Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Correct geringd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Correct geringd?

    Er worden op sites als marktplaats, speurders en vogelmarktplaats nogal wat cultuurvogels aangeboden voor heel verschillende prijzen.
    Vrijwel altijd staat er in de advertentie: "correct geringd" of iets dergelijks. Toch hoor ik hier en daar verhalen over vogels die later geringd zijn, verkeerde ringen omhebben en ga zo maar door.
    Persoonlijk denk ik dat je het beste dit soort vogels rechtsreeks van de kweker koopt en niet via de handel.

    Op de site van de nbvv staat een omschrijving hoe een cultuurring er uit ziet en welke kenmerken ze moet hebben. Van andere bonden ben ik hier nog niet helemaal achter.

    Misschien is het goed om hier onze ervaringen met verkeerd geringde vogels te plaatsen, en vooral hoe herken je een verkeerd geringde vogel?
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

  • #2
    Gebruik de goede ring.

    Oorspronkelijk geplaatst door alexd
    Er worden op sites als marktplaats, speurders en vogelmarktplaats nogal wat cultuurvogels aangeboden voor heel verschillende prijzen.
    Vrijwel altijd staat er in de advertentie: "correct geringd" of iets dergelijks. Toch hoor ik hier en daar verhalen over vogels die later geringd zijn, verkeerde ringen omhebben en ga zo maar door.
    Persoonlijk denk ik dat je het beste dit soort vogels rechtsreeks van de kweker koopt en niet via de handel.

    Op de site van de nbvv staat een omschrijving hoe een cultuurring er uit ziet en welke kenmerken ze moet hebben. Van andere bonden ben ik hier nog niet helemaal achter.

    Misschien is het goed om hier onze ervaringen met verkeerd geringde vogels te plaatsen, en vooral hoe herken je een verkeerd geringde vogel?



    Ik denk dat het inderdaad verstandig is om hier wat aandacht aan te besteden want verkeert geringde vogels kan een aardige boete opleveren. Om nu te weten of een vogel goed geringt is zul je eerst moeten weten hoe een goede ring eruit ziet. Ik zelf heb ringen van de goudvink, kruisbek en barmsijs. Maar wat staat er nu allemaal op een goede ring:
    1) Afkorting van een nederlandse bond bv A.B = Algemene bond.
    2) Het jaar bv 06 = 2006.
    3) Een kweeknummer.
    4) Een volgnummer = 01,02,03, 04 enz.enz.
    5) De maat van de ring bv 2.9.
    6) Een streepje in de breedte = breeklijn.
    Deze dingen staan allemaal op een goede nederlandse ring. Ik zal hieronder een paar maten zetten.
    Sijs 2.5 Barmsijs 2.5 Vink 2.7 Kneu 2.7
    Putter groot 2.7 Putter klein 2.5 Groenling 2.9 Goudvink 2.9 of 3.0
    Het belangrijkste is dat je de ring als de vogel volwassen niet meer van zijn poot afkrijgt zonder zijn poot te beschadigen. Laten we er dan ook met z'n alle voor zorgen dat onze vogels goed geringt worden want anders gooien we olie op het vuur van tegenstanders en dat is niet goed voor onze hobby. En laat staan dat we de vogels uit de natuur halen. Laten we ons allemaal inzetten om onze hobby te beschermen en juiste ringen gebruiken want het is en blijft toch een hele mooie hobby die het beschermen meer dan waard is.
    Groet Goudvink

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor je bijval en info, ook zou ik hier graag ervaringen zien met verkeerd geringde vogels.
      Kan iemand ook de kenmerken etc van een bec ring noemen?Ik heb deze laatst eens gzien maar kon niet echt een breukzone ontdekken.
      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

      Opmerking


      • #4
        Ringen van de B.E.C.

        Hallo Alexd
        Op de ringen die ik van de bec heb gekregen dit jaar zit inderdaad geen makkelijk zichtbare breuklijn. Ik zal hieronder vermelden wat er wel makkelijk leesbaar opstaat.
        1) B.E.C. in hoofdletters.
        2) Een kweeknummer.
        3) Een volgnummer.
        4) De letters N.L. in hoofdletters.
        5) De ringmaat.
        En als je goed kijkt zie je tussen de letters B.E.C. en de letters N.L. een lijntje lopen maar dit is niet wit zoals bij de ringen van de algemene bond. Ik hoop dat je er een beetje wijs uit komt.
        Groet Goudvink.

        Opmerking


        • #5
          Wat doen jullie als je in een winkel b.v. fout geringde vogels ziet?
          http://members.home.nl/maurice.pieper

          Opmerking


          • #6
            Wat doe je als in een winkel een niet goed geringde vogel zit.

            Hoi M Pieper
            Het geen wat je in zo'n geval zou moeten doen is het de winkellier zeggen. Op deze mannier kan hij de nodige maatregels nemen. Ik wil eigenlijk ook iedereen aanraden om de vogel in geen geval mee te nemen ook al is hij nog zo goedkoop en kun je hem nog zo goed gebruiken. Laat het weg zetten van deze vogel altijd aan de winkellier over en neem geen enkel risico. Ook als hij zegt dat de ring wel goed is en je vertrouwt het niet laat hem dan ook zitten ( er zijn jammer genoeg ook winkelliers die het niet zo nou nemen) of ga nog eens terug met iemand die zeker weet hoe de ring van de betreffende vogel eruit moet zien. Dit telt zeker bij europese cultuur vogels. Deze vogels MOETEN namelijk altijd goed geringt zijn OOK als het gaat om bastaarden van cultuur vogels zoals bv kanarie x putter. Het kan hier dan ook gaan om een vogel die uit de natuur gevangen is en dat kan zeker niet de bedoeling zijn van onze hobby. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Voor andere vragen mag je me ook emailen.
            Groet Goudvink.
            Als je dit nu vaak in dezelfde winkel tegenkomt ga dan naar de politie of de AID en waarschuw de winkelier niet. Hij weet dan hoogstwaarschijnlijk zelf wel waar hij mee bezig is en wil het niet anders. 1 Vogel kan nog wel eens gebeuren maar geen 4 of 5.

            Opmerking


            • #7
              ringen beschermde vogels

              Op verschillende plaatsen op internet kan de "Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens" worden gevonden.
              Hierin staat precies hoe de ringen er uit moeten zien en wie de ringen mag afgeven.
              Het is wetgeving dus droge kost, maar wel leesbaar.

              Henk, moderator

              Opmerking


              • #8
                ik denk dat je gewoon de politie of AID moet bellen.
                het aanspreken van het winkel personeel heeft toch geen zin.
                een goede boete en ze laten het wel ern hopelijk raakt de vanger ze dan ook niet meer kwijt.
                ook is er een strengere controule nodig op de vogel handel voor wat dit betreft.
                we hebben strakke regels in nederland of ze rechtvaardig zijn weet ik niet maar daar ga ik ook niet over.(gezien de rest van europa)

                een foute ring is een boete een hok vol is ook een boete.
                het vangen moet meer zijn.(is mijn persoonlijke meening)

                Maurice
                http://members.home.nl/maurice.pieper

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door henk
                  Op verschillende plaatsen op internet kan de "Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens" worden gevonden.
                  Hierin staat precies hoe de ringen er uit moeten zien en wie de ringen mag afgeven.
                  Het is wetgeving dus droge kost, maar wel leesbaar.

                  Henk, moderator

                  zou je een link kunnen plaatsen?

                  Met vriendelijke groet Alex
                  Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                  Opmerking


                  • #10
                    Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens

                    Hier zou je het allemaal uit kunnen halen...veel leesplezier

                    http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/de...e%20merktekens

                    Natuurlijk blijf ik benieuwd naar jullie mening over / ervaringen met verkeerd geringd vogels..
                    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                    Opmerking


                    • #11
                      Gesloten pootring

                      Liefhebbers van vogels zien snel zat dat het vogels zijn die niet in gevangenschap gekweekt zijn.Op markten word nog vaak wildvang aangeboden deze vogels zijn ook wild in de kooien sperren vaak hun snavel om gevaar af te wenden,voor de echte kweker achteruit gang van zijn vogelbestand.Let op ga een tijdje voor een kooi staan een gekweekte vogel zal snel rustig op stok zitten,laat twijfelgevallen zitten,het advies dat eerder is gegeven koop bij kweker en ga eens kijken in het broedseisoen bij zo iemand,leer je ook wat van en een goed contact resulteerd vaak in het verkrijgen van goede vogels vr.gr.Rob.

                      Opmerking


                      • #12
                        Wettelijke ringenregeling

                        Oorspronkelijk geplaatst door alexd
                        zou je een link kunnen plaatsen?

                        Met vriendelijke groet Alex
                        Indien men is geinteresseerd heb ik de gehele regeling met ringenlijst in een WORD bestand.

                        Bart Braam

                        Opmerking

                        Working...
                        X