PDA

Bekijk Volledige Versie : Blauwkopblauwfazantjes

Mirjam
24-05-2006, 15:15
Wie kan mij vertellen hoe het komt dat mijn blauwkopblauwfazantjes hun jongen niet voeren.
Ze blijven keurig op het nest zitten maar voeren ze niet.
Ik heb ze nu 1.5 jaar in de buiten volière en het is wildvang.
Groetjes,Mirjam

Goudvink
24-05-2006, 17:37
Hallo Mirjam
Ik denk dat het probleem inderdaad is dat het wildvang is. In het wild gevangen vogels kweken over het algemeen slecht omdat ze het voedsel in de natuur gewend zijn en dat kun je ook niet in een winkel krijgen. Dit zie je met name als ze jonge hebben terug. Is niks aan te doen. Het enige wat je kunt doen is de eitjes door een ander koppel te laten uitbroeden. Want dat de oude vogels die uit het wild komen in leven blijven betekent niet automatisch dat je ook de jonge van dat koppel groot krijgt. Ik raad daarom ook iedereen aan geen vogels uit het wild te vangen of vogels die uit het wild komen te kopen.
Groet Goudvink

Mirjam
24-05-2006, 21:32
Hallo Goudvink,
Volgens mij is wildvang niet het probeem hoor!!
Als dat zo zou zijn dan zouden mijn vuurvinkjes ook geen jongen krijgen en zij krijgen juist zo veel jongen.( is nl ook wildvang)
Ik heb meer het idee dat ik iets niet goed doe , alleen wat???
Misschien dat iemand mij kan helpen??
Groetjes,Mirjam

Akosua
24-05-2006, 23:14
Hallo,

Geef ze voldoende levend voer (geen diepvries) ik heb hier in het verleden zonder problemen met wildvang jongen groot gekregen.

Mirjam
24-05-2006, 23:27
Hallo Akosua,
Dat krijgen ze ook maar ze willen steeds meer en de rest van de vogels krijgen nu ook de smaak te pakken.
Maar wat kan ik ze nog meer geven als buffelo's en pinky's.
En als je nog meer suggesties hebt vertel er dan gelijk even bij waar ik ze kan kopen!!
Bij voorbaat dank.
Groetjes,Mirjam

Akosua
24-05-2006, 23:34
Hallo,

Ik gaf ze ook witte meelwormen, kleine pissebedden, spinnetjes.
Als je rozen in je tuin hebt kijk eens goed of hier geen bladluis in zit hebben ze ook graag.

Mirjam
24-05-2006, 23:47
Hallo Wil ,
Bedankt, maar ze zitten in de buitenvolière en ik neem aan dat daar toch wel het een en ander loopt wat ze kunnen eten en pissebedden? eten ze dat echt??Maar het probleem is dat er nog meerdere vogels zitten(pap.amadines,goulds,tijgervinken,binsen,bl. grijze roodstaartjes , vuurvinken etc.) en die eten vrolijk mee en dat is niet zo goed en gezond voor ze.
Maar ik wacht het maar even af de jongen zijn vandaag dood gegaan dus nu hebben ze het niet meer nodig.
Trouwens je hebt een mooie site hoor,Mijn complimenten!!
Groetjes,Mirjam

Goudvink
25-05-2006, 00:04
Hallo Goudvink,
Volgens mij is wildvang niet het probeem hoor!!
Als dat zo zou zijn dan zouden mijn vuurvinkjes ook geen jongen krijgen en zij krijgen juist zo veel jongen.( is nl ook wildvang)
Ik heb meer het idee dat ik iets niet goed doe , alleen wat???
Misschien dat iemand mij kan helpen??
Groetjes,Mirjam

Hallo Mirjam

Er kan ook een ander probleem een rol spelen. Het kan namelijk ook zo zijn dat de concurentie in jou voliere te groot is. Als dit zo is kun je dit oplossen door op verschillende plaatsen voer te zetten en regelmatig te controleren of er nog genoeg voer is. Ik zelf ga als er jonge zijn 3 keer naar mijn koppels die jonge hebben om te voeren. Op deze manier weet ik altijd zeker dat er genoeg voer is. Ik weet dat de meeste mensen maar op een plaats voer hebben staan en maar een keerper dag naar de vogels gaan. Als de concurentie dan te groot is zullen de ouders in de meeste gevallen eerst voor zich zelf zorgen en daarna pas voor de jonge. Ik weet dit uit ervaring met mijn eigen vogels toen ik nog een grote gemengde voliere had vandaar dat ik nu in boxen kweek. Hier heb je deze problemen niet.
Ik hoop dat dit helpt. Succes.
Groet Goudvink.

Birdfarm
25-05-2006, 08:31
Hallo Mirjam
Ik denk dat het probleem inderdaad is dat het wildvang is. In het wild gevangen vogels kweken over het algemeen slecht omdat ze het voedsel in de natuur gewend zijn en dat kun je ook niet in een winkel krijgen. Dit zie je met name als ze jonge hebben terug. Is niks aan te doen. Het enige wat je kunt doen is de eitjes door een ander koppel te laten uitbroeden. Want dat de oude vogels die uit het wild komen in leven blijven betekent niet automatisch dat je ook de jonge van dat koppel groot krijgt. Ik raad daarom ook iedereen aan geen vogels uit het wild te vangen of vogels die uit het wild komen te kopen.
Groet Goudvink

Wildvang zou het probleem niet zijn, tenslotte is alles wat hier in een voliere of kooi verblijft uit het wild gekomen, rechtstreeks of uit verwantschap.
Grootste probleem zou zijn aanbod van voedsel en in dit geval dan, specifiek (levend) dierlijk voedsel dat geaccepteerd word. Voor de een is dat bladluis voor de ander regenworm, kan je alleen maar achter komen door te proberen. En dan nog zou de keus voor voer verschillen door de leeftijd van de jongen. Dus blijf zeer gevarieërd voeren, en na een of meer succesvolle kweken weet je precies wanneer je wat moet aanbieden. Om voedselconcurrentie tegen te gaan kan je beter elk stelletje apart huisvesten of de vogelsoorten moeten qua voer zo sterk verschillen (denk aan tropische duifjes). Andere optie zou zijn, aanbieden van ruim voldoende levend voer voor alle aanwezige vogels, maar dit kan ophitsend, en ook vervettend werken.
Een aantal mogelijk te accepteren dierlijke voeders zijn: diepgevroren miereneieren, watervlooien (levend in een schoteltje water), groene bladluis, krekels (in verschillende maten), enchytreën, tubifex, kleine regenwormen.
Meng door de fabrieksmatige eivoeders eens een hardgekookt ei of gekookte koolvisfilet (geef ze wel de tijd om dit te leren eten) blijf varieëren tot de jongen zelfstandig eten.
greetz...

rob 2
25-05-2006, 20:06
Mirjam op het moment dat er jongen zijn gaan de oudervogels vaak ander voedselbronnen zoeken heb dit al eens opgelost door cake te geven.Door het eivoer doe ik in het kweekseisoen thahoe in elke goede supermarkt te kopen.Zo'n blok deel ik in 15 stukken en prak elke dag een vers blok door het eivoer.Zet de rest van de thahoe onder water en verschoon dat om de 3a4 dagen, in de koelkast goed te bewaren succes er mee Rob.PS het advies van meerdere voederplaatsen op verschillende plekken is ook het proberen waard.

arnout
28-05-2006, 13:06
Hoi Mirjam,

Ik had dezelfde problemen, ik heb de vogels alleen wel buiten zitten waardoor ze veel dieren kunnen zoeken.
Diertjes als buffalowormpjes zijn vrij fors en worden, door mijn ouderdieren, niet altijd gevoerd.
Watervlooien en muggenlarven is een echte aanrader!
Tubifex niet. Tubifex is wel in veel winkels verkrijgbaar maar de kwaliteit is minder en de hoeveelheid inwendige schadelijke stoffen is vaak erg hoog.
Rode muggenlarven zijn vaak wat schoner en zijn makkelijk te bewaren.
Ik kan hier heel makkelijk eenkomen, dus mocht het je niet lukken, wil ik je er best aan helpen.
Wat voer jij je vuurvinken trouwens als ze jong zijn?

Mijn paradijswida's en koningswida's leggen wel eieren in hun nest, maar mijn vuurvinken zijn niet zulke goede pleegouders... Nog even oefenen.

Groeten, Arnout

Mirjam
29-05-2006, 12:31
Hallo Arnout,
Mijn blauwkopblauwfazantjes zitten ook in een buitenvolière van6.50meter lang en ruim 2meter breedt en 2meter hoog.Het krachtvoer vul ik aan met avesopfok,cometaves , koolvis en rosebottels en wortel dat eten ze heel goed vooral de buffelo's en pinky's die ik daar 3maal daags doordoe!! 3 maal per week krijgen ze ook nog megabactin en megabactol door het eivoer dus daar kan het niet aan liggen!!
Muggelarven heb ik hier nog niet gezien dus waar ik dat kan halen moet ik nog even uitzoeken en miereneieren heb ik ook nog niet gezien!!
Universeelvoer krijgen ze ook met insectenpate maar dat wordt haast niet gegeten!!
Mijn vuurvinkjes zitten in dezelfde volière en doen het hier heel goed op terwijl dat ook wildvang was, per keer heb ik 3jongen en dat wel 3 of 4 maal dus reken maar uit.
Groetjes en tot "horens"maar weer,Mirjam

gebbinkjes
29-05-2006, 18:20
hoi Mirjam,

wat geef je de vogels te voeren want als ze jongen hebben zul je ze zeker pinkys ,meelwormen,miereneitjes moeten voeren of insectenpate mengen door het eivoer de meelwormen de eerste paar dagen door knippen en als ze dit eenmaal kenne dan hoef dat niet meer.
m.vr.gr. Harry

Mirjam
29-05-2006, 19:47
Hallo Gebbinkjes,
Ze krijgen buffelo's en pinky's en insectenpate,maar dat laatste eten ze niet,ik verdeel de hoeveelheid over de dag dus 3maal over het eivoer,waar ook vis doorzit.Ze zitten in de buitenvolière en daar zitten dus ook nog insekten.
Het voer staat binnen op 4 verschillende plaatsen, ze eten ook genoeg en ze zitten ook netjes op de jongen, maar voeren ho maar.
Miereneitjes heb ik nog niet gevonden hier in de buurt .
Op het moment hebben ze weer een ander nestkastje in gebruik en vandaag is daar 1 eitje ingelegd.
Het is waarschijnlijk niet mogelijk dat eitje bij andere vogels in te leggen want een blauwkopblauwfazantje heeft een heel ander jong als bv een gould of pap.amedine en de binsen hebben hun nest diep in een struik dus daar kan ik ook niet bij.
Mirjam

André vd W
29-05-2006, 21:39
Met onder ander koppel leggen wordt waarschijnlijk onder ander koppel blauwkop blauwfazantjes bedoeld.

Mirjam
16-06-2006, 22:22
Hallo allemaal,
Daar ben ik weer, er zijn weer 2 nieuwe jonge blauwkopblauwfazantjes!!!
Het voer staat op 3 verschillende plaatsen in het nachthok(dat had ik al) en het krachtvoer heb ik nu uitgebreid van 2 naar 3 plaatsen waaronder 1 in de volière,hangend aan "het plafond".
Volgens mij heb ik ,op de miereneieren na(niet te koop in Doetinchem en omstreken!!)alles gedaan nu maar hopen dat het nu wel wat wordt!!!
Misschien eten ze wel te veel dierlijke eiwitten??? en wil het daarom steeds niet lukken??
Groetjes,Mirjam

Mirjam
16-06-2006, 22:33
Hallo Rob2,
Ben via google naar THAHOE gegaan om te kijken wat THAHOE is en wat zie ik vol verbazing:staat onder THAHOE alle vragen en antwoorden van vogelcafe over mijn blauwkopblauwfazantjes?????
Hoe kan dit?? nu weet ik nog niet wat THAHOE is.
Wie geeft mij hier een antwoord op?
Groetjes,Mirjam

louis polane
16-06-2006, 22:35
probeer een schaaltje met geprakte gekookte vis, als ze hier van eten heb je erg goedkope dierlijke eiwitten, er zijn regelmatig vogels die het puur eten. ik heb zelf niet de ervaring met blauwfazantjes hiermee, maar het is te proberen.

Akosua
16-06-2006, 22:36
Hallo Rob2,
Ben via google naar THAHOE gegaan om te kijken wat THAHOE is en wat zie ik vol verbazing:staat onder THAHOE alle vragen en antwoorden van vogelcafe over mijn blauwkopblauwfazantjes?????
Hoe kan dit?? nu weet ik nog niet wat THAHOE is.
Wie geeft mij hier een antwoord op?
Groetjes,Mirjam

Tahoe is Tofu verkrijgbaar in een Toko.
Ik maak zelf miereneitjes van yoghurt wordt door alle vogels van mij goed gegeten en gevoerd.

Mirjam
16-06-2006, 22:44
Hallo Louis,
Er zit al koolvis door mijn krachtvoer!! nog een schaaltje extra erbij zetten?
droogt dit niet uit of moet ik er dan b v kokosolie doordoen?
Mirjam

Mirjam
16-06-2006, 22:46
Hallo Wil,
Jij maakt zelf miereneitjes van yoghurt???
Mag ik vragen hoe??of begrijp ik je verkeerd??
Mirjam

kingfisher
17-06-2006, 16:22
Ik haal zelf mijn tahoe gewoon in de supermarkt bij o.a bas v.d heijden en super de boer en ook appie heeft het let wel op dat je naturel neemt,dus je hoeft niet speciaal naar de toko,ligt meestal in het vegetarische vak.
Groeten ,Kingfisher
Tahoe is Tofu verkrijgbaar in een Toko.
Ik maak zelf miereneitjes van yoghurt wordt door alle vogels van mij goed gegeten en gevoerd.

louis polane
17-06-2006, 20:10
weet iedereen dat het eten ven deze producten niet zo gezond is als er gezegd wordt, het eten van gefermenteerde soja producten is beter en minder schadelijk. maar het etenvan deze twee producten welke puur van soja gemaakt zijn blokkeert de functie van de vitaminen en mineralen en veroorzaakt bij mensen zelfs dementie, dus enige voorzichtigheid is wel geboden. zoek op google anders bij tofu, ook hier staat hier informatie over.

Mirjam
18-06-2006, 15:07
Hallo Louis,
Dus het is niet zo verstandig dat ik een stukje tofu door mijn krachtvoer prak???
Groetjes,Mirjam

louis polane
18-06-2006, 17:59
als ze het goed voeren en je krijgt je jongen er mee groot is het goed maar daarna direkt stoppen met voeren omdat dit nadelig wordt op de lange termijn.

kingfisher
18-06-2006, 19:58
Hallo Louis, ik voer dit al vijftien jaar aan mijn niltava vliegenvanger en robinchat ,als aanvulling wel te verstaan, ik heb nog geen nadelige gevolgen ondervonden beter gezegd ze varen er wel bij ook de andere vogels eten er van mee oa. blauwbakkaroti's goudbuikjes napoleonnen kroonmoestaas saffraanvinken en zelfs mijn eur.sijzen.
Hoe moet ik jouw uitleg zien?
mvg,
kingfisher
als ze het goed voeren en je krijgt je jongen er mee groot is het goed maar daarna direkt stoppen met voeren omdat dit nadelig wordt op de lange termijn.

louis polane
18-06-2006, 20:05
zoek maar op google hier vindt je ook deze in formatie, maar als jij tevreden bent en niets nadelig ondervind ga dan door zou ik zeggen en trek je niets van mijn waarschuwing aan, ieder moet doen wat hij denkt dat goed is, het is maar een waarschuwing.

Mirjam
18-06-2006, 21:30
Er staat inderdaad op pagina nummer 2 bij google een waarschuwing!!!bij soja producten(tofu)
Bedankt, ik probeer het met een klein stukje en als het helpt en ze worden gevoerd dan is mijn probleem opgelost.En daarna stop ik er wel mee.
Tot horens maar weer en bedankt allemaal.
Groetjes,Mirjam

Mirjam
22-06-2006, 14:43
Hallo,
Bij deze wil jullie vertellen dat ook dit keer de 2 jongen zijn doodgegaan.
Weer geen eten gehad!!
groetjes,Mirjam