Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turquoisine kuikens verlaten om nieuw te beginnen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Turquoisine kuikens verlaten om nieuw te beginnen.

    Hallo,
    Ik heb even een vraag: Nu zomaar zaterdag middag zaten mijn Turquoisines(geel roodbuik opeline) in het nestkasje een eindje verder op alles er uit te "boenderen", terwijl ze zelf een nest hebben met 4 kuikentjes(3 weken oud). Kuikens worden mijna niet meer gevoerd, wel voert het mannetje de vrouwtje steeds. Vrouwtje heeft zaterdag middag ook de kuikentjes "onder gesneeuwd"met het zaagsel dat in het nest is. ik zag iets gebeuren, en het leek mij niet goed, dus bij inspectie, zag in nog maar 3 kopjes, de 4de niks. dus meteen alles op zijn kop gezet, en daar kwam nr. 4 ook tevoorschijn, en leefde nog wel. Gisteren en vanmorgen heb ik ze met de nahd (spuitje) gevoerd, maar het lijkt er op dat de ouders ze verlaten hebben. Wel kijken zie iedere keer in het nest zo van: o, ze zijn er nog. Verder hales ze uit de andere nest kasten alle zaagsel uit. Ik heb uit voorzorg bij die kuikens bijna alle zaagsel weg gehaald om te voorkomen dat ze er onder gegooid worden.

    Wie kan mij zeggen wat hiervan de bedoeling is? Waarom gebeurt dit, terijl de jongen nog zo jong zijn? Want het lijkt er gewoon op dat ze gewoon van nieuw wil leggen.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ikke
    Hallo,
    Ik heb even een vraag: Nu zomaar zaterdag middag zaten mijn Turquoisines(geel roodbuik opeline) in het nestkasje een eindje verder op alles er uit te "boenderen", terwijl ze zelf een nest hebben met 4 kuikentjes(3 weken oud). Kuikens worden mijna niet meer gevoerd, wel voert het mannetje de vrouwtje steeds. Vrouwtje heeft zaterdag middag ook de kuikentjes "onder gesneeuwd"met het zaagsel dat in het nest is. ik zag iets gebeuren, en het leek mij niet goed, dus bij inspectie, zag in nog maar 3 kopjes, de 4de niks. dus meteen alles op zijn kop gezet, en daar kwam nr. 4 ook tevoorschijn, en leefde nog wel. Gisteren en vanmorgen heb ik ze met de nahd (spuitje) gevoerd, maar het lijkt er op dat de ouders ze verlaten hebben. Wel kijken zie iedere keer in het nest zo van: o, ze zijn er nog. Verder hales ze uit de andere nest kasten alle zaagsel uit. Ik heb uit voorzorg bij die kuikens bijna alle zaagsel weg gehaald om te voorkomen dat ze er onder gegooid worden.

    Wie kan mij zeggen wat hiervan de bedoeling is? Waarom gebeurt dit, terijl de jongen nog zo jong zijn? Want het lijkt er gewoon op dat ze gewoon van nieuw wil leggen.



    Hallo Ikke
    Als ik je verhaal zo lees denk ik dat deze vogels nog geen ervaring hebben in het groot brengen van jonge. Is dit misschien pas de eerste keer dat dit koppel jonge heeft??? Om dit probleem te voorkomen kun je het beste zoveel mogelijk nestblokken verwijderen. Doe dit wel pas als je zeker weet dat ze een nestblok hebben uitgekozen. Als dit niet gaat omdat je meerdere koppels bij elkaar hebt zorg er dan voor dat er geen zaagsel in de blokken ligt die niet gebruikt worden. Zo vookom je in ieder geval dat de pop uit andere blokken het zaagsel haalt en leg alleen zaagsel in de blokken waarvan je zeker weet dat ze gebruikt worden. Ik hoop dat het dan wel wil lukken.

    Groet goudvink

    Opmerking


    • #3
      bedankt,
      inmiddels hem ik de 4 jongen met de hand gevoerd, en sinds maandag vreten ze zelf.

      Ja, het is de eerste keer dat ze broeden, het is een jong koppeltje, misschien dat dat de probleem is.

      Opmerking


      • #4
        Hallo,
        Nu een andere vraag: Hoe kan ik, nu de jongen nog niet door de eerste rui heen zijn, zien het verschil tussen man en vrouwtje? Onder de vleugel zou het moeten kunnen zien, streepje/stippen??? Die van mij zijn Goud-deel opeline, en man en vrouwtje hebben beide rood op de schouders...

        Graag hulp.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ikke
          Hallo,
          Ik heb even een vraag: Nu zomaar zaterdag middag zaten mijn Turquoisines(geel roodbuik opeline) in het nestkasje een eindje verder op alles er uit te "boenderen", terwijl ze zelf een nest hebben met 4 kuikentjes(3 weken oud). Kuikens worden mijna niet meer gevoerd, wel voert het mannetje de vrouwtje steeds. Vrouwtje heeft zaterdag middag ook de kuikentjes "onder gesneeuwd"met het zaagsel dat in het nest is. ik zag iets gebeuren, en het leek mij niet goed, dus bij inspectie, zag in nog maar 3 kopjes, de 4de niks. dus meteen alles op zijn kop gezet, en daar kwam nr. 4 ook tevoorschijn, en leefde nog wel. Gisteren en vanmorgen heb ik ze met de nahd (spuitje) gevoerd, maar het lijkt er op dat de ouders ze verlaten hebben. Wel kijken zie iedere keer in het nest zo van: o, ze zijn er nog. Verder hales ze uit de andere nest kasten alle zaagsel uit. Ik heb uit voorzorg bij die kuikens bijna alle zaagsel weg gehaald om te voorkomen dat ze er onder gegooid worden.

          Wie kan mij zeggen wat hiervan de bedoeling is? Waarom gebeurt dit, terijl de jongen nog zo jong zijn? Want het lijkt er gewoon op dat ze gewoon van nieuw wil leggen.
          Zijn het jonge vogels die broeden? Waarschijnlijk wel. Geen zaagsel, maar houtsnippers gebruiken!

          Opmerking

          Working...
          X