al die ziekteverwekkers...
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Juist door op deze mannier vogels te houden krijg je conditioneel sterkere vogels. (daar gaat het in een ander topic over)

                        Opmerking


                        • #13
                          Waarom niet allerlei verschillende (vogel)graszaden in de voliere laten groeien waaraan de vogels dan lekker kunnen smikkelen. Aan het eind van het seizoen omspitten en de diverse grassen in de grond verwerken. Dient dan ook mooi weer als compost. Zo doe ik het. En de vogels zijn er heel tevreden mee als ik ze zo observeer.

                          Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik ook Kees, ik zaai van alles gedurende het jaar. Sommige kruiden zaaien zichzelf, nog makkelijker.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                              Juist door op deze mannier vogels te houden krijg je conditioneel sterkere vogels. (daar gaat het in een ander topic over)

                              Opmerking

                              Working...
                              X