Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel legsels per koppel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoeveel legsels per koppel.

    Ik heb al vaker de vraag gekregen over het aantal legsels. Dan zeg ik altijd laat een koppel nooit meer dan 3 rondes doen. Ik zelf doe nooit meer dan 3 rondes. Als je meer rondes doet bedenk dan wel dat je zeker van de pop heel veel vraagt. op de eerste plaats moet ze natuurlijk de eieren leggen en uitbroeden. Tijdens het broeden zie je dan ook de de pop heel weinig eet dit om te zorgen dat ze niet te zwaar word. In de natuur is het namelijk zo geregeld dat als een vogel gaat broeden deze niet te zwaar mag worden anders zou ze de eieren kapot kunnen drukken of de jongen dood kunnen duwen. Zorg dan wel altijd voor een goede zaad en goed eivoer waar alle vitamine en mineralen in zitten. Op deze manier heb je ook het volgende kweek seizoen nog iets aan je koppel.
    Groet Goudvink

  • #2
    Rondes

    Ik doe ook niet meer dan 3 rondes.

    Soms zelfs 2 rondes..

    Groet,

    John Gietelink

    Opmerking


    • #3
      ligt een beetje aan het aantal jongen per ronde,
      bij een normaal aantal gooi ik ze na twee rondes uit elkaar

      Opmerking


      • #4
        Vaste datum

        Ik heb een vaste datum wie dan niet broed, is het de eerste of de vierde ronde maakt niet uit, krijgt geen gelegenheid meer om een nest te maken. Mijn datum is 15 juli. De meeste vogels doen bij mij hierdoor twee a drie rondes.
        Dit houd in dat half Augustus de laatste jongen op stok zitten en de rui kan beginnen.


        mvg Lucky

        ps Een vierde ronde is bij deze datum zeer uitzonderlijk en pas twee keer
        voor gekomen zins ik vogels kweek.

        Opmerking


        • #5
          Aantal legsels??

          Vaak bepalen de vogels het zelf bij de sijzen krijg ik meestal maar 2 legsels.Heb een keer een koppel na de TT binnen gehouden deze begonnen zeer vroeg in het jaar de pop deed 4 rondes.De netto opbrengst van het aantal jongen was minder dan bij de koppels die 2 rondes deden,is dus niet aan te raden .

          Opmerking


          • #6
            als je een kweekboek bijhoudt en je kijkt naar de datum van het leggen van heteerste ei van eerste ronde en naar de datum van het eerste ei van de tweede ronde of derde ronde zul je zien dat er bij geslaagde broedsels altijd ongeveer 4 weken tussenzit dat betekend als je eind april begint een legsel in mei een legsel in juni en een in juli hierna vallen de vogels in de rui als er legsels mislukken zal de vogel ook doorgaan met leggen als je er na drie ronden de nestkastjes uithaalt een vogel die goed in conditie is kan wel twintig eieren leggen de enige mensen die vaak in de problemen komen zijn de vroegkwekers laat gewoon de vogels beslissen wanneer ze willen broeden en als ze ook nog vrije partnerkeuze hebben lossen alle problemen zich vanzelf op groetjes eddie

            Opmerking

            Working...
            X