Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dode jongen bij kerkuilen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Dode jongen bij kerkuilen.

    Hallo, ons koppel kerkuilen ( 2004, 8 "05 gekocht, bij vorige eigenaar 8 eieren waarvan 6 jongen, inprint)heeft in december het eerste ei gelegd bij ons,
    het werden er totaal 5 waarvan 4 jongen.
    Van deze jonge vogels hebben we er 1 groot gekregen, de rest stopte met eten, ook dwangvoeding, en ging dood.
    De tweede ronde waren er 6 eieren, waarvan er 4 zijn uitgekomen, de eerste 2 jongen zijn na ongeveer anderhalve week doodgegaan en de vierde is zaterdag overleden, nummer 3 doet het heel goed en is nu ruim 200 gram.
    Wij hebben van Janny Zandvoort gehoord dat ze in het begin heel veel kuikenhartjes voerden, dus daar zijn wij ook mee begonnen, wel als bijvoeding.
    Normaal krijgen ze bij ons kuikenpoot, zonder vel of bot.
    Wat kan hiervan de oorzaak zijn, een jonge vogel verliezen, vind ik geen probleem, maar van 2 rondes, 8 jongen, er 6 verliezen vind ik iets teveel van het goede en het is heel slecht voor mijn humeur....
    Alvast bedankt voor de reakties, gr. Harry.

  • #2
    dode jongen van kerkuil

    ik heb zelf helemaal geen ervaring met roofvogels, maar wat ik wel eens gezien heb in een natuurfilm in de dierentuin dat jonge roofvogels welke met de hand gevoerd werden vlees kregen welke voorverteerd was in verdunde zoutzuur oplossing dit om het vlees te immiteren wat uit de krop van de ouders kwam wat daar eveneens door het maagzuur voorverteerd was. Ik zou ook eventueel contact opnemen met een vogelpark of met een dierentuin. Ik denk zelf dat de vogels een calcium te kort hebben. Maar misschien wordt je wel wijzer van dierentuinen. Wij horen wel van je ervaring !

    veel succes

    Opmerking


    • #3
      kerkuil

      Even een vraag. Waarom haal je de jongen /eieren weg om imprint te maken.
      Ouders van Kerkuilen brengen de jongen zelf goed groot.
      Voeren van jongen uilen doe je 4 maal per dag. 8.00 - 13.00 - 18.00 - en voor dat je ga slapen. Nooit en te nimmer dwangmatig voeren. Ze gaan eerder dood aan teveel dan te weinig voer.Voor voer maal je kuikens zonder vel en muizen fijn. Voeg hier wat vitamine aan toe en alles gaat goed.
      Kuiken hartjes is niet nodig.
      Heb je nog vragen kan je altijd contact met me opnemen.
      Groet
      Piet

      Opmerking

      Working...
      X