PDA

Bekijk Volledige Versie : mozaiek geel

John Gietelink
25-05-2006, 11:54
Hallo

Ik had verleden jaar 3 geel mozaiek kanaries ingebracht bij de onderlinge TT.

Op het keurbriefje stond:

Deze kanaries zijn niet geel mozaiek maar rood mozaiek . ( niet op kleur )
83 en 85 punten.:(

Nu geef ik ze veel rood factor maar nu worden ze oranje!:eek:

Is het dan toch geel mozaiek met te weinig geel factor?:confused:

Groet,

John Gietelink

Wim van der Waal
25-05-2006, 11:56
Hallo

Groet,

John Gietelink
Hoi John,

Had je ook al roodfactorige kanaries?

John Gietelink
25-05-2006, 11:59
Hoi John,

Had je ook al roodfactorige kanaries?

Hoi

Nee alleen geel mozaiek.(dacht ik )

Wim van der Waal
25-05-2006, 12:02
Ik denk n.l dat de keurmeester heeft bedoeld dat jouw vogels te warm waren. Een tintje rood laten zien. Je hoort wel vaker dat kwekers zowel geel als roodfaktorige kanaries hebben en door enige onvoorzichtigheid wat caroteenvoer bij de gele terecht is gekomen.

Je kan dit ook al krijgen door het geven van onkruidzaden of wortels.

Alex Bos
25-05-2006, 19:51
Een teveel aan onkruidzaden of andere caroteen groenten ,zoals boerenkool, en wortels kan de kleur nadelig beinvloeden.
Ook kan het zijn dat in de oude vogels de roodfactor ooit een keer is ingekweekt, dit zal dan in de jongen weer zichtbaar zijn.
Om er zeker van te zijn dat je geelmozaieken niet roodfactorig zijn, zou ik dit jaar de vogels geen caroteen houdende voeding verstrekken.
Zijn ze dan nog te veel oranje, moet je deze vogels uitsluiten voor de kweek van goede tentoonstellings vogels.

Antoni Hopmann
27-05-2006, 00:07
Beste John,
Als men het er over heeft,dat de vogels b.v.te warm zijn en zeker in het geval
zoals op je keurbriefje vermeld,dat het rood-mozaiekvogels zijn,dan kan je er van uitgaan,dat de vogels de roodfactor bezitten.
Ik heb zelf vroeger o.a. gele mozaiekkanaries gekweekt en ook ca.6 jaar gele
waterslagers en nu timbrados en kan je verzekeren,dat deze vogels bij een
normaal zaadmengsel ,eivoer en wat gemengd groen zoals vogelmuur,broccoli
paardenbloem ,sla enz. nooit een oranje-achtige zweem laten zien.Zelfs al gaf ik wat wortel.
Zoals al aangeraden door Alex moet je eigenlijk ,als je verder wilt gaan met
geel-mozaiek,de vogels geen kleurvoer geven en dan kijken wat je nou eigenlijk hebt aangeschaft.Waarschijnlijk hangen ze ergens tussen rood en geel in en dan kan je er verder niets mee.
Het ongericht voeren van b.v.cantaxhantine heeft in de loop van de jaren vele vogels ten gronde gericht.
Het beste is altijd de vogels in de eerste jaren geen kleurvoer te geven ten einde de rood of geel factor te bepalen.Dan dusdanig kruisen,dat de beste roodfacor of geelfactor wordt verkregen.Als die in orde zijn,dan kan je wat kleurvoer gebruiken,dat dan uiteindelijk tot het beste resultaat leidt.Bij een goede rood-of geelfactor heb je dan in verhouding wat minder rood-of geel toevoeging nodig,wat ook de gezonheid van de vogels ten goede komt.
Vr.groeten van
Antoni

Theo van Kollenburg
28-05-2006, 10:21
Beste John

Zal proberen je uit te leggen wat de mogelijke oorzaak is.
De bijkleur of wel lipochroomkleur van een kanarie bestaat uit in vet oplosbare kleurstof deeltjes.
indien nu in het verleden in je de geel mozaiek op welke wijze dan ook rood ingekweekt is zal dit zich tonen als oranje.
Naar aller waarschijnlijkheid is dit in het verleden ooit gebeurt en is dus de lipochroomkleur voor beide kleuren onvoldoende zuiver.
Het zelfde krijg je n.l indien je rode en gele verf samen mengt, de verf welke je dan verkrijgt neem een tussenkleur aan.
je begrijpt dat voor de tentoonstelling dit niet geschikt is, neemt niet weg dat je aan deze vogels best nog wel plezier kan beleven.
Dan komen we ook nog even op het kleurstimulerende middel wat je gebruikt.
Er zijn vele soorten in de handel verkrijgbaar, het ene middel is geconsentreeder dan het andere en bovendien speelt de mate van verstrekken ook nog een rol.
Je ziet er zijn best wel oorzaken te vinden welke hier debet aan kunnen zijn.

sucses met verder kweek
met groeten
Theo v Kollenburg

QUOTE=John Gietelink]Hallo

Groet,

John Gietelink[/QUOTE]

Ton Koek
16-06-2006, 01:49
Om het "te warm" worden van het geel te voorkomen geven veel kwekers van geel-mozaïeken een zaadmengsel zonder raapzaad. Ook raapzaad zou het geel iets te warm maken. Beyers 80 is bv zo'n mengeling.

Antoni Hopmann
16-06-2006, 23:57
Beste John,
Het is inderdaad zo,dat z.g. warm geel o.a.wordt tegengegaan met het voeren van de gemengd zaad zonder raapzaad.
Mengelingen hiervan zijn dan van Versele-Laga:
Prestige kanarie kweek zonder raapzaad en Prestige kanarie show.

Op zichzelf vind ik dit persoonlijk geen goede ontwikkeling.
Men onthoudt de kanarie een zaad,dat in een normale mengeling standaard is.

Vroeger werd volop raapzaad gegeven en daarnaast 1 a 2 x per dag wat
zaden zonder raapzaad ook wel snoepzaad genoemd.

Op de eerste plaats moet je toch proberen zoveel mogelijk die roodfactor te vermijden,die uiteindelijk de oorzaak is van het ,bij menig liefhebber, zo gevreesde "warm geel".

Veel succes en je weet in ieder geval waar je op moet letten.
Vriendelijke groeten van
Antoni