PDA

Bekijk Volledige Versie : Insecten voeding

wjvdlinden
22-05-2006, 12:52
Goedemiddag,

Op internet zie ik regelmatig dat er meelwormen te koop worden aangeboden.

Wie kan mij vertellen is dit van goede kwaliteit? Is het voordeliger om dit een plaatselijke winkel te blijven kopen?

Buffalo's, meelwormen en wasmotten zijn nogal prijzig. Zeker als je jonge vogels heb vandaar bovenstaand verhaal.

Zijn buffalo's, meelwormen, sprinkhanen en wasmotten etc ook goed als je ze uit vriezer geeft?

Als het internet net zo goed is wie heeft er voor mij een goed adres.

M.vr.gr.
Wim van der Linden

http://www.vvvogelvreugd.nl/

Akosua
22-05-2006, 17:41
Hallo Wim,

Je kan gewoon diepvries voeren, doe ik deels ook.

Goedemiddag,

Op internet zie ik regelmatig dat er meelwormen te koop worden aangeboden.

Wie kan mij vertellen is dit van goede kwaliteit? Is het voordeliger om dit een plaatselijke winkel te blijven kopen?

Buffalo's, meelwormen en wasmotten zijn nogal prijzig. Zeker als je jonge vogels heb vandaar bovenstaand verhaal.

Zijn buffalo's, meelwormen, sprinkhanen en wasmotten etc ook goed als je ze uit vriezer geeft?

Als het internet net zo goed is wie heeft er voor mij een goed adres.

M.vr.gr.
Wim van der Linden

http://www.vvvogelvreugd.nl/

rob 2
22-05-2006, 20:05
Beste Wim;het is ook heel belangrijk wat je de voedseldieren zelf te eten geeft,meelwormen en buffelowomen krijgen bij mij een mengsel van kuikenkorrels en zemelen groene aardappelen half door en groentenafval.Hierdoor vervellen ze sneller en is de huid zachter de cultuurvogels doen het er goed op,diepvries gaat ook goed mits je het een paar keer dagelijks kunt geven.Ik heb die mogelijkheid niet en voer hoofdzakelijk levendvoer gaat zeer goed veel succes Rob.

wjvdlinden
22-05-2006, 21:08
Heren,

Bedankt voor jullie tips,

Waar kopen jullie het levende voer gewoon bij een plaatselijk dierenwinkel of via internet? Voor een flinke bak buffalo's ben je al snel 10 euro kwijt. Op dit moment heb ik zelf jonge fisscher glansspreeuwen. Ik geef ze nu witte meelwormen, buffelo's en wasmotten en daarnaast nog uit de diepvries sprinkhanen. Maar dit wel een kostbare aangelegenheid. Ik heb nu nog geen zekerheid of de jonge vogels blijven leven.

Iemand gaf mij de tip ze ook regenwormen te geven. Is dit goed? Met onderstaande link zie je nu mijn jonge fisscherglansspreeuwen nu groeien ze nog goed. Maar ik begreep dat het grootste moeilijkheid komt als ze uitgevlogen zijn.

M.vr.gr.

Wim van der Linden

http://www.vvvogelvreugd.nl/fotoalbum/FISCHERSGLANSSPREEUW/index.html

p.p.
23-05-2006, 17:15
Liefhebbers van vruchten insekteneters.
Zijn er onder jullie, die ervaring hebben met het voeren van pissebedden en regenwormen?? :confused:

Akosua
23-05-2006, 17:31
Hallo,

Je kan ze rustig pissebedden en regenwormen geven als ze het eten.
Mijn ervaring is dat de grotere lijster soorten regenwormen eten, echter spreeuwen, nachtegalen, buulbuuls ed eten ze niet.
Pissebedden worden alleen door de echte insekteneters gepakt.

Ikke
24-05-2006, 10:20
Ik heb Baardvogels, en die genieten van regenwormen hoor! pisebedden heb ik er ook in gegooid, en ik neem aan dat die ook gevreten worden, want ze waren na een poosje weg uit de bakje.
Iik slakken die bij mij in de tuin zitten.......als ik ze vind, krijgen ze een nieuwe onderkomen bij mijn baardvogels, dus een mooie oplossing om er van af te komen, Alleen weet ik niet of ze er last van krijgen, bij mij tot nu toe niet, soms gaan er een stuk or 3 de voliere in per dag, dan weer elkele dagen niks.

Edit:

Even een extra vraag betreffende de vraag van de topic starter: kun je gewoon levende sprinkanen etc kopen, en dan invriezen en later voeren? ze worden namelijk zwart als ze dooien...........

wjvdlinden
24-05-2006, 12:00
Goedemorgen,

Bedankt voor al uw tips. Dit is echt het mooie van het vogelcafe. Dit forum had er jaren eerder moeten zijn.

Maar wie heeft er weleens meelwormen etc via internet besteld? Is dit goedkoper? Hoe is dan de kwaliteit?

M.vr.gr.
Wim

Arjan
24-05-2006, 21:38
Voordat ik iets zeg over insecten wil ik toch ook even een ander forum onder de aandacht brengen n.m.l
http://www.vogelspeciaalclub.nl/forum/
Het is een forum wat al enige tijd bestaat het sprankelt niet echt maar er staat wel al heel veel informatie op met name over insecten.
Regenwormen moet je mee uitkijken i.v.m. de gaapziekte. Wasmotlarven en meelwormen zijn te vet, te veel Mc Donald ze groeien er wel op maar enkele dagen na het uitvliegen worden ze vaak ziek en lusteloos en vervolgens leggen ze het loodje.
Goed voer is de eerste 3 dagen buffalo's daarna krekel ,sprinkhaan en rupsen. daar krijg je ze groot en gezond mee.
Het allerbeste voer is in de vrije natuur gewoon de volière open zetten als de jongen uit het ei gekomen zijn verre weg ook nog het goedkoopst ook.

Birdfarm
29-05-2006, 09:07
Liefhebbers van vruchten insekteneters.
Zijn er onder jullie, die ervaring hebben met het voeren van pissebedden en regenwormen?? :confused:

Pissebedden heb ik weinig ervaring mee, maar heb in het verleden vele tientallen liters regenwormen gekocht voor jonge lijsters en spreeuwen.

Het allerbeste voer is in de vrije natuur gewoon de volière open zetten als de jongen uit het ei gekomen zijn verre weg ook nog het goedkoopst ook.

Heb ik gedaan met rode en groene kardinalen, maar doe dit nooit weer. Ze gingen op bezoek bij de overburen zonder zich te bekommeren om de jongen.:eek: Heb ze uiteindelijk wel terug kunnen krijgen maar de wijde wereld was toch te verkiezen boven eigen haard.:rolleyes:

wjvdlinden
30-05-2006, 12:32
Goedemiddag ,

Er zijn nu een aantal adviezen gekomen omtrent mijn vraag. Maar ik krijg nu sterk de indruk dat het toch vooral uitproberen blijft. De één heeft goede successen met dit en de ander met weer wat anders.

Als ik het nu voor mij zelf op een rij zet kom ik tot de volgende punten.

1. Meelwormen en wasmotten zijn niet ideaal.
2. Regenwormen kunnen ziektes veroorzaken.
3. Buffalo's zijn wel goed maar erg prijzig.

Er staan nu nog 3 vragen open:

1. Er was een reactie dat sprinkhanen uit de diepvries zwart worden. Is dit schadelijk?
2. Zijn er alternatieven voor levend voer?
3. Wie helpt aan een voordelig adres voor het levend voer?

j w de kraker
30-05-2006, 20:05
:) Ik kweek al jaren insecten en vruchten eters en ben nog steeds op zoek naar goedkopere manieren,maar ik zweer nu vooral bij pinkies en een klein beetje meelwormen,witte zijn natuurlijk beter maar indien niet voorhanden dan krijgen ze iedere dag toch zeker 10 meelwormen per vogel en dan tel ik de jonge vogels ook mee.
Verder heb ik al gezien dat het ook belangrijk is om er grit bij te zetten en/of grof zand, alles wordt er eerst doorgesmeerd voor ze het voeren.
Verder heb ik gezien dat de Jap.nachtegalen grit voeren en vanaf 10 dagen af en toe ook wel eens een zaatje voeren.
De spreeuwen voeren alles wat voorhanden is, de eerste dagen alleen pinkies maar dan universeel en ook zacht fruit,belangrijk is ook hier weer het grit of het grof zand.
Ik voer ook grijze en zwarte krekels,maar dat is erg duur en daarom zijn die op de bon 5 per vogel.
Kuit van de kabeljouw heb ik ook geprobeerd,maar dan moet je de vogels er wel op tijd aan wennen en het is alleen in de winter voorhanden.
Dat is ongeveer hoe ik het probeer en als ik de goede vogels bij elkaar gestopt heb dan lukt het meestal ook wel.
Alleen dat laatste is een probleem sinds de laatste jaren met de Jappanse nachtegalen,ik schijn me steeds te vergissen in het koppelen.
Voor het volgende jaar zal ik ze maar een veertje uit trekken en het DNA laten bepalen,of iemand moet me echt op het spoor kunnen zetten.

de SpreeuwUOTE=wjvdlinden]Goedemiddag ,

Er zijn nu een aantal adviezen gekomen omtrent mijn vraag. Maar ik krijg nu sterk de indruk dat het toch vooral uitproberen blijft. De één heeft goede successen met dit en de ander met weer wat anders.

Als ik het nu voor mij zelf op een rij zet kom ik tot de volgende punten.

1. Meelwormen en wasmotten zijn niet ideaal.
2. Regenwormen kunnen ziektes veroorzaken.
3. Buffalo's zijn wel goed maar erg prijzig.

Er staan nu nog 3 vragen open:

1. Er was een reactie dat sprinkhanen uit de diepvries zwart worden. Is dit schadelijk?
2. Zijn er alternatieven voor levend voer?
3. Wie helpt aan een voordelig adres voor het levend voer?[/QUOTE]

Arjan
30-05-2006, 23:34
Hallo J.W.
Ik kan je wel op het goede spoor zetten hoe je zelf het verschil kan zien tussen de man en de pop je zal wel even naar het forum van de speciaal club moeten vandaar ga je naar de sectie De Kweek en daar vind je een verslag over de Geslachtsverschillen Japanse nachtegaal compleet met foto's
hier is het adres van dat forum

j w de kraker
31-05-2006, 11:07
Hallo J.W.
Ik kan je wel op het goede spoor zetten hoe je zelf het verschil kan zien tussen de man en de pop je zal wel even naar het forum van de speciaal club moeten vandaar ga je naar de sectie De Kweek en daar vind je een verslag over de Geslachtsverschillen Japanse nachtegaal compleet met foto's
hier is het adres van dat forum
Bedankt Arjan ik ben ook lid van die club,maar had daar nog nooit gekeken,ik kwam nooit verder dan de advertenties
JW

rob 2
09-06-2006, 22:57
Zelf vangen van insecten is ook een mogelijkheid,deed dit met groot visnet ,waar ik zelf van gordijnenstof een fijner net van maakte.Pak de fiets en hou het net in de berm,met 20 minuten had ik genoeg insecten voor een dag je kunt ze ook invriezen.Elke 5 min. deed ik de inhoud omkeren in een pot,deze plaats je in vol. of hok en de deksel was er nog maar net af of de vogels zaten er al bij heb hier veel braziliaanse rallen mee groot gebracht en vinken,zou zeggen als je er tijd voor hebt altijd proberen groeten Rob.

barmsijscabaret
14-07-2006, 12:45
Hallo allemaal

Een methode die wij (mijn vader en ik) vaak gebruiken om onze vinken aan eiwitrijkvoedsel te helpen is het volgende: je neemt een gewone emmer, vult die met enkele rijpe bananen, spant er een gaas over zodat de vogels er niet bij kunnen en wacht een tijdje. Talloze fruitvliegjes komen op de bananen af en worden gegrepen door de vogels. Wat ook kan helpen is een loshangend stokje door het gaas van de emmer heen te plaatsen. Wanneer de vogel dan op dit stokje landt jaagt hij op deze manier de vliegjes uit de emmer. Wel op tijd het fruit vervangen ivm geurhinder. Deze manier zorgt voor een constante aanvoer van insecten, ook als je uit werken bent.

Ik denk dat wij deze methode ooit hebben overgenomen uit De Witte Spreeuwen van de KBOF, maar dit weet ik niet met zekerheid.

Sommige van onze vinken zitten samen in volières met grijskaplijsters en die hebben het ook al door :)

imezilstra
29-07-2006, 20:56
:) He Arjan jij hebt zeker veel geld dat je het risico wilt lopen dat je vogels wegvliegen.:(
Trouwens heb je je buul buul al weer terug, die was toch ook weggevlogen.
Met vriendelijke groet Ime

r.adriaans
17-05-2007, 10:28
Goedemorgen,

Bedankt voor al uw tips. Dit is echt het mooie van het vogelcafe. Dit forum had er jaren eerder moeten zijn.

Maar wie heeft er weleens meelwormen etc via internet besteld? Is dit goedkoper? Hoe is dan de kwaliteit?

M.vr.gr.
Wim

Hallo wim

Ik haal ze bij Ben Wannet in wageningen, staat regelmatig op marktplaats heeft goede kwaliteit 8,50 per kilo

groeten René

girlits
17-05-2007, 12:06
Ik liep vorige week in een grote dierenzaak en zag op de aquariumafdeling in de diepvries rode muggenlarven uit china in de vriezer liggen deze kosten €1,35 het was een blok ter grootte van een chocoladeplak ook verdeeld in blokjes die makkelijk af te breken zijn omdat ik altijd van alles probeer heb ik deze meegenomen.Als je zo,n blokje in het water gooit en het ontdooit dwarrelen de larven door het water alsof ze leven.De baardmannetjes zijn er dol op en ze voeren er ook mee.Bij de andere insecteneters moet ik het nog proberen groeten eddie

Birdfarm
17-05-2007, 18:54
In hengelsportzaken zijn rode muggelarven ook levend te koop of te bestellen.

Greetzzz

petra
18-05-2007, 23:08
Hallo W.J.
Bij mij eten de goulds het diepvries menu van buffalo wormpjes niet.
wel levend.

heb een keer gebeld naar een bedrijf om ze te bestellen buffalo wormpjes
maar heeft het afgeraden omdat er zoveel dood aan kwamen.
en als het warm is ook misschien bedorven.
groetjes petra.