PDA

Bekijk Volledige Versie : vijver

Pietjeputter
21-05-2006, 20:49
Hallo iemand ik ben beginnend vogelhouder{wildzang/tropen} heb een waterval met kleine vijver wordt erg gauw groen is hier iets aan te doen wat niet schadelijk is voor de vogels groetjes Piet

Akosua
21-05-2006, 23:01
Hallo iemand ik ben beginnend vogelhouder{wildzang/tropen} heb een waterval met kleine vijver wordt erg gauw groen is hier iets aan te doen wat niet schadelijk is voor de vogels groetjes Piet

Hallo Piet,

Je kan een uv lamp gebruiken of een ozoniator beide verkrijgbaar bij een vijverzaak.

Goudvink
22-05-2006, 08:51

Hallo Piet
Misschien kun je het proberen met een goede vijverfilter. Ververs ook regelmatig een deel van het water. Succes Goudvink

tropic
26-05-2006, 12:57
Hoi pietje,
Ik heb al jaren een vijver in mijn voliere, maar dien toch de opmerking te maken dat je moet uitkijken in de allereerste plaats dat hij niet te diep is, om later teleurstellingen tegen te gaan. (Vooral als er jonge vogels zijn). Bij mij is het systeem glashelder op de volgende manier:
1. Hoe groter de vijver , hoe makkelijker schoon te houden.
2. Ik heb een pomp draaien die het water via een waterval door een plantenmoeras (vooral rietsoorten) laat lopen, en wel zo dat het water beneden inloopt en boven overloopt.Hierdoor wordt je water op een natuurlijke manier gefilterd. Het duurt wel één tot twee jaar (afhankelijk van de plantengroei) voor je systeem 100 % werkt, maar achteraf is het een lust voor het oog , waar je helemaal geen omziens meer naar hebt.
3. Om evt. een klein vijvertje groter te maken pas je het volgende toe. Je maakt een kuil van 80 cm tot 1 meter diep, die je nadien opvult met grind, kiezel, vijversubstraat... tot een hoogte van 75 cm of 95 cm, zodat er max. 5cm waterdiepte overblijft (plaatselijk nog ondieper); Door de watermassa te vergroten ga je ze makkelijker proper houden, en de kiezel gaat nog een filterende werking hebben.
4. Je waterplanten zet je buiten dit vijvertje, met een overloop naar het vijvertje, zodat je water daar gefilterd wordt, en zodat je de plantengroei toch enigzins onder controle kan houden.
5. Hoe meer planten, hoe sneller glashelder water.
6. Enige probleem wat zich in het voorjaar even voordoet (van het ogenblik dat het water boven de 13° opwarmt, is draadalgengroei, maar vanaf het tweede jaar lost dit euvel zich na enkele dagen zelf op.
7. Ik ben van mening dat je een systeem moet uitbouwen dat bij jou voliere past (hoe groter hoe liever en hoe makkelijker), waar je zo weinig mogelijk moet in knoeien en roeren. Laat als alles in orde is de natuur zijn gang gaan en je zal een verbluffend mooi resultaat hebben.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik kon dit helaas niet in enkele woorden zeggen, en mocht je nog bijkomende vragen hebben mag je me altijd mailen.
Alvast succes.:) ;)

rob 2
05-06-2006, 17:34
Pietje heb je er al eens aan gedacht om er watervlooien in te doen,deze vang ik zelf in een vijver in de buurt omdat ik er veel vissen in heb met een dag zie je al resultaat proberen en je zult zien dat het lukt groetjes Rob.

tropic
06-06-2006, 19:22
rob 2,
En eten je vissen je watervlooien niet binnen de kortste keren op, alvorens ze de kans krijgen om iets aan de algen te doen??:confused:

rob 2
06-06-2006, 22:34
Nou Tropic dat valt mij best wel mee nou kan ik hier in de buurt makkelijk aan watervlooien komen,is wat anders als je zo'n zakje in de winkel moet kopen daar zit niet zo veel in.Dit doe ik een keer of 3 per jaar erzitten salemanders,kikkers, libellelarven en natuurlijk vissen in de vijver.;)