PDA

Bekijk Volledige Versie : bandvinken, diamantvinken

Roy
16-05-2006, 16:11
hallo,

Ik heb in april een koppel bandvinken gekocht. Twee weken geleden heb ik een er twee nestkastjes in gehangen. De pop heeft nu in totaal drie eieren gelegt alleen ze maken de eieren kapot denk ik want als ik kijk licht er nog een halve eierdop. Heeft iemand een ideen wat ik hier aan kan doen??

Ik heb een koppeltje diamantvinken van 2004 ze hebben afgelopen zomer voor het eerst bij mij gebroed. Zonder succes helaas. Ze hebben in totaal vier keer een ronde gelegd. De eerste keer waren de eieren schier, de tweede keer waren ze wel bevrucht maar ze kwamen niet uit. De derde keer hadden ze jongen maar nadat ze uit waren gekomen hebben de ouders ze in de steek gelaten, de vierde rond zijn ze gestopt met broeden. Dit jaar hebben ze al een ronde gelegd weer eieren ze waren schier en alleen de man was aan het broeden maar die ging er na een week alweer van het nest. Ik heb ze in een broed kooi zitten onverwarmd. Ze hebben in een half open netkastje gebroed. Heeft iemand misschien nog info voor mijn wat ik anders kan doen zodat ze dit jaar nog wel jongen krijgen. Ik wil wel natuurbroed dus ik legt geen eieren onder japanse meeuwen:mad:

louis polane
17-05-2006, 09:59
je moet met je bandvinken uit kijken voor het voeren van dierlijke eiwitten hierdoor worden ze wat overbroedrijp en gooien dikwijls de jongen uit het nest. Deze vogels broeden beter als je ze geen dierlijke eiwitten geeft, hetzelfde geld ook voor roodkopamadines. Ook maken ze de eieren vaak kapot hiedoor.
De diamantvinken zullen vogels zijn welke zelf door japanse meeuwen groot gebracht zijn en dan gooien deze vaak de jongen uit het nest of broeden zeer slecht. Volhouden tot ze het een keer doen is dan een lange weg.

veel succes.

louis polane:

Ikke
17-05-2006, 10:24
Als Louis zegt: Waarschijnlijk te veel eiwitten, dus neem ik aan dat u veel meel/buffalo wormpjes voert?
Zelf het probleem gehad vorig jaar met mijn Roodkop amadines, 4x gelegd, 4 eieren en 4 kuikens, en niet 1 op stok gekregen, allen met een dag of 4/5 uit het nest gegooid, dus langzamerhand de hele voliere bijna leeg, en alleen zij, en het gebeurde nog steeds, dus daders : ouders, en de reden: na lang vragen/zoeken kwam heter op neer dat ik gewoon te veel wormpjes gevoerd had.(iedere dag een klein bakje vol neergezet........niet doen dus!)

Roy
17-05-2006, 14:21
Ik geef ze geen meelwormen of ander levendig voer dus dat kan het hellaas niet zijn.

Ikke
17-05-2006, 15:28
O, dan zou ik het zo even niet weten, misschien iemand anders?

louis polane
17-05-2006, 19:08
probeer dan ook geen eivoer te geven, maar ipv normaal zaad geweekt zaad, hier bedoel ik ongeveer 12 uur in het water. ook is het beter om meerdere paren te bezitten en zelf hun eigen partner te laten uitzoeken.

pitylus
17-05-2006, 19:51
Het grote probleem bij sommige soorten is eieren opeten en jongen uit het nest werpen . ik kweek boliviaanse kuifkardinalen en heb daar ook regelmatig problemen mee . Hetgeen wat ik doe is de pop nest laten maken en wanneer ik zie dat de pop met een gezwollen buik zit , neem ik de man eraf en hang hem in een kooitje in dezelfde voliere . Wanneer de jongen een dag of 10 oud zijn kan je hem terug plaatsen . Vooraleer de pop haar eerste eitje legt kan je ook een nepeitje ( kalk of plastiek ) in het nest leggen maar ook vroegtijdig de man afnemen . Wanneer je de man afneemt mag je rekenen dat de eitjes dat de pop legt een viertal dagen ver bevruchten .Minder insecten geven tijdens deze periode kan ook geen kwaad .Maar het grootste probleem is dat de man te driftig zit .Veel succes

Ben Snijder
20-05-2006, 23:25
Dikke onzin, dat vogels die onder meeuwen zijn grootgebracht niet meer zelf hun jongen groot brengen! Nu ben ik een kleurmeeuwenkweker die ook andere exoten erbij kweek, Maar als daar eens iets fout gaat, gaan die jongen wel gewoon onder de meeuwen hoor! Als ze er maar voor de zesde week bij weg komen en dan bij soortgenoten verder kunnen groeien is er niets aan de hand. Wat dat levend voer betreft, voor dit soort vogels heb je helemaal geen levend voer nodig. Tijdens het broeden geef je geen eivoer, alleen maar zaden, en 2 dagen voor de jongen uitkomen begin je mondjesmaat wat eivoer te geven eventueel gemengd met 25% insektenpatee, Op deze wijze zijn er bij mij al vele nesten groot gekomen! Veel succes met onze prachtige vogelhobby.

Ben Snijder

Goudvink
25-05-2006, 00:51
hallo,

Ik heb in april een koppel bandvinken gekocht. Twee weken geleden heb ik een er twee nestkastjes in gehangen. De pop heeft nu in totaal drie eieren gelegt alleen ze maken de eieren kapot denk ik want als ik kijk licht er nog een halve eierdop. Heeft iemand een ideen wat ik hier aan kan doen??

Ik heb een koppeltje diamantvinken van 2004 ze hebben afgelopen zomer voor het eerst bij mij gebroed. Zonder succes helaas. Ze hebben in totaal vier keer een ronde gelegd. De eerste keer waren de eieren schier, de tweede keer waren ze wel bevrucht maar ze kwamen niet uit. De derde keer hadden ze jongen maar nadat ze uit waren gekomen hebben de ouders ze in de steek gelaten, de vierde rond zijn ze gestopt met broeden. Dit jaar hebben ze al een ronde gelegd weer eieren ze waren schier en alleen de man was aan het broeden maar die ging er na een week alweer van het nest. Ik heb ze in een broed kooi zitten onverwarmd. Ze hebben in een half open netkastje gebroed. Heeft iemand misschien nog info voor mijn wat ik anders kan doen zodat ze dit jaar nog wel jongen krijgen. Ik wil wel natuurbroed dus ik legt geen eieren onder japanse meeuwen:mad:

Hoi Roy
Het probleem wat jij met je bandvinken hebt is een probleem wat regelmatig voorkomt. Je kunt dit proberen op te lossen door de echte eitjes te rapen en er kunsteieren voor in de plaats te leggen. Doe dit rapen het liefst met een eipincet. Deze kun je krijgen in de betere dierenspeciaalzaak. Als je geen eipincet hebt kun je het ook met een latex handschoen doen.Ga alleen met je bloote handen in het nest als de vogels je goed kunnen en vertrouwen. Leg de eieren op een koele plek ongeveer 15 graden en geef ze pas terug als de pop is uitgelegt. Draai de eieren regelmatig om anders zakt de eidooier tot tegen de eischaal en scheuren de haarbloedvatten en zal het ei rotten. Zorg er verder voor dat de vogels kunnen beschikken over voldoende maagkiezel, grit en sepia. Dit telt voor alle vogels zeker in de kweek. Ik hoop dat dit de oplossing is. Voor de diamantvinken is naar mijn mening helaas geen oplossing. Je kunt de natuur niet dwingen alleen maar af en toe een handje helpen.
Groet Goudvink.

Wim van der Waal
25-05-2006, 11:51
Draai de eieren regelmatig om anders zakt de eidooier tot tegen de eischaal en scheuren de haarbloedvatten en zal het ei rotten. Groet Goudvink.

Ik weet niet of dit echt nodig is. Mijn zoon kweekt zebravinken en raapt de eieren ook, zodat deze gelijk uitkomen maar hij draait ze nooit om. Hij heeft hier toch echt geen problemen door ondervonden want de eieren komen gewoon goed uit.
Het risico van de eieren steeds draaien is dat je ze toch kan laten vallen of kapot kan knijpen.

Gr. Wim

Goudvink
25-05-2006, 20:32
Hallo wim
Ik denk dat het wel of niet draaien van de eieren ook te maken heeft met hoe lang ze bewaart worden en de temperatuur waar in ze liggen. Ik heb zelf goudvinken en als ik de eieren raap leg ik ze in de kelder op ongeveer 15 graden en moet ik ze toch minimaal 1 keer per 2 dagen draaien.
Groet Goudvink.

Henk3
25-05-2006, 21:03
Je hebt al heel wat goede tips gekregen maar deze nog niet. Om verstoring van de broedende vogels te voorkomen, zou je wat takken van coniferen rond de nestgelegenheden kunnen ophangen. Dan krijg je wat meer natuur idee. Verder is zeker voor diamantvinken, een ruime vlucht aan te raden. Ik heb zelf ook wel eens eieren van diverse tropen onder de meeuwtjes gelegd en later met deze jonge vogels gewoon natuurbroed kunnen doen. Wel de jongen bij hun soortgenoten onderbrengen als ze zelfstandig zijn. De jonge vogels worden evengoed door oudervogels grootgevoerd of het nu hun eigen ouders zijn of pleegouders. Deze indrukken krijgen ze dus net zo goed mee. Het moet klikken tussen de broedparen. Anders krijg je gedwongen partnerkeuze en dat gaat niet in alle gevallen goed werken. Het kan natuurlijk ook wel vaak wél goed gaan. Het is maar net of er een vonkje overspringt, ook bij de vogels.
Diamantvinken broeden zowel in halfopen of gesloten nestgelegenheden. (Er moet natuurlijk wel een opening in zitten om in het kastje te komen. (grapje).

Roy
26-05-2006, 12:07
Dat met die ruime vlugt is juist het probleem die heb ik dus eigenlijk niet.
We hebben wel ruime vlugten maar daar zitten al parkieten soorten in.
Nu is mijn vraag kunnen diamantvinken ook bij parkieten soorten in en zo ja welke???

Me bandvinken hebben nu weer een ei hij was nog heel en heb hem uit gehaalt ik hoop dat er meer komen en dat die dan gaat broeden.:)

Henk3
27-05-2006, 15:29
Je kan naar mijn idee je diamanvinken rustig bij neophema's in de vlucht laten.
Deze parkieten dulden de diamantvinken wel. Bij mij ging dat prima. Het moet in de vlucht natuurlijk niet te druk worden. Maar als je 1 paar neophema's en 1
paar diamantvinken in een vlucht onder brengt is dat geen probleem. Als de diamantvinken een ruime vlucht hebben waar ze de vleugels ook eens kunnen gebruiken dan worden ze ook niet zo snel te vet. Dit is natuurlijk voor de meeste vogels beter. Want vleugels hebben ze niet voor niets gekregen.

gebbinkjes
27-05-2006, 17:17
hoi Roy,
leg in het nestkastje wat kunststof eitjes die krijgen ze niet stuk en na een poosje geven ze het op om de eitjes stuk te maken,dus als de pop een eitje legt deze er uit halen en vervangen door een kunst eitje.

m.vr.gr.Harry

Roy
27-05-2006, 17:40
Ik betwijfel als die de eieren wel expres kapot maken want vanochtend had ik weer een ei waar alleen een gaatje ik zat. Dus ik weet niet als ze dat met de snavel doen of met de tenen. Ik moet er wel bij zeggen dat de eierschaal dun is dus ik vermoet dat ze er met de poten opstaan en dan met de nagel er doorheen prikken. Want ik heb er drie eieren van de diamantvink onder gelegd ( omdat die niet ging broeden) en die blijven wel heel. Dus ik geef ze eierbarsten van kippen eieren en grit ik hoop dat dan de eierschaal dikker wordt. Of heeft iemand nog tips zo dat de eierschaal dikker wordt.

rob 2
27-05-2006, 21:09
Hallo Roy zelf heb ik diamantvinken eivoer,universeel,levend voer gegeven dit gaf bij mij goede resultaten.De bandvinken zou ik eens onbevruchte,bebroede eieren onder leggen,niet erg smakelijk daarmee zou het misschien af te leren zijn,veel vogel willen in de periode dat ze jongen hebben over levend voer beschikken,zou zeggen proberen hoor nog wel of het is gelukt vr.gr.Rob

Roy
17-06-2006, 19:48
Even mededelen hoe het gaat.

Ik heb dus de diamantvinken in een groter hok gedaan en daar gaat het nog slechter ze hebben 1 ei gelegd en verder doen ze niks. De man zit zo af en toe nog wel met een kokosvezel in de snavel maar bouwt geen nest. De bandvinken heb ik woensdag net weer het nest in gehangen en ze doen nog weinig maar komt wel hoop ik in de bandvinken heb ik meer vertrouwen dan in de diamantvinken.

Dat was het wel weer ik meld wel weer als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

gebbinkjes
18-06-2006, 08:26
hallo,
als je de eitjes op de punt in het zaad zet dan kun je ze wel 10 dagen goed houden en draaien is ook niet nodig,als de vogels de eitjes kapot maken cq opeten kan dat de oorzaak hebben dat ze evt kalkgebrek hebben .Leg een paar kunsteitjes in het nest die kunnen ze niet stuk krijgen en naar verloop van tijd zullen de vogels het opgeven om de eitjes stuk te maken.
Als de vogels de jongen uit het nest gooien kijk dan ook eens of ze niet te lange nagels hebben want dat wil ook wel eens de oorzaak zijn van het feit dat de jongen er uit gekieperd worden.

Als je de vogels levend voer geef bv meelwormen pinkys enz stop dan met het verstrekken van levend voer als de pop haar eerste ei heeft gelegd en begin er pas weer mee te voeren als de jongen 3 dagen oud zijn,s,morgens 2 stuks en s,avonds2 stuks als de jongen ouder dan 14 dagen zijn dan opvoeren naar 3 a4 per keer.

succes. m.vr.gr.Harry

Birdfarm
19-06-2006, 09:14
Ik betwijfel als die de eieren wel expres kapot maken want vanochtend had ik weer een ei waar alleen een gaatje ik zat. Dus ik weet niet als ze dat met de snavel doen of met de tenen. Ik moet er wel bij zeggen dat de eierschaal dun is dus ik vermoed dat ze er met de poten opstaan en dan met de nagel er doorheen prikken. Want ik heb er drie eieren van de diamantvink onder gelegd ( omdat die niet ging broeden) en die blijven wel heel. Dus ik geef ze eierbarsten van kippen eieren en grit ik hoop dat dan de eierschaal dikker wordt. Of heeft iemand nog tips zo dat de eierschaal dikker wordt.

Geef je vitamine D3 bij, want bij onvoldoende vitamine D3 krijg je slechte omzetting van calcium en magnesium en dus een zwakke eischaal maar mogelijk ook een zwak beendergestel (rachitis).
Teveel is ook niet goed want een vetoplosbare vitamine laat zich opslaan in de lever(leververvetting).

Greetzzz.

Roy
19-06-2006, 11:39
Waar zit Vitamine D3 in dan??

louis polane
19-06-2006, 12:05
vit. d3 wordt door het lichaam zelf gemaakt mn door door uv uit daglicht. vit. d2 wordt niet door het lichaam gemaakt. vit. d zit in vette vis soorten, maar ook in plantaardige olie zoals kokos-en olijfolie. maar je kunt ook gewoon wat druppeltjes uit een flesje vit d complex, verkrijgbaar bij de drogist geven.