PDA

Bekijk Volledige Versie : Rijstvogels

Piwaaw
19-05-2006, 09:03
Kan mij iemand vertellen hoe men rijstvogels africht voor de tt?

Groetjes
Peter

wjvdlinden
19-05-2006, 12:28
Ik ben ook in het bezit van rijstvogels. Ik had hetzelfde probleem. Daarbij werd mij het volgende advies verstrekt.

Direct nadat de jongen bij de ouders wegkunnen ze verhuizen naar tentoonstellingskooi. Nadat ze aan deze kooi gewend ze elke dag even met de plantensproeier nat spuiten. Probeer later met je hand naar de vogel te gaan. Dit net zo lang herhalen tot hij hier niet meer bang voor is.

Bovenstaand advies heb ik ook weer van anderen maar ik wil het wel eens proberen.

Ik plaats een aantal jonge rijstvogels direct in een tt-kooi en een aatal niet. Vervolgens hoop ik het verschil te zien.

louis polane
19-05-2006, 13:37
een tt kooi met maar 1 zitstok en een krant voor de kooi doen waar de vogel net niet over heen kan kijken, zo gaat de vogel zich strekken om er overheen tekijken, krijgt hierdoor prima houding. en alleen witzaad en gebroken haver geven, hier krijgen ze een prima vol model van. ik zette ze zes weken in de huis kamer voor de tt en tijdens de tt waren ze bijzonder rustig met een prima houding en mooi geblokt model.

wjvdlinden
19-05-2006, 16:27
Louis,

Bedankt voor de tip. Spuit jij die vogels ook nog weleens nat. Zoals ze mij verteld hebben?

Heb jij misschien nog mooie foto's van rijstvogels?

M.vr.gr.
Wim van der Linden

louis polane
19-05-2006, 19:11
ik heb ze nu zelf niet meer ,maar wel jaren gekweekt. Het is goed om ze regelmatig nat te spuiten maar doe dit niet een paar maal per dag en als je dat doet, dan een klein beetje azijn in het water dan gaan ze glanzen.

pitylus
19-05-2006, 22:33
Ik ben van Belgie en heb in de jaren 1980 tot 1995 met mijn rijstvogels aan de top gestaan op tt s. Het is zo in Belgie dat de vogels bijna of geheel handtam moeten zijn , anders ga je maar weinig prijzen halen . Ik haalde mijn jonge rijstvogels weg van de ouders zodra ze alleen konden eten .Iedere dag IK ZEG WEL IEDERE DAG liet ik mijn vogels in een waskooi . Ik spuite deze vogels nat( bloemspuit ) met water van ongeveer 40 graden , maar wel kletsnat ! en weken aan een stuk . Wanneer ze gewassen waren nam ik ze één voor één in mijn handen en gaf ze een meelworm dat ik in tweeén had gesneden .Plaatste dan de vogels in hun kooi en dan deed ik met de steel van een lepel ( dat blinkt ) meermalen tegen de bek ( strelen ) .En als je dat een maand of twee kan volhouden ga je zien dat deze vogels in uw vingers komen pikken .Wanneer je ze zover gekregen hebt laat ze dan met rust anders worden ze té tam en kan je er niet meer mee kweken .Met andere woorden richt ze af tot ze voldoende tam zijn maar daarna laat ze gerust .Mss nog een tip PAS goed op wanneer je de vogels van de ouders weg neemt en in de kooi plaatst want ze vinden zo moeilijk hun drinkwater ik werkte altijd met een fontein en een open waterbakje .
Veel plezier ermee