PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwartkopsijzen Magelaansijzen

populier
25-05-2006, 12:15
Vanmorgen kwam ik er achter dat ik opeens een nestje van de mijn zwartkopsijzen had.

Daar ik niet van plan was om ermee te kweken, wil ik het toch proberen.

Maar wat moet ik voeren mochten de eieren uitkomen?

Zelf heb ik Aves-opfok voer. (drie beschuiten, een ei, een maatje Aves).

Maar dit wordt door geen enkele vogelsoort opgenomen bij mij.

Ook heb ik buffalowormen, maar idem dito.

Ik ben bang dat ze er de jongen niet mee gaan voeren.

Hetzelfde gebeurd bij mijn kapoetsensijzenkoppel die voeren de jongen alleen met droog negerzaad.

Of laten de jongen gewoon doodgaan.

Moet ik het gewone voer (zaad) weghalen om ze te dwingen het eivoer te nemen?

Misschien zijn er hier kwekers van Amerikaanse sijzen die raad weten.

Alvast bedank en groetjes populier.

Akosua
25-05-2006, 15:29
Hallo, Je kan de buffalo's door het eivoer mengen, samen met pinky's.
Witte meelwormen voeren , miereneitjes kan je ook geven.
Een stukje gekookte witvis fijn gemaakt door het eivoer is ook goed.
Eveneens wat gekiemt zaad aanbieden.
succes

populier
26-05-2006, 14:43
Hallo Wil,

Nog bedankt voor je reactie.

Pinky's (diepvries) geef ik ook maar wordt ook niet opgenomen.

En het eivoer maak ik altijd aan met wat gekiemd zaad voor de stimulans.

Ik ga het proberen met wat gekoote schel/koolvis.

Mooie site heb je.

Die mexicaanse nonpareil heb je daar een koppel van en wel eens mee gekweekt?

Groeten Michaeel.

Akosua
26-05-2006, 15:03
Van de nonpareils heb ik meerdere koppels, ik hoop dat ze het dit jaar willen doen. Afwachten dus.

groentje
03-08-2007, 22:33
Ik ben hier nieuw.Ik heb pas internet.Ik weet nog niet goed hoe die forum werkt,maar zelf heb ik ook een koppel zwartkopsijzen.en een koppel kapoetsensijzen.Mijn zwartkopsijs broed nu 13 dagen.Ik wil me graag toeleggen op Amerikaanse sijsjes dus alle informatie is welkom.
Brigitte

Ton Koek
03-08-2007, 23:29
Welkom Brigitte.
Absoluut een aanrader is dan het boek "de Amerikaanse sijzen". Staat veel praktische informatie in.
http://www.nbvv.nl/jenj/foto/A138.jpg

Henk3
03-08-2007, 23:56
http://home.wanadoo.nl/bendoensen/bendoensen/amerikaanse_sijzen.htm

groentje
07-08-2007, 13:24
Ik nu alvast zeggen dat met 1 jong zit.hopelijk doet ze het goed.Alvast bedankt voor de informatie.Alles is welkom.:)

populier
07-08-2007, 15:05
Welkom Groentje,

Ik ben van eivoer van Aves naar CEDE overgestapt en toen werd er wel goed gevoerd door zowel de zwartkop als de kapoetsen sijzen.

Alleen ben ik het eivoer gaan mengen met gekiemd zaad, dus 1 schepje eivoer op 1 schepje gekiemd zaad.

Dit gekiemde zaad bestaad wel voor 90% negerzaad.

Wat ik ook merkt is dat de kapoetsensijzen veel Orlux insectenvoer voerden.

Ook heb ik de meelwormen omgeruild voor buffalo wormen.

Ik heb zelfs een zwartkopsijs jong door de mozambiquesijzen laten opgroeien en die kregen ook hetzelfde opfokvoer.

Maarja, iedereen heeft zo zijn eigen methodes, wat voor de een werkt hoeft bij een ander niet te lukken.

Veel succes met de siizen.

Groeten Populier.

Hans de Vries
08-08-2007, 10:33
Ik vind dat vogelliefhebbers in het algemeen teveel aan merk/soort voer vastgebakken zitten. Probeer, naast het eivoer wat je normaal verstrekt, eens iets anders. En er is voldoende keus denk ik. Je zult zien dat je vogels vaak een heel ander voer kiezen als wat jij denkt wat goed voor ze is.
Hetzelfde geld voor zaden. En dan vooral de halfrijpe onkruidzaden zoals in het voorjaar van de paardebloem, een bestseller. In het najaar natuurlijk de teunisbloen en chichorei. Maar er is natuurlijk veel meer. Kijk maar in het boek 'Amerikaanse sijzen' van Aswin Lemmens, wat Ton Koek al eerder aanhaalde.
Waar mijn geelstuitedelzangers bijvoorbeeld veel van eten, zijn geweekte zaden van de sijzenmengeling van Blattner. Ik heb inmiddels 2 nestjes groot en deze werden voornamelijk gevoerd mer voornoemde zaden, aangevuld met eivoer van Sluis/Orlus/CD en diepvries pinky's. Kortom, voer met mate maar wel zo gevarieerd mogelijk.

kingfisher
08-08-2007, 20:35
[QUOTE=Hans de Vries;12257]Waar mijn geelstuitedelzangers bijvoorbeeld veel van eten, zijn geweekte zaden van de sijzenmengeling van Blattner./QUOTE]

Hallo Hans,even een vraagje waar is in nederland die mengeling van Blattner te krijgen?
Ik heb Blatner al gemaild maar daar word ik niet veel wijzer en bij de verschillende zaken bij mij in de buurt loop ik ook met mijn kop tegen de muur.
Mvg,
Kingfisher

Henk3
08-08-2007, 21:03
http://www.jankoenings.nl/Zaadmengelingen%20voor%20europese%20cultuurvogels. html

Deze link bevat ook weer ringeninfo via de links in deze link.

Henk3
09-08-2007, 00:00
Hallo Groentje, Ga naar de soort vogels waar je een vraag over wil stellen. Via forumnavigatie kan je de soort opzoeken, (onder elke pagina, tread) vervolgens klik je op nieuw onderwerp linksboven aan de betreffende pagina.

Voor aan of verkoop van vogels kan je gebruik maken van www.vogelmarktplaats.nl

Hans de Vries
09-08-2007, 11:36
@Kingfisher;
Ik bestel dat via een maat in Duitsland maar ik heb begrepen dat Blattner ook in Nederland bezorgt, kijk hier eens: http://www.blattner-heimtierfutter.de
Het voer wat ik gebruik heet Hänfling-Girlitz-Spezial en kost € 13,85 per 5kg.
Hans.

kingfisher
09-08-2007, 20:31
Allemaal bedankt voor de info ga eens kijken.
mvg,
Kingfisher

kingfisher
16-08-2007, 20:25
Waar kan ik aub nieuwe sijzen vinden.Ik denk aan de zwarte,mexicosijs,geelbuik,treursijs.Al wie er weet zitten please help me dan.:help alvast vreselijk bedankt-0-

Sorry groentje maar dit hoort op marktplaats en kijk even op de site werkgroep zuidamerikaanse sijzen.
mvg,
Kingfisher

groentje
26-08-2007, 11:57
:huh Ik heb andere sijzjes gezocht.Tevergeefs.Zoals je eerder kon lezen had ik 1 zwartkopsijs jongkje.Die is nu 3 weken oud en Jammer genoeg is zijn moeder gisteren gestorven.Ik wil dolgraag dat sijsje houden.Zal vader die opkweken alleen?Vanaf welke leeftijd is het zelfstandig om te eten.Een andere pop bij de man zal meer kwaad dan goed doen zeker?:confused: Vragen,vragen.Alvast bedankt.

Serinus
26-08-2007, 13:08
Hallo Groentje,

Een andere pop bij de man zal meer kwaad dan goed doen zeker?klopt, niet doen!
Hopenlijk zal de man dit jong verder alleen groot brengen, houdt maar even wat "rust" in de kooi.

Succes, groeten, Serinus

Serinus
27-08-2007, 09:43
Hallo,

Winterkoning;
en hoe zit het met de zuiverheid van de zwartkopsijsjes (in ons volieremilieu)etc etc want volgens mij kom ik met regelmaat kruisingen tegen van zwartkop x magelaan of x zwartborst oid die indruk heb ik óók, ik denk dat er véél onderling gekruist wordt/is.
Ik zit niet zo in die sijzenfamilie, maar is het niet zo dat "zwartkopsijs" zo'n beetje een verzamelnaam is van ál die verschillende ondersoorten met een min of meer zwarte kop?

Groeten, Serinus.

jan de nijs
27-08-2007, 12:46
De werkgroep Zuid -Amerikaanse sijzen heeft besloten om enkel de magalaansijs te benoemen !! Zo ook in het vraagprogramma. Dit naar aanleiding van de wetenschappelijke benaming en dat er veel ondersorten van bestaan klopt
Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens er is duidelijk verschil bij zuivere vogels ,helaas is er veel door elkaar gekweekt.
Bij winterkoning heb ik wel eens zuivere zwartkoppen op foto gezet, deze hebben een kort zwart masker welke geheel strak is afgelijnd, bij de magalaan is het masker wat groter en opvallend dat dit op de borst altijd iets uitvloei.
Daarnaast heeft de ene ik meen de zwartkop een geelgroene nekband en bij de andere loopt de rugdekkleur door tot aan het zwart van de kop. het kan qua soorten ook net anders om zijn ,dat moet ik even opzoeken, ben nu net wakker !!!
Maar afgelopen jaar zaten er zowel echte magalaan,echte zwartkoppen en tussenvormen bij de BEC in Acht op de TT, hier was het duidelijk te zien de verschillen, ik heb dit toen gelijk doorgegeven aan de werkgroep Amerikaanse sijzen en aan de KMV TP van de NBvV, deze laatste zijn wezen kijken en waren het met mijn visie eens, des te vreemder vond ik dat ik later hier op Curacao in Onze Vogels moest vernemen dat De werkgroep Zuid -Amerikaanse sijzen in OVERLEG met de KMV TP van de NBvV heeft besloten om alleen de magalaansijs te gaan vragen.
Ik heb hier om opheldering gevraagd bij de KMV TP, maar tot nu toe geen antwoordt op gekregen !!!!
Van de werkgroep was de reden als ik het goed heb dat de zwartkop sijs niet als zodanig wordt omschreven in boeken,maar we weten alle ook dat van onze Europese sijs er ook een ondersoort is , welke nergens omschreven staat in boeken, wel wordt er in de standaardeisen hier melding van gemaakt
Het verschil hier is met en zonder kinvlek en wenkbrauwstreep bij de man
Erg spijtig dat JUIST zo werkgroep die de belangen van hun doelgroep juist zou moeten behartigen met ondersoorten enz hier zo mee om gaat !.
ze zullen waarschijnlijk blij zijn dat ik nu ver weg ben,maar hadden geen rekening gehouden met internet !!!

Gr Jan de Nijs Curacao

ut huismusje
29-08-2007, 22:53
Hoi allemaal,

even uiteenzetten wat ik van een Duitse sijzenkweker heb geleerd.

Carduelis magellanica / Magellanzeisig / Hooded Siskin / Zwartkopsijs
heeft in Nederland eigenlijk de verkeerde naam gekregen;
Magellaansijs is een betere benaming.
http://www.carduelis.be/oiseaux/Carduelis%20magellanica.jpg

Carduelis magellanica is gesplitst in 3 soorten
* Carduelis magellanica
Carduelis magellanica magellanica
Carduelis magellanica capitalis
Carduelis magellanica longirostris
Carduelis magellanica paula
Carduelis magellanica peruana
Carduelis magellanica urubambensis
Carduelis magellanica boliviana
Carduelis magellanica tucumana
Carduelis magellanica alleni
Carduelis magellanica icterica
* Carduelis magellanica hoyi
* Carduelis santaecrucis

Via de internet zoeksites kun je je eigen sijs vergelijken en uitzoeken welke hij/zij precies is. (is veel werk, dat wel, maar dan blijft soort bij soort)

Carduelis notata / Schwarzbrustzeisig / Black-headed Siskin / Zwartkopsijs
heeft in Nederland eigenlijk de verkeerde naam gekregen;
Zwartborstsijs is een betere benaming. (het zwart loopt verder door op de borst)
http://www.foib.info/images/Pajaros/notata.jpg
Carduelis notata heeft 3 ondersoorten
* Carduelis notata notata
* Carduelis notata forreri
* Carduelis notata oleacea

Misschien hebben jullie hier iets aan, Groetjes

jan de nijs
30-08-2007, 02:15
Op deze kleine foto zien we dus de zwartkop en zwartborst sijs ! bij magalaansijzen zien we dat het masker iets groter is dan bij de zwartkop en in het nidden van de borst wat uitvloei en de eerdergenoemde nekband ontbreekt.
op de grote foto boven is voor mij een tussenvorm, je ziet al dat de borst wat uitvloei,maar ook nog een vage nekband,maar het kan ook 1 van de vele ondersoorten zijn.
We moeten wel realist zijn en naar ik hoop dat de duidelijke ondersoorten alleen gevraagd worden, wanneer men bv de magalaan met de zwartkop kruist en dit dan niet de ondersoort gaan noemen welke in de omgeving van bv Galie (Columbia) voorkomt. alleen de uiterste vormen gaan vragen,anders wordt het voor zowel de liefhebber als de keurmeester een legpuzzel waar stukjes van ontbreken

jan de nijs
30-08-2007, 12:44
Op foto 1 is duidelijk een zwartkopsijs zie deze nekband ok net zo geel als de borst en wat voor kort masker de vogel bezit.
de andere is voor mij magalaan, wel vage nekband !!!. Goed verschil te zienn met name het grote van het masker

Lucky
30-08-2007, 15:49
Hallo allemaal, volg jullie discussie omstent dit thema al een tijdje.
En ik denk dat de zuiderburen ons ,wat betrefd dit thema, weer een stapje voor zijn. Ik las onlangs in de "Witte Spreeuwen" Augustus 07(bondsblaadje KBOF). Onder Mededeling van technische commissies:
"De Cultuurbarmsijs zal stilaan van onze TT verdwijnen ten voordelen van de bestaande fokzuivere soorten."
Dit is volgens mij alleen maar toe te juichen. Heb ook ergens gelezen dat de cultuurbarmsijs niet meer dan 91 punten mag scoren. Tevens diende bij gelijk aantal punten altijd de voorkeur aan de fokzuivere vogel te worden toegeschreven.Kan helaas het betreffende artikel niet vinden.
Hopenlijk blijft het niet alleen beperkt tot de barmsijs. Hoewel ik de problemen wel zie die dit met zich meebrengt. Want hoe meer ondersoorten per vogel hoe moeilijker het raszuiver houden en het keuren zal zijn. Maar ik ben er van overtuigt dat dit de enigste goede weg is. Ben er ook van overtuigt dat ons nederlands keurmeesterkorps deze uitdaging aandurft en aan kan.

Greetings Lucky:)

PS Bastaarden van div. ondersoorten van een vogel zijn niet gevraagd sterker nog mogen niet gespeeld worden. Wat zijn die eenheidsworsten dan?

girlits
30-08-2007, 18:30
Hoe kun je dan aan de poppen zien welke ondersoort je hebt:rolleyes: groeten eddie

jan de nijs
30-08-2007, 19:38
Beste Lucky
In Nederland is de cultuur barmsijs NOOIT gevraagd geweest als TT vogel, het 1ste jaar in 1995 als ik het goed heb werden ze nog wel soms met een hoge waardering gewaardeerd,maar we hebben toen gelijk ingegrepen omdat dit de tussenvorm was van de gtote en kleine en nu worden deze vogels ,indien volgens standaard gekeurd bestraft in model kleur en tekening en komen ze uit op zo 86 a 87 pnt, dit was in het begin voor Alois en Roger best moeilijk om hier mee om te gaan in Rosmalen,maar ze begrepen ons standpunt wel.
En ik ben het met jou wel eens dat we naar zuivere vogels incl ondersoorten moeten gaan ,maar dan moet er wel eerst een zeer goede omschrijving van komen ,met goede foto's als het kan,want wie kan anders met zekerheid zeggen dat het geen tussenvorm is,jij noemt het bastaarden ,dit zijn het niet een bastaard is een nakomeling van 2 verschillende soorten en hier praten we over dezelfde soort alleen verschillende ondersoorten, het mooiste zou zijn dat juist de onzuivere vogels ook omschreven staan en waar je aan dit kunt zien.
En dit moet dan niet enkel bij de NBvV gaan gelden,maar bij alle omringende landen in samenspraak, dan ben je goed bezig,dat moet zeker lukken,mij is het ook gelukt om 9 bonden/federaties om 1 tafel te krijgen ,bij de kromsnavels.
het voordeel bij mij was wel dat ik alle afgevaardigde van al deze bonden persoonlijk al kende, dat wel,maar toch iets waar ik best nog wel trots op bent en hopelijk zet deze trent zich voort,nu ik op grote afstand zit.
gr Jan de Nijs

jan de nijs
30-08-2007, 19:47
goede vraag Eddy
ik weet het ook niet bij poppen en daar ligt denk ik het probleem voor iedereen.
hopelijk kunnen kwekers die zuivere vogels kweken hier antwoord op geven, je zou dan de kweek resultaten moeten zien, dat bv uit een koppel waar zwartkop sijzen uit geboren worden alle mannen het zelfde zijn, zo ook bij de magalaan en dan deze poppen vergelijken.
dus werk genoeg zo ik zeggen
Gr jan

Lucky
31-08-2007, 12:36
Hallo Jan, denk dat we het voor een groot gedeelte eens zijn over deze materie. Je hebt gelijk wat betreft de cultuurbarmsijs deze is bij ons nooit gevraagd in Belgie wel. (Maar deze cultuurbarmsijs werd wel langzaam op onze TT's algemeen. Gelukkig waren er bij de BEC en SEC ook genoeg fokzuivere vogels op de TT's)
Maar als je voor de putter bv maar twee standaards hebt groot en klein creër je dan niet een cultuurputter? Of zoals in deze treath cultuurzwartkopsijs cq magelaan? In Belgie hebben ze gelukkig deze trend nu bemerkt en gaan ze er iets aan doen. Dat bedoelde ik.
Voor de barmsijs is in onze de standaard gelukkig al ruimte voor de div. ondersoorten ingeruimt dat klopt. Nu de andere vogels nog.
Ben het met je voor de volle 100% eens dat dit een landelijke, zo niet gemeenschappelijke COM zaak is.
Laten we ons eens positief door de bestuurders verrassen???

Grijskop putter x putter , zwartkop groenling x chinese groenling , Bastaard of ondersoortenmix de leek cq beginner weet het niet?

Greetings Lucky:)

girlits
31-08-2007, 13:33
We kunnen net als bij de kleine grasparkiet/winkelparkiet een winkelmozambiek en een winkelzwartkop invoeren en dan in plaats van een keurmeester een etaleur:wave <voor de budgerieclub dit is niet persoonlijk jullie zijn goed bezig> groeten eddie

barmsijscabaret
31-08-2007, 13:35
Dit snap ik ook niet helemaal?

In een ander topic gaat het er net over dat de Siberische putter niet wordt gevraagd in Nederland. Dat ze net een metis tussen verschillende putters (groot met bruine flanken) willen. Bij de barmsijs is dit dan weer niet toegestaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook wel voor de oorspronkelijke vormen. Maar kijk ook naar onze "nieuwe" Schotse/Europese groenvinken, dit is toch ook geen echte vastelandgroenvink meer, dit zijn toch ook bijna allemaal tussenvormen. Dus de ene soort wel, de andere niet ...

Wat betreft de foto's van internet door Winterkoning geplaatst, de eerste heeft denk ik de schaduw van een blaadje op z'n rug.

Ik ben zelf nog enkele jaren geleden import zwartkopsijzen gaan bijkopen in Hasselt. Daar zaten toen tussen een 100-tal mannen 2 blauwere (ongeveer de zeegroene mutatie van goulds) exemplaren tussen. Toen vermoedelijk een mutatie, nu bijna met zekerheid te stellen een ondersoort. Net die 2 vogels aangekocht natuurlijk en ingekweekt in mijn kleine stammetje. Nu hebben al mijn zwartkopsijzen een kleine uitlopende keelvlek :confused: ...

En om het nog wat duidelijker te maken staat momenteel nog de verkeerde latijnse naam in de ringenbundel van mijn bond (maar hier wordt een mouw aangepast).

http://www.kbof.be/phpBB-2.0.16/phpBB2/viewtopic.php?t=135