Mededeling

Collapse
No announcement yet.

engelse grasparkieten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • engelse grasparkieten

    wij hebben jonge grasparkieten die de staartveren en vleugelpennen verliezen zo gauw als ze het nest verlaten
    en deze groeien niet meer aan
    weet iemand misschien waaraan dit ligt?

  • #2
    franse rui of kruipersziekte

    komt vrij veel voor is toch een voedings gebrek, meestal aan vit.b mensen die een goede voeding geven met veel vit. hebben daar minder last van of zelfs helemaal niet. Ga je vogels gehakte brandnetels door je eivoer heen doen en eventuel kokosolie beide produkten bevatten zeer veel vit. Zoek op google naar beide produkten en je ziet wat je hier mee kunt doen. Ik hoop dat ook de grote grasparkieten kwekers je hierover kunnen adviseren. Deze zullen wel reageren want het is een veel voorkomend probleem bij grasparkieten.

    Opmerking


    • #3
      verlies pennen

      Vroeger werd dit verschijnsel franse rui of kruipers ziekte genoemd.
      Recentelijk is gesproken dat het veroorzaakt zou worden door een virus.
      Het zou hierbij gaan om een polyomavirus.
      Tegen virussen is weinig te doen.
      Je kan proberen om de kweek stil te zetten, de vogels een rust periode te geven van minimaal een half jaar daarna de kweek weer opstarten.
      In de rust tijd is het raadzaam geen vogels te kopen of te verkopen (dit i.v.m. het besmetten van nieuwe vogels of andere bestanden).
      Polyoma is een veel voorkomend virus dus het verschijnsel zal regelmatig optreden bij diverse kwekers.

      m.v.g.

      Coert.

      Opmerking


      • #4
        franse rui

        het is inderdaad een virus maar deze krijgt alleen de kans de kop op te duiken als de vogels niet genoeg weerstand hebben. Wat vaak door een voedingsgebrek ontstaat, daarom is het geven van kokosolie zo goed omdat het veel vit bevat maar ook een bact. en virus dodende werking heeft vandaar dat het veel toe gepast wordt in de cosmetica industrie omdat het genezend werkt op de huid, de gehele lichamelijke conditie wordt er beter door zowel voor mens en dier.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
          het is inderdaad een virus maar deze krijgt alleen de kans de kop op te duiken als de vogels niet genoeg weerstand hebben. Wat vaak door een voedingsgebrek ontstaat, daarom is het geven van kokosolie zo goed omdat het veel vit bevat maar ook een bact. en virus dodende werking heeft vandaar dat het veel toe gepast wordt in de cosmetica industrie omdat het genezend werkt op de huid, de gehele lichamelijke conditie wordt er beter door zowel voor mens en dier.
          Waar kan je die kokosolie aanschaffen?

          Gr. Wim

          Opmerking


          • #6
            kokosolie

            in iedere toko of als je op google zoekt bij kokosolie zijn er zat adressen waar je het kunt kopen of ze sturen het zelfs op. het enige wat ik nu zo vreselijk jammer vind is dat de "grote grasparkieten mannen" nu bij deze vragen erg zwijgzaam zijn, tewijl dit op elke vergadering of elke tt uislag wel anders is ze weten het dan altijd beter dan de keurmeester.

            Opmerking


            • #7
              Kor Zegelaar

              Het is inderdaad een veel voorkomend verschijnsel dat deze vogels zodra ze het broedblok uitkomen de slagpennen en soms ook de verlengde staartpennen verliezen. Het gaat hier om een vorm van het polyoma virus. Er is echter niet veel aan te doen. Wel is het zo dat wanneer je het eiwitgehalte in de voeding overdoseert de kans op deze ziekte vergroot. Ook slechte beluchting en het niet voldoende verversen van het drinkwater maakt de kans op deze ziekte groter. Als je in een nest kruipers hebt kun je zo'n koppel beter uit de kweek halen want in het volgende nest is het weer zo. Mijn ervaring is echter dat zo'n kopel het volgende jaar normaal kweekt en geen kruipers geeft. Ik heb al eens geexpirimenteerd met 2 vrij ernstige kruipers die de vlkeugelpennen niet terugkregen. Deze vogels een pop en een man heb ik het volgende jaar aan elkaar gepaard en die gaven gezonde en kwalitatief goede jongen, terwijl de ouders erg klein waren gebleven omdat er zoveel energie gaat zitten in de veergroei dat de vogels niet voldoende kunnen ontwikkelen.

              Met vriendelijke groeten,

              Kor Zegelaar

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  engelse grasparkieten

                  debokker
                  ik ben het met ,een ieder eens dat het een virusziekte is.
                  MAAR ook al eens aangedacht dat het een Te ver doorgevoerde inteelt is???

                  Opmerking


                  • #10
                    Graag uitleg

                    Hallo Antoonbuuron,
                    Zou je willen uitleggen hoe je tot die stelling komt?
                    Ik ben erg benieuwd hoe je dit denkt aan te tonen.

                    Groet,

                    Herman

                    Opmerking


                    • #11
                      engelse grasparkeiten

                      Beste Herman
                      Enkele Duitse kwekers beweren een middel gevonden te hebben dat deze kruipersziekte.
                      Afdoende bestrijdt
                      Ook deze heren komen tot de conclusie dat de kwaliteit van de maagsappen waarmee de pop de jongen in de eerste dagen voert, verantwoordelijk is voor deze ziekte .Zij spreken over erfelijke vatbaarheid of tewel het onvermogen eiwitrijke maagsappen te verstrekken en dit onvermogen schijnt op een of andere manier erfelijk te zijn Vandaar mijn mogelijke stelling van te ver doorgevoerde inteelt. (handleiding W.Beckmann)
                      Dr. Steiner heeft een groot aantal proeven met, kruipers, genomen en meent het bewijs voor de erfelijkheid van de ziekte te hebben gegeven, Nu kan door natuurlijk inteelt een stam vogels verkregen
                      worden die gevoeliger voor zo, n ziekte is dan een stam waarin steeds vers bloed wordt gebracht
                      Worden de omstandigheden nu ongunstig dan zullen inteelt vogels bevattelijker hiervoor zijn
                      (kleurparkeiten A.Rutgers)

                      Opmerking


                      • #12


                        Ik wil in zover meegaan met je stelling dat ik de mogelijkheid niet uitsluit dat de ene vogel vatbaarder is voor het virus dan de andere en dat dit in sommige gevallen ook een erfelijke oorzaak kan hebben.

                        Groet,

                        Herman

                        Opmerking

                        Working...
                        X