PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem met Edelzangers

Hansbrand
16-05-2006, 13:01
Hallo,

Ik heb twee jaar geleden twee nestjes met jonge edelzangers gehad, maar daarna nooit weer. Wel regelmatig eieren, vanmorgen ook weer de tweede, maar telkens onbevrucht.
Ze zitten in kweekkooien omdat de gezelschap voliere te druk was en ze telkens van het nest waren.

Qua voer krijgen ze alles wat mogelijk is: - eivoer, insecten, tropenzaad met onkruidzaden en miletsoorten, gistocal, vitamines, spirulina e.d.

Wie heeft de ultieme oplossing van dit raadsel.

Hans de Vries
16-05-2006, 19:59
Ik heb met mijn edelzangers hetzelfde; het ene jaar jongen en het andere jaar niets. Heb er nooit een oorzaak voor kunnen vinden. Misschien moeten we gewoon accepteren zoals het is.

louis polane
17-05-2006, 14:14
ga je vogels regelmatig kokosolie geven, bevat zeer veel vit. en de vogels raken ervan in broedconditie. zie mijn antw. bij goulds.

Ben Snijder
20-05-2006, 23:28
Ik zou stoppen met insekten en eivoer tijdens het broeden. Edelzangers zijn makkelijke broeders, maar schrikken wel snel. Succes!

Serinus
22-05-2006, 21:45
Hallo,

Ben, waarom denk jij dat het stoppen van het geven van insecten de bevruchting verbeterd?
Mijn ervaring is; dat het zoetjes aan verhogen van het insecten aanbod in aanloop naar het kweekseizoen, de vogels juist meer en meer in broedstemming brengt.
Ik geeft ze enkele meelwormen, diepvries pinkies en buffalowormen en indien voorradig bladluis (zijn ze gék op).

Wel plaats ik ze pas in een broedkooi als ik zie dat het koppel "toenadering" tot elkaar zoekt.
Het één jaar kweek je inderdaad béter dan het ander jaar, maar "that's life".

Groeten, Serinus.

http://i2.photobucket.com/albums/y33/Santegoeds/Birdhouse/8cff8220.jpg

monique
22-05-2006, 22:32
Hallo,

Ik heb twee jaar geleden twee nestjes met jonge edelzangers gehad, maar daarna nooit weer. Wel regelmatig eieren, vanmorgen ook weer de tweede, maar telkens onbevrucht.
Ze zitten in kweekkooien omdat de gezelschap voliere te druk was en ze telkens van het nest waren.

Qua voer krijgen ze alles wat mogelijk is: - eivoer, insecten, tropenzaad met onkruidzaden en miletsoorten, gistocal, vitamines, spirulina e.d.

Wie heeft de ultieme oplossing van dit raadsel.

hoi Hans,

edelzangers kun je het beste in een voliere kweken en het liefst apart!
heb zelf 3 koppels edelzangers zitten en ze doen alle drie niks!
heb jaren geleden ook goed gekweekt met ze en vooral in een voliere.
het heeft te maken dat ze veel vliegvrijheid nodig hebben.

mvg monique

Serinus
23-05-2006, 21:27
Hallo Monique,

Zo kweek ik m'n edelzangers; http://i2.photobucket.com/albums/y33/Santegoeds/Birdhouse/IMG_8.jpg

Maar ik zeg er wél bij dat buiten de kweek ze volop ruimte in m'n vlucht krijgen, maar kweken gebeurt in een broedkooi......

Het belangrijkste is m.i. dat het beoogde kweekkoppel "klikt", en ik denk dat deze laatste zin het dichtst in de buurt komt van "het ultieme advies" want iedereen kweekt tóch weer op zijn eigen manier en naar zijn eigen mogelijkheden....

Groeten, Serinus.

Hans de Vries
24-05-2006, 10:05
Ik ben een beetje jaloers op je, Serinus...
Je hebt de kweek zo te zien goed voor elkaar.
Er is mij ook geadviseerd niet al te grote kooien te gebruiken en de mannen weg te halen zodra er jongen zijn. Dit zelfde zou gelden voor de mozambiquen en de cini's. Hoe denk jij daar over?

Serinus
24-05-2006, 20:56
Hallo Hans,

Ik ben een beetje jaloers op je, Serinus...
Je hebt de kweek zo te zien goed voor elkaar.

Nou, zoals ik al schreef; het ene jaar gaat de kweek beter dan het andere jaar.
Dit jaar is óók bij mij een "minder" jaar......
Maar volgend jaar gaat het misschien weer van een leien dakje.

Maar algemeen gesproken;
Er zijn mannen bij, die ik niet bij de pop laat zitten, maar er zijn óók mannen die perfect voor de pop en de jongen zorgen.

Mijn ervaring met cini's is; dat er sterke individuele verschillen zijn.
Ik kweek/heb gekweekt met verschillende ciní-soorten en het is nog steeds "vallen en opstaan".

Ik laat m'n vogels buiten de kweek in een gemeenschappelijke vlucht, en ik observeer(!) de vogels goed.
Zodoende weet ik welke vogels toenadering tot elkaar zoeken en plaats die bij elkaar in een broedkooi voor de kweek.
Dit is voor mij(!) een goede methode.

Wat ik door de jaren wél heb geleerd is; dat iedere liefhebber het toch weer anders pleegt te doen.
Ik geloof tenminste niet, dat er één manier is die voor iedereen werkt.
Wat wél belangrijk is; observeren, dan leer je je vogels (ook als individu) kennen.

Succes met je vogels, groeten, Serinus.

Hansbrand
25-05-2006, 14:21
Dag Serinus,

Wat een mooie kweekkooien! Ik ben in de schuur een apparte ruimte aan het maken voor mijn vogels, en wil soort gelijke kooien maken.
Kan / wil jij mij informatie verstrekken hoe je ze gemaakt heb en waar ik rekening mee moet houden?
En heb jij misschien nog een koppeltje edelzangers over?

Zo te lezen zijn de meningen verdeeld over het goed kweken van edelzangers, maar ik zal ze voorlopig maar weer in de buitenvoliere laten vliegen misschien gebeurd er dan spontaan wat.

Serinus
26-05-2006, 20:32
Hallo Hans,

Ik heb deze kooien via iemand die ze bij een meubelmaker heeft laten maken.
Een vakman, want alles sluit precies (!), vrijwel zónder naad, op elkaar aan, en alles goed verlijmd.
Daarna alle naden goed afgekit en geschilderd.
De laden zijn kunststof "Fixeerbakken" (uit de fotobranche) en dus naadloos, makkelijk schoon te houden.
De voorfronten zijn afneembaaren worden door klemmen op hun plaats gehouden.

De broedkooien zitten met drie naast elkaar, losstaande elementen.
Dus ik kan alles makkelijk van elkaar af halen, uit elkaar halen en ontsmetten.
Dát vind ik een van de grote pluspunten, geen hele kasten die nauwelijks te hanteren zijn.

Succes met je vogels, groeten, Serinus.

rob 2
15-06-2006, 20:10
He Serinus je hebt het werkelijk mooi voor elkaar,moet zeggen dat je advies meerder koppels bij elkaar zodat ze zich kunnen uitzoeken een goed advies is doe het zelf ook en het geeft hele goede resultaten.Het aanschaffen van een koppel werkt minder goed,als ze een partner uit kunnen zoeken zal de pop eerder een man nemen die haar goed voerd,dus ook de jongen,met zulke tips kan men wat groeten Rob.;)

Ton
23-05-2008, 16:54
de kokos olie waar over gesproken word, in welke hoeveelheid moet dat in het water, ik heb dat nog nergens gelezen ?

kingfisher
24-05-2008, 18:28
Hallo Monique,

Het belangrijkste is m.i. dat het beoogde kweekkoppel "klikt", en ik denk dat deze laatste zin het dichtst in de buurt komt van "het ultieme advies" want iedereen kweekt tóch weer op zijn eigen manier en naar zijn eigen mogelijkheden....

Groeten, Serinus.
Zoals Serinus aangeeft ieder kweekt naar eigen mogelijkheid en inzicht en ik moet zeggen dat ik ook in broedkooien kweek,de kleinste 120x40x40 en de grootste 120x80x40 en dat bevalt goed.
ook ik heb mannen die ik bij de pop kan laten zoals een geelbuik want als ik de man eraf haal als ze jongen hebben dan wordt de pop hysterisch en hij zorgt verder perfect voor de pop en jongen,de jonge mannen beginnen nu te kleuren en ze zitten nog steeds bij het oude stel en bij de witbuiken hoef ik dit niet te doen.
daarentegen heb ik een witbuikman die ik zeker tot 5 dagen na het laatste ei apart zet met een traliefront ertussen omdat hij anders de pop het leven zuur maakt,is ze eenmaal een week verder dan gaat hij er gewoon weer bij.
De zwartkeeledelzangers blijven zelfs het hele jaar bijelkaar en eigenlijk zijn er weinig stellen die ik scheid na het broedseizoen of het moet zijjn dat ik een ander stel wil vormen maar een goed stel haal ik eigenlijk nooit uitelkaar.
En deze hebben het bij mij dit jaar ook niet gedaan terwijl ze vorig jaar 7 jongen hadden!
Zeg het maar.
En wat levend voer betreft verschilt dit bij mij per stel,als ik de witbuiken vantevoren levend voer geef dan kan ik het schudden maar de geelbuiken voer ik dit al voordat ze jongen hebben.
Ik heb nu inmiddels 6 geelbuiken op stok en drie witbuiken(beide van een stel)en de witbuik zit nu weer op nest maar voor de geelbuiken is het nu over.
mvg,
kingfisher