PDA

Bekijk Volledige Versie : catharina parkieten

ronneke
21-05-2006, 22:22
Langs deze weg wil ik in contact komen met verschillende kwekers van catharina's en wat zij over de nieuwe benaming vinden

groen blijft groen

donkergroen wordt D groen
olijf wordt DD groen

blauw wordt turquoise
kobalt wordt D turquoise
mauve wordt DD turquoise

creme ino wordt turquoise ino

en dan komt het

de gezoomde of cinnamon wordt

sl ef of df grijsvleugel + kleur

dus een blauwe dubbel gezoomde pop is vanaf nu

sl EF grijsvleugel turquoise

en kun je nog volgen

catharinakweker
27-05-2006, 18:43
ik kweek totaal met 30 koppels waarvan 10 koppels in colloniebroed (buiten in een ren van 3bij 6 meter) en 20 koppels in kweekkooien
de collonie broed gaat naar mijn mening verder wel goed maar het kweken in kweekkooien gaat nog beter mijn kweekkooien zijn 80 cm breed 40 cm hoog en 50 cm diep en ik vind zelf dat dat de minimale maat moet zijn voor de catharinas en omdat ik kleur kweek moet ik ook wel in kweekkooien kweken anders krijg ik kleuren die ik op dat moment niet wil want ik kweek veel creme ino,lutino,blauw grijsrug,cobaldblauwen mauvesinnemon

coen
27-05-2006, 19:48
catharina kweker.

heb je plaatjes van de grijsrug en de mauvesimenon?
die kan ik niet vinden.

catharinakweker
27-05-2006, 20:38
kijk eens op kromsnavels.startpagina.be en dan moet je bij catharinas kijken hier staan wel foto's van deze kleurslagen

ronneke
28-05-2006, 13:36
Ik kweek altijd binnen met catharina's , als er iemand zijn mailadres naar me doortuurd dan stuur ik foto's van de kweekruimte en eventueel foto's van mutaties
ikzelf kweek in kweekbakken ,60x30x30 of 50x30x30.
de beste resultaten heb ik 50x30x30 , zelfs beter dan in de grotere kooien.
ik kweek in de winter bij een temperatuur van 20 graden.

ronny.floren@pandora.be

coen
29-05-2006, 19:53
hallo
kan het ook zijn dat je de jongen van een catharina wat later moet ringen want 1 jong is vandaag maandag 14 dagen en ik hoef hem nog niet te ringen.

doei

ronneke
29-05-2006, 22:18
Hallo Coen , dat gebeurd en komt bij mij ook voor , heb er vandaag 1 geringd die 20 dagen oud is , het beste kan je het zien wanneer je best ringd en dat is als de jongen de ogen open hebben.

flits
13-07-2006, 20:05
:rolleyes: ik vind dat vet dom ik weet nu bijna alle muaties van de catharina dan mag ik het weer allemaal op niuw gaan lere

waarom dom
dit zijn de namen die wereld wijd gebruikt gaan worden eindelijk de goede namen we hebben er lang op gewacht zeker de naam grijsvleugel hoop ook spoedig dat alle dollar namen zullen verdwijnen

Flits

flits
13-07-2006, 20:12
groen blijft groen

donkergroen wordt D groen
olijf wordt DD groen

blauw wordt turquoise
kobalt wordt D turquoise
mauve wordt DD turquoise

en dan komt het

en kun je nog volgen

df pop grijs vleugel wist niet dat die bestond ???????
df man wel en de pop ziet er bijna zo uit dus geen dna test nodig

Flits

coen
14-07-2006, 10:28
heel veel mensen weten de oude namen een beetje moet je het weer helemaal opnieuw leren.

flits
20-07-2006, 23:51
heel veel mensen weten de oude namen een beetje moet je het weer helemaal opnieuw leren.

ja en we willen toch mee met de nieuwe namen

met de nieuwe namen kan je over de hele wereld heen iedereen weet nu de kleuren het is wennen maar in het vraag programma van 2007 moeten we er toch aan geloven zo wel bij de anbvv nbvv en de psc

vr gr flit

iDock
23-01-2007, 02:03
Er is een cd te koop met daarop alle kleuren en hun nieuwe namen, informeer eens bij de catharinaparkieten studiegroep:) http://www.catharinaparkietenstudiegroep.nl

wessellouw
23-01-2007, 13:54
Hallo Ronneke:

U schreef:
>>blauw wordt turquoise
kobalt wordt D turquoise
mauve wordt DD turquoise

en dan komt het

>>

Tja, dan komt het inderdaad.

De eerste blauwe Catharina moet nog gekweekt worden (de naam tot dusver was zeegroen);
creme ino kan simpelweg niet (er bestaat geen creme Catharina);
gezoomd is een autosomale mutatie bij andere vogelsoorten (één naam voor één mutatie is logisch, één naam voor twee verschillende mutaties is dat niet).
cinnamon werd tot nu toe evenmin gekweekt.
(Een vogel is cinnamon wanneer alle zwarte pigment (eumelanine) is veranderd in bruin pigment, dus inclusief de slagpennen en de tekeninig op de vleugels en staart).

Een volgens uw nomenclatuur "gezoomde of "cinnamon" wordt dus
SL EF grijsvleugel + kleur of
SL DF grijsvleugel + kleur.

En krijgen we ooit een echte blauwe Catharina dan gebruiken we:
blauw
turquoise
D blauw
D turquoise
D D blauw
D D turquoise krijgen.
En dat lijkt me heel wat handiger dan (de kleuren in dezelfde volgorde volgens "uw" nomenclatuur)
blauw
blauw
kobalt
kobalt
mauve
mauve.

Dus blauw moet gebruikt worden voor blauw én turquoise?
Dat gaat mijn petje te boven.

Ik laat het verder blauw blauw, alleen nog dit: deze veranderingen komen de liefhebberij en de kennis alleen maar ten goede.

Groeten,
Wessel van der Veen.

themaster81
27-01-2007, 18:29
Beste mensen;

Ik heb ook catharina's....:D en bourks en eleganten.........

Ik heb zelf koppels: WildkleurGroen x Mauve
GroenGezoomd x KobaltBlauw
GroenGezoomd x OlijfgroenGezoom

Verder heb ik dus een koppel bourks (Split Rubino x Robino) en een koppel wildkleur eleganten-0- maar ik vraag me wel eens af waarom de benamingen bij de catharina's zo INGEWIKKELD moeten.....want deze zijn toch helemaal niet internationaal oid??:confused: of wel??

Groetjes Martijn den Besten

wessellouw
27-01-2007, 18:58
Hallo Martijn:

Zie mijn vorige mail:

Foutieve benamingen maken het ingewikkeld:
WildkleurGroen x Mauve
GroenGezoomd x KobaltBlauw
GroenGezoomd x OlijfgroenGezoom

Wat is mauve? Er bestaat geen blauwe catharina.
Er bestaat wel een turquoise catharina (vroeger zee groen)
en een turquoise met een dubbele donkerfactor is een D D turquoise.
Idem voor kobalt blauw; blauw bestaat niet, dus ook geen kobalt blauw.
het is een turquoise met één donkerfactor dus een D turquoise.

Gezoomd is veranderd in geslachtsgebonden grijsvleugel.
Gezoomd is bij alle parkieten waarbij die mutatie voorkomt een semi-dominante autosomale mutatie; die ligt dus niet op het Z-chromosoom.
En twee verschillende mutaties kunnen niet dezelfde naam dragen.

groen
D groen
D D groen
turquoise
D turquoise
D D turquoise, wat is daar nou moelijk aan?

Veel verwarrender is donker groen en kobalt (voor groen en blauw MET EEN DONKERFACTOR)
of olijf groen en mauve (voor dezelfde kleuren MET TWEE DONKERFACTOREN)

Ik kan evengoed vragen: waarom geen donker groen en donker blauw of olijf groen en olijf blauw er bestaan groene én blauwe olijven)?

Natuurlijk, even nadenken is lastiger dan klakkeloos verkeerde benamingen te blijven gebruiken.
En ja, de nieuwe namen worden internaal gebruikt.

Groeten,
Wessel van der Veen.

themaster81
28-01-2007, 11:07
HEY WESSEL....JA OKE.......MAAR TOEN IK MET DIE CATHARINA"S BEGON WAS T TOCH ECHT MAUVE.........:rolleyes: En t is dus WEL internationaal maak ik uit je praatje op.....Ok dan zit d'r wel wat in, maar bepaalde termen "slijten er in" En tja...wat zijn mensen dan soms lastig he HIHIHI;)

iDock
02-11-2007, 02:25
Langs deze weg wil ik in contact komen met verschillende kwekers van catharina's en wat zij over de nieuwe benaming vinden

Ronneke, breng eens een bezoek aan het forum van de Catharinaparkieten Studie Groep, daar krijg je waarschijnlijk wel een antwoord op je vragen.
http://www.catharinaparkietenstudiegroep.nl