PDA

Bekijk Volledige Versie : BuitenVoliere

gemarohb
25-05-2006, 12:31
De bodem van mijn buitenvoliere bestaat uit gewone aarde. Deze spit ik eens per week om. Mijn vraag is nu of ik deze aarde ook nog moet ontsmetten. En als dat moet hoe vaak.

Bedankt alvast voor de reactie's

Groet
Gemarohb

M.Pieper
25-05-2006, 23:37
waarom?

schimmels en ongedierte krijg je er toch niet uit op een huis tuin en keuken manier met een huis tuin en keuken middel.

lekker vol planten met kruipers,gras soorten en bloembollen die je kunt laten zitten :rolleyes:

Goudvink
26-05-2006, 13:18
De bodem van mijn buitenvoliere bestaat uit gewone aarde. Deze spit ik eens per week om. Mijn vraag is nu of ik deze aarde ook nog moet ontsmetten. En als dat moet hoe vaak.

Bedankt alvast voor de reactie's

Groet
Gemarohb

Hallo Gemarohb
De aarde in een voliere ontsmetten is zo goed als onmogelijk. De grond eens per week omspitten is ook niet echt een goede oplossing want op een gegeven moment zit de grond toch helemaal vol met mest en andere rommel. Op deze manier kweek je eigelijk ziektes in de grond waar dan ook weer je vogels aan komen. Het enige wat wel goed zou zijn is om de bovenste laag eens per 3 maanden te verwijderen en een nieuwe schone laag er in te doen in de tussentijd de grond toch blijven spitten. Ligt natuurlijk ook aan het aantal vogels. Op deze manier houd je de grond zo goed als ziektevrij. Een hoop bodembedekkers planten zodat deze de grond bedekken is ook een oplossing maar op een gegeven moment zitten dan ook die helemaal vol mest. Ik denk niet dat de voliere daar dan mooier op word. Succes.
Groet Goudvink.

Henk3
24-08-2006, 19:55
Je zou ook een laag aarde uit de volière kunnen verwijderen en vervolgens een dikke laag scherp zand weer in de volière terug kunnen brengen. De ontlasting is dan veel sneller droog omdat deze laag scherp zand heel gemakkelijk water door laat. Dan kun je om de paar jaar weer eens een nieuwe laag aanbrengen en de oude is dan nog prima om in de specie te verwerken eventueel.:p

larslambooij
03-02-2011, 22:33
ik heb er gewoon een dunne laag zand in liggen en die vervang ik gewoon elke week, nu kan ik me voorstellen dat niet iedereen aan genoeg zand kan komen maar er ligt hier toevallig een grote hoop wit zand.
maar dat bevalt mij prima.
m.v.g.
Lars Lambooij

Ton Koek
04-02-2011, 03:31
Het kan dus (als gewoonlijk) weer op meer manieren..
In mijn laatste volière is de hele bodem in 6 jaar één groot "biologisch filter" geworden vol met regenwormen en allerlei klein kruipsel. Ik begon met houtsnippers maar die vergingen langzaam en vormden met de mest prima compost. Er groeide van alles, kruiden en allerlei vaste planten en struiken en ik heb het nooit hoeven verversen.
Gewone tuinaarde kan dus ook prima gezond blijven als er geen overbevolking is.

Robin
04-02-2011, 10:37
Op de bodem een flinke laag mergel aanbrengen (kalk gewonnen uit zeewier, te koop bij tuincentra). Daar bovenop een laag gebroken schelpen. Deze kalkrijke lagen neutraliseren de zuren in de mest van de vogels. Ook gedijen ziekteverwekkers waarschijnlijk slecht in een dergelijke kalkrijke omgeving. De gebroken schelpen kunnen gemakkelijk schoongespoten worden met een tuinslang en zijn tevens goed voor de noodzakelijke kalkvoorziening van de vogels in de broedtijd.

MVG

Animal
04-02-2011, 11:24
Op de bodem een flinke laag mergel aanbrengen (kalk gewonnen uit zeewier, te koop bij tuincentra). Daar bovenop een laag gebroken schelpen. Deze kalkrijke lagen neutraliseren de zuren in de mest van de vogels. Ook gedijen ziekteverwekkers waarschijnlijk slecht in een dergelijke kalkrijke omgeving. De gebroken schelpen kunnen gemakkelijk schoongespoten worden met een tuinslang en zijn tevens goed voor de noodzakelijke kalkvoorziening van de vogels in de broedtijd.

MVG

Lijkt me prima voor strand/zee vogels ,,maar voor de vogels die de meeste van ons in hun volliere hebben lijkt me gewoon zand ,geel ,wit ,of zwart ,,toch een heel stuk beter en prettiger.

Lees het stukje van Ton Koek ook nog eens.
Je hoeft er zo weinig an te doen ,,misschien hier en daar eens per jaar een beedje omspitten.

Ton
04-02-2011, 20:02
ik heb ook een voliere met daarin tuingrond, en veel vaste planten. ik gooi over de grond een laag hooi, waar de vogels dan nesten van bouwen. en een aantal keren per jaar ververs ik die laag. na het broedseizoen, haal ik al het stro weg, en spit de aarde 1 keer om. het geheel blijft mooi schoon, mede omdat er niet te veel vogels in zitten. op 8 vierkante meter, 4 koppels, straks 5.

Robin
13-02-2011, 20:34
Lijkt me prima voor strand/zee vogels ,,maar voor de vogels die de meeste van ons in hun volliere hebben lijkt me gewoon zand ,geel ,wit ,of zwart ,,toch een heel stuk beter en prettiger.

Lees het stukje van Ton Koek ook nog eens.
Je hoeft er zo weinig an te doen ,,misschien hier en daar eens per jaar een beedje omspitten.

Beste Animal,
Helaas is het zo dat je in gewone tuingrond of zand, ondanks een beetje omspitten, door de jaren heen vaak een opbouw krijgt van coccidiose, parasitaire wormen, wormeneieren en andere parasieten, met alle gevolgen van dien. Ook een paar koppeltjes op 8 m2 geven na een aantal jaren al een flinke besmettingsdruk. Daar zullen tuinplanten niet veel aan veranderen, vrees ik. Wil je alleen wat vogels in een gezelschapsvlucht houden, dan maakt het allemaal niet zoveel uit, maar wil je jaar in jaar uit flinke aantallen jonge vogels kweken dan volstaat een beetje spitten of harken volgens mij niet.

MVG

Ton Koek
14-02-2011, 00:05
Ieder zijn mening weer, dat hou je toch.
ik heb jaren gehad met 17 jonge goudbuikjes en een keer van 1 koppel zilverbekjes 20 jongen. Ook goudmussen, heel veel kanaries, dwergkwartels, Chinese groenlingen, oranjekaakjes en elfenastrildes hebben jongen grootgebracht.
Toch een redelijk resultaat ondanks al die ziekteverwekkers...

Animal
14-02-2011, 11:22
Juist door op deze mannier vogels te houden krijg je conditioneel sterkere vogels. (daar gaat het in een ander topic over)

casehulsebosch
14-02-2011, 11:43
Waarom niet allerlei verschillende (vogel)graszaden in de voliere laten groeien waaraan de vogels dan lekker kunnen smikkelen. Aan het eind van het seizoen omspitten en de diverse grassen in de grond verwerken. Dient dan ook mooi weer als compost. Zo doe ik het. En de vogels zijn er heel tevreden mee als ik ze zo observeer.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Ton Koek
14-02-2011, 12:09
Ik ook Kees, ik zaai van alles gedurende het jaar. Sommige kruiden zaaien zichzelf, nog makkelijker.

Robin
14-02-2011, 17:01
Juist door op deze mannier vogels te houden krijg je conditioneel sterkere vogels. (daar gaat het in een ander topic over)

Helaas is het niet zo simpel Animal. Als je mensen niet inent of medicijnen onthoud krijg je ook geen conditioneel sterkere mensen. En zo is het ook een beetje met vogels. Het houden van vogels in een volière blijft een onnatuurlijk gebeuren waarbij de vogels door de beperkte bodemoppervlak een besmettingsdruk moeten ondergaan die onvergelijkbaar is met die in natuurlijke omstandigheden. Alle huisdieren die op relatief kleine oppervlakten moeten leven zoals kippen, schapen, paarden, maar ook honden en katten etc. krijgen vroeg of laat te maken met cocciden en/of parasitaire wormen en dus ook vogels. De ene soort is hier natuurlijk gevoeliger voor dan de ander. De soorten die Ton Koek bijv. opsomde zijn over het algemeen wat minder vatbaar en ook vrij makkelijk te kweken, maar als je het over de wat kostbaardere vinkensoorten of over V&I eters gaat hebben, dan wordt het toch een ander verhaal met de kweek in die volières met zwarte grond of zand waar vogels jarenlang hun mest in hebben laten vallen. Heel duidelijk zie je verder verschillen tussen volwassen vogels die veel weerbaarder zijn en pas uitgevlogen jonge vogels. Er treden met name onder die jonge vogels grote verliezen op in bovengenoemde volières.

mvg

Josly
14-02-2011, 17:22
Helaas is het niet zo simpel Animal. Als je mensen niet inent of medicijnen onthoud krijg je ook geen conditioneel sterkere mensen. En zo is het ook een beetje met vogels. Het houden van vogels in een volière blijft een onnatuurlijk gebeuren waarbij de vogels door de beperkte bodemoppervlak een besmettingsdruk moeten ondergaan die onvergelijkbaar is met die in natuurlijke omstandigheden. Alle huisdieren die op relatief kleine oppervlakten moeten leven zoals kippen, schapen, paarden, maar ook honden en katten etc. krijgen vroeg of laat te maken met cocciden en/of parasitaire wormen en dus ook vogels. De ene soort is hier natuurlijk gevoeliger voor dan de ander. De soorten die Ton Koek bijv. opsomde zijn over het algemeen wat minder vatbaar en ook vrij makkelijk te kweken, maar als je het over de wat kostbaardere vinkensoorten of over V&I eters gaat hebben, dan wordt het toch een ander verhaal met de kweek in die volières met zwarte grond of zand waar vogels jarenlang hun mest in hebben laten vallen. Heel duidelijk zie je verder verschillen tussen volwassen vogels die veel weerbaarder zijn en pas uitgevlogen jonge vogels. Er treden met name onder die jonge vogels grote verliezen op in bovengenoemde volières.

mvg

hallo Robin,

waardoor komt dit?

als men in het verleden al die " Vit " of andere potjes niet gebruikt dan had men nu niet zulke verliezen bij jonge vogels,

Robin
14-02-2011, 18:51
hallo Robin,

waardoor komt dit?

als men in het verleden al die " Vit " of andere potjes niet gebruikt dan had men nu niet zulke verliezen bij jonge vogels,

Josly, ik zie eerlijk gezegd ook het nut niet in van potjes vitamine, ruihulp, stressmixen en meer van dergelijk spul. In goed samengesteld voer zit immers alles wat een vogellichaam nodig heeft. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat vroeger en dan heb ik het over de periode van vlak na de 2e wereldoorlog tot in de jaren 80 van de vorige eeuw de verliezen onder jonge vogels vele malen groter waren dan tegenwoordig. De meeste vogelhouders kweekten niks, maar gingen naar de vogelhandel om hun vogelbestand op peil te houden. Door de sterk verbeterde huisvesting, voorlichting, voerkwaliteit, medicatie en de makkelijke verkrijgbaarheid van vele soorten levend voer is de vogelkweek enorm vooruit gegaan. Maar het kan nog veel beter als meer liefhebbers van het idee gaan afstappen dat vogels vanzelf sterker gaan worden als ze gehuisvest worden in vervuilde volières, nooit ontwormt hoeven te worden en ze bijv. medicijnen onthouden die ze soms nodig hebben om door de kwetsbare jeugdperiode te komen...

MVG

Ton Koek
14-02-2011, 19:04
De soorten die Ton Koek bijv. opsomde zijn over het algemeen wat minder vatbaar en ook vrij makkelijk te kweken,Ahum... hoeveel elfenastrildes zijn er nog? Hoeveel oranjekaakjes?
Nog een vraag, waar is je stelling dat dat "minder vatbare" soorten zouden zijn op gebaseerd?

Robin
14-02-2011, 20:05
Er staat "over het algemeen" Ton. Zilverbekjes, kanaries, goudbuikjes en dwergkwartels zijn niet bepaald zeldzaam te noemen.

Het feit dat bepaalde soorten nog volop aanwezig in het volièremilieu kan een indicatie zijn dat het minder vatbare/makkelijk te kweken soorten betreft. Ook het feit dat dergelijke soorten gekweekt kunnen worden in kleine gezelschapsvolières laat zien dat ze waarschijnlijk weinig vatbaar zijn voor ziektes waarbij gevoelige en kostbare soorten het onderspit delven.
Over het waarom is minder makkelijk een antwoord te geven. Als je een vink vergelijkt met een putter kun je vaststellen dat een vink alhoewel verwant aan de putter veel minder ziektegevoelig is. Het zou kunnen komen doordat een vink veel op de grond fourageert en een putter meer in boomtoppen of bovenop uitgebloeide planten waardoor de vink van nature meer bestand is tegen bacteriën, schimmels ed. Dergelijke verschillen zullen ook van toepassing zijn op andere soorten vinkachtigen.

MVG

Animal
14-02-2011, 20:29
Als je een vink vergelijkt met een putter kun je vaststellen dat een vink alhoewel verwant aan de putter veel minder ziektegevoelig is. Het zou kunnen komen doordat een vink veel op de grond fourageert en een putter meer in boomtoppen of bovenop uitgebloeide planten waardoor de vink van nature meer bestand is tegen bacteriën, schimmels ed. Dergelijke verschillen zullen ook van toepassing zijn op andere soorten vinkachtigen.

MVG

Nu geef je dus zelf de rede ,waarom je in een voliere met zwarte grond en regelmatig voer op de grond sterkere vogels zult kweken !

Robin
14-02-2011, 21:18
Beste Animal,

Ik ben bang dat je niet veel begrepen hebt van mijn betoog.

MVG

jeffrey rahoens
14-02-2011, 22:00
ik heb al 7 jaar vogels (ik ben 14 jaar) en tot nu toe is er nog maar 1 vogel gestorven... Met het juiste voer, groenvoer, krachtvoer,vers water,... blijven ze ook gezond...
het enige dat ik doe is de vogels ontwormen

John10
15-02-2011, 17:26
bij een kleine bezetting van vogels kan men volstaan met een zandbodem.
als vogels aan een klein aantal ziektekiemen worden blootgesteld zullen ze een resistentie ontwikkelen en daar is niets mis mee.
echter alles heeft zijn grens; wil men veel vogels houden op een klein oppervlak zal het verblijf goed schoongehouden moeten worden.
denk hierbij ook aan betonnen vloeren, ed.

vogels volstoppen met medicijnen zodat alle ziektekiemen worden gedood en de vogel geen resistentie opbouwt lijkt mij ook niet wenselijk.