PDA

Bekijk Volledige Versie : gouldamadine

arri
17-05-2006, 16:49
hallo ik heb ongeveer 10 jaar natuurbroed gouldamadines en op zich
een hartstikke mooie vogel.
maar iedere keer als ik jongen heb ( ong 50 ) zijn er altijd wel een paar
bij die niet door ruien.
bijv kale koppen of de borst kleur nog niet goed.
wie kan mij zeggen wat ik moet doen om dit te voorkomen.

als ik de jongen heb en ze vliegen uit het nestkastje blijven ze nog 14
dagen bij de ouders en dan haal ik ze eruit en doe ze in een grotere kooi
2,5x 2,5x 2 m. en daar blijven ze tot ze volledig op kleur zijn.
wie kan mij raad geven.

Henk3
17-05-2006, 19:50
Je zou de vogels elke dag flink moeten laten badderen maar dat zul je denk ik wel doen. Die kale koppen is geen normaal rui proces. Dit kan wijzen op een ziekte of vedermijten. De vogels moeten rul gemaakt eivoer goed willen opnemen. Verder toch niet te veel vogels bij elkaar zetten. Als een gould in de stres schiet wil ook nog wel een rui-stop optreden. Maar bij de tweede rui zouden ze er toch wel door moeten komen. Vedermijt kan ook in de vleugelpennen voorkomen. Kunnen de vogels misschien met de kopjes tegen het gaas aanschuren, zitstokken te hoog? Ik weet niet of je gaas bovenin de kooien hebt. Observeer je vogels eens, door er heel rustig bij te gaan zitten. Misschien zie je dan iets wat niet in de haak is. Is je hok muisvrij? Worden ze in de nacht misschien lastig gevallen? Misschien heb je hier wat aan en misschien ook niet.

arri
17-05-2006, 20:16
he henk bedankt voor je advies.
ik zal kijken wat ik er aan kan doen
ik sproei de vogels ong 1 x in de week met een bloemenspuit
misschien is dat te weinig
verder heb ik geen gaas aan de bovenkant van de hokken
zitstokken te hoog? bedoel je dan dat ze met de kopjes tegen het plafond aan schuren?
vedermijt kan ik niet ontdekken,trouwens 1 x in de 2 weken ontsmet ik het hok met een insektenspray( de vervanger van adapp)
het hok is muisvrij
misschien is het nog wel mogelijk dat er teveel vogels in een verblijf zitten
ik heb ook een bureaustoel in mijn hok en `s winters zit ik ze dan ook wel te observeren omdat ik dan aan het kweken ben ( warmkweker )
in ieder geval nog bedankt voor je advies

Piwaaw
17-05-2006, 23:09
Voor het bestrijden van vedermijt kan je gebruik maken van badzout voor postduiven is goedkoper dan veel van die spuitbussen en veel doeltreffender ik garandeer dat je van vedermijt geen last meer hebt.

1kofielepel pel liter water

ook voor bloedluis kan je gewoon Natural spray gebruiken heeft de zelde werking als ardapp maar is wel 5 tot 6 € goedkoper

groetjes
peter

louis polane
18-05-2006, 13:44
het geven van regelmatig brandnetelthee tijdens de rui helpt heel goed, bij alle vogels er zitten nl zoveel vit. in de plant dat iedereen deze zou moeten gebruiken. zelf maal ik ze altijd door mijn eivoer. daarnaast is het geven van kokosolie, eveneens door eivoer erg goed. zoek op google anders naar brandnetel en naar kokosolie. je zult hier ontzettend veel kennis door vergaren en beide produkten direkt gaan gebruiken.

veel succes

Hessel Nijholt
26-06-2006, 11:28
Beste Arri, mijn ervaring na jarenlange Gouldkweek is, de vogels rustig laten ruien ,niet vangen!!!! (stress) , ze rustig de tijd te geven. Eens per week multivitamine kan geen kwaad, verder een goede zaadmengeling , regelmatig vers drink en badwater. Ik geef ze tevens om de dag eivoer aangevuld met natuurlijke onkruidzaden ,gemalen eierschalen,maagkiezel ,grit en mineralen eens per week trosgierst . Gemalen eierschalen zijn te koop in emmertjes van 3kg. Ik kweek jaarlijks uit 18 kopppels ± 100 jongen en toch komt het voor dat sommige vogels moeite hebben met de rui , het duurt dan heel lang voor ze erdoor zijn .Misschien heeft de ene vogel ook meer tijd nodig dan de andere. Persoonlijk houd ik liefst zoveel mogelijk rust in de hokken, ook tijdens de kweek, en dan zal ik ook geen vreemden toelaten. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Met Vr. Gr. Hessel Nijholt