PDA

Bekijk Volledige Versie : de kleine graspakiet

louis polane
18-05-2006, 14:05
zou het voor de jeugd nou niet leuk zijn dat ze een eigen vogelsoort krijgen. ik bedoel hiermee het grasparkietje (nu winkel grasparkietje) genoemd. Dit zijn vogeltjes die nu nergens gekeurd worden en als ze ingezonden worden dan behalen ze 75 punten omdat ze gekeurd worden volgens de standaardeisen van de grote postuur grasparkiet. nee het moeten dan ook kleurgrasparkieten genoemd gaan worden en net zoals de kleurkanarie en de postuurkanarie duidelijk twee verschillende soorten. hier moet dus kleur de voornaamste putenschaal worden. We willen wel mensen die deze vogeltjes houden als lid, maar op de tt worden ze nu finaal afgebrand en meestal eide hobby, is dit nu de bedoeling. geef de jeugd met deze vogeltjes een kans en erken het kleurgrasparkietje, al is het alleen voor hun. deze vogeltjes zijn voor hun betaalbaar en zeer belangrijk ook goed kweekbaar. Waarom kan dit bij kanarie soorten wel en waarom is dit niet bespreekbaar binnen de parkieten wereld? om de kleur en postuur vogel te vragen met totaal een ander keurbriefje. Of speelt hier de commercie hier nu zo'n grote rol. De jeugd is het volgens mij waard. Geef hun ook een eigen vogel soort.

louis polane (een echte hobbyist)

M.Pieper
18-05-2006, 16:55
Waarom een vogel alleen voor de jeugd?
misschien is dit inderdaad wel een aan winst voor de TT maar ik zie er niets in om deze leuke vogel alleen voor de jeugd te houden.

hoeveel kleuren zijn er nu al?
hoelang gaat een standaard duren? een jaar of 5?

er zijn zoveel vogels die gemakkelijk kweken!
en zeer geschikt zijn voor de jeugd.

louis polane
18-05-2006, 19:10
het zou natuurlijk nog veel beter zij als deze vogel voor een ieder aan de vogelsport toegevoegd zou worden. maar de meeste parkieten mensen zijn net zo meegaand als de orthodoxe kerk. en als ik opmerkingen krijg van collega keurmeesters dat zij helemaal niet van plan zijn deze vogeltjes te keuren omdat hun ze niet mooi vinden, dan weet je al hoe veel steun dit plan krijgt binnen de nbvv. men houdt helaas te veel rekening met zijn eigen liefhebberij en niet die van een ander, als keurmeester moet je je eigen smaak bij een keuring uitschakelen en objectief zijn, maar dat is uiteraard mijn mening. En misschien dat het plan dan alleen voor de jeugd wel eens van de grond komt. De kleur standaard kan zo overgenomen worden van de postuur graspakiet, dus geen jaren werk. Alleen de fysieke eigenschappen moeten totaal anders worden.Dus niks grote koppen en lange bevedering, maar alles strak en zeer goed van kleur en natuurlijk met een heel klein formaat.

Alex Bos
18-05-2006, 20:21
Enige jaren geleden is vanuit enkele verenigingen reeds een voorstel ingediend om deze kleine grasparkiet weer op ons vraagprogramma te zetten.Op de jaarvergadering van de NBvV(AV)is hier over gestemd.
en is dit voorstel door een meerderheid verworpen.
Een gemiste kans.

HansvdWeerdhof
19-05-2006, 00:33
Ik ben het hier van harte mee eens, maar niet alleen als vogel voor de jeugd, ik zou dit dan ook voor volwassenen in willen voeren.
Alhoewel ik ook de argumentatie van Louis Polane wel begrijp, omdat het een uitermate geschikte vogelsoort is voor jeugdleden, jeugdleden zonder "vader met vogels" e.d.
We zijn echt veel te star met dit soort zaken.
De organisaties hebben wel de mond vol over de jeugd en het stimuleren er van, maar dit invoeren, wat voor met name jeugdleden een enorme stimulans zou kunnen zijn, wordt gewoon tegengehouden, inderdaad een gemiste kans.

Een klein grasparkietje qua model gelijkend op de wildvorm, dus een kleine slanke parkiet kort en strak bevederd en dus zonder kop als een bouvier is zeer goed herkenbaar t.o.v. de grote "Engelse" standaard grasparkieten. Inderdaad zoals Louis zegt: "er zijn ook postuurkanaries en kleurkanaries" dus waarom ook niet hier dit onderscheid.
Deze kleine parkietjes beoordelen op conditie en kleur/tekening. En zorgen voor duidelijk onderscheid in het model, te grote "kleintjes" bestraffen en te kleine "grote" idem dito.

Ik kan me voorstellen dat de (gras)parkieten keurmeesters hier niet op zitten te wachten, maar men zou er ook voor kunnen kiezen om deze kleine parkietjes door de 'tropen' keurmeesters te laten keuren, ik denk niet dat die daar erg veel problemen mee zouden hebben.

M.Pieper
19-05-2006, 18:52
opnieuw dan maar weer voorstellen zou ik zeggen.

groet,

Maurice

Neophema
19-05-2006, 20:05
Ik vind dat ze de kleine grasparkieten ook moeten keuren.
Er is toch niets mis mee dat het iets kleiner is en de kop niet zo groot.
Ik vind die slanke vogels eigenlijk best nog wel mooi.

Groetjes

Martin

rob 2
20-05-2006, 12:10
Louis de jeugd moet een vogelsoort kiezen die ze zelf leuk vinden komt de hobby meer ten goede.Dat de kleine grasparkiet zo ondergewaardeerd word is een gemiste kans voor de liefhebber, misschien is men bang voor kruisingen dat er dan te veel gerommelt word HELAAS.Groeten Rob

HansvdWeerdhof
20-05-2006, 21:18
opnieuw dan maar weer voorstellen zou ik zeggen.

Ja dat kan, maar het mag als een algemeen bekend verhaal verondersteld worden dat het doorvoeren van welke wijziging dan ook in de o zo conservatieve vogelwereld nu niet bepaald een makkie is.
Ik denk dat hier eerder een schone taak voor personen uit de hogere regionen van de NBvV is weggelegd, dit is een uitgelezen mogelijkheid om met daden hun woorden, t.b.v. de promotie van de jeugd, kracht bij te zetten.
Want een afdelingsvoorstel indienen kan iedereen, maar de keren dat een afdelingsvoorstel uiteindelijk ook daadwerkelijk werd aangenomen (lange weg via de districten) op de Algemene Jaarvergadering, die voorstellen zijn volgens mij uiterst zeldzaam. Maar ik kan me vergissen.

Een wijziging, een idee of een mening die 'bovenin' breed gedragen en gepropageerd wordt heeft meer kans van slagen, het lijkt me dan ook een mooie taak voor Henk, Henk, Henk, Loek en Hans om zo'n discussie eens aan te gaan met de betrokkenen.
Er zal best uit bepaalde hoek wat tegenwind komen, maar ik vind dat de NBvV er voor elke vogelliefhebber moet zijn, een deel van de liefhebbers buitensluiten lijkt mij gezien de huidige stand van zaken m.b.t. de ledenaantallen niet zo verstandig.
Om een voorbeeld te geven: op lachduiven zat toen ook niet iedereen te wachten en nog steeds niet trouwens, maar het is toch inmiddels tot een groep vogels uitgegroeid die een behoorlijk aantal liefhebbers aantrekt, dus waarom niet?

M.Pieper
23-05-2006, 22:44
Hans, dan moeten we er ons met z'n allen sterk voor maken:eek:

en BV via de vereniging een voorstel indienen bij het district en dan deze weer tezamen op de bondsvergadering aan de bond.:eek:

groet,

Maurice

en dan maar hopen.

alexd
24-05-2006, 10:15
Ik ben het hier van harte mee eens, maar niet alleen als vogel voor de jeugd, ik zou dit dan ook voor volwassenen in willen voeren.
Alhoewel ik ook de argumentatie van Louis Polane wel begrijp, omdat het een uitermate geschikte vogelsoort is voor jeugdleden, jeugdleden zonder "vader met vogels" e.d.
We zijn echt veel te star met dit soort zaken.
De organisaties hebben wel de mond vol over de jeugd en het stimuleren er van, maar dit invoeren, wat voor met name jeugdleden een enorme stimulans zou kunnen zijn, wordt gewoon tegengehouden, inderdaad een gemiste kans.

Helemaal mee eens, een vogel alleen voor de jeugd zal niet echt gaan werken, wanneer een jeugdlid volwassen is en een mooi bestand grasparkieten heeft opgebouwd mag hij deze niet dan niet meer inzenden??

En inderdaad, invoering van de grasparkiet zou een stimulans kunnen zijn. Relatief gemakkelijk te kweken en een grote variatie in kleur. Zeg nou zelf, velen van ons zijn o.a met de grasparkiet begonnen.
Binnen onze vereniging is ook een jeugdlid bezig met grasparkieten en jaar op jaar 83 t/m 86 punten... Ik snap niet dat hij gemotiveerd blijft...
En nog erger, zelfs binnen de club zijn er maar weinig mensen die hem willen helpen aan b.v engelse parkieten zodat hij ook eens kans maakt om in de prijzen te vallen.

louis polane
24-05-2006, 18:57
als het hoofdbestuur niet wil dan wordt ieder nieuw voorstel verworpen dit is de hastarrige opstelling. niemand die het nieuwe keursysteem op de bonds show een aanwinst vindt, het hoofdbestuur wilde dit en verder einde discussie.
ook hun luisteren niet wat de hobbyisten willen. ik vind dat ze zich veel meer moeten inzetten voor nieuwe voorstellen wat er bij de liefhebbers leeft en dan een pozitieve reaktie geven of advies als zo iets voorgesteld wordt. dan alleen slaagt er iets anders komt er niets nieuws doorheen.

M.Pieper
25-05-2006, 23:32
ik wil dit best voorstellen op de leden vergadering.
zo dat ons bestuur dit kan me nemen naar de district vergadering.
als er dan daar genoeg mede standers zijn zal het distict het mee moeten nemen naar de Bonds vergadering.

Maar als ik dit alleen doe sta ik niet sterk net als ons district.

wie wil dit voorstellen aan zijn vereniging om dit mee te nemen naar het district zo dat deze het mee kan menen naar de Bonds vergadering?

louis polane
26-05-2006, 16:03
ik denk dat het hoofdbestuur ook deze site goed erop naleest en zo te weten komt wat er bij onze liefhebberij leeft. naar aanleiding van onze reacties op deze site denk ik dat het hoofdbestuur dit mee kan nemen in hun vergaderingen en hier zich over beraadslaagd. dan bereikt deze site zijn doel omdat we met dit medium vlug kunnen communiceren en er in mijn ogen heel wat fasen overgeslagen kunnen worden. vandaar dat ik ook voorgesteld heb een post te openen waar leden van de NBvV nieuwe ideeen kunnen opperen. natuurlijk heeft dit nog even zijn tijd nodig maar ik denk als deze site eenmaal goed draait het zijn nut oplevert. en er hopelijk voorstellen van ons liefhebbers overgenomen worden zonder die lange weg te moeten belopen wat nu nog de gebruikelijke procedure is.

Daniel
28-05-2006, 14:25
Een briljant idee. Ik heb jaren geleden toen ik begon met veel liefde kleine grasparkieten gehad en vind ze nog steeds veel mooier dan Engelse. :)
Laten we ons sterk proberen te maken voor het accepteren van de kleintjes.

louis polane
07-06-2006, 16:45
je ziet maar weer hoe "veel"er weer gereageerd wordt door de andere liefhebbers als het hun vogels niet betreft, ze slapen rustig verder, en toch vinden ze altijd maar dat het moet veranderen binnen de vogelsport. ze hebben hun mond vol over de jeugd, maar zetten ze zich er voor in ,
nee dus!
je moet eens zien hoeveel belangstelling een nieuwe mutatie meteen krijgt, hoe mooi of lelijk dan ook, als het maar dik poen opbrengt dan is men als de kippen erbij.
het is toch een kleine moeite om positief te reageren ook al zijn het niet de vogels die je zelf heb, iedere vogel maakt deel uit van een liefhebberij en dit is op zijn beurt weer onderdeel van de vogelsport en van de NBvV.

henk
14-06-2006, 14:55
Ik heb de verschillende pleidooien voor de kleine grasparkiet gelezen.
Ik begrijp ook dat erkenning door de NBvV zou moeten betekenen dat er standaardeisen zouden moeten komen. Inzending naar een tentoonstelling kan dan gepaard gaan met een objectieve keuring aan de hand van die eisen en een dito toekenning van punten.

Mijn vraag is hoe zouden die standaardeisen er dan uit moeten zien. De kleine grasparkiet komt voor in heel veel kleurscharkeringen. Moeten al die kleuren dan ook weer gaan worden beschreven of zou je kunnen volstaan met de gebruikelijke standeisen t.a.v. grootte, model, kop,poten, bevedering enz. en algemene opmerkingen over de kleur?
Als deze kleine parkietjes voor een belangrijk deel door beginners worden gehouden dan moeten we die naar mijn gevoel niet afschrikken met allerlei ingewikkelde eisen en kleurformuleringen.

Ben benieuwd naar de reactie.

Henk, moderator

louis polane
14-06-2006, 16:49
de kleurstandaard is het zelfde als die van de nu huidige grasparkieten, de kleuren zijn totaal het zelfde, zo ook de kleurstoffen. maar wat wel totaal anders moet zijn dat is het postuur en natuurlijk het formaat. de kleine grasparkiet zal denk ik rond de 16 cm zijn, de meesten van de nu voorkomende "kleine grasparkieten" zijn tussen maten ergens tussen de grote en de kleine in. dit is dus absoluut fout. er moet niet naar gestreeft worden om op deze vogels lange bevedering te krijgen net zoals bij de grote vogels nu. het moeten kort bevederde vogels blijven, welke een strak aaneensluitend verenpakje moeten hebben. we moeten dus hier puur een kleurvogeltje creeren, waar dus ook de meeste punten voor kleur gegeven moeten worden. laten we het maar gewoon de kleurgrasparkiet noemen net zoals de kleurkanarie. ik denk dat het keurbriefje ook erg veel op het keurbriefje zou moeten lijken op die van de kleurkanarie, de grote grasparkiet zoals die nu gevraagd wordt is al puur een postuur cq houding vogel, welke en formaat heeft van 21 cm, dit formaat verschil moet ook heel duidelijk blijven tussen beiden. ze moeten dus een klein kopje hebben en geen brede kop zoals die nu gevraagd wordt. het enige waar wat discussie over zal zijn dat is over de snavelstand, moet deze vooruit blijven steken wat nu vaak het geval is bij de kleine of moeten we in de toekomst toch wel gaan eisen dat de snavel ietsje meer naar binnen komt te staan als dat nu het geval is. mijn advies is ook om als er standaardeisen gemaakt worden omdat geen huidige grasparkieten keurmeesters te laten doen omdat hun kwa denken zich teveel laten beïnvloeden door de grote graspakiet en die richting moeten we juist niet op. en postuur cq houdingrassen keurmeester bemoeit zich ook niet met kleurkanaries. standaardeisen maken is dus voor de kleine grasparkiet een fluitje van een cent, alleen moet er een wil zijn en dat is in deze de belangrijkste factor

HansvdWeerdhof
15-06-2006, 00:22
Ik heb de verschillende pleidooien voor de kleine grasparkiet gelezen.
Ik begrijp ook dat erkenning door de NBvV zou moeten betekenen dat er standaardeisen zouden moeten komen. Inzending naar een tentoonstelling kan dan gepaard gaan met een objectieve keuring aan de hand van die eisen en een dito toekenning van punten.

Mijn vraag is hoe zouden die standaardeisen er dan uit moeten zien....
Nou, even een kleine nuancering, er worden legio vogels ter keuring aangeboden waar geen standaardeisen van zijn.
Dus het is niet noodzakelijk om een standaard te maken.
Het enige wat er beschreven moet worden is dat er een bepaald (klein, slank) model vereist is en een beperking in de lengte, zodat een 'slechte' postuur grasparkiet bij de kleurparkietjes kan meedoen en andersom.
Verder heeft Louis Polane het heel aardig weergegeven hoe het zou moeten cq zou kunnen.
Waar een wil is, is een weg.

alexd
15-06-2006, 10:43
Louis geeft het naar mijn idee wel aardig goed weer. De nadruk moet liggen op de kleur, en het postuur en formaat van de vogel mag vooral niet te grof en groot zijn. Voor het maken van een standaard zou je de kleurslagen rechtstreeks over kunnen nemen van de standaard voor de engelse parkieten/grote grasparkieten. Er hoeft natuurlijk niet van het een op het andere jaar een standaard te zijn. Je zou kunnen beginnen op de manier die hans vd weerdhof beschrijft, de vogels keuren in 2 formaatklassen.
Aangezien de kleine grasparkiet het meest op de in het wild levende grasparkiet lijkt zou het leuk zijn om ook het kweken van de kleine grasparkiet in z'n oorspronkelijke groene wildkleur te stimuleren.

M.Pieper
07-07-2006, 22:32
hoe nu verder?

hoe krijgen we het voor elkaar dat deze leuke, mooie vogel er komt?

Ton Koek
07-07-2006, 23:50
Dit forum kan helpen, maar ik denk dat als veel afdelingsbestuurders hier aandacht voor vragen op de districtsvergaderingen, dat het ook wel op de agenda komt.
Ik zal het in elk geval opnemen in ons clubblad en de mening van onze leden polsen. Bij een redelijke respons zal ik tzt een voorstel doen.

De reden dat ik zelf lang geleden gestopt ben met grasparkieten, is omdat ik ze veel te groot vond worden. Smaken verschillen nu eenmaal, ik vind van heel veel vogels de "wilde vorm" het mooist. Vind nu nog eens een mooie wildkleur grasparkiet van origineel formaat. Ik zou dat graag weer willen proberen.

Ton Koek
Vogelvereniging Haarlem

M.Pieper
10-07-2006, 23:13
Welke ringmaat moeten ze dan hebben?

@ ton ook ik zal bij ons op de vereniging vragen om het mee tenemen naar de districtvergadering.

louis polane
11-07-2006, 22:00
4 mm is genoeg voor deze kleine vogels

Ger
12-07-2006, 08:29
Waarom geen Speciaalclub opgericht,of eventueel een aparte tak gecreeerd van een speciaalclub.
De weg langs de bonden afdelingen districten enz is een lange die zeer lange tijd in beslag neemt,als een speciaalclub zich erover heeft ontfermt zou alsnog de weg naar de bond ingeslagen kunnen worden.
Ger.

louis polane
12-07-2006, 09:49
ik ben er van overtuigt dat als er een speciaalclub kleurgrasparkietjes wordt opgericht dat het een fluitje van een cent is om met deze vogel aanvaard te worden. omdat er altijd geschermd wordt dat speciaalclubs in feite de behoeften aangeven welke er binnen de bond is. de speciaalclub grote en grasparkieten heb ik al eens op dit punt aangeschreven, maar als reactie heb nog niet eens een brief bevestiging gehad, laat staan antwoord. neem van mij aan dat de grote grasparkieten mensen dit alleen zullen tegenwerken als je het probeerd vanuit de huidige speciaalclub grote-en grasparkieten. ik heb dit nl al een aantal jaren geleden overlegd met met collega's grasparkieten keurmeesters en deze waren er resoluut tegen om dit soort graspakieten te keuren, ze voelden hier helemaal niets voor om deze vogel te promoten. persoonlijk schakel ik zelf mijn eigen smaak met keuren uit omdat ik altijd objectief wil blijven. en de vogels die terkeuring gebracht zijn, zijn wel vogels van een andere liefhebber die in die vogel wel heel veel plezier heeft en daarom is het toch te doen binnen een hobby? daar hoeft perse het grote geld geen rol bij te spelen. als je grote grasparkieten bij de grote namen in deze wereld wilt aanschaffen zul je heel veel geld moeten meenemen. persoonlijk denk ik dat deze twee vogels absoluut geen concurrenten van elkaar zullen zijn omdat de mensen van deze twee soorten absoluut een andere smaak hebben wat de een mooi vindt, vindt de ander afgrijselijk, maar in een hobby moet dit volgens mij kunnen. onze neus hoeft niet perse de zelfde richting op te staan.
en het kan makkelijk een speciaalclub worden omdat kleine kleurgrasparkieten geen onderdeel van de huidige grote-en grasparkieten.
de ned. forpussen club kon geen speciaalclub genoemd worden maar studiegroep omdat zo oordeelde men de forpussen onderdeel zijn van de grote parkieten binnen de speciaalclub en dus niet haar eigen speciaalclub mocht oprichten. hier ligt het dus totaal anders, ze willen die kleine kleurgrasparkiet niet anders hadden ze mij een paar jaar geleden wel antwoord gestuurd met de redenen waarom niet, maar niets laten horen was de weg van de minste weerstand.

ankie
14-07-2006, 00:31
Kijken jullie dan eens op :
http://www.bush-budgies.net , daar willen we weer gaan proberen om de originele australische grasparkiet terug te kweken.
Maar daar hebben we heel veel liefhebbers bij nodig.

gr. Ankie

louis polane
14-07-2006, 16:36
het is prima als de kleine groene grasparkiet gevraagd wordt en dit dan de oervorm wordt. maar het is absoluut te weinig om alleen groenen te vragen. de groene kun je betietelen als wildkleur, maar alle overige ontstane kleuren kun je moeilijk negeren. juist dit is de charme van dit vogeltje om dus heel goede kleuren te kweken, dit is nl bij de grote grasparkiet ondergeschikt, ondanks dat dit op het keurbriefje de hoogste rubriek is, is de kleur bij de keuring totaal bijna onbelangrijk. het is nl een postuurvogel. en hier moet dus de kans liggen voor de kleine.
daarbij denk ik dat juist de mensen deze vogels houden omdat hier een hele grote kleur variatie in is, er zijn meer gangbare kleuren als bij de groten, mn de regenboog kleuren, welke je bij de groten nooit tegen komt.

Budgie
14-07-2006, 21:22
Jammer dat deze discussie op twee plaatsen gevoerd wordt: jeugd en grasparkieten.
De NBvV is inderdaad nogal star. Maar de ANBvV en de Parkieten Societeit niet. De Nederlandse Grasparkieten Club is wat terughoudend. Euro Parrot wacht af.
Zie voor mijn reactie de site van de originele Budgie-kwekers: www.bush-budgies.net. Daar gaat het niet om kleine parkietjes in allerlei kleuren, maar speciaal om de 'wildvorm', dus wel een ander uitgangspunt. En niet om keuring en wedstrijden.

louis polane
14-07-2006, 23:58
ik ben deze post begonnen. met het doel er een serieuze tt vogel bij te krijgen en in alle kleuren. nu er mensen zich sterkmaken voor alleen de wildvorm (bij ons de lichtgroene genoemd) vind ik prima dat ze mee willen varen in de wind van deze zeilboot die ik probeer te laten varen. maar ik wil er nadrukkelijk erop wijzen dat ik alleen maar bezig ben er een mooie tt vogel bij te krijgen met andere kwaliteiten dan de nu aanvaarde grote postuur grasparkiet. de mensen die alleen maar de wildvorm willen vind ik prima, maar is niet mijn opzet mij alleen hiervoor sterk te maken omdat ik van mening ben dat hier alleen interesse voor is bij een heel klein groepje mensen.
ik ben van mening dat deze mensen het recht hebben om hun mening te verkondigen maar mijn opzet is dit niet. ik probeer een heleboel mensen gelukkig te krijgen als deze vogels gevraagd gaan worden op shows. daar zijn hun eveneens bij welkom, maar je moet wel begrijpen als er kleurgrasparkieten gevraagd gaan worden dat er in een aantal jaren ook een bepaalde ontwikkeling zal gaan plaats vinden. mn in de kleuren en tekeningsvelden. ik wil gewoon een tegenhanger creëren zoals de kleurkanarie een echte showvogel dus.

Budgie
15-07-2006, 10:13
Jullie hebben volkomen gelijk.
Wij hebben volkomen gelijk.
Het zijn inderdaad twee verschillende manieren om onze vogelhobby te beleven. Het lijkt mij goed om van elkaars bestaan te weten.

Naast de Engelse parkieten is er heel veel belangstelling voor de kleine vorm. De bestaande clubs zullen daarmee rekening moeten houden, of er ontstaat de zoveelste nieuwe club met kweken van grasparkieten als doel in de statuten. Nederlanders zijn daar erg sterk in, allemaal ons eigen cluppie.

De groep voor "wildvorm" (niet alleen kleur, ook postuur, gewicht enz!) wil beslist dat elke liefhebber mee kan doen, onafhankelijk van zijn (m/v) club. Verder kunnen we maar moeilijk laten keuren, want in het wild zijn er ook vele vormen. Echter maar weinig kleurvariaties, die krijgen in de vrije natuur geen kans.
Er is wel een beschrijving en andere aanwijzingen voor kleur en vorm.

Let wel op: de verschillende in Nederland bestaande verenigingen denken er nogal genuanceerd over. Alleen de NBvV laat alles over aan de speciaalclub, en die is erg star.

girlits
15-07-2006, 14:01
Ik vind het idee prima .Maar komt er na het winkelparkietje, het winkelzebravinkje en de winkeljapanse meeuw.Als dat erdoor is gaan we verder met de bonte kanarie en de oranje .Maar alle gekheid op een stokje (weten we ook waar dat spreekwoord wegkomt) ik denk niet dat de wijze heren van de bond hierover moeten beslissen maar de jeugd en/of de leden die het aangaat.Ik ben zelf kweker van europese vogels ik heb nog steeds de kleine putter en de kleine goudvink en de laatste jaren kun je merken dat deze weer gewaardeerd worden op de tentoonstellingen.Ik vind echter wel dat men zich aan de natuurkleur moet houden en zeer strak aan het formaat,anders krijg je net als in belgie een kleine barmsijs een grote en een cultuurbarmsijs of een goudvink naar beiers model.

louis polane
15-07-2006, 16:06
aan deze naam hebben we nu in ieder geval niets en geeft alleen maar een verkeerd beeld van hetgeen ik bedoel. ik bedoel een kleurgrasparkiet met het formaat van ,wat we nu het winkelgrasparkietje noemen, verder wil ik de naam van winkelparkietje niet meer gebruiken. ik weel nl zeker dat dit negatief tegen ons gebruikt zal worden door de grote jongens, want hiervoor ken ik zelf veel te veel van die mannen persoonlijk
blijkt ook wel aan de "nette niet beantwoorde brieven"
nog even reactie op uw grote en kleine goudvink verhaal. de grote en kleine goudvink zijn uiterlijk precies het zelfde alleen zit er verschil in formaat. de grote en kleine putter hebben formaatverschil maar ook is bij deze vogels de kleur en tekeningsvelden anders. de kleine het bruine wangen en de grote moet witte wangen hebben daarnaast bevat de kleine putter veel meer bruin eumelanine en meer pheo melanine. dus ook beide soorten duidelijk uit elkaar te houden.
het moet niet de bedoeling zijn dat de kleurgrasparkiet een miniatuurvorm moet worden van de grote. het moet een totaal ander vogeltje blijven zodat er een duidelijk verschil moet blijven bestaan in uiterlijk.
ik ben blij dat er voldoede gereageerd wordt, maar laten we wel serieus blijven in deze kwestie anders worden we hier later voor afgerekend, met de verwijzing dat die liefhebbers van de kleurgrasparkietjes niet weten wat ze willen, en ik zeg u dat weten ze maar verdomde goed en dat maakt de andere partij onzeker, want hun status wordt nu aangetast en dat doet pijn.

wil
16-07-2006, 13:45
Het zou leuk zijn om eens met kleur grasparkietjes mee te doen. Zo te zien is er genoeg animo voor en het zou best kunnen dat er dan meer mensen lid willen worden. Een speciaalclub lijkt me wel een goed idee. Waarschijnlijk gaat het dan ook wat sneller om de kleurparkiet op de shows te krijgen. Maar moet de NBvV dan ook toestemming geven om de club op te richten? Ik denk dat het tijd wordt om eens te kijken of er nog meer mensen mee willen doen. Misschien een berichtje plaatsen in het blad van de vereniging.

louis polane
16-07-2006, 14:26
ja je hebt toestemming nodig van de nbvv, omdat je dan onder een onderdeel valt van de bond. en ook voor de vogels te keuren keurmeesters nodig hebt van deze bond.
mocht het echter zo zijn dat een andere vogelbond zoals de anbvv wel direkt dit wil aanvaarden en de nbvv nog steeds halsstarrig blijft dan pas is er voor mij zelf aanleiding om dan andere bonden in te schakelen.
ik ben echter van mening dat de nbvv een goede vogelbond is en dat ze deze behoefte zeker nu er zoveel gereageerd wordt zullen gaan overnemen. (dat hoop ik tenminste).
het zou natuurlijk nog veel beter zijn als de kleine kleurgrasparkiet gewoon bij alle vogelbonden in nl aanvaard zou worden. wij zijn met zebravinken ook koplopers geweest met de ontwikkeling zoals die nu ontstaan is. gelukkig is dit door anderen landen nu ook overgenomen en zijn de zebravinken een gevraagde vogel in geheel europa. een land moet de eerste zijn, nou dat mag voor mij met de kleurgrasparkietjes gewoon nl zijn. bij succes volgd de rest van zelf.
als ik zie van bepaalde postuurkanarie soorten hoe weinig liefhebbers die soms hebben (vb belgische buld) en toch gewoon onder het COM vallen dan denk ik dat de kleurgraparkiet dit vele malen kwa liefhebbers aantal zal overtreffen gezien de animo die hier al op het forum getoond wordt.

louis polane
18-07-2006, 11:06
ik zou het natuurlijk ook heel plezierig vinden als er namens verenigingen gereageerd zou worden. het hoeft perse geen rol te spelen of je deze vogels wilt gaan houden of niet, als het plan tot een nieuwe soort maar gesteund wordt.
ik betreur het dat er nog steeds geen reactie wordt gegeven door bekende grasparkieten mensen. die het plan van kleurgrasparkietje ook wel willen steunen. deze twee takken van grasparkietensport zullen nooit concurrenten worden, jammer dat ze nog weinig steun geven, het kan de totale grasparkietensport alleen maar populairder maken. misschien is het zelfs te overwegen binnen de huidige postuurgrasparkiet ook eerdaags de kleine kleurgrasparkiet op te nemen in hun vereniging. hoe groter een vereniging deste beter, spaart ook weer een speciaalclub uit.
we zien wel waar het naar toe gaat!

Budgie
22-07-2006, 11:11
Ik heb op het forum van "Kooi en volierevogels" een berichtje geplaatst dat deze discussie hier in het cafe is gestart.
Ook daar zijn al medestanders gevonden.
Budgie

louis polane
22-07-2006, 22:43
fijn dat er toch medestanders zijn in de liefhebberij. gelukkig zijn er mensen die nog wat voor de vogelsport over hebben en dit durven te melden in het openbaar. toch nog mensen met lef in hun lichaam!

tabrl1
15-08-2006, 16:53
Hoi Allemaal,

Mijn naam is ruud lenaerts, en ben op dit moment lid van de ngc. Helaas is het inderdaad zo, dat hier ook alleen de Engelse grasparkiet wordt gekeurd.
Ik kweek op dit moment met beiden, maar ik twijfel nog steeds of ik dit wel wil.
Ik vind de Engelse parkiet niet zo vrolijk. Als onze hollandse parkiet zou kunnen
meedoen op de show, zou ik dit graag gaan doen. Tevens ben ik in overweging om ook lid van de nbvv te worden.

louis polane
15-08-2006, 19:06
ik hoop dat grasparkieten specialisten als harry vd linden zich ook voor dit voorstel sterk willen maken bij de anbvv, met twee bonden zouden we sterker staan.

erna007
16-08-2006, 08:09
Een wijziging, een idee of een mening die 'bovenin' breed gedragen en gepropageerd wordt heeft meer kans van slagen.

Om een voorbeeld te geven: op lachduiven zat toen ook niet iedereen te wachten en nog steeds niet trouwens, maar het is toch inmiddels tot een groep vogels uitgegroeid die een behoorlijk aantal liefhebbers aantrekt, dus waarom niet?

Als we het met elkaar eens zijn dat deze nieuwe soort erbij moet komen kunnen we dan niet met een enquette of desnoods met handtekeningen van positief denkende mensen de vereniging niet tot andere gedachten brengen. Mijn ervaring is dat als de jeugd en de volwassenen de handen ineen slaan er meer kans van slagen is dan als er gelobbyd moet worden bovenin, want dat vervaagd. Wij als leden moeten zelf aan de slag gaan. Samen sterk zou ik zo zeggen.
erna007:rolleyes:

Harrie van der Linden
16-08-2006, 09:56
Op deze site zijn al veel reacties geweest van mensen die de kleurparkiet terug willen. Ook ik sta hier vierkant achter en wil mij er ook wel voor inzetten. Het zou me een lief ding waard zijn als er naast standaardgrasparkieten ook kleurparkieten op onze wedstrijden te zien zouden zijn. Het keurrapport en het keursysteem zou voor de kleurparkieten aangepast moeten worden.
Wat betreft formaat, type en kopvorm zou men in mijn visie uit moeten gaan van de wildvorm. Daar is een uitgebreide beschrijving van, gemaakt door de Engelse veldbioloog George Shaw die de grasparkiet ontdekte en in zijn boek “Zoology of New Holland” (1793) beschreef. Deze beschrijving is zo minutieus dat men deze vandaag de dag mogelijk nog wel kan evenaren, maar zeker niet verbeteren. Voor de Nederlandse vertaling kan ik desgewenst zorgen.
Omdat ik de bui bij de diverse vogelbonden al wel zie hangen, doe ik hierbij maar vast een voorzetje. Mensen die zich voor de kleurparkiet willen inzetten, waaronder ikzelf, kunnen er mogelijk hun voordeel mee doen. Daar gaan we dan.

Wat betreft de kleur en de tekening kan men uitgaan van de huidige standaard.
De keurlijst voor de kleurparkiet zou er in mijn visie als volgt uit kunnen zien:
Keurschaal 1: (getekende vogels):
Lichamelijke toestand en showconditie 20 punten
Kleur 30 punten
Masker en tekening 20 punten
Grootte 10 punten
Type 10 punten
Houding 10 punten

Keurschaal 2 (eenkleurige vogels):
Lichamelijke toestand en showconditie 20 punten
Kleur 50 punten
Grootte 10 punten
Type 10 punten
Houding 10 punten

Zoals u ziet is deze keurlijst ingericht voor 2 keurschalen.
Keurschaal 1 kent 6 rubrieken en geldt voor de wildkleur en alle mutanten, behalve die zonder tekening.
Keurschaal 2 met 4 rubrieken geldt uitsluitend voor:
- ino’s in de groen- en de blauwserie evenals de ino’s in de blauwserie in combinatie met geelmasker;
- gele en witte zwartogen; ook de combinatie witmasker met geelmasker
- gele en witte dubbelfactorige spangles; ook de combinaties 2 factorige witte spangle met geelmasker.

Toelichting rubriek 1
Onder conditie verstaan we dan de algemene lichamelijke gesteldheid en showtoestand van de vogel. Grove gebreken echter zoals het missen van nagels en tenen, of andere blijvende lichamelijke gebreken, maken dat de betreffende als tentoonstelling- en showvogel afvalt en niet voor een puntenwaardering in aanmerking komt. Een slechte toestand van de bevedering is eveneens bepalend voor de conditie. Een zwaar gehavende bevedering van de vleugelbevedering bijv. het missen van diverse vleugelpennen is eveneens bepalend voor de conditie, maar speelt ook en rol bij de vleugeldracht (rubriek 6).
In deze rubriek worden tevens kleinere tekortkomingen aan de snavel bestraft, uitgezonderd de kleur van de snavel; deze wordt in rubriek 2 beoordeeld.

Toelichting rubriek 2
In deze rubriek beoordelen we de algemene lichaamskleur van de vogel, inclusief de kleur van de snavel, de washuid, de poten en de nagels. Daarbij gaat het om de juiste kleur, kleurregelmatigheid en kleurdiepte.
In deze rubriek beoordelen we ook de voor opalinen karakteristieke schone mantel of V-vorm.

Toelichting rubriek 3
In rubriek 3 worden, voor zover van toepassing, alle facetten van het masker beoordeeld, dus niet alleen de breedte, diepte en de kleurafscheiding van het masker zelf en de grootte, vorm en plaatsing van de keelstippen, maar ook de kleur van masker en keelstippen evenals die van de wangvlekken.
Ook wordt in deze rubriek kleur en scherpte van de vleugeltekening en de ondergrondtekening van de tekening gewaardeerd. Voor wat betreft de bonten (recessief en dominant) wordt hier ook de symmetrie van het bontpatroon beoordeeld.

Rubriek 4
Met ‘grootte’ wordt de natuurlijke lengte van de vogel bedoeld gemeten van de kruin tot het puntje van de staart, in de wildbaan zijnde ongeveer 19 cm.

Rubriek 5
Onder ‘wildtype’ verstaan we het model of het type van de grasparkiet zoals deze er in het wild uitziet. In deze rubriek wordt tevens de vorm van de kop beoordeeld.

Rubriek 6
In deze rubriek beoordelen we de vorm van de vleugels en de houding der vleugels of de vleugeldracht evenals het volledig uitgegroeid en voltallig aanwezig zijn van de vleugelpennen.
Gekruiste vleugels, te lange vleugels en afhangende vleugels worden in deze rubriek bestraft.
Ook de totale houding van de vogel wordt hier beoordeeld.

Let wel: het bovenstaande is slechts een voorzetje, maar men heeft dan in ieder geval al iets waarmee men de conversaties kan stroomlijnen.
Harrie

louis polane
16-08-2006, 09:57
het meest fijne zou zijn, als de speciaalclubs zich hiervoor sterk zouden maken. men moet nu toch wel inzien dat er aan deze soort een grote behoefte is. kleur grasparkieten kunnen voor een hoop mensen gewoon een nieuwe uitdaging zijn. je zult zien dat als ze toegeleten worden dat ze heel snel populair zullen zijn. en kwa formaat zal er ook hier nog een hoop te verbeteren zijn. de meeste zijn nl veel te groot en zitten tussen de kleine en de grote in, wat natuurlijk fout is. ik zie zelf maar heel sporadisch het juiste formaat kleintjes.
maar het lijkt mij een ideale soort voor de jeugd, maar natuurlijk ook voor volwassenen. er ligt hier duidelijk een taak voor de bekende mensen in deze sport om deze soort te promoten, zelfs al vinden ze het niet hun soort vogel. je moet ook aan mensen denken die dit wel een leuke vogel vinden. helaas vind ik dat de grote grasparkieten mensen nog veel te weinig steun geven op dit forum.
ik zou zeggen, kom op jongens!
neem het voorbeeld van harrie vd linden.

Ger
16-08-2006, 10:06
Toch veel complimente aan deze keurmeesters.
:) Ger :)

M.Pieper
04-09-2006, 00:02
hallo allemaal.

ik heb via de mail diverse verenigingen gevraagd om het voorstel van onze club te steunen op de districkt vergadering.

voorstel is het toe laten van de HOLLANDSE (KLEINE) PARKIET in ALLE kleuren.

en dat ziet er goed uit.

dus speel het ook via Uw vereniging en probeer anderen op Uwzijde tekrijgen on dit dan mee tenemen na de BONDS VERGADERING.

Ton Koek
04-09-2006, 01:10
De leden van Vogevereniging Haarlem hebben zich ook uitgesproken vóór dit voorstel, wij zullen het indienen op de districtsvergadering Noord-Holland.

louis polane
04-09-2006, 09:48
Het zou heel veel schelen als de hoofdbesturen dit voorstel over zou nemen en hun dit voorstellen met een positief advies bij de districten of gewesten.
Men zou dan laten zien, dat we als nl organisaties los van het COM ook eigen vogels kunnen vragen, welke nog niet gevraagd worden bij het COM. Je zult zien als wij ze in nl gaan vragen, dat overige landen snel zullen volgen. Ondanks dat verenigingen wel voor deze vogeltjes voelen, staan we zonder steun van de hoofdbesturen zwak. Je krijgt het volgens mij niet voorelkaar om dit voorstel er doorheen te krijgen. Ieder vergeet nog wel eens dat de bond we alle liefhebbers bij elkaar zijn, wat je funktie dan ook mag zijn binnen de organisaties. Stemmen via de onderkant naar boven toe duurt te lang , terwijl stemmen via de boven kant meestal op succes stuit. Maar nogmaals er moet een wil bij zitten. Dit is in deze de belangrijkste factor.

M.Pieper
04-09-2006, 10:49
Louis laat je verrassen:D

Scriba
09-09-2006, 18:35
Vogelvrienden,
Het bestuur van de speciaalclub exoten en parkieten heeft besloten om in samenspraak met de TC parkieten de handschoen op te nemen en de kleine grasparkiet behalve in zijn wildvorm nu ook in de andere kleurslagen te vragen voor zijn speciaalclubshow die van 6 tm 8 oktober in Heeswijk Dinther wordt gehouden.
De parkieten zullen worden beoordeeld door verschillende grasparkieten keurmeesters en van hun oordeel ontvangen de inzenders een keurbrief.
De mooiste vogels ontvangen daarnaast natuurlijk ook een prijs.

Over de precieze wijze waarop de beoordeling zal plaatsvinden vindt nu nog overleg plaats en zal ook afhankelijk zijn van het aantal vogels die worden in gezonden.
En ... misschien vragen we Harrie van der Linden wel om ze te komen keuren.;)

Dus zowel de wildkleur budgie als de kleine kleurparkiet is welkom.
Meer informatie vindt u op www.speciaalclub.nl of via info@speciaalclub.nl

Henk Rens
wedstrijdsecretaris

louis polane
09-09-2006, 20:39
Geweldig jongens!

Ger
09-09-2006, 21:58
Complimenten aan eenieder.
Misschien dat de keurmeesters op dit Forum ook nog de keuring verzorgen,als ze het willen verdienen ze het tenvolle.
;) Ger.

Scriba
21-09-2006, 22:48
Hallo kleine parkietenliefhebbers,
Het loopt ondanks alle enthousiaste reacties nog niet echt storm met de inschrijving van de kleine parkieten voor de speciaalclubshow.
Om dat het te kort dag wordt om nog inschrijfformulieren heen en weer te zenden per post kan je in dit geval de kleine parkieten ook per e-mail inschrijven.

Meldt naast je volledige naam, adres en telefoonnummer het aantal en de kleur van de parkieten die je in wilt schrijven aan info@speciaalclub.nl met als onderwerp inschrijven kleurparkieten.

Als je dit uiterlijk zondagavond doet kan je inschrijving nog worden verwerkt.
Meer informatie vindt je op www.speciaalclub.nl

Henk Rens
Wedstrijdsecretaris

Harrie van der Linden
23-09-2006, 19:11
Aan de liefhebbers van de kleine kleurgrasparkiet
De speciaalclub van de ANBvV heeft als eerste positief gereageerd op de verzoeken van de liefhebbers ook de kleine op de tentoonstelling te vragen. En wat doen die liefhebbers van de kleurgrasparkiet nu? Juist, ze laten het massaal afweten. Kan mij nu iemand vertellen wat dat geschrijf en geklaag over de achterstelling van de kleurgrasparkiet nu van zin heeft als men blijk geeft toch maar liever niet mee te willen doen? Bedenk wel dat u de mensen die zich hiervoor ingezet hebben in de steek laat. Het eindresultaat zal wel zijn, dat die mensen er nu ook de brui aan geven en dan zijn we weer bij af aangekomen. Alleen als er ook kleine grasparkieten op deze show komen, kunnen we verder met onze inspanningen en zullen dan ook een gewillig oor vinden. Komen er geen kleurgrasparkieten dan staan we min of meer voor paal. De keuze is aan u. Dat wilde ik even kwijt.
U kunt per email tot morgenavond nog inschrijven: info@speciaalclub.nl
Kijk voor nadere inlichtingen op: www.speciaalclub.nl
Harrie

louis polane
30-09-2006, 18:36
Onlangs kreeg ik te horen dat ook de nbvv de kleine grasparkiet wil gaan vragen. Dit vind ik erg heugelijk om te horen, alleen vind ik dit erg jammmer dat nb op deze site hierover nog niets vermeld is.
Maar dan blijkt gelukkig toch dat er weldegelijk naar deze site gekeken wordt door de hoofdbestuurders en dat men wat er leeft bij de liefhebbers ook wil toepassen. Dan heeft mijn begin artikel mbt de kleine grasparkiet toch hopelijk hiertoe bijgedragen.

Jongens bedankt voor jullie medewerking!

HansvdWeerdhof
30-09-2006, 20:44
Daar wil ik me van harte bij aansluiten, het werd ook hoog tijd dat ze gewoon op het vraagprogramma kwamen.

Ik weet niet waar Louis die informatie vandaan heeft, geruchtencircuit of is het al wat concreter? Is er al iemand die er meer over kan of wil zeggen?
Bijvoorbeeld: gaat dit dan gebeuren inclusief de kleurtjes?
Ik hoop dat ze nu niet de fout maken om alleen de lichtgroene in het 'klein' te gaan vragen, dat zou echt een gemiste kans zijn.

henk
01-10-2006, 11:33
De bondsraad van de NBvV heeft inderdaad in de laatste vergadering besloten om te bevorderen dat kleine grasparkieten, maar ook bonte kanaries, in de toekomst op het vraagprogramma komen. Dit forum en de discussie daarover heeft daar denk ik aan bij gedragen. De bondsraad heeft nu aan de keurmeestersverenigingen gevraagd hoe een en ander verder gestalte moet krijgen. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat de kleine grasparkieten nu ook een eerlijke kans krijgen en dat de keurmeesters moeten weten aan de hand van welke standaardeisen gekeurd moet worden.

marcellevers
10-10-2006, 20:49
best forum gasten ik ben blij dat er beweging komt bij de bij de NBvV om de kleine grasparkiet mischien toe te laten op de TT's

groeten

Marcel Levers

marcellevers
11-10-2006, 06:18
ik kreeg net als secretaris het verslag van de districtvergadering Overijssel die gisteravond was

hier het stukje over de kleine parkiet:

Bonte kanaries / kleine grasparkietjes.
Het gaat om een categorie vogels die nu niet op TT’s komen en om die de gelegenheid te geven deel te nemen. Zodoende meerdere liefhebbers zo ver te krijgen lid te worden van de NBvV of beter betrokken te worden. In de vogelhobby moet men tevens rekening houden met de liefhebbers en niet alleen met deskundigen of experts. Parkietjes zonder al te veel en uitgebreide standaardeisen is het idee. Voor de kanaries wordt bedoeld de echte bonte kanaries. De standaard vraagt geen bonte vogels.

groeten

Marcel Levers

M.Pieper
26-10-2006, 00:54
@ Marcel,

ben jij van E.E.K.V.?

marcellevers
26-10-2006, 10:01
maurice ik ben van de E.E.K.V.Twente

we zien elkaar wel op de opening van de oostvogel dacht ik of eerder op een van de andere TT dan kunnen we mooi even gezellig een glaasje drinken dacht ik zo

Marcel

M.Pieper
26-10-2006, 12:43
dat doen we.:D
zie je;)

ps we hebben dit jaar +/- 440 vogels-0-

henk
11-11-2006, 16:39
Op de onderlinge tentoonstelling in Joure zaten kleine grasparkieten.
Keurig gekeurd door een keurmeester van de NBvV op conditie en vorm.
Ik meen dat de kampioen 91 punten heeft gekregen.
Er zaten juweeltjes tussen. Niet alleen een goeie promotie voor onze liefhebberij maar ook meer inzenders op de tentoonstelling.
Laat eens weten of jullie ze ook al op tentoonstellingen zijn tegengekomen

louis polane
11-11-2006, 20:54
ik heb ze ook al ter keuring gekregen, zo lang er nog niet bekent is op wel keurbriefje ze gekeurd moeten worden, heb ik dit gedaan op het gele keurbriefje voor parkieten. werkt prima, en er zaten leuke vogeltjes bij met echte ronde spotjes (keelstipjes). Een aanwinst voor de liefhebberij, en ieder die ik er over hoor is positief over dit besluit van de NBVV. Ik hoop dat dit ook doorgegeven wordt en dat we volgend jaar er heel veel op de tt's zullen gaan tegenkomen. Ik ben benieuwd of collega's die gezworen hebben als deze vogeltjes moesten gaan keuren te zullen stoppen als keurmeester hun woord gaan houden? Als ze sportief zijn dan houden ze zich hieraan.
Ik hoop alleen wel dat er in ONZE VOGELS te zijnertijd wel wat aandacht aan wordt besteed, zodat mensen die nooit opverenigingsavonden komen, hier ook van op de hoogte komen. Dit kan alleen maar meer vogels op tt's opleveren voor het komende keurseizoen.

HansvdWeerdhof
11-11-2006, 21:41
Op de onderlinge tentoonstelling in Joure zaten kleine grasparkieten.
Keurig gekeurd door een keurmeester van de NBvV op conditie en vorm.
Ik meen dat de kampioen 91 punten heeft gekregen.
Er zaten juweeltjes tussen. Niet alleen een goeie promotie voor onze liefhebberij maar ook meer inzenders op de tentoonstelling.
Laat eens weten of jullie ze ook al op tentoonstellingen zijn tegengekomen

Henk, even een vraag, waarom weten de keurmeesters officieel nog niks en hoe kan het dan dat die keurmeester die in Joure gekeurd heeft nu (tegen de nu geldende regels) al 91pnt geeft voor een kleine grasparkiet.
Let wel, ik ben voor het vragen van de kleine (kleur)grasparkiet, maar volgens mij is het zo dat eerst de wijziging moet zijn besproken, aangenomen middels stemming, bespreking met de keurmeesters over de keurtechnische kant (wie, wat, hoe en op welk keurbriefje bijvoorbeeld) en pas dan als alles in kannen en kruiken is deze kleine grasparkieten als zodanig gaan beoordelen.

Ik erger me behoorlijk aan dit soort gedrag van voor de muziek uitlopen, eerst regelen, dan pas handelen, niet andersom.

Wim van der Waal
11-11-2006, 22:48
Ik ben benieuwd of collega's die gezworen hebben als deze vogeltjes moesten gaan keuren te zullen stoppen als keurmeester hun woord gaan houden? Als ze sportief zijn dan houden ze zich hieraan.

Wat is dan het nut hiervan:confused: Aan de ene kant komen er bij en aan de andere kant gaan er weg??
Ik dacht dat de bedoeling was om er vogels bij te krijgen, maar zo raak je er dus ook weer kwijt, dus schiet je er nog niks mee op.
Ik zelf ben ook kweker van grasparkieten (de grote) en zie echt het nut niet in van de kleine grasparkiet want deze vogels komen in mijn ogen niet van de "echte kwekers" om ze zo maar te noemen. Ik denk dat dit mensen zijn die 1 keer mee doen en dan toch weer afhaken. Maar dit is puur mijn mening;) en dat zal altijd een oneindige discussie blijven denk ik:rolleyes:
En daar bij kan ik ook niet begrijpen dat er nu al gekeurd wordt volgens een standaard die er nog niet eens is.

Gr. Wim

Ger
12-11-2006, 00:15
Ik dacht dat eenieder die vogels kweekt een ECHTE KWEKER is.
Of Wim constateren we nu bij U, een bepaalde vorm van Arogantie en Minachting :mad: ten opzlchte van Uw Collega kwekers.:confused:.
Ger.

henk
12-11-2006, 11:56
Ik constateerde alleen dat er kleine grasparkietjes zijn ingezonden en gekeurd.
Dan kun je twee dingen doen
1. de vogeltjes waarderen conform de standaard voor de engelse grasparkiet en ze rond de 80 punten geven of
2. de vogels op waarde schatten en zo de liefhebbers stimuleren.

Noem het voor de muziek uitlopen, je kunt ook zeggen dat er vast wordt ingespeeld op een komende situatie en dat klinkt toch veel positiever.

HansvdWeerdhof
12-11-2006, 12:14
Ik heb er toevallig iets meer over gehoord inmiddels en dat werpt toch even een ander licht op de zaak.
Er is overleg geweest tussen de organiserende vereniging en de keurmeesters die daar moesten keuren, die hebben vervolgens overlegd met het bestuur van de keurmeestersvereniging en die hebben de keurmeester de boodschap meegegeven om ze als "conditievogel" te gaan waarderen. Min of meer bij wijze van test.

Het is toch nog steeds voor de muziek uitlopen, maar er is wel overleg geweest en dat verandert de zaak wel een beetje.
Maar ik had liever gehad dat dit hele gebeuren VOOR dit TT seizoen zou zijn besproken met alle keurmeesters, met een duidelijke instructie omtrent het hoe of wat.
En dan moet je denken aan:
Hoe beoordelen (conditievogel, wel of geen kleurslagen, welke criteria voor het model etc)
Wie keurt ze (alleen keurmeesters met grasparkieten als keurbevoegdheid, of alle keurmeesters met de bevoegdheid om kromsnavels te keuren)

Want stel deze liefhebber(s) in Joure willen nog naar een andere TT met deze vogels en er komt een keurmeester die van niks weet, dan krijgen ze 78 t/m 80 punten en dat lijkt me geen goede zaak.
Daarom zei ik hierboven al, ik vind voor de muziek uitlopen geen goede zaak.
Eerst duidelijke afspraken maken, regels opstellen, goed communiceren naar zowel de liefhebbers als de keurmeesters en daarna pas daarnaar handelen.

M.Pieper
12-11-2006, 12:44
zo als ik het begrepen heb zouden ze pas / al in 2007 in het vraag progamma komen.
voor mijn gevoel pas omdat ik denk dat ze er al jaren in hadden moeten zitten.

Al omdat ik denk dat de keurmeesters nog veel te doen hebben voor de keuring van deze vogel.

ik denk Joure klasse -0- -0- -0- maar hou het gevaar zoals Hans het steld wel in de gaten.
informeer Uw leden hier over.

of zoals Pastoor Flapper (Joure) ooit vertelde,
Voor lopen op de muziek kan ook de Radio doen zwijgen

Wim van der Waal
12-11-2006, 13:56
Ik dacht dat eenieder die vogels kweekt een ECHTE KWEKER is.
Of Wim constateren we nu bij U, een bepaalde vorm van Arogantie en Minachting :mad: ten opzlchte van Uw Collega kwekers.:confused:.
Ger.

Zeker niet Ger, Ik durf van mij zelf wel te zeggen dat ik niet arrogant ben en zo is het ook zeker niet bedoeld. Je mag tegen mij ook gewoon jij zeggen en a.u.b. geen U:)
Naar mijn idee denk ik dat de mensen die deze parkietjes hebben niet serieus voor TT's gaan kweken omdat ze daar gewoon weg niet de interesse in hebben. De meeste hebben deze vogels leuk in een voliere zitten en laten deze daar gewoon lekker aan rommelen om het zo maar te zeggen.

Het hele gebeuren om de kleine parkietjes weer terug te krijgen was om meer vogels op de TT's te krijgen en om de mensen die deze vogels hebben ze ook gewoon tentoon kunnen stellen zonder weggeschreven te worden(althans dacht ik:rolleyes: ). Als ik dan de opmerking lees van Louis dat hij hoopt dat collega keurmeesters ook daadwerkelijk zullen stoppen zoals ze gezegd hebben, dan denk ik dan schiet je er niet veel mee op.

Gr. Wim

louis polane
12-11-2006, 21:22
Het is niet mijn bedoeling dat collega's stoppen. Maar ik ben al een aantal jaren aan het lobbyen over de kleine grasparkieten bij de zgn grasparkieten-
keurmeesters. Dit heb ik gedaan om te kijken hoever men mee wilde gaan in dit denken. Er werd mij toen gewoon verteld dat men dit absoluut niet wilde en inderdaad waren er van die schreeuwers bij die zworen te zullen stoppen met keuren als deze vogeltjes gevraagd zouden worden. En als je dan ook nog deel uit maakt van een vooraanstaande positie binnen de NBVV dan ben je alleen met je zelf bezig en niet met de liefhebberij van andere mensen. Ik ben van mening als je in een dergelijke positie zit dat jij dan de liefhebbers in z'n algeheel vertegenwoordigd en daar past nu eenmaal niet altijd jouw eigen persoonlijke smaak in. Ik schakel tijdens keuringen altijd mijn eigen voorkeur uit en beoordeel de vogels op zo'n manier zo objectief mogelijk manier. IK ben van mening als je een echte vent ben hou je woord en stop je ermee, en doe je dit niet hou dan gewoon je kop en sta voor onze vogelsport klaar, want ik zie een keurmeester nog steeds als de vertegenwoordiger van de vogelsport in de breedste zin van het woord, die positief moet uitstralen naar de liefhebberij.
Ik wil het verder bij deze discussie laten want anders woorden mijn woorden toch weer verkeerd uitgelegd of begrepen.

M.Pieper
13-11-2006, 00:13
de smaak van een keurmeester mag je alleen in zijn hok weer zien.
dat is mijn mening.
elke keurmeester moet keuren naar de standaard die er is of hij het nu een leuke vogel vind of niet.
stoppen omdat de "kleine grasparkiet" terug komt lijkt me sterk over dreven.
ma ja ieder zijn mening en gevoel, en dat moeten we respecteren.

Wim van der Waal
13-11-2006, 20:34
de smaak van een keurmeester mag je alleen in zijn hok weer zien.
dat is mijn mening.
elke keurmeester moet keuren naar de standaard die er is of hij het nu een leuke vogel vind of niet.
stoppen omdat de "kleine grasparkiet" terug komt lijkt me sterk over dreven.
ma ja ieder zijn mening en gevoel, en dat moeten we respecteren.

Maurice,
dat is mijn mening ook. Zoals ik al zei: ik persoonlijk zit er niet op te wachten, maar als er besloten wordt dat ze toegelaten gaan worden, wie ben ik dan om dit tegen te gaan houden. Ik vind zo'n keurmeester die dat roept ook wel een beetje ver gaan.
Maar zoals jij ook al zei ieder zijn mening en gevoel en dat moeten we respecteren:) .

Gr. Wim

louis polane
27-11-2006, 17:55
Ik heb al wat bestuurs leden van verenigingen gesproken die voor het volgend jaar jeugd leden hebben binnen gehaald met kleine grasparkietjes. Mijn wens is dan ook dat deze vogeltjes volgend jaar ook serieus beoordeeld gaan worden en niet weg gekeurd, ook door mensen die hier helemaal geen voorstander van zijn. Hou er altijd rekening mee dat het de liefhebberij van een ander mens is die wel heel veel plezier beleefd aan deze vogeltjes.
Het is natuurlijk heel gemakkelijk om dit door tegenstander keurmeesters kapot te keuren. Ik hoop dat ook hun rekening houden met het feit dat elke vogel een baasje heeft.

Harrie van der Linden
28-11-2006, 01:25
Hallo Louis,
Als de Nederlandse vogelbonden besloten hebben om die kleine grasparkiet weer te vragen, dan zullen ze vrijwel zeker ook wel richtlijnen doen uitgeven, hoe dit dan in de praktijk gestalte moet krijgen, tenminste daar ga ik vanuit.
Doen ze dat niet, ja dan wordt het natuurlijk niets en doet elke keurmeester maar wat hij er persoonlijk van vindt. Dat kan natuurlijk niet en dat weten die bondsbestuurders ook wel. Wacht dus maar eens af waarmee men komt.
Groet
Harrie

HansvdWeerdhof
29-01-2007, 01:32
Is er al iets meer bekend inmiddels?
Kunnen ze komend TT seizoen ingestuurd worden op een NBvV tentoonstelling en waar ze ook op een fatsoenlijke wijze beoordeeld worden, dus niet met 78-82 pnt?
Of is het nog niet zeker? Moet er nog over overlegd worden?
Hoe schat men de kansen in dat het komend jaar al kan? Klein? Groot? Twijfelachtig? Vrijwel zeker?

Henk?

Ik zag er pas wat zitten bij de handel en ik denk er over om er voor de gein wat van te gaan kweken, maar alleen als ik er ook mee naar de TT kan.
Welke ringmaat moet er eigenlijk omheen bij die kleine parkietjes? 4,3mm ?

henk
29-01-2007, 11:04
Het besluit om de kleine grasparkieten toe te laten is in principe door de bondsraad vAN de NBvV genomen.
In het komende vraagprogramma dat voor 3 jaar gaat gelden worden ze dan ook opgenomen, althans daar ga ik van uit. De KMV zal nog wel moeten vaststellen op basis waarvan ze moeten worden gekeurd.

Wim van der Waal
29-01-2007, 11:10
Welke ringmaat moet er eigenlijk omheen bij die kleine parkietjes? 4,3mm ?

Ik denk 4 mm. Toen ik mijn eerste grasparkieten kreeg (ik praat nu over ong. 30 jaar geleden) was de ringmaat 4,0 mm. Momenteel gebruik ik 4,5 mm voor de "Engelse" grasparkieten.

Gr. Wim

marcellevers
23-05-2007, 20:45
nou de eisen zijn nu ook bekend:D zag ik in "onze Vogels" goed en duidelijk stukje dacht ik zo

louis polane
21-12-2007, 00:51
Het tt seizoen zit er zowat weer op en ik kan zeggen dat ik div. keren kleine grasparkietjes te keuren heb gekregen. Wat je wel aan de ingezonden vogels merkt is dat de mensen die deze vogels inzenden, niet precies weten aan welke criteria de vogels moeten voldoen.
Veel vogels zijn te groot of niet mooi slank, hebben zware borstpartijen en dat geeft de vogel nu eenmaal minder dat slanke en sierlijke uiterlijk mee die we graag willen zien. De vogels moeten eigenlijk zo klein mogelijk zijn met dat sierlijke uiterlijk. Hoe groter het type des te minder sierlijk de verschijning wordt.
Ook denken sommige liefhebbers dat het kleine standaard-of Engelse grasparkieten mogen zijn. Ik kan hier heel duidelijk in zijn dit is absoluut FOUT.
Deze vogels moeten dan ook zwaar bestraft worden. Het verschil moet er in formaat duidelijk zijn, maar nog belangrijker moet het verschil in type zijn.

Ook de kleine grasparkiet is een postuurvogel en kleur vogel te gelijk. Alleen met geheel ander uiterlijke verschijningkenmerken, dan de huidige standaard grasparkiet.
We zullen als keurmeesters de komende jaren hier streng op moeten keuren, en natuurlijk ook heel kritisch moeten blijven op de kleur. De kleine grasparkiet moet eigenlijk veel mooier en dieper van kleur worden dan de standaard grasparkiet. Er valt dus best nog wel veel te verbeteren de komende jaren. Gelukkig staan veel collega keurmeesters behoorlijk positief tegen de kleine grasparkiet, en zullen we dus de komende jaren via het keurbriefje de boel moeten begeleiden. En dan hopen dat de mensen hier met deze opmerkingen serieus aan de gang gaan.

Ik kan heel kort over deze vogeltjes zijn, als je niet serieus op kwaliteit kweekt dan kom je er ook niet. Je zult heel selectief te kweek moeten gaan, op zowel kleur en het uiterlijke type. Dit houdt dus in dat je gericht moet gaan kweken, dus paars gewijze. Een hele volière vol doen met deze vogeltjes in alle kleuren zal je geen top vogels gaan opleveren.
Mensen moeten als ze hoog willen scoren op de tt's gaan beginnen met kweken in de normale kleuren, zoals grijsgroen en licht groen, grijs en hemels-
blauw. Zo veel mogelijk vogels gebruiken zonder donker factor omdat deze kleuren altijd wat minder goed egaal te krijgen zijn. Pas deze kleuren gaan gebruiken als je met de kleuren als hierboven genoemd pas op een heel hoog niveau staat.

De grootste fout die vogelverenigingen kunnen maken is alle grasparkieten op een hoop te gooien tijden hun tt. Dus de grote en de kleintjes samen. Zelfs niet als er maar enkele of zelfs maar een zit . Je doet immers ook geen kleurkanaries bij postuur kanaries samen in een groep.
Dit geeft terecht bij kwekers van grote grasparkieten en gevoel van onbehagen.

De standaard grasparkiet is denk ik de MOEILIJKSTE vogel om te kweken naar de standaardnorm. Daarom mogen deze twee vogel nooit in een klasse uitkomen. Ik heb zelf tijdens keuringen waar dit wel zo was direct geageerd tegen deze samenvoeging. Iedere vogel moet naar zijn waarde beoordeeld worden.

Zelf ben ik wel positief gestemd over de toelating van de kleine grasparkietjes op de tt's. Dat dit voorlopig alleen op onderlinge- en regioshows is vind ik zelf absoluut geen probleem. Ik ben ze toch met grote regelmaat tegen gekomen tijdens keuringen. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik de grote grasparkieten zeker niet veel meer ben tegen gekomen op de onderlinge tt's dan de kleintjes. De kwekers van de standaard-of engelse grasparkiet zijn mensen die nu eenmaal graag deelnemen aan wedstrijden van de speciaalclubs, waar dus de landelijke krachtmeting plaats vindt. Veel van dit soort kwekers nemen niet of nauwelijks de moeite om mee te doen aan de onderlinge shows. Het verschil met de kleintjes is dat de kwekers hiervan dit nu juist wel graag doen en deze absoluut niet landelijk denken.

Mijn toekomstbeeld is gunstig gestemd, ik ben er stellig van overtuigd dat dit in de loop der jaren moet groeien. En zeker nu voor het eerste jaar vind ik het een succes.

Henk3
21-12-2007, 01:00
Wij hadden ook de kleintjes en de groten in één hoofdgroep ondergebracht op de onderlinge t.t. Wel in aparte groepen. Ik mag ze wel zien hoor, die kleintjes. heb ik altijd leuk gevonden. Vroeger had ik er een hok vol van, zelfs een paarse. Die kwam altijd direkt op mijn schouder zitten als ik de ren in kwam. Leuk.

wilfred coljee
21-12-2007, 06:05
ik denk dat de kleine grasparkiet gewoon een heel populer vogeltje is en dat het goed is om deze op de tt te vragen. wij beleven er veel plezier aan.

toevallig heeft de heer polanen bij ons wezen keuren. ik hoop dat er volgend jaar op de verschillende tt nog meer te zien zijn.

dat de heer polanen een aantal fouten beschrijf en een kleinbeetje uitlegt hou we de kweek seriues moeten gaan nemen ben ik zeer blij mee.

mijn vraag aan hem is hou krijg je nu weer goede vogels er is namelijk heel veel inteeld en heel veel vogels zijn niet zuiver,(ik bedoel er zitten heel veelverschillende kleuren 1 vogel)
ik ben net met mijn dochtertje van 7 begonen met het kweken van de kleine grasparkiet maar wildit wel serieus gaan doen mogt u nog tips hebben of nog mensen weten die dit ook seriues willen gaan aanpakken wil ik dit graag weten 2 weten meer dan 1.
groeten wilfred

louis polane
21-12-2007, 20:32
Ik wil best wat kweekadvies geven omtrent de kleuren. Als je uitgaat van vogels zonder donkerfactor kunnen ze hier ook niet split voor zijn. Dus uit een hemelsblauwe of een lichtgroene kunnen geen jongen komen met een donkerfactor. Dus geen kobaltblauw of donkergroen. Door ze paars gewijze te kweken kun je ook goed de kwaliteit van de jongen controleren. Ga natuurlijk uit van redelijk goed basis materiaal, Dus mooi egaal van kleur in borst en buikstreek, en natuurlijk hele scherpe vleugeltekening. Bij de vol kleuren mag dus geen enkel kenmerk van een opaline voor komen. Dit verschijnsel zie je nog wel vaak bij de grote grasparkieten, maar bij de kleintjes moet dit uit den boze zijn. Dit moet zo, omdat het dus puur een kleurparkietje moet zijn met daarnaast een slanke verschijningsvorm.

Wat ook heel erg mooi is om mee te beginnen zeker voor kinderen zijn de gele met rode oogjes of lutino grasparkietjes. Hier moet je dus kweken op de diepst gekleurde gele exemplaren. Het liefste zo geel dat ook de buitenste slagpennen ook mooi diepgeel doorgekleurd zijn. Deze kleurslag zijn werkelijk pareltjes om te zien. Het grote voordeel heb je dan dat je niet hoeft te selecteren op de vleugeltekening, maar alleen op de intensieve kleurdiepte en egaliteit. Er valt dus en hele moeilijkheidfactor weg. De beste kweek die je hiervoor kunt volgen is steeds met de diepst gekleurde exemplaren verder te kweken, netzo lang totdat je geheel egale diep gele vogeltjes hebt.

Deze kweek kun je alleen maar bereiken door ze paars gewijze te houden, met de kweek. Mijn advies is zeker te beginnen met niet zo veel kleuren in het hok. Je kunt het beste een kleurkanarie liefhebber nemen als voorbeeld. Mensen die hiermee aan de top zitten hebben ook maar een beperkt aantal kleuren.

Ook moeten de vogeltjes mooie ronde stippen of spots genaamd hebben. Ik ben dit seizoen veel vogeltjes tegen gekomen met of te veel spots, welke natuurlijk weg te epileren zijn, maar ook spotjes die niet mooi rond zijn maar meer halve maantjes, wat natuurlijk fout is.
Hierop selecteren is natuurlijk van groot belang, daarom zijn lutino's de ideale vogeltjes om mee te beginnen, hierbij heb je dus deze opstakels niet.
De albino's zijn ook prachtig maar deze zijn moeilik te brengen zonder blauwe waas, de meeste vogels laten een blauwe zweem zien, wat natuurlijk fout is.
Je kunt natuurlijk wel mooie witten kweken, maar hiervoor zal de selectie langer duren alvorens je mooie zuiver witte vogels overhoud.

Mijn advies is om de standaardeisen te downloden van de NBVV van de standaardgrasparkiet en die kleuren en vererving aan te houden met ook de keurtechnische aanwijzingen, die bij elke kleur vermeld staan. Alleen ipv grote moet je dan kleintje denken. Maar de kleuren maken niets uit of je met grote of kleintjes te doen hebt.

wilfred coljee
21-12-2007, 22:05
bedankt louis
voor je adviezen

nog een vraag.
ik weet niet of je de andere topic heb gelezen , wat doen we met de jeugd.

mischien heb je hier voor mij nog nuttige tips
groeten wilfred

Daniel
21-12-2007, 22:17
Louis wat vind je van de kleur van deze twee

http://s33.photobucket.com/albums/d97/dnuijten/?action=view&current=IMG_0228.jpg

louis polane
21-12-2007, 23:58
Als je op de foto kijkt dan zie je dus bij de linker foto een vogel die teneerste te zware borstpartij heeft en ten tweede dus mijn aangehaalde opaline effect heeft in het rugdek. Je ziet dus heel duidelijk groen in de gele rugomzoming er tussendoor, daarnaast is de gehele rugomzoming niet scherp, de gele tekening is verre van ideaal, en niet mooi intensief van kleur. Gehele rugdek ziet er rommelig uit. De rechter vogel is qua type beter alleen kun je het rugdek niet beoordelen.

Het valt echt nog niet mee om hele goede kleintjes te kweken. Men denkt hier zo gemakkelijk over, maar wil je sublime vogeltjes kweken zul je verlopig streng moeten selecteren. Bij de linker vogel praten we over en vogel van 26 p. in de bovenste rubriek, dan voor kleur zo op het eeste gezicht 17 p, niet bijzonder mooi dus, en voor tekening 26 p. Deze vogel zou op een keuring zo rond de 87 p. schommelen, eerder minder dan meer.

louis polane
28-12-2007, 23:34
Vandaag het vogelblad "Vogelvreugd"van de ANBVV binnen gekregen en daar stond op blz.446 dat ze ook het komende seizoen in hun vraagprogramma de kleine grasparkiet gaan vragen. Dit beste mensen is alleen maar toe te juichen dat ook onze zusterbond deze vogeltjes gaan vragen.
Een teken dat dit voorstel leeft, en er positief wordt gereageerd, zoals hun dit noemen de ECHTE GRASPARKIET.
Eindelijk wordt er dus landelijk erkenning gegeven aan een vogelsoort die nooit had mogen verdwijnen ten kosten van de zgn. Engelse grasparkiet.
Uiteraard wordt dit bij hun wel een aparte klasse, en zo hoort het ook. De beide vogels mogen immers nooit met elkaar vergeleken worden. Het moeten echt twee aparte verschijningsvormen blijven.

Hulde aan het hoofdbestuur van de ANBVV.