Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is het stil in deze liefhebberij

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wat is het stil in deze liefhebberij

    ik neem aan dat top kwekers uit deze sport toch wel wat te melden hebben hetzij pozitief of negatief, hier leren we alleen maar van. op vergaderingen meestal het hoogst woord en nu zo stil, dat kan toch niet.

  • #2
    ehm....we zijn dit forum net begonnen, ff geduld, het moet even opstarten.....

    (denk ik)
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

    Opmerking


    • #3
      Top kwekers advies

      IK wacht nog steeds!

      Opmerking


      • #4
        ff wachten....

        Tja Louis, soms is geduld een schone zaak en soms kan je wachten tot je een ons weegt.

        Wat ik van een paar grasparkieten kwekers in onze vereniging meegekregen heb is dat het bij hun in de kweek niet erg positief is gegaan en ook één kweker die met ziekte van zijn vogels te maken kreeg.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          ervaring delen

          Dat bedoel ik dus, deze mensen delen niet hun ervaring met een ander. Zouden ze dit wel doen, zou er misschien ook een oplossing komen voor hun ziekten of problemen. Iedereen heeft hier op zijn tijd toch last van, en als je dit dan durft te vertellen heb je toch eerder kans dat je geholpen wordt met advies en raad.
          Er zijn helaas nog steeds van die "top kweker" die bevederings problemen hebben. ER is bijna geen tak van vogelsport die zo moeilijk is dan de Engels grasparkieten kweken met al zijn problemen, die daar bij komen kijken. Ik heb zelf veel respect voor die mensen, want het is en blijft een van de moeilijkste vogels om goed te kweken. Dus blijft er toch ook veel over te vertellen! Maar ik ken zelf nogal wat van dergelijke mensen persoonlijk en ik moet zeggen dat er buiten de speciaalclubs zelden uit de schoolbank geklapt wordt. En dat is voor beginnende liefhebbers die ook aan deze tak van vogelsport willen gaan beginnen niet erg motieverend. Deze vorm van vogelsport heeft het de laatste jaren best zwaar, met redelijk wat mensen die deze tak van de vogelsport verlaten.
          Beginnende liefhebbers die weer na enkele jaren af taaien omdat ze helaas te weinig geholpen worden. Je ziet ook duidelijk als je shows bezoekt al vele jaren de zelfde namen verschijnen op het strijdtoneel.
          Ik vind dat verontrustend voor deze mooie vogelsport. Die het al zwaar genoeg heeft. Vandaar mijn geplaag ook, waarom ze niets plaatsen, ook hun moeten elkaar helpen willen ze hun vorm van sport gezond houden.
          En dat doe je door elkaars ervaring te delen!

          Opmerking


          • #6
            sorry dat ik het moet zeggen denk dat het aan een generatie kloof ligt.
            welke 55+er(met allen respect heeft er een computer in onze hobby
            denk zelf dat het 15% is)
            en ik ben zondag in de kwakel geweest op de tt de gemiddelde leeftijd van de bezoeker was 50+ (ik heb voor 80% grijze hoofden gezien)
            de jeugd die zitten niet op het vogelforum.
            ze hebben hyves msn en meer van die dingen.
            dus zitten zeker niet te wachten op een topic o.a zuurgraad van het drinkwater.(wel de zoon of dochter van een liefhebber)
            denk zelf dat we de slag gemist hebben die ene gek (waaronder ik die het over brengt naar zijn kinderen mijn dochter van 5 heb ook haar eigen vogeltjes
            onder in mijn broedblok en elke dag haar vogeltjes verzorgd op haar manier
            die brengen we de liefde voor vogels bij.
            maar de grote massa vergeet het.
            en nu zeker na de import stop.
            met alle respect vogels zijn niet meer te betalen met een krantenwijk als salaris.
            dat mooie gekleurde vogeltje is nu wel heel ver weg.
            ouders denken nu wel zeker wel 3x na voor ze een vogeltje aanschaffen in het tuincentrum etc etc
            (volgens mijn begint daar de liefhebber)
            maar gelukkig is het weer mijn mening

            Opmerking


            • #7
              klopt

              Ja René, ik geef je gelijk. De kwekers waar ik het over had, zijn ook oudere kwekers die van een pc geen kaas gegeten hebben en zich dus ook hier niet kunnen laten zien of horen. De ene is al jaren A kweker en de ander rommelt wat aan denk ik. De A kweker wil het nog een jaar proberen met wat andere kweekvogels erbij en lukt het niet dan zijn we die kwijt in de vogelhobby.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                ervaring delen

                hallo louis en de andere vaste bezoekers.

                Het is wat je enige dagen geleden al geschreven heb in de topic wat doen we voor de jeugd.
                we doen alles aleen en raad geven al helemaal niet.

                help elkaar door de ervaring die je heb met elkaar te delen, ik zou er blij mee zijn als een liefhebber die meer ervaring heeft met de soort die ik kweek is kom kijken, en je raad geeft.

                Mijn ervaring op dit forum is dat je de informatie die je wil hebben er bijna uit moet trekken, op enkele uitzonderingen na deze mensen zijn iedere dag op dit form te vinden, en helpen dan ook met raad of ideeen.
                Louis ik ben dan ook blij dat je weer terug ben op dit form

                Mijn ervaring met onze vogeltjes in de kweek kan ik nog niets over zeggen, ik ga vandaag en morgen koppels samen stellen van de kleine grasparkieten.

                ik heb gewacht tot na oud en nieuw omdat mijn ervaring uit het verleden met vuurwerk me een aantal mooie nesten met vogels heeft gekost.
                popen dood in het blok of doden jongen die net uitgevlogen waren.

                ik begin dus bewust veel later met kweken dan mischien andere kwekers, wat is julie ervaring met oud en nieuw en met nesten jongen.

                Dan nog even een vraag:

                wie kent het handboek voor de kleurparkietkwekers van de eer A. Rutgers
                uitgegeven bij uitgeverij L.S.M. Joppe in 1955.

                heb het boek op de rommelmarkt gekocht voor 0,50 cent.
                wat mij niet duidelijk wordt is of het nu gaat om de kleine grasparkiet of de engelse grasparkiet.
                ik vind de benaming kleurparkiet beter klinken dan kleine parkiet.


                groeten wilfred

                Opmerking


                • #9
                  Stil in de liefhebberij?

                  Ja en nee..... Als we het hebben over deelname aan een forum, dan heeft René toch wel gelijk. Veel 'ouwe grieze koppen' beleven de vogelhobby nog op de manier zoals ze dat al jaren hebben gedaan en nog steeds doen; lekker in je eigen hok rommelen, paar vogeltjes naar de TT, gezellig op de clubavond etc.etc. kennis onderhouden ze door contacten met vaste vogelmaten en het lezen van - vaak verouderde - lektuur. En voor de rest vinden ze het prima. Let wel, dit is geen kritiek richting mijn leeftijdgenoten! Ze doen nog volop mee en zijn vaak de steunpilaren in onze hobby. Maar ze kunnen met de mogelijkheden die ons vandaag de dag ten dienste staan veel meer uit die hobby halen...
                  De een maakt daar dankbaar gebruik van en de ander vindt het prima zo. E.e.a. heeft natuurlijk te maken met leeftijd en levensomstandigheden.
                  Ik ben lid van een vereniging met ongeveer 120 leden. Van die leden komen er gemiddels 34 op een clubavond. (Dat is best! Een grote politieke partij trekt doorgaans veel minder...) Maar als je vraagt hoeveel van die 32 leden nog vogels heeft dan kom je net over de helft. Ze komen voor de gezelligheid en daar is helemaal niets mis mee. Ze zijn wel present bij de organisatie van de jaarlijkse Nat.TT. en dat is voor hen én de club erg belangrijk. Dus, zo stil is het niet in de liefhebberij. Er valt alleen minder te melden omdat veel oudere leden minder of geen vogels kweken. Om deze reden zie dat het aantal ingezonden vogels op kleinere tentoonstellingen steeds minder wordt. Erg jammer, maar er is hoop. Zoals het met veel dingen in het leven gaat, zo gaat het ook met de vogelliefhebberij: we hebben te maken met een golfbeweging en er komt zeker een tijd dat mensen weer vogels aanschaffen en zich gaan aansluiten bij het verenigingsleven.
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door wilfred coljee

                    .....wie kent het handboek voor de kleurparkietkwekers van de eer A. Rutgers
                    uitgegeven bij uitgeverij L.S.M. Joppe in 1955.
                    heb het boek op de rommelmarkt gekocht voor 0,50 cent.
                    wat mij niet duidelijk wordt is of het nu gaat om de kleine grasparkiet of de engelse grasparkiet.
                    ik vind de benaming kleurparkiet beter klinken dan kleine parkiet......

                    groeten wilfred
                    Wilfried, in dat boek wordt beschreven hoe men 53 jaar geleden grasparkieten hield en hoe die er uit moesten zien. Ongetwijfeld interessant en voor die paar stuivers laat je het niet liggen. Maar ik naam dat je ook lektuur/boeken van de laatste jaren leest?
                    'Vroeger' sprak men over Grasparkieten, gekweekt volgens standaardeisen. Deze werden ook wel de Engelse genoemd. Nu trouwens nog wel. En de rest werd vaak wat kleinerend huis, tuin en keukenparkietje genoemd. Gelukkig worden ze weer op de TT gevraagd, al hoewel nog niet op iedere....
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                    Opmerking


                    • #11
                      http://psc.nbvv.nl/Index.php
                      mvrgr

                      Piet

                      Opmerking


                      • #12
                        ik weet nog wel een paar mensen die hier hele interresante dingen hebben gemeld betreft grasparkieten. maja trap die goed op hun tenen en geef ze nog een trap na dan zijn die ook weg. heel raar.

                        bij ons op de vereniging was er voor 7 jaar terug nog minimaal 30 a 40 grasparkieten op de tt. dit jaar mochten we ons blij prijze met rond de 8 ofzo? het was zelfs een kring. dus kun je wel bedenke hoeveel er anders geweest waren. inderdaad helemaal weinig of niks. ik kan niet beoordelen hoe dat op andere plekken gaat maar bij ons zijn de fanatieke grasparkieten kwekers of gestopt met showen of ze zijn over gegaan op grotere/andere parkieten.

                        mvg Ben
                        Groeten, Ben

                        Opmerking


                        • #13
                          aantal op t.t.

                          Bij ons waren dat er dit jaar toch 45 stuks. Ook de kleine was present.

                          Om nog even op Piet zijn reactie over oudere mensen en de pc terug te komen.

                          Je hebt gelijk Piet wat betreft, je hoeft niet persé jong te zijn om met een pc te kunnen werken. Ik geef inmiddels aan meerdere oudere mensen van 65+ wel regelmatig wat kennis door. Leuk maar ook wel eens erg vermoeiend. Ik moet regelmatig even op komen draven. Ik weet natuurlijk ook lang niet alles maar ik heb dan nog wel een paar broers die weer andere dingetjes weten. Wel handig kan ik je zeggen. Dat heeft een wisselwerking.

                          De mensen waar ik het eigenlijk over had, dat zijn mensen die helemaal geen interesse in een computer hebben en direkt al klaar staan met: O, daar weet ik niks van. Die willen het ook niet weten hoor. Geeft niks. Ik ken ook mensen die wel jong zijn en ook wel een pc hebben maar er eigenlijk niks mee kunnen zelf.
                          Dat hou je toch.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Fijn dat je ook zo gevoelig bent Winterkoning, hahahaha
                            mvrgr

                            Piet

                            Opmerking


                            • #15
                              hallo,
                              sorry piet het was ook zeker niet naar bedoeld.(mischien had ik er 65+ moeten neer zetten was meer op zijn plaats geweest)
                              denk dat het alleen de realiteit is.
                              jeugd heeft veel meer spannende dingen op internet,
                              dan vogel cafe dus die zul je niet zo snel treffen hier.
                              ik zal je een voorbeeld geven hoe ik tot mijn conclussie kwam.
                              mijn vader heb ook een computer aangeschaft (67)
                              nu zit ik daar bijna elke avond om het hem uit te leggen.
                              hij heb hem aangeschaft voor zijn klein kinderen.
                              maar zoals hij het zelf al zegt het intreseert hem niet,
                              en volgens mijn geld dat voor 80% van zijn generatie.
                              ze hebben het hun hele leven zonder gedaan.
                              (dus waarom zouden ze het nu wel doen)
                              geld trouwens ook voor de mobile telefoon.
                              hij heb er een maar zijn bel tegoed was verlopen omdat hij er geen gebruik van maakten.
                              mischien is dit wel een leuk idee.
                              we maken een pol met de gemiddelde leeftijd hier op het forum.
                              denk dat de gemiddelde leeftijd erg hoog ligt.
                              sorry winterkoning (hahahah)
                              ps
                              ik vind het vreselijk jammer dat de (kleine) grasparkiet verdwijnt.
                              het is toch het vogeltje waar de beginnende liefhebbber mee begint
                              (al is het niet mijn soort)

                              Opmerking

                              Working...
                              X