Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • nestjes

    Hoi,

    In mijn voliere heb ik een koppeltje zebravinkjes zitten. Gewoon omdat het erg leuke vogeltjes blijven. Nu heb ik sinds het voorjaar een koppeltje wat achter elkaar doorgaat met nestjes maken. Ze hebben 2x een nestje van 4 grootgebracht en zijn nu alweer met de volgende bezig.
    Is het normaal dat dit zo snel gaat en is dit wel goed voor de vogels? Worden ze daar niet steeds zwakker van en blijft dat goed gaan met de jonkies?

    Groeten.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door antje
    Hoi,

    In mijn voliere heb ik een koppeltje zebravinkjes zitten. Gewoon omdat het erg leuke vogeltjes blijven. Nu heb ik sinds het voorjaar een koppeltje wat achter elkaar doorgaat met nestjes maken. Ze hebben 2x een nestje van 4 grootgebracht en zijn nu alweer met de volgende bezig.
    Is het normaal dat dit zo snel gaat en is dit wel goed voor de vogels? Worden ze daar niet steeds zwakker van en blijft dat goed gaan met de jonkies?

    Groeten.
    Hallo bij zebravinken is dit normaal jongen zijn al na ca 3maanden geslachtsrijp.
    Ze worden niet zwakker mits ze voldoende en het juiste voer krijgen.
    vr gr Wil

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Zebravinken

        Hallo Antje;je hoeft niet zo bang te zijn dat ze in conditie achteruit gaan,dan houden ze van zelf op met leggen.In het algemeen zullen vogels die in de natuur veel uitval van jongen hebben door roofdieren en dergelijken, dit proberen te compenseren door veel eieren te leggen (koolmees 12eieren).Een zebravink doet dit in meerdere rondes,gedrag hoeft dus niet onnatuurlijk te zijn,nog veel plezier met ze groeten Rob.

        Opmerking


        • #5
          Beste Rob2,

          Jij zegt dat elke vogel waarbij zijn jonge meer uitval hebben door roofdieren e.d. dan ook meer eieren produceren??
          Dat is niet waar. Moedernatuur heeft geregeld dat als er bij elk legsel 1 jong volwassen word het soort in stand blijft. Het maakt absoluut niet uit hoeveel eieren per soort gelegd worden. Hierbij komt dat als de jongen eenmaal het nest verlaten de eerste 24 uur de helft al niet meer leeft.
          Soorten die tot 4 eieren leggen of soorten die tot 12 eieren leggen. De vogels produceren naar mate de zomer aanhoud meer legesels (2 a 3 ).

          groeten P.P.

          Opmerking


          • #6
            Ik zelf doe maximaal 4 ronden, en dit gaat tot nu toe altijd goed. Let wel; je vraagt nogal wat van je vogels en daar hoort een goede verzorging bij.
            Ook heb ik wel eens zebravinken in een voliere gehouden, en doordat ik daar niet echt zicht op had hebben ze wel 6 keer gebroed! Eigenlijk is dit tegen mijn principe en vind ik dat je dan echt teveel van je vogels vraagt. Ook holt de kwaliteit (formaat) van je vogels achteruit.

            Vorig jaar heb ik 5 legsel uit een span laten uitbroeden maar dan wel 3 door het koppel zelf en 2 door japanse meeuwen / een ander koppel zebravinken. Dit heeft uiteindelijk 17 gezonde jongen opgeleverd.
            Wat een leuke hobby hebben wij toch!

            Opmerking

            Working...
            X