PDA

Bekijk Volledige Versie : Bloedluis en Luchtpijpmijt

Hessel Nijholt
19-05-2006, 10:30
Door het verdwijnen van de bekende Vaponabox zoek ik al een tijd naar een goede vervanger van dit produkt. Spuit en poederprodukten zijn er genoeg, maar een middel zoals de Vaponabox heb ik nog niet gevonden. Mijn vraag is wie kan mij verder helpen? Bij voorbaat hartelijk dank. Groetjes Hessel.

rob 2
20-05-2006, 11:54
Beste Hessel zelf gebruik ik al jaren het vlooien poeder dat voor honden in de handel is.Merk maakt niet uit ik strooi dit in het nest over de eieren zodra legsel compleet is doordat de ouders er op gaan zitten pak je ook hun parasieten aan.Vogels die ik uit de handel koop poeder ik in en zet ze apart dit geeft zeer goede resultaten,hoop je hiermee van dienst te zijn geweest sportgroeten Rob.

Mirjam
20-05-2006, 22:43
Hallo Rob,
Vlooienpoeder voor de hond is dat niet gevaarlijk,giftig voor de vogels?
Als dat zou helpen tegen luchtpijpmijt!! nou dat zou super zijn dan hoef ik niet meer al mijn vogels te druppelen.
Nu strooi ik af en toe knoflookpoeder over het krachtvoer en dat lijkt ook te helpen .
Groetjes,Mirjam

Akosua
21-05-2006, 23:07
Door het verdwijnen van de bekende Vaponabox zoek ik al een tijd naar een goede vervanger van dit produkt. Spuit en poederprodukten zijn er genoeg, maar een middel zoals de Vaponabox heb ik nog niet gevonden. Mijn vraag is wie kan mij verder helpen? Bij voorbaat hartelijk dank. Groetjes Hessel.

De Vaponabox is nog steeds verkrijgbaar, wisselwaar niet in Nederland maar bij onze buurlanden.

Hessel Nijholt
22-05-2006, 11:25
Beste Wil , bedankt voor je reaktie . Ben nu bezig om een adres te vinden en het dan door een bevriende int. vrachtwagenchauffeur mee te laten nemen. Nogmaals hartelijk dank Vr.gr.Hessel

LANDWERD
25-05-2006, 09:51

OCEPOU ( THANS VLOEIBAAR ) IS DE UITSTERSTE OPLOSSING TEGEN
BLOEDLUIS. ( BIJ VOGELS )
BIJ HONDEN/KATTEN IS ZEER OUD MIDDEL ------>>> KNOFLOOKDRAGEE

LANDWERD
25-05-2006, 09:55
BESTE HEER,

HET PROBATE MIDDEL BIJ VOGELS HEET : OUCEPOU ( poeder )
VICEN ( vloeibare ocepou )
ARDAB ( vloeibaar / spuitbus )
PROTEQ + KRUIDEN ( nest )

BIJ HONDEN/KATTEN IS KNOFLOOKDRAGEE HET BESTE MIDDEL. ( oma's middel

Birdfarm
25-05-2006, 09:58
Idd. knoflookdruppeltjes door het drinkwater, maakt jouw vogels onaantrekkelijk voor ongedierte.
En is natuurlijk, dus niet chemisch gelukkig.

Greetz...

alexd
25-05-2006, 10:13
Grootmoeders tips houden waarde!

waar haal je knoflookdruppels? Graag een merk o.i.d.

En wat is de dosering en hoe vaak gebruik je het??

Wim van der Waal
25-05-2006, 11:44
Grootmoeders tips houden waarde!

waar haal je knoflookdruppels? Graag een merk o.i.d.

En wat is de dosering en hoe vaak gebruik je het??
Je hebt ze van Herba (geloof ik) maar je kan ook gewoon een teentje verse knoflook persen en door het water doen.

rob 2
25-05-2006, 19:53
Beste Mirjam het is niet de bedoeling om het poeder te voeren ik poeder het over de vogels of de eieren.Er zullen zo als altijd meerder middellen zijn die goed werken heb je ergens goede resultaten mee verander dat dan niet.In deze hobby komt vallen en weer opstaan oh zo vaak voor,vr.gr Rob.

imezilstra
26-05-2006, 19:59
ik gebruik travipharma dit heb ik op de tentoonstelling in apeldoorn gekocht,
1 druppeltje in de nek, en ik moet zeggen dat ik de bloedluis aardig onder controle heb.
Verleden jaar heb ik door bloedluis veel uitval gehad.
op het flesje staat het telefoonr. 0348-553716 :D

LANDWERD
27-05-2006, 23:15
knoflookdragee haal je by het KRUIDVAT.
ocepou ( ook VLOEIBARE ) kan ik je leveren.
mail me maar : h.landwerd@planet.nl

Alex Bos
31-05-2006, 11:01
Ik haal bij de dierespeciaalzaak lookolie, dit is een knoflookprodukt.

vogelvriend
31-05-2006, 14:46
zou ik dat ook in het drinkwater kunnen doen of over het voer gieten.
of is dat weer slecht???:confused: :confused: :) :)

Alex Bos
31-05-2006, 20:18
vogelvriend.

Ik meng ca 1ml lookolie per kg zaad.

vogelvriend
01-06-2006, 14:19
dus je geeft dat gewoon standaard, aan alle vogels???
zal het in eens proberen, misschien dat ik er ook succes mee heb.
alvast bedankt voor de info en reactie.:D

Bullfinch
22-08-2007, 18:40
Dag Hessel,

Lees net je vraag van een jaar geleden. Misschien ter info. Bij een zeer bekende drogisterijketen verkopen ze mottencassettes. Eigenlijk zijn dit de wat minder straffe vervangers van de vaponaboxen. Bevatten 35% dichloorvos en kosten maar zo'n 3,50. Ben er zelf heel tevreden over.

Henk3
22-08-2007, 21:05
Ik heb die vapona boxen altijd al verafschuwd. Ik kreeg er zelf hoofdpijn van. En vond het daarom jaren geleden al niet verantwoord om de vogels de gehele dag in die rot lucht te laten zitten, dat kan/kon niet goed zijn voor de gezondheid van de vogels als ik er zelf al helemaal niet tegen kon.:(

dijkkamp
22-08-2007, 23:47
beste Henk3

de vaponabox was ook nooit bedoeld om de gehele dag los te laten staan volgens mij ik heb hem altijd naar tevredenheid gebruikt maar nooit langer als 3a4 uur per dag.

beste Hessel

voor luchtpijpmijt zijn uitstekende druppels verkrijgbaar die je preventief kunt gebruiken voor dat je gaat kweken je hebt dan toch de vogels in de hand en je zou ze indien nodig nog een keer kunnen doen als je klaar bent met kweken dan krijg je ze weer in de handen.

voor bloedluis gebruik ik nu de dutchy's en dat bevalt prima enigste nadeel indien je daar van wilt spreken is dat de dutchy's geen preventief middel is maar een middel die je past gebruik indien je last heb van bloedluis.

Henk3
23-08-2007, 09:35
Henk Dijkkamp
de vaponabox was ook nooit bedoeld om de gehele dag los te laten staan volgens mij ik heb hem altijd naar tevredenheid gebruikt maar nooit langer als 3a4 uur per dag.

Beste Henk ik wil je geen vliegen afvangen hoor maar als die vapona box 3 à 4 uur per dag open staat, hoelang zou dan die lucht nog in het hok hangen?

In mijn vorige stukje had ik het over de hele dag, ik heb het een poosje geprobeerd maar ik geloof ook niet de hele dag (is al weer een tijdje geleden). Desondanks als ik er hoofdpijn van krijg en de vogels moeten er langer in verblijven en ook nog eens elke dag een tijdje, nee ik heb dat boxje dichtgedaan en nooit weer gebruikt. Kan niet gezond zijn! Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie over op gang te brengen maar dat mag wat mij betreft natuurlijk wel. U ziet maar. Dit is mijn mening. :eek:

dijkkamp
23-08-2007, 11:24
Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie over op gang te brengen maar dat mag wat mij betreft natuurlijk wel. U ziet maar. Dit is mijn mening.

een goede dicussie op normaal nivaeu is nooit verkeerd.
maar voor de vaponabox zijn inmiddels betere alternativen dus over de vaponabox hoefen we het naar mijn idee dan ook niet meer te hebben maar indien er mensen zijn die hem nog gebruiken en willen weten hoe kan er nog altijd advies gegeven worden.

Bullfinch
23-08-2007, 11:52
De mottencassette met dichloorvos die nu in de handel zijn, zijn bedoeld voor ruimtes van 1m3. Mijn vogelverblijf is vele malen groter en tevens wordt de cassette steeds maar tijdelijk gebruikt zodat er een zeer lage concentratie dichloorvos vrijkomt die m.i. niet schadelijk is voor de vogels.
Natuurlijk hebben de vorige twee scribenten ook gelijk die stellen dat het zeer giftig spul is. Ik begreep ook dat dichloorvos na eind 2008 in geen enkel product meer mag zitten dat in de schappen ligt. Zie onderstaand citaat van Wikipedia.

"Dichloorvos is in de Europese Unie niet meer toegelaten als werkzame stof in gewasbeschermingsmiddelen[1]. Het verbod gaat in op 6 december 2007; bestaande voorraden mogen tot 6 december 2008 gebruikt worden. De motivatie voor de niet-toelating van dichloorvos was, dat "het niet aangetoond [is] dat de geschatte blootstelling van toedieners, werknemers en omstanders aanvaardbaar is". De stof is zeer vergiftig bij inademing en kan bij contact op de huid deze overgevoelig maken. De stof wordt ook beschouwd als mogelijk kankerverwekkend voor de mens".

Dit gelezen hebbende lijkt het me inderaad beter naar alternatieven uit te zien.

Hessel Nijholt
23-08-2007, 21:10
Beste mensen, allemaal hartelijk dank voor Uw reacties op mijn vraag over bloedluis en luchtpijpmijt (Vapona). Het afgelopen jaar zijn er heel veel middeltjes de revue gepasseerd, van poedervorm tot vloeibaar. Ook de Dutchy's kwamen voorbij. Ook ben ik berichten tegen gekomen waarin verteld werd hoe slecht dichloorvos is, maar niet hoe men het zelf doet. Ik heb zelf gezocht in de ons omliggende landen , doch zonder resultaat. Ik ben dan ook overgestapt op het welbekende druppeltje in de nek. Dit produkt werkt echter alleen op de vogel , en niet in het vogelverblijf, hiervoor is dus weer een ander produkt noodzakelijk. Met Vapona sloeg men 2 vliegen in 1 klap(Het gehele onderkomen en de dieren bloedluisvrij en geen luchtpijpmijt) Dat wordt dus spuiten of Dutchy's. In het geval van de Dutchy's heb je dus al bloedluis in je onderkomen en is het kwaad al geschied. Hoelang zou het duren voordat je kunt zeggen , ik heb alles luisvrij? Met Vapona had ik nooit geen last, mijn vogels niet en persoonlijk ook nooit iets gemerkt van hoofdpijn of iets dergelijks. Ik werk dan ook in mijn vogelverblijf met 2 ventilatoren.( 1 voor inlaat van verse lucht, en 1 voor de afvoer) dus altijd is er luchtcirculatie ,ook nu ik de vapona niet meer gebruik. Verder gebruik ik geen Dutchy's doch U2 , dit bevalt goed. Beste mensen allen hartelijk dank , Met vriendelijke groet Hessel Nijholt .

petra
23-08-2007, 22:46
Hallo Allemaal,
graag wil ik even reageren over de bloedluis.
was vandaag in de winkel waar ik altijd kom, en kwam in gesprek over de bloedluis.
nu is het zo dat ze zelf een middel hebben ontwikkeld en dat ze het hebben
uitgetest, en dat het zeer goed moet zijn.
er zit zelfs nog geen etiket op de fles.
moet niets onder doen voor de U5 dus ben benieuwd hoe het er verder mee gaat.
laat het jullie wel horen.
groetjes petra.:)

dijkkamp
23-08-2007, 23:50
In het geval van de Dutchy's heb je dus al bloedluis in je onderkomen en is het kwaad al geschied

nou ja het kwaad al geschied dat ligt er aan wanneer je het ontdek.
indien je gebruik wilt maken van dutchy's zul je goed en regelmatig controlle moeten toepassen en bij de eerste vondst meteen dutchy's inschakelen het heeft bij mij na volle tevredenheid gewerkt.
maar het klopt de inzet van dutchy's heeft alleen zin indien je ze hebt en niet prefentief.

maar gelukkig lijden er meer wegen naar rome;)

jan de nijs
24-08-2007, 05:51
Als je nu zie ,wat er allemaal al uit de handel is genomen, qua bestrijdingsmiddelen, is het toch een wonder dat er vroeger ook mensen waren die 90 jaar werden of ouder en tegenwoordig ,zie je (te vaak ) dat mensen die net in de vut of 65 zijn geworden binnen een jaar de eeuwige rust hebben gevonden. Ok het is een goede zaak dat wanneer ze met zekerheid producten uit de handel nemen welke zeer schadelijk zijn,maar overdrijf men niet een beetje vaak,zodat er weer een nieuw middel gepromoot kan worden,de industrie moet ook blijven draaien.
Nog vreemder is dat wat in Nederland streng verboden is, in buurlanden vrij verkrijgbaar is en dan heb ik het niets eens over onze vogelproducten,maar met name ons voedsel. Ze hebben het toch over 1 Europa !!!!!!
Door de EU is elk land verplicht om voedingsproducten af te nemen van andere lidstaten en dus krijgen we het alsnog gewoon binnen.
Een mooi staaltje kan ik vertellen uit mijn fruittelers tijd. Belgie moest zoveel ton peren leveren aan Nederland namens het EU verdrag.
Maar de oogst was tegen gevallen aldaar dor nachtvorst, wat deden de Belgische fruithandelaars die kochten bij ons alle peren op, wij moesten ze sorteren in Belgische kratten en kistkaarten, werden op gehaald door Belgische vrachtwagen, die ging via Roosendaal de grens over en kwam zonder thuis te zijn geweest via Breda ons land weer binnen om de peren te leveren.
Wie hou wie nou voor de gek ?????
Over de vapona strip, ik heb die in de jaren 70tig ook gebruikt bij mij goulds, wanneer er 1 zat te niesen werd deze in een aparte lege broedkooi gezet,zonder water of zaad, vapona strip een stukje open en dan een stuk plastic aan de voorzijde dit 20 minuten laten zitten dan vogel in andere lege kooi zetten ,dan zat hij helemaal te niesen (begrijpelijk de mijt is aan het doodgaan en wil dit niet komt dus in aktie) en de volgende dag was de vogel weer pico bello en ik kan nou niet zeggen dat deze vogels minder lang leefde.
Ik heb nooit preventief een cassette altijd open gehad in mijn vogelkooi,enkel bij zieke vogels zoals aangegeven,dat vond ik te veel stinken, vogels wennen er wel aan , net als de mensen die in de botlek wonen, die ruiken de oliedampen ook bijna niet meer,maar dat wil niet zeggen dat het er niet meer is !
Hier op Curacao zijn de regeltjes gelukkig op vele gebied veel minder dan in Nederland,maar ook hier hebben ze trespestitos uit de handel genomen,betekend 3 stappen, dit is zeer zwaar vergif wat vooral gebruikt wordt tegen ongedierte zoals ratten en wanneer je ziet dat een rat dit eet dan zie je hem na een paar stappen eeb rare sprong maken en valt mors dood neer, Via Dominicaanse Republiek komt het nog wel als smokkel binnen,maar ook voor de mens levens gevaarlijk,ik heb het ook 1 keer gekocht ,maar deed wel handschoenen aan,want als je 1 korreltje onder je nagels krijg en later komt dit per ongeluk in je mond , dan kunnen ze zeggen "" Hier ruste die hem graag luste"

Serinus
24-08-2007, 08:36
Hallo,

Petra;
nu is het zo dat ze zelf een middel hebben ontwikkeld en dat ze het hebben uitgetest, en dat het zeer goed moet zijnmet álle respect; denk aub niet dat de industrie bezig is om de bloedluis bij de hobbydierenhouder uit te kunnen roeien.
Er gaat véél, véél(!) meer geld om in de bio-industrie waar bloedluizen natuurlijk óók aanwezig zijn en voor problemen zorgen.
Ik denk wel te kunnen zeggen dat de diverse fabrikanten, blij zouden zijn hét middel tegen bloedluis gevonden te hebben.
Dus áls er een goed middel tegen bloedluis gevonden wordt zal het, denk ik, éérder uit die hoek komen dan uit de hoek van een "dierenwinkel" die zélf een middel gemaakt heeft.
Alleen al om een nieuw bestrijdingsmiddel op de markt te mógen brengen, kost zóveel tijd, geld en "know-how" dat je als zelfstandige hieraan niet eens wílt beginnen.
Vraag het de mensen van "Fossil Shield" maar eens, terwijl die toch een respectabele firma, bekend in de bio-industrie, achter zich hebben staan......

Ik ben dus behoorlijk sceptisch als er weer eens "hét middel" wordt gepresenteerd.....
Vraag eens na wat de werkzame stof is in dit middel wat die dierenwinkel zelf maakt.
In het kort zal het er wel op neer komen dat "ze" nog ergens een partijtje Carbaryl, of vergelijkbare stof hebben staan.
Vervolgens wordt dit "onder de toonbank" verkocht; et voillá

Groeten, Serinus.

Hans de Vries
24-08-2007, 10:05
Bloedluis in je hok, en vooral de bestrijding daarvan blijkt nog steeds een hot item te zijn. Mijn vader had vroeger kanaries en die hadden er al last van en als je vandaag de dag bijvoorbeeld alleen al de discussie op dit forum volgt, merk je dat er in feite maar weinig veranderd is. Er zijn alleen maar meer bestrijdingsmiddelen bij gekomen. Vogelliefhebbers die zeggen geen bloedluis te hebben zullen moeilijk te vinden zijn. Dus zij die graag over dit onderwerp willen praten kunnen nog jaren vooruit.
Een gegeven dat de luizen de ene vogelsoort boven de andere prefereren is inmiddels wel bekend. Kwekers van Japanse meeuwen en zebravinken hebben relatief gezien minder last van het ongedierte dan bijvoorbeeld zij die kanaries kweken. In de tijd dat ik Gouldamadines kweekte heb ik wel eens nesten aangetroffen die bij wijze van spreken een eigen leven gingen leiden....
De enige remedie was dan ook de jongen eruit halen - indien er nog leven in zat tenminste - en het nest verbranden.
In de loop der jaren heb ook ik verschillende chemische middelen geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat de meeste hiervan slecht voor mens en dier is en bovendien niet helpt voor de bestrijding van de bloedluis.
Van Dutchy's heb ik goeie dingen gehoord en ocepoe schijnt ook te werken. De Dutchy's gebruik je als je ze hebt, de laatste dien je te gebruiken voordat je ze hebt.... Ik maak heb mijn broedkooien zo 'naadloos' mogelijk gemaakt en gebruik zoveel mogelijk kartonnen nestkastjes. Na eenmalig gebruik weggooien, dus. De kooien reinig ik met een sopje met iets chloor erin en uit te spuiten met een zogenaamde 'stoomeend'. Een apparaatje dat water omzet in stoom en dat met behoorlijke kracht uitstoot. Mocht er ergens ongedierte zitten dan gaat dat zeker kapot. Met deze manier denk ik de zaak goed onder controle te hebben. Maar toch..... deze zomer trof ik in de buitenvolière een nestje van de de barmsijzen aan waar wat bloedluis in zat.
Jongen over gelegd in een nieuw nestje en het oude opgebrand. De jongen zijn prima opgegroeid. Ze houden ons bezig, die bloedluizen! Maar, als het enigzins kan géén chemische bestrijdingsmiddelen in mijn vogelhok...

Bullfinch
24-08-2007, 15:49
Beste Lester,

Wat je schrijft klinkt goed maar graag zou ik horen hoe jullie het dan doen. Wat doen jullie om bloedluis/luchtpijpmijt te bestrijden? Je kweekt ook goudvinken lees ik. Zelf kweek ik deze ook maar ik weiger om rode kleurstof toe te dienen. Gevolg: prachtige vogels (mooier dan de nepgekleurde) maar op de tentoonstelling niet rood genoeg wat altijd een enkele punt kost. Selecteren op rood en teunisbloem en spirulina voeren helpt wel iets maar niet voldoende. Ik hoop op een leerzaam antwoord.

Gr. Wim

petra
24-08-2007, 21:30
Bloedluis in je hok, en vooral de bestrijding daarvan blijkt nog steeds een hot item te zijn. Mijn vader had vroeger kanaries en die hadden er al last van en als je vandaag de dag bijvoorbeeld alleen al de discussie op dit forum volgt, merk je dat er in feite maar weinig veranderd is. Er zijn alleen maar meer bestrijdingsmiddelen bij gekomen. Vogelliefhebbers die zeggen geen bloedluis te hebben zullen moeilijk te vinden zijn. Dus zij die graag over dit onderwerp willen praten kunnen nog jaren vooruit.
Een gegeven dat de luizen de ene vogelsoort boven de andere prefereren is inmiddels wel bekend. Kwekers van Japanse meeuwen en zebravinken hebben relatief gezien minder last van het ongedierte dan bijvoorbeeld zij die kanaries kweken. In de tijd dat ik Gouldamadines kweekte heb ik wel eens nesten aangetroffen die bij wijze van spreken een eigen leven gingen leiden....
De enige remedie was dan ook de jongen eruit halen - indien er nog leven in zat tenminste - en het nest verbranden.
In de loop der jaren heb ook ik verschillende chemische middelen geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat de meeste hiervan slecht voor mens en dier is en bovendien niet helpt voor de bestrijding van de bloedluis.
Van Dutchy's heb ik goeie dingen gehoord en ocepoe schijnt ook te werken. De Dutchy's gebruik je als je ze hebt, de laatste dien je te gebruiken voordat je ze hebt.... Ik maak heb mijn broedkooien zo 'naadloos' mogelijk gemaakt en gebruik zoveel mogelijk kartonnen nestkastjes. Na eenmalig gebruik weggooien, dus. De kooien reinig ik met een sopje met iets chloor erin en uit te spuiten met een zogenaamde 'stoomeend'. Een apparaatje dat water omzet in stoom en dat met behoorlijke kracht uitstoot. Mocht er ergens ongedierte zitten dan gaat dat zeker kapot. Met deze manier denk ik de zaak goed onder controle te hebben. Maar toch..... deze zomer trof ik in de buitenvolière een nestje van de de barmsijzen aan waar wat bloedluis in zat.
Jongen over gelegd in een nieuw nestje en het oude opgebrand. De jongen zijn prima opgegroeid. Ze houden ons bezig, die bloedluizen! Maar, als het enigzins kan géén chemische bestrijdingsmiddelen in mijn vogelhok...

Hallo Hans,

Waar koop jij kartonnen nestkasjes.

Hans de Vries
24-08-2007, 21:41
Hallo Hans,

Waar koop jij kartonnen nestkasjes.

Ze worden hier en daar nog wel eens op een vogelmarkt aangeboden, ik heb ze gekocht op Urk. Daar is als regel de laatste zaterdag van de maand een vogelmarkt in het home van de plaatselijke vogelvereniging.

Groeten Hans.

Henk3
25-08-2007, 11:49
Zet die lijst er maar op.

Serinus
27-08-2007, 15:26
Hallo,

Zo heeft Urbanus ooit nog eens enkele milieuvriendelijke methoden opgesomt om een "Madam in een Bontjas" te recyclen.....
Misschien dat er via die optie een "goei poeier" tegen ongedierte kan worden verkregen?

Geintje hé jongens.....:D

Groeten, Serinus.

gebbinkjes
27-08-2007, 17:20
Hallo Winterkoning en Lester,
als jij nu ook je lijstje plaats winterkoning, want jij doet het ook op natuurbasis als ik het teminste goed heb gelezen en als Lester nou eens een keer doet wat er gevraagd wordt , ook een lijst plaatsen , dan kunnen we weer over gaan tot de orde van de dag en weer normaal met elkaar converseren,
zelf gebruik ik tegen bloedluis knoflook teentjes in het drinkwater en pluk wilde kamille(lijkt op kleine margrieten)door de bloem tussen de vingers fijn te Wrijven weet je zeker dat je wilde kamille te pakken hebt,doe de gedroogde bloemen onder in de nestkastje en gebruik homeshield ,dat is een produkt op natuurlijke basis,en heb al jaren geen bloedluis meer.
Als ik nieuwe vogels haal of ruil ,voor bloedverversing,bestuif ik die altijd met homeshield om evt besmetting te voorkomen.
Ik kweek alles via natuurbroed en doe dat met hoofdzakelijk goulds,wat gordelgrasvinken,binsenastrildes en rk papagaaiamadines,om het verenpakje mooi in orde te krijgen voer ik ze regelmatig de topjes van de brandnetel,zorg wel dat je zeker weetdat er niet is gespoten door de heren van de gemeentewerken want dan is de ellende niet te overzien.
nou heren,ik en vele anderen kijken graag uit naar jullie lijstje met natuurlijke middelen.
m.vr.gr. Harry

Bullfinch
27-08-2007, 18:40
'k Sluit me van harte aan bij Gebbinkjes. Hoewel de discussie niet oninteressant was, is hij weinig leerzaam. Ik hoop vooral wat te leren zodat ik eindelijk mijn spuitbussen en vaponaboxen weg kan gooien en mijn goudvinken niet meer kunstmatig hoef op te kleuren.

p.s. Wie heeft er eigenlijk verzonnen dat de goudvinken zo enorm pimpeldonkerrood moeten zijn? Zijn ze in de natuur toch ook niet? Maar dit is eigenlijk weer een andere discussie.

Zwartkopje
27-08-2007, 20:05
geen plat taalgebruik aub.
Da's onder het niveau van elke "gemiddelde bezoeker" die nog maar eens erg onderschat wordt. Ben aan het lijstje bezig.

De gemiddelde bezoeker zou graag eens zien dat je topics afmaakt in normaal, zinnig woordgebruik.
Ik denk dat Winterkoning het heel duidelijk heeft samengevat wat menigeen denkt.

Ondertussen wat bruikbaars voor menigeen. Afhankelijk van jouw gemaakte keuze natuurlijk.
Want die blijft altijd de jouwe.

Bruikbaars?

Birdfarm
27-08-2007, 22:07
Wie heeft er eigenlijk verzonnen dat de goudvinken zo enorm pimpeldonkerrood moeten zijn? Zijn ze in de natuur toch ook niet? Maar dit is eigenlijk weer een andere discussie.

Waarschijnlijk dezelfde groep mensen die vinden dat de grasparkieten en b.v. zebravinken zo wanstaltig groot moeten zijn, is echt niet natuurlijk meer. :hmmmm
Maar dat is inderdaad een heel andere discussie.

Greetzzz

jan de nijs
27-08-2007, 22:12
En hoeveel in Belgie?????
Of maken de Walen dit niet bekend aan Vlaanderen???????
Hoewel Belgie nu ook iets strenger aan het worden is ,loopt Nederland al jaren voorop met nieuwe regels en wat ik al eerder aan gaf ,gek he ,1 EU en toch mag elk land zelf bepalen wat wel en niet mag,ook o.a qua bestrijdingsmiddelen,maar is het land wat het wel verbied, wel verplicht namens de EU om hun produchten af te nemen, welke hiermee bespoten zijn.
Blij dat ik ver weg woon !

Henk3
27-08-2007, 22:40
Ik heb er geen verstand van maar hier is een linkje voor wie er interesse in heeft.:confused:
http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0015.html

Ton Koek
27-08-2007, 23:15
Volgens mij staat daar negenmiljoenvierhonderdelfduizend kilo, da's vrij veel.

jan de nijs
28-08-2007, 02:08
Henk 3
Ik vind dat jij eigenlijk een verkeerde naam heb uit gekozen, we gaan jou Henk "link" noemen, je bent met grote voorsprong die gene die de meeste links hier bij plaats. prima hoor , kunnen ze zelf verder zoeken

Henk3
28-08-2007, 08:28
Gelezen Winterkoning. Mooi stukje.

Jan de Nijs
Henk 3
Ik vind dat jij eigenlijk een verkeerde naam heb uit gekozen, we gaan jou Henk "link" noemen
Je maakt er maar wat van, heb ik geen problemen mee.

Zwartkopje
28-08-2007, 10:07
hmm, weer niets nieuws. Begint treurig te worden.

Winterkoning, ben het bijna helemaal met je eens. Ik vraag me soms ook wel af zie ik wat over het hoofd. Als iedereen een dergelijk probleem heeft(gehad) dan moet ik het toch hebben.
Ondanks mijn gevarieerd bestand heb ik bijna nooit last van dergelijk goed en heb er ook nog nooit een uitbraak van gehad.

Lester Lievens
28-08-2007, 12:02
Hierna het gevraagde lijstje, schematisch wat er op en rond ons hok van tel is en wat we doen om ecto-parasieten buiten te houden.

1. Constante ventilatie winter en zomer is zeer belangrijk. Situatieschets : Wij wonen op de noordkant van een glooiende “valleiwand”. 2/3 van het jaar waait er bij ons een zuidwester.
2. Voorzijde kweekhok met deur, verluchtingsingangen en vensters gericht op het zuiden.
3. Drie passieve ventilatie-ingangen op de zuidmuur, zowel hoog, midden als laag geïnstalleerd; 2 passieve ventilatiegaten op de oostmuur, middenhoog geïnstalleerd; 2 actieve afzuigventilatoren op de noordmuur, klokgeschakeld en op het hoogste punt geïnstalleerd.
4. Passieve ventilatie dag en nacht. Actieve ventilatie (met afzuigventilatoren op noordmuur) gebeurt enkel overdag, klokgeschakeld en bij elk weertype, hoe “koud” ook. 's Winters loopt de electriciteitsrekening hoog op wanneer je verwarmt "met de vensters open".
5.En ’s zomers dan : Bijvoet is een uitgesproken aromatische plant met een uitgebreid gamma werkzame geurbestanddelen, het belangrijkste daarvan is alfathujon, met sterk anti-parasitair karakter.
6. de gehele 10m lange voorgevel van het hok (behalve deuringang) is op 20cm van de muur afgeperkt met 2m hoge bijvoet. Op 1.5m afstand van de voorgevel staat lateraal nogmaals een dikke haag van bijvoet, 2m tot 2.7m hoog. Geeft een geweldig geureffect, en niet alleen tijdens de bloeifase.
7. Binnenin het hok hangen aan muren, plafond en volières botten boerenwormkruid in alle groeistadia, alweer zeer aromatisch door tal van werkzame stoffen, en vooral met betathujon (sterker dan alfathujon in bijvoet, in sterkere concentraties vooral tijdens de bloei-en bloemfase van boerenwormkruid)
8. Vanaf augustus tot eind september wordt ook bijvoet (uit de haag) geoogst en gebundeld in het hok opgehangen.
9. In de bodembedekker gaat het jaar rond telkens afwisselend een verpulverde/versnipperde bot gedroogd boerenwormkruid, of soms ook een hele zwik gedroogde dennennaalden, of gedroogde conifeersnippers.
10. Tijdens kweek en ruiperiode gaat 2 à 3 maal wekelijks (zuivere) lookpoeder door het zachtvoer, 1gr per 100-150gr voer; 1 à 2 maal per week gaat propolis in het drinkwater. Zowel de zwavelverbindingen uit knoflook als de harsen uit propolis bezorgen de vogels een steeds veranderend lijfgeurtje.
11. Regelmatig worden verse conifeertoppen geïnstalleerd, zowel in kooien als in volières, volgens senior gaan ectoparasieten in besloten behuizingen ook hier van lopen.
12. In kweek- en ruiperiode gaan 1à 2x per week speciaal bereide oliemixen met aromatische kruiden in het zachtvoer, 5ml oliemix per 250gr zachtvoer.
13. Tijdens de rui-periode krijgen vogels in een supplementaire 2e fontein ook 2X per week mijn vader’s natuurelixir (met stoffen die de vogels in de natuur ook zouden gaan zoeken). Ik vermoed dat ook daar een aantal natuurlijke stoffen in zitten die de stofwisseling en lijfgeur van vogels laten variëren, en zeer onaangenaam maken voor parasieten, zowel in als op de vogel.
14. Kooien en binnenvolières worden halfjaarlijks 1x volledig uitgewassen met detergent en javel. Kooien en volières worden halfjaarlijks 1x uitgewassen met azijn en vervolgens beneveld met een oplossing van lavendelextract, binnen- en buitenkant.
15. Nestmateriaal wordt bewaard op een 2 cm laag van aromatische keukenkruiden (uiteraard droog), vóór gebruik tenminste 2 maand op kamertemperatuur 18-20°C in gesloten maar ademende dozen. Nestblokjes worden tenminste 2 maand gestockeerd in afgesloten (maar ademende) bananendozen, waarin onderaan ook een laag aromatisch (en zeer droog-gedroogd) plantenmateriaal.
16. In de nestkastjes (van gouldamadines) en de kapelletjes (van goudvinken) gingen vroeger onderaan ook een paar snuifjes gedroogde en vermalen mediterrane kruiden zoals thym, rozemarijn en andere. Sinds 2 seizoenen doen we dat niet meer.
17. Ongetwijfeld zullen er nog een aantal zaken die we doen die ik vergeten ben te vermelden. (voor zover ik al alles zou weten wat senior doet - niet dus). Ik zie nu ’s zomers ook regelmatig botten met roomse kervel, lavas, okkernootbladeren, citroenmelisse met een metalen haakje aan de volièrewanden te drogen hangen. Ik veronderstel dat die ook wel voor iets in die aard gaan dienen.
18. Met dank aan Mirjam --- Want idd staat er bij ons evenwijdig aan het hok (maar niet rechtover het hok) ook een meer dan 10m lange rij (reuze)bosvarens. Waarom de rij varens pas begint daar waar het hok en de bijvoethaag eindigen heb ik me altijd al afgevraagd.

Spuitbussen, flessen of potten met industriële insecticiden en ander chemisch vergif zijn op ons hok afwezig, evenzeer als bloedmijt en andere ectoparasieten afwezig zijn.

Ook al “jagen” we er reeds jaren vrijwel elke week op, op het hok geen bloedmijt te vinden;
Op het hok evenmin symptomen van luchtpijpmijt, noch bij goudvink, noch bij gouldamadines;
Op het hok evenmin kaalkoppen bij gouldamadines.
Ik kan alleen maar “raden” dat de Lievens-lijst ook met dit laatste punt wat te maken heeft, naast de allerstrengste selectie op weerstand, natuurlijk.

Henk3
28-08-2007, 12:11
Kijk hier kan men vast toch wel enig voordeel uit putten Lester.

Vraag 10.
(zuivere) lookpoeder Welke look is dit bieslook of knoflook? Ik veronderstel de laatste.:)

Bullfinch
28-08-2007, 12:44
Hartelijk dank; hier kan ik wat mee. Is wat veel van het goede maar iedereen kan hier dingen van gebruiken: ventilatie, bijvoet en boerenwormkruid en look door het drinkwater.
Zit er nog een filosofie achter de aromatische keukenkruiden? Mijn vrouw wil straks vast weten waarom ik constant de keukenla leegroof.

Vr. gr. Wim

KarelHans
28-08-2007, 13:28
Indrukwekkende lijst Lester, en zeer leerzaam.

Kun je iets meer vertellen over de werkzaamheid, danwel werkzame bestanddelen van conifeertoppen en -snippers?
Om een totaal andere reden dan jullie, hang ik namelijk zeer regelmatig verse conifeertoppen in mijn volieres en is het mij al eerder opgevallen dat de vogels er regelmatig een tijdje tegenaan gaan zitten, met name na een regenbui als de takken nat zijn. Jouw verhaal gelezen hebbend vermoed ik dat deze vogels blijkbaar weten wat goed voor ze is (voor zover ik daar al twijfels over had).

wessellouw
28-08-2007, 14:01
Hallo Henk3:

vlaams-nederlands:

look = knoflook
javel = bleekwater.

Groeten,
Wessel van der Veen.

KarelHans
28-08-2007, 14:38
javel = bleekwater.

En bleekwater is chloor?

barmsijscabaret
28-08-2007, 15:07
Fam. Lievens

kunnen jullie aub jullie ramen sluiten in de winter, volgens mij zijn jullie gans België (en de rest van de wereld) aan 't opwarmen :rolleyes:

Zou het trouwens geen tijd worden om een windmolen te plaatsen in jullie tuin ipv de elektriciteitsrekening ( groene stroom?) de hoogte in te jagen?

Ben wel benieuwd naar verdere tips :) mijn vogeltjes kunnen er enkel wel bijvaren. Bedankt trouwens (niet cynisch) voor sommige "gewone mens"-tips, zo hebben mijn vogeltjes er ook iets aan als hun baasje kan volgen.

Henk3
28-08-2007, 16:37
Karelhans
En bleekwater is chloor? Ja.

Ton Koek
28-08-2007, 17:39
Hartelijk dank Lester, een zeer leerzame opsomming.
Een aantal zaken gebruik ik al, zoals (knof)look, boerenwormkruid en coniferen. Er staan een paar zaken in die ik beslist ook ga toepassen.

Ook hier zie ik veel vogels de coniferen in als ik gesproeid heb (de coniferen staan in het overdekte deel bij mij). Ik dacht dat ze het deden om zich "gewoon" te wassen maar inderdaad zit er een geurstof in.
Ik gebruik die geurstof voor mijn handen als ik jongen ring, gewoon even de handen door de conifeer halen.

Wil je eens vragen of Lievens sr. ook de wortel van paardenbloem gebruikt? (Niet tegen parasieten maar als nutige voedingsstof)

KarelHans
28-08-2007, 17:54
Is het schoonmaken met javel (=bleekwater=chloor) niet riskant voor de gezondheid van de vogels? Ik heb wel eens gehoord dat hierdoor (bij mensen) de ogen en slijmvliezen en bij inademing zelfs het zenuwstelsel kunnen worden aangetast.

- Gebruiken jullie een speciale verdunning of gewoon direct uit de fles?
- Wordt het hok na reiniging met bleekwater eerst nog met water schoongemaakt, voordat er lavendelextract wordt gebruikt om eventuele ongewenste chemische effecten uit te sluiten?
- Waarom wordt specifiek lavendelextract gebruikt? Ik gebruik overigens momenteel eucaliptusextract vanwege het bijkomend "vliegenverjagend" effect.

Zwartkopje
28-08-2007, 18:43
Eindelijk iets tastbaars. Zie wel een aantal toepassingen die mij bekend zijn.
Alleen de lijst, lijkt me wel een wel overkill.

Citaat:
Origineel gepost door Bullfinch
Zit er nog een filosofie achter de aromatische keukenkruiden? ...
Vr. gr. Wim

Begrijp niet goed, wat bedoel je met filosofie Wim ?

De werking, welke stoffen "doen" het van die keukenkruiden

HansvdWeerdhof
28-08-2007, 18:51
Hij kan het wel hoor, als hij maar wil denk ik dan, hij heeft nu iets geschreven zonder wollig te zijn en zelfs reclame te maken, ga zo door, zo kom je d'r wel.

Serinus
28-08-2007, 19:17
Hallo,

Graag wil ik beide heren (Winterkoning én Lester) bedanken voor hun lijst met werkwijzen!
Als ik nog een praktische tip, óók milieuvriendelijk, zou mogen toevoegen.
Plak een reep "schildersplakband" over de breedte van de bovenkant van de broedkooi(en), zodat deze strook met een klein randje vastzit, de rest steekt (als een soort flapje) over de rand heen.
Hoewel dit géén bloedluizen bestrijdt, is het wél een goede manier om te weten te komen dát ze er zijn....
Als ze over het plakband lopen plakken ze er namelijk aan vast.

Ik plak zo nu en dan eens een strook, zitten er dan luizen op; heb ik snel genoeg gezien wáár ze zich verstopt hebben.
Vervolgens dit "nest van luizen" verwijderen en goed schoonmaken.

Groeten, Serinus.

jan de nijs
28-08-2007, 19:39
Over bleek (Chloor), dit gebruik ik zelf ook al vele jaren,haal de fontijntjes eraf ,doe ze in een emmer met een flinke scheut chloor erin en met warm water een uur laten staan en ze zijn weer als nieuw,vroeger deed ik ze dan grondig naspoelen zodat er geen chloorresten meer achterbleven, toen mijn kinderen nog klein waren op vacantie in Spanje /Griekenland en zwembad bij hotel en dit soort zwembaden zijn vaak niet echt proper, hier werd ipv het geheel schoon te maken elke dag een hoop chloor in gedaan zodat alles ernaar stonk en tot mijn stomme verbazing zag ik alle soorten lokale vogels hieruit drinken,nadien haal ik mijn drinkflesjes uit het chloorwater en vul ze gelijk met drinkwater, er blijft nu altijd wat chloor in zitten zonder nadelige gevolgen,al zo 20 jaar !
nog een middel tegen bloedluis wat ook niet meer verkrijgbaar is, is diathreen dit kon je bij de dierenarts in zakjes kopen en mengde je in de plantenspuit en ik gebruikte toen via een vriend voor ontsmetting halamit,was ook zeer goed ,maar helaas zit hij nu in de vut voor mij,nee het is niet Piet.
voor de tropenkwekers, ik deed altijd in de gezeldschaps voliere een lat iets van de zijwanden monteren en hierachter vol zetten met coniferentakken, is mooi gezicht en funcioneel zowel voor de kweek als vogel zelf.
en wat Lester en winterkoning nu omschreven hebben ,prima zo,ga zo door beide, hier kan ieder voor zich eruit halen/toepassen wat hem/haar het beste lijkt.
zo dat was het ik ga nu eerst het musduifje vangen dat al een hele morgen hier in het kantoor zit en het raam niet terug kan vinden,eerst een suikerdiefje toen een Carbische spotlijster nu dit musduifje weer, je wordt er gek van al die vogels hier,wat moet je ermee !!!!!!!!!

Henk3
28-08-2007, 21:06
Jan de Nijs
je wordt er gek van al die vogels hier,wat moet je ermee In de soep?:rolleyes:

jan de nijs
28-08-2007, 21:43
goed idee
Dat doen we met de geiten ook !!

rupicola
29-08-2007, 19:22
Op een ander forum zag ik deze link:

http://library.wur.nl/wasp/bestanden/LUWPUBRD_00347900_A502_001.pdf

met dank aan Karel ;)

Ton Koek
30-08-2007, 13:26
omdat men de varieteit in chemische middelen aan banden legt,en dus worden de mijten resistent tegen de 2/3 middelen die overblijven.
kijk je uit milieubelastend oogpunt dan klopt dit
Milieubelastend was niet het argument om carbaryl te verbieden hoor. Het bleek zeer ernstig kankerverwekkend voor mens en dier te zijn.
Geen enkele liefhebber wil dat in zijn hok spuiten toch?

Zwartkopje
31-08-2007, 21:05
Een bestrijdingsmiddel hoeft niet persee fout te zijn. Het kan goed zijn dat hier heel veel biologisch afbreekbare stoffen onder vallen.
Niet alles met een negatieve klank is negatief (doordenkertje)

kingfisher
01-09-2007, 15:28
Ik wordt hier een beetje moe van,sorry hoor:huh
Mvg,
Kingfisher

jan de nijs
01-09-2007, 15:34
Kingfischer,ga even onder water duiken ,daar zijn jukllie erg goed in !! (geintje)

timvanzelst
11-09-2012, 23:37

in deze citaat heb ik een stukje dik en schuin gedrukt.
wat vinden jullie hiervan?
zijn er meer mensen die kartonnen nestkastjes gebruiken?
is er bekent of dit minder bloedluis veroorzaakt?
is er bekent of de luis liever in hout of in karton gan zitten?

even voor de duidelijkheid dit karton is gewoon dik papier en niet het karton wat bestaat uit lagen.

ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Van den Broeck Alfons
12-09-2012, 06:17
zijn er meer mensen die kartonnen nestkastjes gebruiken?
is er bekent of dit minder bloedluis veroorzaakt?
is er bekent of de luis liever in hout of in karton gan zitten?

De biologische aspecten en levenswijze van de rode vogelbloedluis indachtig, maakt het eigenlijk niets uit. Je kan zowel dikke kartonnen nestkastjes gebruiken, als houten-, als plastic.

Het eigenlijke nest (de woonplaats/schuilplaats) van die rode vogelbloedluis bevindt zich in een straal van gemiddeld 1 meter van het nest van de vogels, maar niet in het nest van de vogels zelf. Dat eigenlijke nest, de schuilplaats, bevindt zich in één of andere spleet of kier.

Vooralleer het vrouwtje van de rode vogelbloedluis, haar eitjes kan leggen, dient ze een bloedmaaltijd te nuttigen. Daarvoor dient ze zich verplaatsen van haar schuilplaats naar een slachtoffer, maar wel eentje die binnen een bepaald bereik zit. Na die bloedmaaltijd, is ze enorm in volume toegenomen, derhalve ook in gewicht, zodat ze toch een ernstige fysieke inspanning moet leveren om zich terug naar haar schuilplaats te slepen. De tijdsduur van de bloedmaaltijd is gemiddeld 30 minuten.

Dus, enkel de nesten behandelen heeft weinig zin, als ook de omgeving niet behandeld wordt.

Maar in uw quote, stond nog iets anders :

De kooien reinig ik met een sopje met iets chloor erin en uit te spuiten met een zogenaamde 'stoomeend'. Een apparaatje dat water omzet in stoom en dat met behoorlijke kracht uitstoot. Mocht er ergens ongedierte zitten dan gaat dat zeker kapot. Met deze manier denk ik de zaak goed onder controle te hebben. Maar toch..... deze zomer trof ik in de buitenvolière een nestje van de de barmsijzen aan waar wat bloedluis in zat.

Stoomreiniging is zeker een mooi alternatief, voor het gebruik van insecticiden. Ik heb hier ook zo'n apparaat staan, dat ik regelmatig gebruik en ik ben tevreden over het resultaat. Maar ja, dat ga je niet kunnen gebruiken in de buurt van karton.

timvanzelst
12-09-2012, 10:13
bedankt voor je uitgebreide antwoord.

maar graag zou ik nog willen weten waar de bloedluis dan wel vandaan komt.
ik neem aan dat ze niet voor mijn voordeur staan te wachten tot ze naar binnen mogen.

en je mag het zeggen als ik het fout heb maar het is toch hygiënischer door kartonnen nestkastjes te gebruiken en die na eenmalig gebruik weg te gooien?
en is hierdoor de kans op bloedluis niet minder?

Van den Broeck Alfons
12-09-2012, 11:02
maar graag zou ik nog willen weten waar de bloedluis dan wel vandaan komt.

Wel, daar stelt u een goede vraag, want als ze maar enkel gedurende een half uur, tijdens hun bloedzuigend proces, op het lichaam van vogels voorkomen, ja, hoe komt het dan in mijn hok.

- al zwevend door de lucht : neen, want dat beestje kan enkel kruipen.
- in de bevedering aanwezig van vogels, die je hebt aangekocht. Kan, maar de kans is klein, want dat beestje kan niet goed tegen licht en zal zich dan ook zo snel mogelijk uit de voeten maken. Pas op : verwar hier niet met de zwarte luis. Komt ook veelvuldig voor in nesten van vogels, maar in tegenstelling tot de rode bloedluis, verwijdert deze zich niet uit de nest, en verblijft dus zijn gans aards leven in het nestmateriaal en mogelijk ook tussen de bevedering van vogels.
- door de mens. Dat kan, maar dan zou je toch jeuk/irritatieproblemen hebben of voelen.

Blijft er mijn inziens niet veel over.

Tenzij, een veelvuldige bewoner/bezoeker van onze voliëres en binnenhokken : muizen en ratten. Het is bewezen dat dezen kunnen fungeren als mechanische overbrengers, mede door het feit dat deze beestjes eveneens graag vertoeven in de donkere plekjes. Ongedierte zoekt ongedierte.

ik neem aan dat ze niet voor mijn voordeur staan te wachten tot ze naar binnen mogen.

Gelukkig maar, het zou daar nogal een luizenboel zijn.

maar het is toch hygiënischer door kartonnen nestkastjes te gebruiken en die na eenmalig gebruik weg te gooien

Daar heb je gelijk in.

en is hierdoor de kans op bloedluis niet minder

Neen, niet noemenswaardig, want als je niets doet aan uw spleten, kieren, muizen, ratten ..., blijft het mogelijk dweilen met de kraan open.